Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

Helt vanlig mörkbrun. Det bruna är mer avgränsat på svartbrun.

Jag hade en som såg kolsvart ut på vintern och rejält mörk på sommaren. Dock såg man skiftningen på benen där det var svart/brunt. Det gör man på din också.

Den där såg ju ut att vara skimmel, men att den är så mörk fortfarande vid 5 års ålder gör ju att det kan ha varit väldigt svårt att gissa på skimmel när den var liten. Läge för omskrivning i passet nu när det är tydligare.

Jodå, så kan det säkert vara. Vem kontaktar man för omskrivning av passet? En ID-kontrollant eller?

Jag tycker det är så konstigt. Hela tiden läser jag om dessa hästar som är svarta på vintern och bruna på sommaren.. Min är tvärtom! Vinterpälsen blir ju blekt av solen så hon är nästan ljuvbrun på kroppen och när hon sen fäller är det en svart häst som kommer fram under det lurviga. Hon är reggad som svart. Tror ni det är rätt?

KL

Behöver hjälp med detta:
Hon är fux, men har vita strån över hela kroppen och har mycket vitt i man och svans. Har haft det i manen och svansen alltid, men har först i år som 3 åring fått de vita stråna över kroppen. Vad är/blir hon? Stickelhårig eller skimmel? I papprena står det fux för det var hon ju som föl. Hon har ljust skinn. Här är hon som 2-åring: Jag ska se om jag hittar en bättre bild...

DSC00041.jpg

Helt vanlig mörkbrun. Det bruna är mer avgränsat på svartbrun.

Jag hade en som såg kolsvart ut på vintern och rejält mörk på sommaren. Dock såg man skiftningen på benen där det var svart/brunt. Det gör man på din också.

Bra att det står rätt i pappren då! Lustigt med färger, det här stoets mamma har bara fuxar i flera generationer bakåt, men hon har bara fått fuxföl med fuxhingstar... Fölen har alltid fått pappans färg... Pappan till det här stoet är L´Acteur.

Bra att det står rätt i pappren då! Lustigt med färger, det här stoets mamma har bara fuxar i flera generationer bakåt, men hon har bara fått fuxföl med fuxhingstar... Fölen har alltid fått pappans färg... Pappan till det här stoet är L´Acteur.

Sådär har det varit med "mitt" sto också. Tre bruna föl med bruna hingstar, först i år med fuxhingst blev det äntligen fux (såklart).

Här kommer svar på några stycken inlägg samtidigt.

kl

Jag undrar lite gällande min. Hon är skriven som mörkbrun i passet, men jag tycker hon är avblekbar skimmel (om än en mörk sådan) med svart i grunden. Hon har mörkbrun mamma och skimmelpappa (Camaro M 979)

Föl:
Fillan-ligger-030619.jpg

3 år:
DSC02813.jpg

5 år:
P6020055.jpg
Ett typiskt exempel på en häst som börjat blekas till skimmel sent.
Kontakta en ID-kontrollant som gör en ny ID-beskrivning av hästen. Skicka in det nya konturdiagrammet + passet till avelsföreningens registrator.

*trådstöld*:o

Jag är också nyfiken men okunnig om färger. Istället för det förväntade fuxfölet undan mitt fuxsto och efter Don Primero - vilken lämnat många fuxar med mörka ston... så kom ett mörkt föl ut.

Flera har frågat mig om han blir svart, men jag har sagt att jag tror på svartbrun (samma färg som det står att DP har). Efter att ha läst i denna tråd är jag dock villrådig om vad skillnad mellan svartbrun och mörkbrun är:confused:

Vad tror ni att han blir för färg?
2.5 veckor
DSC_0103.jpg

3 dagar
Fahrenheit001-1.jpg

HeJe - nyfiken
Utifrån de foton du visar skulle jag säja att fölet är svart.

Jag är ingen expert men efter att ha lyssnat på andra färgintresserade här på buke tror jag inte att han kommer bli svart då de brukar vara mer gråa från början. Jag skulle gissa brun men är osäker på genetiken så jag vågar inte svara.
Svarta föl kan födas med alla möjliga nyanser, det går inte att dra slutsatser enbart utifrån födelsefärgen. Jag har sett allt från nästan beige föl via alla tänkbara gråa nyanser till ett i princip kolsvart föl (utan skimmelanlag!) som slutat som svarta.

Jag tycker det är så konstigt. Hela tiden läser jag om dessa hästar som är svarta på vintern och bruna på sommaren.. Min är tvärtom! Vinterpälsen blir ju blekt av solen så hon är nästan ljuvbrun på kroppen och när hon sen fäller är det en svart häst som kommer fram under det lurviga. Hon är reggad som svart. Tror ni det är rätt?
Inte alls konstigt! Vissa gör så, andra tvärt om. Det finns ju faktiskt sol som kan bleka päls även på vinterhalvåret...
Det stämmer säkert med färgangivelsen på din häst.

Jag kan inte påminna mig om att jag har sett någon enda häst reggad som svart utan att vara det, däremot har jag sett många svarta hästar som varit felreggade som brun/mörkbrun/svartbrun.

KL

Behöver hjälp med detta:
Hon är fux, men har vita strån över hela kroppen och har mycket vitt i man och svans. Har haft det i manen och svansen alltid, men har först i år som 3 åring fått de vita stråna över kroppen. Vad är/blir hon? Stickelhårig eller skimmel? I papprena står det fux för det var hon ju som föl. Hon har ljust skinn. Här är hon som 2-åring: Jag ska se om jag hittar en bättre bild...

DSC00041.jpg
En motfråga - är någon av hennes föräldrar skimmel?
Det är nämligen ett måste om hon ska kunna vara skimmel.

I mina ögon ser det ut som en vanlig fux, om än med lite vita stickelhår.

Bra att det finns kunnigt folk här som kan svara på färgfrågor!

Har funderat på om en konstantskimmel kan ge föl som kan va "vanlig" skimmel, alltså avblekbar eller om den bara kan ge konstantskimmlar.

Det är två helt skilda anlag som ger konstantskimmel respektive avblekbar skimmel.
Jag tycker det är lite olyckligt att man har valt att kalla dem båda för "skimmel" för det gör att många rör ihop begreppen.

En konstantskimmel kan inte lämna en avblekbar skimmel, såvida inte den andra föräldern är avblekbar.

Det motsatta krånglar dock till det litegrann.
En avblekbar skimmel kan bära båda skimmelanlagen, dvs den föds som konstantskimmel men bleks sedan som vilken avblekbar skimmel som helst. Och när den väl är avblekt går det inte att se på den att den föddes som konstantskimmel, men anlaget finns där ändå. Det innebär alltså att en avblekbar skimmel kan få en konstantskimmelavkomma med en ickeskimmel som andra förälder.

Min 3 åring ser mycket lik din ut..vet bara inte hur man sätter in bild--:o

kl

apropå svarta hästar, jag anser att denna är svart (blåsvart?)

3920009.jpg

3920019.jpg

men jag undrar om den lilla fläcken på halsen (på andra kortet) gör så han klassades mörkbrun?

Så var det säkert, jag har ngnstans hört att en svart häst inte får ha minsta lilla brunt i sig. Min är kolsvart på vintern, och blir ljus på sommaren. Han är reggad till svartbrun.. Fast jag tycker ju att han är superfin i vilket fall!

Se honom på min hemsida : http://hastarnaimittliv.dinstudio.se

jag tycker din är svartbrun på dina bilder :D

Skulle "min" häst vara svartbrun med menar du?

kl

apropå svarta hästar, jag anser att denna är svart (blåsvart?)
----
men jag undrar om den lilla fläcken på halsen (på andra kortet) gör så han klassades mörkbrun?
Menar du att han är reggad som mörkbrun?
Det ska inte ha med den fläcken att göra utan det är väl som vanligt en feg ID-kontrollant som varit i farten...
Så var det säkert, jag har ngnstans hört att en svart häst inte får ha minsta lilla brunt i sig. Min är kolsvart på vintern, och blir ljus på sommaren. Han är reggad till svartbrun.. Fast jag tycker ju att han är superfin i vilket fall!

Se honom på min hemsida : http://hastarnaimittliv.dinstudio.se
Den ser inte heller ut att vara svartbrun, utan den skulle jag klassa som svart.
jag tycker din är svartbrun på dina bilder :D

Skulle "min" häst vara svartbrun med menar du?
Jag förstår inte varför det är så svårt får många (ingen särskild i åtanke, även om jag citerat ett inlägg här) att begripa att en svartbrun häst är svart på hela kroppen och brun runt nosen och i ljumsken.
Bruna skiftningar på resten av kroppen är solblekt päls och inget annat!:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 647
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka