Är jag överkänslig eller beter han sig illa?

Även det är ju inte minst ett tecken på hur tokigt det hela är. Den dag någon man försöker hindra mig från att kommunicera med omvärlden via ett forum, försöker styra över mitt mobilanvändade eller datoranvändade, då är något väldigt fel... (Det visade sig ju även när den här mannen i fråga slet mobilen från Hemligast)

Jag hoppas verkligen att hela den här historian får ett lyckligt slut!

Man ska rakt upp och ned bli älskad för den man är och inte behöva ändra på varken sitt utseende, sin klädstil, sin personlighet eller ställa upp på sånt man inte vill i ett förhållande.

Jag ändrar mig inte mer för att min partner ska vara nöjd och ställer inte sådana krav på min partner heller, jag är kär och älskar honom för den han är och inte den jag vill att han ska vara och förväntar mig samma sak tillbaka.
Jag förstår din tanke även om jag inte håller med dig. Personligen kan jag tycka ditt stopp är lite väl tidigt satt. Det har ju inte hänt något! Det har ju inte startats något "drev" än.

Men, alla reagerar vi olika. :)
Inte hänt något?

Man ska rakt upp och ned bli älskad för den man är och inte behöva ändra på varken sitt utseende, sin klädstil, sin personlighet eller ställa upp på sånt man inte vill i ett förhållande.

Jag ändrar mig inte mer för att min partner ska vara nöjd och ställer inte sådana krav på min partner heller, jag är kär och älskar honom för den han är och inte den jag vill att han ska vara och förväntar mig samma sak tillbaka.

I sak håller jag med dig. Men i den här situationen håller jag inte alls med dig. Det var inget att stoppa, det var en ärligt ställd fråga. O jag kommer att fortsätta med det framöver, bara så du vet. ;)
Jag ber @Singoalla om ursäkt men jag måste svara på det här, jag blir så frustrerad när jag inte når fram.

@Squie Det jag skrev var för att FÖREBYGGA ett "drev". För att hejda folk som kom EFTER dig. Inte för att du skulle stoppas.

Jag har sett sådana "drev" många gånger, folk drar iväg i en upphetsad föregiven oro som mest liknar hyenamentalitet. Det jag skrev handlade alltså om de som riskerade dra iväg i ett sådant, inte om ditt inlägg.

Jag dör snart över hur många som levt i sådana här förhållanden!

Därför att man känner sig så värdelös. Jag har haft några miserabla förhållanden, alla har bottnat i att jag själv mått dåligt och gjort först korkade val och sedan bra sådana (när jag lämnat). Jag kunde inte se hur jag skulle klara mig själv eller hur jag skulle kunna avsluta relationen. Jag kunde inte formulera vad jag ville ha i en relation ens för mig själv. Jag tyckte nog att jag inte förtjänade bättre (jag var ju sååååååå värdelös) och att dåren/dårarna i fråga var så himla snälla som trots allt typ tyckte om mig att jag nog egentligen bara borde skärpa mig och bli lite bättre. Inte retas. Inte ta plats. Inte ha krav.

Därför att man känner sig så värdelös. Jag har haft några miserabla förhållanden, alla har bottnat i att jag själv mått dåligt och gjort först korkade val och sedan bra sådana (när jag lämnat). Jag kunde inte se hur jag skulle klara mig själv eller hur jag skulle kunna avsluta relationen. Jag kunde inte formulera vad jag ville ha i en relation ens för mig själv. Jag tyckte nog att jag inte förtjänade bättre (jag var ju sååååååå värdelös) och att dåren/dårarna i fråga var så himla snälla som trots allt typ tyckte om mig att jag nog egentligen bara borde skärpa mig och bli lite bättre. Inte retas. Inte ta plats. Inte ha krav.
Jag menade verkligen inte att skuldbelägga de kvinnor som har det sådär! Det som knäcker mig är att så många män behandlar sina partners på det viset.

Den här tråden är ju som att öppna en dammlucka. Så fruktansvärt många ...

Jag menade verkligen inte att skuldbelägga de kvinnor som har det sådär! Det som knäcker mig är att så många män behandlar sina partners på det viset.

+1

De här trådarna är ögonöppnare. Jag har aldrig varit utsatt, men är det något som jag har insett så är det att jag har haft en jävla TUR!

Jag tycker att Rihanna uttryckte det bra; "I am strong. This happened to me. I didn't cause this. I didn't do this. This happened to me and it could happen to anybody."

/Lady_S

Det tucker jag inte alls du gör, det är en fullt berättigad fråga. Min främsta mission vad gäller BARNET är att hem inte ska ta skit. Det vore så fruktansvärt om hen inte stod upp för sig själv helt automatiskt.

Jag tycker att Rihanna uttryckte det bra; "I am strong. This happened to me. I didn't cause this. I didn't do this. This happened to me and it could happen to anybody."

/Lady_S

Och jag tycker det är bullshit. Det händer inte alla. Det hade i så fall betytt att det fanns väldigt lite att göra, att det kan hända vem som helst när som helst. Det händer p g a låg självkänsla och ett kasst val. Det är inget att plåga sig över, men det finns en anledning och eliminerar man den är det klart att det är lättare att göra bra val.

Och jag tycker det är bullshit. Det händer inte alla. Det hade i så fall betytt att det fanns väldigt lite att göra, att det kan hända vem som helst när som helst. Det händer p g a låg självkänsla och ett kasst val. Det är inget att plåga sig över, men det finns en anledning och eliminerar man den är det klart att det är lättare att göra bra val.

Här har du helt fel. Det händer inte pga låg självkänsla! Att säga så är att gravt undervärdera de utsatta kvinnorna (ibland männen) och förståelse för normaliseringsprocessen.

Såna där uttalanden skapar bara ännu mer skuld hos de som sitter eller har suttit i situationen. Usch!

Nej, det händer inte alla. Men det kan hända vem som helst.

Jag tycker det är ett tråkigt sätt att se det.
Som att man då delar in människor i kategorier-de starka och de svaga. Det finns ju inga människor som alltid går genom livet och aldrig är svaga eller aldrig gör något som de sedan ångrar.

Jag vet folk som varit i dåliga relationer och jag skulle inte säga att de var svagare än någon annan från början. Den psykiska kontrollen började gradvis efter några år. Det var ingen relation som började med psykisk kontroll direkt. Utan det var snarare att de uppfattade det som omtanke.

Tex han är så snäll som kommer och hämtar mig när jag jobbat sent. Han är så omtänksam. Detta utvecklade sig ett par år senare till kontroll.

Här har du helt fel. Det händer inte pga låg självkänsla! Att säga så är att gravt undervärdera de utsatta kvinnorna (ibland männen) och förståelse för normaliseringsprocessen.

Såna där uttalanden skapar bara ännu mer skuld hos de som sitter eller har suttit i situationen. Usch!

Bra!

Och förutom att det skuldbelägger utsatta kvinnor så invaggar de också andra i falsk trygghet. Om alla är medvetna om att vem som helst kan träffa en tokig man och lär sig tidiga varningstecken kan nog fler komma undan.

:bow:

Jag fortsätter hävda att det inte händer vem som helst. I så fall hade det inte gått att stoppa, ändra mönster utan det kan när som helst, drabba vem som helst. Så är det inte.

Jag måste vilja tro på det här, tro på förändring hos partnern. Det är en början. Och sedan finns det ett litet hål att hacka sig in i. Jag har varit där, med hålet som blev hackat. Och öppnat och sedan var det fritt blås. Idag finns inte det där fria blåset. Jag känner igen en obalans och går därifrån.

Det är en BRA SAK att det inte händer vem som helst när som helst. Det är inte att försvaga eller förminska. Det är att se att det händer av en orsak, en orsak man kan plocka bort. Det är en del av läkeprocessen i den svåra sits t ex TS är i. Det är ett sorgearbete, ett arbete jag måste göra med mig själv för att bli hel.

Jag fortsätter hävda att det inte händer vem som helst. I så fall hade det inte gått att stoppa, ändra mönster utan det kan när som helst, drabba vem som helst. Så är det inte.

Jag måste vilja tro på det här, tro på förändring hos partnern. Det är en början. Och sedan finns det ett litet hål att hacka sig in i. Jag har varit där, med hålet som blev hackat. Och öppnat och sedan var det fritt blås. Idag finns inte det där fria blåset. Jag känner igen en obalans och går därifrån.

Det är en BRA SAK att det inte händer vem som helst när som helst. Det är inte att försvaga eller förminska. Det är att se att det händer av en orsak, en orsak man kan plocka bort. Det är en del av läkeprocessen i den svåra sits t ex TS är i. Det är ett sorgearbete, ett arbete jag måste göra med mig själv för att bli hel.
Eftersom så många här verkar uppfatta det som skuldbeläggande så kanske det är onödigt att köra det vidare i just den här tråden? TS kämpar ju redan med sin egen roll i det hela.

Ja, om stärkande tillrop där det finns en insikt i att det går att förändra sina mönster och vanor och därför undvika att hamna här igen, är fel i tråden så för all del...

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 970
Senast: Whoever
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 441
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka