Är jag överkänslig eller beter han sig illa?

Jag mådde hur bra som helst när vi träffades, jag hade ingen önskan om att bli straffad eller att någon skulle diktera mitt liv. Tvärtom, jag var som en naturkraft. Hur jag kommit dit jag är idag har jag ingen aning om. Jag borde väl ha satt ned foten tidigare.

Det sker gradvis. Du har inte varit svag, korkad, klantig eller själv dragit den här behandlingen på dig! Det du gått/går igenom är standard, det bygger på väldigt grundläggande psykologi och betyder inte att du är en dålig människa. Sätta ner foten ja, men mot vaddå? Det är ju så små saker som förvärras så sakta, säger man ifrån så blir det en själv som överreagerar, är sur, och gör sin stackars partner ledsen. :cautious:

Så flyttas gränserna. En liten bit i taget.

Blev knasigt med citatet, detta var vad jag försökte skriva:

Jag tror att dina föräldrar mycket, mycket hellre vill att du tar hjälp av dem än att de får behålla sin bild av ert gulliga förhållande... Så hade jag resonerat om det var min dotter det gällde!!! Var glad att du har dem, ta all hjälp du kan av dem, det finns ingen i hela världen som är mer på din sida än dina föräldrar!

Jag var hemma hos min mamma och pappa igår och jag hade tänkt berätta, men jag kunde inte. Dom undrade om han skulle komma över jul och jag blev så himla ledsen, både över att jag måste spräcka deras bild av vårt förhållande men också för att om jag säger det, då blir det verkligt. Jag har en nära vän som vet litegrann men som tyckte att hans svartsjuka var lite gullig och att det var fint att han brydde sig så mycket om mig och var orolig för mig.

Någon hade frågat hur nuvarande boendesituationen ser ut och tyvärr har jag ingen möjlighet att ta över hyresrätten vi bor i idag då hyran är för dyr. Dessutom är den nog för liten att ha en inneboende i tyvärr.

Jag tror att de skiter fullständigt i deras bild av förhållandet.

Om dina föräldrar är som föräldrar brukar vara så är det viktigaste att du mår bra!
Vill du inte gå in på detaljer så måste du ju inte. Du kan säga att han inte får dig att må bra, och lägga till att du inte vill gå in på detaljer. Det kommer räcka.

Någon gång har jag varit frestad av tanken på att ge igen, se vad han gjorde om jag bara vägrade svara när han pratade, svor åt honom eller fräste, sa att han var för trevlig mot folk så de trodde att han flirtade. Men jag vill inte det tror jag. På ett sätt, när jag någonstans har vetat att det han har gjort är fel, så vill jag ju inte vara på samma sätt. Vad tjänar det till? Då är vi ju två ledsna personer i ett förhållande. Dessutom vet jag inte hur han skulle reagera om jag genomgick en sådan personlighetsförändring. Nu är jag ju genommesig, om jag plötsligt var tvärtemot tror jag han skulle anta att jag hade schizofreni, eller bli upprörd.

Jag mådde hur bra som helst när vi träffades, jag hade ingen önskan om att bli straffad eller att någon skulle diktera mitt liv. Tvärtom, jag var som en naturkraft. Hur jag kommit dit jag är idag har jag ingen aning om. Jag borde väl ha satt ned foten tidigare.

Tyvärr (eller bra för dig) så hade det inte spelat någon roll om du satt ner foten eller inte, för det är inte ditt beteende som det handlar om. Det handlar om hurdan han är och vad han gör dig till (fortfarande inte hur du är, utan det han får dig att känna)

Jag var hemma hos min mamma och pappa igår och jag hade tänkt berätta, men jag kunde inte. Dom undrade om han skulle komma över jul och jag blev så himla ledsen, både över att jag måste spräcka deras bild av vårt förhållande men också för att om jag säger det, då blir det verkligt. Jag har en nära vän som vet litegrann men som tyckte att hans svartsjuka var lite gullig och att det var fint att han brydde sig så mycket om mig och var orolig för mig.

Någon hade frågat hur nuvarande boendesituationen ser ut och tyvärr har jag ingen möjlighet att ta över hyresrätten vi bor i idag då hyran är för dyr. Dessutom är den nog för liten att ha en inneboende i tyvärr.

Våga prata med någon, du kommer se att allt kommer bli bra igen. Så gjorde jag tillslut. En vännina till mig jobbar på "safe house" för kvinnor och en kväll pratade vi lite om hennes jobb och jag bara spottade ut allt. Hon lyssnade och frågade Varför väljer jag att leva på det viset. Jag satt bara tyst, hade inget att säga och därifrån började allt för mig. Så TS börja prata. All kärlek till dig!!

En liten fundering: det kan inte vara så att de (din familj i detta fall) kanske redan har märkt att något är fel men inte vill säga något pga. att de inte förstår vidden av det alternativt är rädda att göra saker värre?

I mitt fall (samma kille som jag beskrivit ovan) så var min familj och vänner stöttande till vår relation, de tyckte om honom och han visade sina goda sidor i deras sällskap (såklart). Dock så hade de märkt att jag mådde sämre och var mer osäker på mig själv. Men, de kopplade inte riktigt ihop punkt A och B, att mitt mående och osäkerhet hade med honom att göra – utan de trodde nog att jag hade mått ännu sämre utan honom.

Jag vet att det är skitsvårt att öppna den dörren, att våga berätta, men när jag gjorde det var det som att polletten föll ner för mina närstående, och de stöttade mig när jag tog mig ur förhållandet och sedan efteråt i min bearbetning. Kanske kommer det vara likadant för dig? Och (obs!) även om det inte är så så är ditt välmående det absolut viktigaste. Du förtjänar att vara lycklig och säker på dig själv och det förhållande du väljer att vara i - nu och i framtiden.

Visa dom tråden.
Tror inte du behöver säga något sen. Du borde ha deras fulla stöd i hela processen efter att ha läst detta. Har du någon vän du litar på så visa hen också.

Jag förstår att du är rädd för att säga det för då blir det verkligt. Men du är redan halvvägs! Du skriver ju här.

Och jag tror också att dina föräldrar blir mer ledsna om du stannar hos någon som förgör dig, än om ert förhållande visade sig vara ett förtryckarhållande.

Kompisen låter inte som rätt person att hålla i. Svartsjuka är ALDRIG gulligt.

Tyvärr (eller bra för dig) så hade det inte spelat någon roll om du satt ner foten eller inte, för det är inte ditt beteende som det handlar om. Det handlar om hurdan han är och vad han gör dig till (fortfarande inte hur du är, utan det han får dig att känna)

:bow::bow::bow:

Vi pratade i telefon igår kväll innan jag skulle sova och han var glad och som vanligt, men jag kände mig...helt knäckt. Någon frågade om det inte var rätt skönt när han var borta? Jo, det är det. Det känns hemskt att skriva, för jag känner mig så falsk. Det är som att kunna andas, som att kroppen går ned i varv. När jag skulle sova var det ingen som nämnde sex i varannan mening utan jag kunde bara sova. Rakt upp och ned.

Jag har tänkt så himla mycket över era kloka frågor och reflektioner och det börjar bli så himla tydligt. Nu låter det som ett magiskt religiöst uppvaknande som skedde på så få dagar och så är det ju inte riktigt, mycket känns svårt att ta till sig och förstå än. Den största prövningen blir att inte tappa den här insikten. Men ni har ställt så himla bra frågor. Om jag vill må såhär resten av mitt liv. När jag tänker på hur jag vill att ett förhållande ska vara så vill jag ju ha en man som inte känner sig hotad av att jag ställer frågor när vi lämnar in bilen. Som peppar, stöttar och hejar när jag far ut och springer en kort sväng istället för att bli kall över att jag inte är hemma. Som inte blir arg för att jag vill hälsa på hos mina föräldrar.

Jag hade ju ett sådant förhållande förut, jag vet att de finns. Vi blev också irriterade på varandra ibland, kunde gnabbas om städ eller disk, men han kommenterade aldrig min plan på en tatuering, mina fritidsintressen eller mitt jobb. Jag kände mig aldrig billig i mina kläder och inte patetisk för att jag ville gå ut på krogen någon gång. När jag utvecklades var han stolt. Vi hade våra egna liv, som vi stöttade varandra i, men också vårat gemensamma. Det tog slut av andra orsaker, men vi var vänner och hjälpte till och med varandra att flytta ut. Det här blev också en sådan här grej som jag skrev för att kunna gå tillbaka och läsa om jag skulle tvivla igen.

Jag har som du säkert förstått levt i ett destruktivt förhållande med basen i psykisk misshandel. Fysiskt blev det också...tyvärr. Hur som haver, jag kommer o tänka på en episod efter att ha läst din rad om hur det går till när du vill ut o springa. Mitt x tyckte jag skulle sluta med hästarna, det tog alldeles för mycket tid. O på frågan om vad jag/vi skulle göra istället fick jag svaret "sitta i soffan o hålla handen o titta på film". Kan låta oerhört oskyldigt så här i skrivande text men det låg så mkt mer bakom.

Helt ärligt tror inte jag att du kommer att tappa insikten, din väg har redan börjat. Genom att starta tråden så VET du instinktivt att det du går igenom är inte rätt. Som jag ser det är det "bara" fotfäste som du behöver för att ta dig vidare. Fotfästet får du bland annat av oss.

Att du inte vågar berätta för dina föräldrar, gör som någon här har föreslagit. Visa dem tråden eller skriv ned det du vill berätta o ge dem en lapp/ett brev. Det viktiga är inte hur du berättar, det viktiga är att du berättar. O sedan ta det därifrån.

:heart

Hej @Hemligaste :)

Vad starkt av dig att skriva tråden, att sätta ord på det som sker och ifrågasätta om det är rätt eller inte. Jag gick för ett halvår sedan ur ett förhållande som var destruktivt. Jag skulle säga med inslag av psykisk misshandel, mina vänner säger att det är flera exempel på när jag var utsatt för det. Men det jag vill säga är att när jag berättat att det tagit slut har ingen agerat med att försvara honom. Folk förstår att det finns saker bakom, och det är inget de ens frågar om. Närmare vänner vet såklart mer men de tror mig när jag berättar om varför jag mådde dåligt. Mina föräldrar vill bara se mig lycklig, de har inga invändningar, fast jag trodde de skulle tycka det var tråkigare än det var.

Men det var jobbigt i början, plötsligt insåg jag att jag inte har honom som stabil klippa att mäta allting mot, fråga om allt. Och nu börjar jag inse att han kanske inte har svaret på allt, även om jag trott det. Men jag klarar mig själv, och jag är övertygad om att du gör det med. Dina vänner och familj kommer att förstå, du kommer hitta ett nytt boende och du kommer att kunna klara att nå dina mål i livet lättare på egen hand än med honom. Omge dig med personer som lyfter dig, inte som tynger dig.

Och det är helt ok att vara ambivalent, att sakna de bra stunderna etc, men när det väl kommer till kritan är det inte de bra stunderna som sätter prägeln på varje dags känsla - det måste finnas en hög lägstanivå, annars spelar de bra stunderna inte någon roll.

För mig har det hjälpt att jag faktiskt berättat om de riktigt dåliga stunderna för mina vänner, för det gör att jag vet att jag har svårare att trilla tillbaka i mina svaga stunder. För är det inte bara mig själv jag har att övertyga kan jag inte bara ta tillbaka honom, och när jag försöker tänka ut rationella anledningar så jag kan förklara att jag ska gå tillbaka till honom trots "händelse X", och hur ska vi då jobba för att det inte ska ske igen? Och det går ju inte, för han ser ju inte de felen han gjort och vill inte jobba på dem (och även om han vill det är det för sent), så det är ju en ofarbar väg. Men det har jag också gjort för att jag under förhållandets gång har valt att inte berätta saker för mina vänner, för jag vet att de skulle bli upprörda och säga saker jag inte ville höra.

Många har skrivit riktigt bra saker, och du är stark och bra som börjar fundera över det här fast det är jobbigt! :) Bor lite i fel landsända för att hjälpa till, men hojta om du och katter vill ta en Stockholmssemester. :)

Det är väl för att vi sedan barnsben matas med att det viktigaste i livet är att skaffa sig en partner. Oavsett hur jävla kass den är...

Jag tror inte riktigt på den förklaringen. Möjligen till hälften. Grunden är ju att vi är gjorda för att fortplanta oss och eftersom vi inte är hermafroditer så behöver vi en partner. För att uppväxten av avkomman ska fungera så är en familjekonstellation en lösning som genom årtusenden varit en del i att vi kunnat fortsätta generation efter generation.

Jag har f.ö. själv haft ett par kassa förhållanden. I det senaste kände jag mig inte respekterad och också förminskad. Min åsikt var inte värd att lyssna på. Det hela ledde till en enorm frustration och ilska hos mig. Angående en sak så fick jag lyssna på väldigt mycket tjat och mitt svar var alltid nej. Det var inget jag ens kunde tänka mig att kompromissa med, men när tjatet aldrig upphörde så brann jag av helt och exploderade. Det var mitt sätt att hantera det. Bättre kunde jag inte, men jag fick i alla fall slut på tjatet. Men det blev ju ändå ohållbart till slut när respekten saknades.

Blev knasigt med citatet, detta var vad jag försökte skriva:

Jag tror att dina föräldrar mycket, mycket hellre vill att du tar hjälp av dem än att de får behålla sin bild av ert gulliga förhållande... Så hade jag resonerat om det var min dotter det gällde!!! Var glad att du har dem, ta all hjälp du kan av dem, det finns ingen i hela världen som är mer på din sida än dina föräldrar!
Till TS, och även om inte dina föräldrar är av denna sort, så ska du välj DIG, inte sudda ut dig själv för att alla andra ska bli glada.
Mina föräldrar "ville inte välja sida", their loss, vi har inte så mycket kontakt idag, men jag skulle i varje sekund nu efteråt aldrig ha stannat i den relationen. Då hade jag ju aldrig fått uppleva denna lycka det är att leva i ett helt fungerande äktenskap!

Någon gång har jag varit frestad av tanken på att ge igen, se vad han gjorde om jag bara vägrade svara när han pratade, svor åt honom eller fräste, sa att han var för trevlig mot folk så de trodde att han flirtade. Men jag vill inte det tror jag. På ett sätt, när jag någonstans har vetat att det han har gjort är fel, så vill jag ju inte vara på samma sätt. Vad tjänar det till? Då är vi ju två ledsna personer i ett förhållande. Dessutom vet jag inte hur han skulle reagera om jag genomgick en sådan personlighetsförändring. Nu är jag ju genommesig, om jag plötsligt var tvärtemot tror jag han skulle anta att jag hade schizofreni, eller bli upprörd.

Det handlar inte om vad du borde gjort utan vad han borde låtit bli att göra. Du har ingen del, ingen skuld till hur det är idag. Psykisk misshandel kommer smygande med små ord, små saker, små pikar som skämtas bort om man ens reagerar. Sedan eskalerar det mer och mer och plötsligt finner man sig stående till halsen i träsket. Han jag skrev om tidigare, han jag hade ett så destruktivt förhållande med, behandlade mig som en prinsessa. Han var så snäll och så omtänksam. Något som ingen hade varit mot mig förut. Sedan kom de, de små pikarna och jag märkte dem inte. Även när de eskalerade så var han fortfarande snäll och omtänksam och jag satt högt upp på en pedistal. Jag insåg långt senare att det var mycket av problemet. Jag skulle vara någon form av övermänniska som gjorde allting rätt. Ingen människa gör allting rätt. Gjorde jag i hans ögon fel så straffade han mig tillbaka till pedistalen för det var där han ville ha mig. Jag vill inte sitta på en pedistal. Jag vill vara min partners jämlike. Jag vill inte behöva få pikar för allt och inget och enda sättet att slippa dem är att göra sig fri ifrån de människorna som beter sig så.

Jag är själv förälder till två numera vuxna barn. Om någon av dem hade berättat det du skrivit här så hade jag blivit så enormt ledsen för mitt barns skull. Jag hade inte alls brytt mig om mina känslor för dess partner för de är inte viktiga. Det är mitt barn som är viktigt! Jag hade gjort allt i min makt för att hjälpa mitt barn att komma ifrån det destruktiva förhållandet. Du behöver inte tänka på att du spräcker deras bild. Du ska tänka på dig själv och vad som är bäst för dig!

Vi pratade i telefon igår kväll innan jag skulle sova och han var glad och som vanligt, men jag kände mig...helt knäckt. Någon frågade om det inte var rätt skönt när han var borta? Jo, det är det. Det känns hemskt att skriva, för jag känner mig så falsk. Det är som att kunna andas, som att kroppen går ned i varv. När jag skulle sova var det ingen som nämnde sex i varannan mening utan jag kunde bara sova. Rakt upp och ned.

Jag har tänkt så himla mycket över era kloka frågor och reflektioner och det börjar bli så himla tydligt. Nu låter det som ett magiskt religiöst uppvaknande som skedde på så få dagar och så är det ju inte riktigt, mycket känns svårt att ta till sig och förstå än. Den största prövningen blir att inte tappa den här insikten. Men ni har ställt så himla bra frågor. Om jag vill må såhär resten av mitt liv. När jag tänker på hur jag vill att ett förhållande ska vara så vill jag ju ha en man som inte känner sig hotad av att jag ställer frågor när vi lämnar in bilen. Som peppar, stöttar och hejar när jag far ut och springer en kort sväng istället för att bli kall över att jag inte är hemma. Som inte blir arg för att jag vill hälsa på hos mina föräldrar.

Jag hade ju ett sådant förhållande förut, jag vet att de finns. Vi blev också irriterade på varandra ibland, kunde gnabbas om städ eller disk, men han kommenterade aldrig min plan på en tatuering, mina fritidsintressen eller mitt jobb. Jag kände mig aldrig billig i mina kläder och inte patetisk för att jag ville gå ut på krogen någon gång. När jag utvecklades var han stolt. Vi hade våra egna liv, som vi stöttade varandra i, men också vårat gemensamma. Det tog slut av andra orsaker, men vi var vänner och hjälpte till och med varandra att flytta ut. Det här blev också en sådan här grej som jag skrev för att kunna gå tillbaka och läsa om jag skulle tvivla igen.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga här. Jag kanske flummar lite nu.

Du hade ett förhållande förut som du kan se var ett ganska bra förhållande. Trots det tog det slut. Fint så. Jag vet ju inte anledningen och den är ju inte relevant här egentligen. Det jag vill reflektera över är nog hur ni gjorde slut. Du behöver inte berätta, utan nu menar jag mer att du antagligen var dig själv då. Det är alltid svårt att göra slut men kanske var det så i det förhållandet att du inte var så nedtryckt att du ens reflekterade över vad andra skulle säga eller hur, var eller när det skedde. Ni gjorde slut, du förklarade antagligen varför för bekanta. Någon kanske hade något att säga men jag antar att de flest till slut utan vidare accepterade det?

Du är nu så nedtryckt att det är svårare att göra slut. Trots att anledningen är BETYDLIGT allvarligare än förra gången så tror du att det ska vara svårare för andra att acceptera, att du måste förklara och att du kommer att må sämre och känna mer sympati för din man och hans föräldrar......och dina. Din reaktion är inte i relation till varför du gör slut men det visar på hur duktig han varit att ta bort ditt försvar, din självkänsla och din förmåga att orka med något som kan vara jobbigt en stund i livet.

Blev det för otydligt vad jag menade?

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 970
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 944
Senast: Enya
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 441
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar