Han ringde nu ikväll, han bad om ursäkt och var ledsen att han var sur. Han förklarade och sa att han tyckte att jag varit lite frånvarande de senaste dagarna och då varit lite avvaktande, sedan blev han irriterad på sig själv när han märkte att jag blev ledsen och så blev det liksom en ond spiral.
Och jag tänker att det är ju orättvist av mig att inte förlåta honom, det var ju ingen stor grej. Han ber ju om ursäkt, tar på sig skulden och förklarar så himla resonligt. Så gör man ju inte om man är ond? Utan att han lägger någon skuld på mig känner jag mig istället som en psykopat. Tänk om det egentligen är jag som dikterar alla villkoren i förhållandet? Tänk om jag håller på med någon manipulationsgrej för det är ju alltid han som säger att han är ledsen för saker? Han kanske mår ännu sämre och jag kanske är ännu värre än vad han är?
En annan del vill säga åt honom att sluta bete sig så att jag blir ledsen då. Men så kan man ju inte göra. I förhållanden bråkar man, någon kanske blir sårad eller ledsen och så ber man om ursäkt och så är allt bra. Återigen känns det som om jag förstorar upp allt och gör honom till något monster som han inte är.
Han blir inte irriterad på sig själv för att han märker att du blir ledsen, han inser att du fått dig en tankeställare och därför vet han att han måste bli lite ledsen, låtsas ta på sig skulden, men han hade ju inte blivit arg om du inte varit avvaktande, så om du bara varit snäll och glad hade du sluppit en arg pojkvän som måste be om ursäkt å dina vägnar och tvinga fram en från dig, stackars honom..
Just det här var kanske inte en stor grej, eller i närheten av den största. Men det var ändå en grej bland så många andra liknande med precis samma utgång, eller hur?
Han är säkert ingen genom-ond människa, alla har säkert gott i sig, så även den här mannen, men det betyder inte att det han gör går att ursäkta, det betyder inte att "han är ju så underbar ibland/när jag gör som han vill/när han är glad/när jag inte säger emot" på något sätt väger upp för det han utsätter dig för all annan tid på dygnet.
Det är INTE du som manipulerar, det är precis det här som är en så stor del av hela grejen. Fröet av tvivel de sår som bara växer och växer i takt med att man inte får grepp om situationen, man frågar sig varför man mår som man mår när han verkar må så mycket sämre, om man bara bad om ursäkt så blir han glad igen, man vill ju inte såra sin pojkvän, vill inte vara elak, han låter ju så ledsen.
Men vet du vad? Det finns ingenting du kan skriva här om vad du gjort mot honom, om de gångerna där du gjort honom ledsen eller sagt något han blivit upprörd över, som skulle få mig att ändra åsikt om vad du är utsatt för och om vad för typ den här mannen är. Det finns ingenting du har kunnat göra för att förtjäna detta, ingenting.
Du förstorar inte upp någonting alls, du skriver utifrån dig och vi har alla reagerat på vad du skrivit. Självklart finns det diskussioner och ibland bråk i även hälsosamma förhållanden, men vet du vad den stora skillnaden är? Att den ömsesidiga respekten ändå finns där, även i bråk. Att man kan säga hur man mår och känner utan att behöva vara rädd för motreaktionen, att man inte lämnar bråket med en känsla av att än en gång ha förlorat lite mer av sig själv.
Fortsätt skriva här snälla du, du är så duktig och stark som berättar och reflekterar, det är en del i frigörelsen. Det är inte lätt, vi vet, och vi lider så med dig. Men fortsätt läs våra svar, läs våra historier och egna erfarenheter om och om igen, klicka på länkarna du fått. Det kommer, du kommer förstå fullt ut så småningom, vi vill bara hjälpa och påskynda processen lite eftersom vi är oroliga för dig