Men jag tänker mig att det säger sig självt att det blir helt fel ibland, mer eller mindre ofta beroende på hur duktig man är så klart! Det är väl självklart? Jag förstår bara inte riktigt problemet bara? Eller vad du/ni tycker man ska göra istället? Sluta prata med engelskspråkiga som svensk för att det kan bli fel? Lägga ner alla företag med verksamhet över landsgränser eller där man tex jobbar med eu-lagstiftning…Fast här blev det ju ett ganska gravt missförstånd, när svensken trodde att frågan var vad han gjorde just då men det i själva verket frågades om hans yrke, så jag tycker nog snarare tvärtom att det illustrerar problemet som uppstår när man tror att man har koll på läget men inte har det - och hur det kan bli vanskligt ifall det händer i en situation med svårare konsekvenser.
Jag ser nog helt enkelt inte problemet med att det blir fel ibland, eller vad ”vi” borde göra annorlunda? För mig verkar det ändå bättre att försöka lära sig/använda engelska trots att det kan bli fel. Har sällan hört talas om jättestora katastrofer pga bristfällig engelska? Eller är det bättre att vara som (många) engelsmän som flyttar hit och ”vägrar” lära sig svenska - borde alla svenskar strunta i att försöka lära sig fler språk?