Du skrev att det handlade om självkänsla.
Och var skrev jag svag?! Är självkänsla liktydigt med svag så tror jag att det är fel på antingen ditt eller mitt synonymlexikon.
(edit: mitt säger självkänsla: medvetenhet om sitt eget människovärde)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skrev att det handlade om självkänsla.
Nej du har inte skrivit svag.Och var skrev jag svag?! Är självkänsla liktydigt med svag så tror jag att det är fel på antingen ditt eller mitt synonymlexikon.
(edit: mitt säger självkänsla: medvetenhet om sitt eget människovärde)
Nej du har inte skrivit svag.
Men jag tycker inte det är viktigt att diskutera exakta ord. När du skriver att det beror på låg självkänsla tycker jag det är nedlåtande.
Ok. Förklara gärna hur du menar med låg självkänsla och att det inte kan hända alla.Och det får du tycka. Men det är inte det jag menar, och inte det jag skriver. Tolkningsföreträde kan vara vanskligt när det finns en underliggande agenda.
Jag håller med dig. De som blir utsatta för våld i nära relationer är en bred grupp. Rent vetenskapligt är den starkast gemensamma nämnaren att förövaren är en man, i övrigt är det alla möjliga olika människor med olika bakgrund, ålder, yrken, omgivning etc. Vem som helst kan bli drabbad och det tror jag är det viktigaste att få med sig både förebyggande och om man har hamnat i skarpt läge - Att jag är inte skyddad.Så ju mer kännedom om mönstret med normaliseringsprocessen och den kontrollerande mannen, egen inre styrka och stabilt socialt skyddsnät man har från början; desto bättre chans att ta sig ur det, tänker jag.
Det är SÅ viktigt att vi pratar om det här. Buke är bäst.
Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Jag vet inte vilket "hål" han kom in igenom eller hur han tog kontrollen. Det är klart att jag såhär i efterhand känner mig dum att det har blivit såhär. Varför såg jag inga blinkade varningslampor? Varför var jag så mesig och bara följde med och gjorde som han ville? Varför förstod jag inte?
[/QUOTE]Jag arbetar med det som verkat till att jag gjort mig tillgänglig för den här typen av personer. Och att jag inte känt det som tokfel när det började gå på fel håll. Utan fortsatt att försöka och försöka till det inte finns något kvar av det som är jag.
Det håller jag med om. Det enda gemensamma draget jag sett hos de av mina bekanta som råkat ut för denna typen av predatorer är att de är människor som är hjälpsamma, omtänksamma och godhjärtade. Det är knappast egenskaper som man vill göra sig av med bara för att det finns manipulativa idioter som utnyttjar dem. Vad vi måste göra är att bli bättre på att känna igen varningstecknen och att stötta och hjälpa de utsatta.Vem som helst kan bli drabbad...
Sedan tror jag att dessa predatorer kan se en stark och självständig kvinna som en "utmaning", så att endast kvinnor med dåligt självförtroende är i riskzonen tror jag inte på.
Jag ser att det har diskuterats en del om lägre självkänsla kan bidra till sådana här förhållanden och jag kan bara berätta om hur det var för mig. Jag var på topp när vi träffades, jag tror aldrig att jag känt mig så stark och så lycklig. Jag hade ett krävande jobb, en egen häst, egen bil, egen lägenhet... Mitt liv var precis som jag ville att det skulle vara och jag var så nöjd över hur jag ordnat med allt för mig själv. Jag törstade inte efter något förhållande eller närhet utan jag blev kär i det som verkade vara en jättefin kille.
Jag vet inte vilket "hål" han kom in igenom eller hur han tog kontrollen. Det är klart att jag såhär i efterhand känner mig dum att det har blivit såhär. Varför såg jag inga blinkade varningslampor? Varför var jag så mesig och bara följde med och gjorde som han ville? Varför förstod jag inte?
Så tänker jag också. @Hemligaste s varningsklockor ringer ju nu, de brölar för fullt. Det är inget fel på henne.Du förstod ju nu! Din trådstart är ju ditt första steg i att förstå och inse att han smugit in genonom något hål och sen så har du själv backat tillbaka och sett en massa saker som du tidigare inte sett. Jag tror att det är precis så det är. Själva händelserna smyger på, tillslut så frågar man sig själv - precis som du gjort i trådstarten - överreagerar jag? Det är då man i själva verkar frågar sig har jag underreagerat länge? Vad är det som egentligen har hänt och hur hamnade jag här? Hur tar jag mig härifrån, nu menar jag mer det mentala tillståndet att man inte själv känner igen sig, snarare än bort från relationen
Det slår mig att det där med "skicklighet" låter så medvetet. Men det tror jag inte att det är. Åtminstone inte för alla. Processen är subtilare än så.För att han var skicklig! De här männen är alltid skickliga. Det är ju därför ni fastnade.
Jag läste något så bra i en roman för ett tag sedan. Då handlade det om flirt, huvudpersonen sa till sin väninna att mannen som var gift med hennes bästa vän inte alls raggade på henne (på huvudpersonen alltså).
Då sa väninnan: Det är de som gör det så att man inte märker att de gör det som är de skickligaste.
Det passar så bra in på förtryckande män också, tycker jag.
Och det är inte ditt fel!
Sedan tror jag att dessa predatorer kan se en stark och självständig kvinna som en "utmaning", så att endast kvinnor med dåligt självförtroende är i riskzonen tror jag inte på.
Du lyckas skickligt undvika den springande punkten. Det kommer alltid att finnas mördare, pedofiler, idioter och solochvårare.
Det handlar inte om vem som är i riskzonen. Det handlar om att känna igen och gå därifrån. Vi kommer alla hamna i sällskap av dårar fler gånger under ett liv. Att undvika DET är ju en ren utopi.
Jag tror inte heller att det är medvetet alltid (även om det fortfarande är egoistiskt). Min fd sa flera gånger efter att det tog slut att jag var så himla attraktiv när jag var självständig och stark, fastän det var han som var en del i att jag inte var det när vi var ett par. Alltså det här "fostrandet" av vuxna människor där den ena parten i relationen anser sig ha rätt att bestämma över den andra parten är extremt vanlig. Min fd partner var helt övertygad om att jag inte skulle klara mig själv när vi bröt upp, så han trodde nog att det han gjorde var "för mitt eget bästa".Det slår mig att det där med "skicklighet" låter så medvetet. Men det tror jag inte att det är. Åtminstone inte för alla. Processen är subtilare än så.
På samma sätt som kvinnor som @Hemligaste tar små steg bakåt, ett efter ett, utan att märka det, så tar nog de här männen små steg fram. De märker inte heller vad som pågår, vad de gör. I bästa fall inser de det när hon dragit för att hans kontrollbehov fullständigt slog slint - i sämsta fall aldrig.
Jag har nog extremt höga o tjocka murar o tillåter inga övertramp. Min sons far försökte styra mig med passiv aggressivitet efter att vi separerat på mitt initiativ, vilket hans föräldrar satte stop för. De värnade om sitt barnbarns integritet.Du lyckas skickligt undvika den springande punkten. Det kommer alltid att finnas mördare, pedofiler, idioter och solochvårare.
Det handlar inte om vem som är i riskzonen. Det handlar om att känna igen och gå därifrån. Vi kommer alla hamna i sällskap av dårar fler gånger under ett liv. Att undvika DET är ju en ren utopi.
Min radar var urusel men efter att ha blivit behandlad som skräp av en manipulativ jävla assbag så har jag noll tolerans för bullshit. Reagerar på en gång och blir avtänd och skeptisk, lägger ner och går vidare. Ett tag var jag förmodligen överkänslig men spela roll, jag behövde skydda mig själv och det var viktigast för mig.Min egen radar är usel, men jag jobbar på den.