Du extrapolerar alltså vad du anser jag menar utifrån dina erfarenheter om vad du anser det är rimligt att jag tycker.
Är det inte lättare om du istället läser och kommenterar vad jag verkligen skriver. Du är inget vidare på att gissa.
Om du vill veta vad jag tycker och tänker? Snälla isåfall läs det jag skriver, skippa att analysera texten och gissa vad jag anser.
Jag har faktiskt skrivit en hel del om vad jag anser redan.
Jag håller inte med om din tes att svenskar generellt överskattar sin språkliga förmåga när det gäller engelska. Jag är övertygad om de flesta gör så gott de kan och har en hyfsat korrekt bild av sina kunskaper. Vissa underskattar sin förmåga, andra överskattar den.
Dina exempel säger i mina ögon typ ingenting om vad folk verkligen anser om sin förmåga. Det brukar man varken dela med sig till handledare/lärare/lektorer proffesorer m.fl. eller i TV-shower.
Jag anser att svenskar klara av engelska väl, men flertalet ligger inte på akademisk nivå, inte ens på svenska så att de skulle göra det på engelska är väl mycket begärt.
När du insistera att svenskar generellt (och ja jag är med på att du inte menar orecis alla) är sämre (utan att definiera i relation till vad) på engelska ser jag mer som att det säger mest om dig som person och att du kanske har en högre standard än de flesta.
Jag är också övertygad om att folk kan klara sig bra i forskarvärlden generellt utan att ha engelska som modersmål, det är bara att kolla runt om i världen, det är uppenbart att månnga inte har det och ändå har framgång. Jag tror att grunden för att nå framgång är goda kunskaper i sitt modersmål, utan det är det svårt att tillägna sig goda kunskaper i andra språk.