Jag dör snart över hur många som levt i sådana här förhållanden!
Samma tanke har slagit mig. ...och rädslan för framtiden är ett faktum.
Med distans och med facit i hand (och med hjälp av bloggen på separation.se) har jag (tror jag) kommit till en liten insikt om 52an också. Han gjorde inga så stora saker som TS' sambo, men jag hade en liten obehagskänsla ibland. Han surade lätt, och kunde en morgon rusa upp från sängen och sura - för att jag sov för länge... utan att jag visste om det...eftersom jag ju sov. Finns ju så många fina sätt man kan förmedla en sån "besvikelse" från hans sida. "Älskling, jag kliver upp nu" eller en stilla puss på kinden och "god morgon. Dags att vakna nu" osv...men nä. Kasta ifrån sig täcket och rusa upp.
Upplevde också att allt var helt fantastiskt det första halvåret - "för bra för att vara sant". Efter det hade vi också alldeles fantastiska stunder och tider, men plötsligt hände nåt igen som förstörde. Han hade också ett väldigt bekräftelsebehov utanför förhållandet, så att jag som inte alls var svartsjuk då vi träffades förpestades av lite misstänksamhet. Han sade saker till mig som inte är normalt om man vill att tilliten ska bestå. Han betedde sig på ett sätt då andra tjejer (framför allt okända) var med som man inte beter sig på om man vill att tilliten ska bestå. ...eller man har helt enkelt inget behov av att framhäva sig på det sättet om man är nöjd med sitt liv. Jag bekräftade honom mycket, men tydligen räckte inte det - även om han sa att jag är bra på det.
Han är för övrigt en man som är väldigt trevlig och kan föra sig i olika sällskap. Social och glad...tror de som inte ser hans sämre sidor.
Ganska tidigt i förhållandet började jag googla på manipulation. Ett dåligt tecken bara det! Vi pratade öppet och bra om manipulation och jag berättade hur jag upplevde vissa situationer - men det fick jag sakta äta upp, men inte genast. Han påstod så småningom att jag anklagade honom för att vara manipulativ för allting (vilket verkligen inte stämde!). Vi hade svårt att kommunicera - i synnerhet då vi var oense. Jag tyckte att han inte fattade det som var uppenbart. Kanhända att jag hade fel, och jag vet absolut att jag hade kunnat göra saker annorlunda, men likväl mådde jag inte alltid bra. Hade en liten obehagskänsla i magen ibland.
Olika "regler" hade vi också, eller reglerna gällde olika för oss båda. Då jag var stressad och på dåligt humör över en sak som tog mycket energi just då sade han "jag längtar tills "den där saken" är över och du är glad igen". Han däremot fick sura och vara stressad och på dåligt humör hur länge som helst - snäsa och fräsa och sucka och vara "låg".
Vi bodde långt ifrån varandra och hade gemensamt kommit överens om att skicka ett meddelande innan vi gick och lade oss - oberoende om vi var på fest på varsitt håll (nytt sätt för mig. Tidigare förhållanden har jag kommit hem, sovit och vaknat och sen meddelat min existens) eller om det var vardag. Jag skickade alltid och han "tyckte det var trevligt att få meddelande mitt i natten", men han höll inte den dealen och tyckte jag var kontrollerande då jag var orolig (inte misstänksam) då han inte hade skickat meddelande då han hade kommit hem (ofta onykter och med båt).
Insikten om sanningen som sakta kommer till mig är jättejobbig, för han var/är ju också den man jag älskat mest. Ingen är felfri, men Det känns tufft att den fantastiska mannen också (vad jag nuförtiden tror) besitter mörka egenskaper som inte är så sunda. I slutet var det precis så - att jag gick på äggskal
Jag tror inte de som manipulerar gör det medvetet och planmässigt. I 52ans fall tror jag hans beteende grundar sig tidigt i barndomen. Han har vid något tillfälle sagt att han kände att han inte syntes då han var liten. Ingen ville höra på honom. Just sådana saker hart jag läst om, och just sådana saker lär, enligt experterna, ta sig sådana uttryck som 52ans beteende.
Oj, förlåt! Nu blev det långt och nu handlade det bara om mig, men den här tråden är bra för mig att läsa också.