Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Hon har gått upp ytterigare 100gram nu:)

Startvikt
2,6kg just nu 3,2kg.

Oj, va liten hon va från början, hur gammal är hon? Min hona på 10 månader ligger på 3,8 kg, och hon är varken fet eller dräktig och birman är ju som kännt ingen stor ras direkt... Kul att hon gått upp såpass iaf! :)

Ja hon växer ju säkert också, och dom är ganska små båda två men det var mamman också.
Hon är 10,5 månad nu.

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag säger grattis i alla fall!:rofl: du har haft tur att märka att din pissekatt blivit på smällen. Min honkatt har haft 3 kullar. De två första var jag med på men inte den sista. Då smet hon ut en dag och 2 månader senare var det 4 stycken kattbebisar i min garderob. :) Såg inte att hon var på tjocken förrän de sista veckorna. Och jag lovar det varken syntes eller märktes ngn skillnad på henne.
Passa på och njut är mitt råd. :love: Jag tyckte det var jättekul med kattbebissar och så men samtidigt var det väldigt skönt när de fick flytta hemifrån.. De små ligisterna var överallt de sista veckorna.. :rofl: Men ändå blev jag lika glad varje gång hon fick ungar. Nu är hon kastrerad och hon trivs med det.

Tack:bow::)
Dom sista två dagarna har hon sovit hela tiden, och ligger gärna hos en i knäet.:love:

På morgonen och förmiddagen idag har hon varit fuktig i pälsen som svett ungefär.
Magen har ändrat form och jag har verkligen känt att det finns något därinne.
Nu har även dom andra spenarna blivit större.

Ca 38.5 men det kan variera från 38-39 så det är bra om man vet exakt vad ens egen katt har för normaltemp, annars kan det vara svårt att avgöra om den har lite feber eller inte. Ett tydligt tecken på att dom har feber är att dom blir varma om nosen, den ska ju annars vara kall och "blöt" men det är absolut ingen garanti åt något håll.

Man kan känna på öronen också. De brukar bli glödheta när katten har feber.

Öronen och nosen vart helt normala, så jag tog aldrig tempen.

Vaknade vid 05.30 i morse och gick upp för att titta till kisarna, Barbie(troligen högdräktig)som i vanliga fall följer mig vart jag än går(hon är min gos:love:)ville inte komma fram(låg under sängen).
Efter några minuter kom hon långsamt fram(gick som en gammal tant).

Hon var märkbart irriterad och slog med svansen fram o tillbaka.
Satt hos henne i ca 30 minuter, och under tiden gick det vågor över henne då och då.
Men eftersom ingenting mera skedde så gick jag och la mig, men satte försäkerhets skull in hankatten i ett eget rum.
Vid 08.30 gick jag upp och då var hon fortfarande orolig, hon slår med svansen hela tiden, det går krusningar, magen är helt undertill nu.

Hon andas till och från med öppen mun och är jättekelen.
Spinner hela tiden, fast det gör hon iof för det mesta.:crazy:
Det har inte kommit ut ngt iaf,märkte skillnad på henne igårkväll för hon avr inte med sin syster och busade som vanligt, hon bara låg helt utslagen.
Men om this is it, hur lång tid kan det ta?
Har en bok om kattuppfödning, men ni som har riktig erfarenhet vad säger ni?
Ska det gå att klämma ut ngt ur tutttarna?Magen är jättespänd så man kan inte få tag i dom.:o

En förlossning kan ta ett dygn, i extrema fall längre än så. Oftast tar det dock inte mer än några timmar (2-8 timmar). Hon ska inte ligga med krystvärkar utan att någon kommer ut längre än 1 timme.

Det ska gå att massera ut mjölk ur tuttarna, men det kan vara lite krångligt när de är spännande. Det brukar lösa sig.

Neeej och jag blir fasen inte klok på henne.:crazy:
Trodde verkligen både jag och maken att det skulle bli små kisebebisar igår.:confused:

Hon blir ju stressad så fort barnen är vakna och springer runt, kan det avta då?
Hennes mage har sjunkt ner iaf.
Tänk om hon är skendräktig?Men det känns som om det finns massor därinne:p

En skendräktig katt har inte förvärkar och inte heller sjunker magen ner på dem så nog är hon dräktig.

Stress (tex. när barnen är uppe och rör på sig) kan definitivt störa honan och dra ut på förlossningen. Katter brukar gärna föda på natten/väldigt tidig morgon och det har nog sina skäl.

Hon andas fort mellan varven för att sen lugnt somna och andas lugnt.:confused:
Får se hur det utvecklar sig framåt dagen, jag ska jobba mellan 15-19 så då får maken hålla stenkoll.

Ska förbereda så alla grejer finns framme.

Fortfarande inga bebisar?

Jag fick reda på igår att min lilla kille ska bli pappa, så himla roligt! :bump:

Nej inga beisar:confused:Kan försöka ta lite nya bilder på henne när maken kommer hem så får ni se henne.
Hon går lååångsamt och det ser tungt ut, men igår såg jag inga krusningar genom pälsen alls.
Hon slickar sig i ändan mest hela tiden.
Ibland när man gosar henne sticker det ut som bollar på magen(undertill)har varit på lite olika ställen som sedan ploppar in igen, kan detta vara bäbisar?

Som sagt uppadaterar med bilder så fort maken kommer hem.:bump::)
Jag har legat sömnlös dom tre sista nätterna, gått upp typ varannan timme för att kolla henne.
Så jag hoppas(om där finns några)att dom kommer snart.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?