SJÄLVKLART. Det som skiljer är hur snabbt man känner igen tecknen och hur jobbigt det blir att ta sig ur det. Det beror på tidigare erfarenheter, kunskap, insikt - resp självkänsla och socialt trygghetsnät.vem som helst kan träffa en tokig man
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SJÄLVKLART. Det som skiljer är hur snabbt man känner igen tecknen och hur jobbigt det blir att ta sig ur det. Det beror på tidigare erfarenheter, kunskap, insikt - resp självkänsla och socialt trygghetsnät.vem som helst kan träffa en tokig man
Jag känner ett stort behov av att liksom "få mina papper i ordning" och ha någon slags plan. Kanske är det dumt, kanske är det ett sätt för mig att sakta vänja mig vid tanken på att lämna honom. Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt och hjärtekrossande att göra slut med någon som gör en så ledsen, men som man samtidigt tycker så fruktansvärt mycket om.
SJÄLVKLART. Det som skiljer är hur snabbt man känner igen tecknen och hur jobbigt det blir att ta sig ur det. Det beror på tidigare erfarenheter, kunskap, insikt - resp självkänsla och socialt trygghetsnät.
Hej allihopa!
Tack för omtanken under min frånvaro, fasen vad ni är fina Det låter fel och otacksamt att säga att ni inte ska oroa er när ni nu är så fina och bryr er om mig så mycket. Men det är som att jag inte riktigt kan ta in hur ni ser på det som hänt och det som jag skrivit i tråden, jag är fortfarande kvar i "Det är inte så farligt"-mentaliteten. Men jag försöker tänka om! Jag vill dock passa på att understryka att jag inte har känt mig hotad av denna man, han har aldrig visat våldsamma tendenser eller uttalat hotelser. Skulle det dock gå söderut i den frågan lovar jag er dyrt och heligt att vara utanför dörren vare sig jag har någonstans att ta vägen eller inte.
Jag har jobbat 12-timmars nattpass i helgen och han har jobbat dag, igår var vi dock lediga samtidigt. Han har inte uttryckt något "förbud" för att sitta vid datorn, men jag kan väl delvis förstå om han blir lite grinig när vi inte setts på 48 timmar och jag skulle sätta mig och surfa på våran enda gemensamt lediga kväll den veckan. Eller så är det den knäckta sidan av mig som talar, jag har som sagt dålig koll på det där.
Jag väntar på svar från lite olika hyresvärdar och har lite försiktigt frågat en kollega om han fortfarande är intresserad av att hyra ut ett av sina rum. Jag känner ett stort behov av att liksom "få mina papper i ordning" och ha någon slags plan. Kanske är det dumt, kanske är det ett sätt för mig att sakta vänja mig vid tanken på att lämna honom. Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt och hjärtekrossande att göra slut med någon som gör en så ledsen, men som man samtidigt tycker så fruktansvärt mycket om.
Det är att se att det händer av en orsak, en orsak man kan plocka bort.
Jag tror att många människor har ett stort behov av att känna uppskattning så att det överskuggar annat. Det finns säkert någon biologisk förklaring, eller så är det bara inbillning från min sida. Men man tycker om smicker helt enkelt. Jag är lite mitt i något sånt nu. Det finns en karl som jag träffade för ganska länge sen som nu är intresserad igen, och jag är väl delvis intresserad. Men, han respekterar inte mitt barn och säger lite andra knasiga saker så jag vet ju att det inte är något att ha, alls! Samtidigt som han ger mig komplimanger som jag bara suger in och jag kan inte klippa kontakten! Idag kallade han mig till och med för älskling och jag vet hur galet det är, han älskar inte mig, men hjärtat är som en svamp och jag känner mig som en tonåring igen Så, förnuft och känslor går definitivt inte alltid ihop...Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Jag vet inte vilket "hål" han kom in igenom eller hur han tog kontrollen. Det är klart att jag såhär i efterhand känner mig dum att det har blivit såhär. Varför såg jag inga blinkade varningslampor? Varför var jag så mesig och bara följde med och gjorde som han ville? Varför förstod jag inte?
För att han var skicklig! De här männen är alltid skickliga. Det är ju därför ni fastnade.Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Jag vet inte vilket "hål" han kom in igenom eller hur han tog kontrollen. Det är klart att jag såhär i efterhand känner mig dum att det har blivit såhär. Varför såg jag inga blinkade varningslampor? Varför var jag så mesig och bara följde med och gjorde som han ville? Varför förstod jag inte?
Ja det har jag inte sagt något om. Jag tycker bara det är fel att ensamt peka ut dålig självkänsla. Och just för att alla kan drabbas är det viktigt att klargöra varningssignaler och inte missta dem för kärlek. Och att ALDRIG antyda att det är kvinnans fel eller ansvar, i stil med "hon hade ju ganska kort kjol"..
Dessutom kan insikten, självkänslan och det sociala trygghetsnätet vara helt kört i botten efter några månader tillsammans med fel man. Och att då peka ut offrets egenskaper som den felande länken när allt mannen gör är att hacka på densamme, ja då blir det lite missriktat tycker jag.
Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Vet du.. jag har funderat på det här och tror också att det finns en fara i att man ser dem som hamnar i destruktiva relationer som "svaga". För då kommer folk känna sig dumma och kanske också inte vilja berätta. För man vill ju inte se sig som svag.. jag har hört kvinnor säga att " hur kunde jag hamna i en sån relation, jag är inte svag, jag är självständig"Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Absolut.just för att alla kan drabbas är det viktigt att klargöra varningssignaler och inte missta dem för kärlek. Och att ALDRIG antyda att det är kvinnans fel
Precis; det är ju målet för mannens agerande. Börja med omtänksamhet och smicker som sedan övergår i kontroll och pikar.insikten, självkänslan och det sociala trygghetsnätet vara helt kört i botten efter några månader
jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Jag vet inte vilket "hål" han kom in igenom eller hur han tog kontrollen.
Precis så.hur omtänksamheten vändes till kontrollerande.
Och där- är det viktiga att lära ut de tecknen. Vilka signaler som finns när det börjar bli kontrollerande. Så det blir lättare att känna igen.
Plocka bort? Hur?
I mina öron låter det här så blåögt så blåögt...
Vet du.. jag har funderat på det här och tror också att det finns en fara i att man ser dem som hamnar i destruktiva relationer som "svaga".
Du skrev att det handlade om självkänsla.Men vem är det som använder ordet "svag"? Mer än i ovanstående inlägg?