Jag har inte någonstans skrivit att jag underkänner 'de flesta' studenter, 'flera av' mina kolleger kan vara allt mellan 3 och 50, och att du får känslan betyder på intet sätt att jag menat att ge dig den.Du skriver ju att flera av dina kollegor är dåliga på engelska, de flesta studenter underkänner du, och ibland får jag känslan över att du underkänner allt och alla inom ditt ämnesområde.
Det är överlag intressant att många i tråden tycker att man ska skämmas som svensk, att man absolut inte ska tro att man är bra på engelska, att man ska vara ödmjuk över att man inte kan.. Och när man själv känner att man borde göra just det så kommer uppmaningar om att man drar saker till extrem i onödan när man bara gör exakt det som önskas?
Vilka i tråden tycker att svenskar ska skämmas och var har de skrivit det? Ödmjukhet och skam är inte alls samma sak. Långt ifrån.
På det du skriver är du absolut inte en som borde känna sig träffad av det som tas upp i tråden.
Intressant poäng! Det svåra är väl att det är problematiskt att som forskare översätta sina egna källor, och det finns inte någon stor oberoende översättning av engelska källor till svenska. Så utan det blir alternativen ännu mer isolering från internationell teoribildning, eller ännu mer risk för tendens i översättningen som sedan inte lätt kan kollas mot originalkällan. Kan tillägga att det i grundkurserna mest används svensk kurslitteratur (om inte enbart), men så fort det blir lite mer avancerat så håller det inte som underlag i dagsläget för den forskning som görs.Spontant tänker jag att en lösning på problemet vore att i undervisningen gå igenom de mest komplicerade delarna på svenska för alla studenter? Som du säger finns inget särskilt krav på högre nivå av engelska i antagningen, och att det ändå ses som en underförstådd självklarhet att alla studenter trots det ska kunna ta till sig nya komplicerade kunskaper ur texter på avancerad engelska känns för mig exakt som att överskatta svenskarnas engelskakunskaper åt dem… Studenterna skulle såklart själva kunna säga när de inte förstår, men det ligger ju lite i sakens natur att det är svårt att själv inse vad man missar.