Jag syftade tillbaks till ditt inlägg men jag förtydligar: "Och du menar att orsaken är att svenskar är sämre än andra icke engelsktalande länder på att uttrycka sig i text och det är huvudorsaken till enligt dig icke tillräckliga internationella framgångar?" Nu har du duckat frågan om svenskar är sämre än andra nationaliteter med en hänvisning till att de är för dåliga rent generellt, men det vore intressant att veta hur du bedömer svenskars engelskkunskaper jämfört med andra icke engelskspråkiga länder. Finns det exempelvis forskare från andra länder som är framgångsrika trots språkliga brister eller är det bara de som "uttrycker sig som infödingar" som är framgångsrika?
Jag ber om ursäkt för otydligheten. Jag menar givetvis inte bara att man beskriver händelseförloppet (skrev jag det?
) i all modern forskning, oavsett ämne, ingår vad jag vet hur och varför och att applicera teorier. Jag trodde det var underförstått i och med att vi talar om forskning inte en grundskoleuppsats i ämnet. Teorier i all ära men vanligen använder man dem i ett kontext och svensk/skandinavisk historia är kanske inte det hetaste ämnet inom historia möjligen med vissa undantag men inte helt ovanligt forskningsfält för nordbor.
Min poäng handlade inte om en linjär beskrivning utan om olika intressesfärer och i mina ögon torde det finnas mer gångbara ämnen än skandinavisk historia (med aldrig så underbyggda teorier) och att man i historisk forskning rimligen ofta forskar på något där man kan förstå och därmed kan analysera texter och då ligger det nära till hands att man forskar på den egna regionen/landets historia, åtminstone när det gäller mer nutida historia, där det finns skriftliga källor. Vilken forskare som helst kommer att ha språkliga problem (mer än att språket förändras) om de vill forska inom ett språkområde där de har bristande kompetens.
Jag tar upp det som en möjlig alternativ teori när det gäller bristande framgångar internationellt och inte (enbart) bristande språkkunskaper. Andra möjliga förklaringar är bristande intresse (vilket vanligen leder till lägre kvalitet på studenterna)/låga forskningsanslag/låg utbildningsnivå mm. Det vore tragiskt om historieforskningen drivs utifrån kunskaper i engelska språket och inte utifrån forskningsframsteg, då riskerar man att världen missar framstående forskare.