Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

Ah! Jag glömde en liten detalj jag hade tänkt att fråga. Min svarta märr han väldigt ljusa ögon. Ungefär den ljusa nästan gulbruna färg jag har förstått att hästar med gulanlag ska ha. Nu har hon inga synliga gulanlag i stamtavlan på rimligt avstånd, så sådana kan vi i praktiken utesluta, så ögonfärgen är väl bara någon typ av 'naturlig variation' och ingen av hennes avkommor har ärvt hennes ögonfärg (tyvärr). Kommer inte ihåg vilken ögonfärg hennes mamma hade. Men skulle den ljusa ögonfärgen kunna tyda på att hon är en väldigt mörkt brun häst trots att hårremmen synligen är kolsvart?

Här är ett foto som visar hennes ögon:
PICT0002.jpg

Och det här är ett foto från våren -96 innan vinterpälsen hunnit släppa. Så här ljus har hon aldrig varit sedan dess (kvaliteten är kass, delvis pga fotografen, delvis pga dålig scanner)...
PICT0001.jpg

Genetiskt då..Modern till min häst är reggad ljusbrun.och han har en syster på mödenet som är reggad fux.Pappan till den var reggad brun.
Pappan till min är reggad mörkbrun.Har sett fadern och den är i mina ögon verkligen mörkbrun.

mor ljusbrun
Morfar Brun
Mormor Brun
Far Mörkbrun
Farmor Brun
Farfar svartbrun
alltså ingen svart häst reggad i i allafall tre led.Hur det ser ut längre bak har jag inte haft möjlighet att se.
Är det möjligt då genetiskt att han verkligen är svart?
Kan noll om sånt här .
JA, det är genetiskt möjligt.
En brun häst är en svart häst med ett "tilläggsanlag" som heter aguti. OM den bruna hästen inte lämnar sitt agutianlag till avkomman och mamman inte heller lämnar något sådant, så blir avkomman svart.
Jag har MÅNGA exempel på sådana, bland annat min egen "guldklimp"

Att den här tjejen kommer att bli mörkbrun - om ens det enligt passet, tvivlar jag inte ett ögonblick på. Hon såg nämligen ut så här vid ID-kontrollen.

Cacharel15.jpg

Jag vill mest veta om jag ljuger om jag kallar henne svartbrun i säljesannonsen.:crazy::confused:
Ska inte säja att du ljuger, men det är mer korrekt att kalla den för mörkbrun.
Jag har också haft ett föl som var brunt på det där sättet när hon föddes, som såg svartbrun ut i augusti men som sedan utan tvivel är mörkbrun.

Ah! Jag glömde en liten detalj jag hade tänkt att fråga. Min svarta märr han väldigt ljusa ögon. Ungefär den ljusa nästan gulbruna färg jag har förstått att hästar med gulanlag ska ha. Nu har hon inga synliga gulanlag i stamtavlan på rimligt avstånd, så sådana kan vi i praktiken utesluta, så ögonfärgen är väl bara någon typ av 'naturlig variation' och ingen av hennes avkommor har ärvt hennes ögonfärg (tyvärr). Kommer inte ihåg vilken ögonfärg hennes mamma hade. Men skulle den ljusa ögonfärgen kunna tyda på att hon är en väldigt mörkt brun häst trots att hårremmen synligen är kolsvart?
Finns det gulanlag inom orimligt avstånd?
I det fallet hade jag nog - av ren nyfikenhet - gjort en DNA-koll för att se ifall det ÄR gulanlag som spökar eller inte.
Jag har ingen annan förklaring.

Finns det gulanlag inom orimligt avstånd?
I det fallet hade jag nog - av ren nyfikenhet - gjort en DNA-koll för att se ifall det ÄR gulanlag som spökar eller inte.
Jag har ingen annan förklaring.

Gulanlag kan ju finnas latent i många generationer, förstås, men de finns inga synliga gulanlag i de första fem generationerna bakåt åtminstone. Backar jag 10 generationer bakåt så har jag inte hittat färgangivelser på alla hästar, men de som är angivna har inte angivits med något gulanlag. Längre bak än så börjar bli oöverskådligt men har inte lagt märke till något gulanlag när jag bläddrat runt åtminstone, och med dryga 76% total fullblodsandel (fullblod har väl inga gulanlag?) minskar väl chansen ytterligare... :) Jag har inte heller ännu sett någon ättling till någon av de hästar som ligger relativt nära i stamtavlan som haft synliga gulanlag om de inte samtidigt haft gulanlag på nära håll från sin andra förälder. Det betyder ju naturligtvis inte att det inte kan finnas något gulanlag, men chansen att det finns känns väldigt liten, därav "praktiskt taget uteslutet".

Men skulle ett gulanlag kunna ge sig till känna, bara synligt genom den gulbruna ögonfärgen? Skulle resten av det gula vara dolt av den svarta färgen då? Intressant. Jag ska klura på om jag är nyfiken nog att skicka iväg ett DNA-prov för att ta reda på det. :D

Gulanlag kan ju finnas latent i många generationer, förstås, men de finns inga synliga gulanlag i de första fem generationerna bakåt åtminstone. Backar jag 10 generationer bakåt så har jag inte hittat färgangivelser på alla hästar, men de som är angivna har inte angivits med något gulanlag. Längre bak än så börjar bli oöverskådligt men har inte lagt märke till något gulanlag när jag bläddrat runt åtminstone, och med dryga 76% total fullblodsandel (fullblod har väl inga gulanlag?) minskar väl chansen ytterligare... :) Jag har inte heller ännu sett någon ättling till någon av de hästar som ligger relativt nära i stamtavlan som haft synliga gulanlag om de inte samtidigt haft gulanlag på nära håll från sin andra förälder. Det betyder ju naturligtvis inte att det inte kan finnas något gulanlag, men chansen att det finns känns väldigt liten, därav "praktiskt taget uteslutet".

Men skulle ett gulanlag kunna ge sig till känna, bara synligt genom den gulbruna ögonfärgen? Skulle resten av det gula vara dolt av den svarta färgen då? Intressant. Jag ska klura på om jag är nyfiken nog att skicka iväg ett DNA-prov för att ta reda på det. :D
Mja, gulanlag kan inte vara latent, men det behöver inte nödvändigtvis synas för ögat. En gulsvart häst - har jag fått förklarat för mig, har aldrig sett ngn själv - kan tydligen vara helt svart i pälsen utan påverkan från blekanlaget. Men ögonen borde kunna vara ljusare på den ändå.

Det är förmodligen inget gult i din häst om du inte hittar några gula släktingar på några generationer.

Ojdå, jag hade fått för mig att gulanlaget var recessivt, men det är ju inte det nej... :angel: Då kan jag utan tvekan stryka gulanlaget i alla fall. Så slipper jag DNA-testa också. :D

Då har hon helt enkelt bara lite ovanligt ljusa ögon. Men om hon nu ändå har relativt lite/blekt pigment i sina ögon så innebär det kanske att hon kanske inte är svart, utan precis som ID-kontrollanten sa, solklart mörkbrun. :) En väldigt, väldigt blyg aguti-gen? ;)

*kl*

Så har äntligen ID-kontrollant varit ute och nu står min häst äntligen som rätt färg. Nu ska bara passet ändras :)

Här är min svarta häst! (Inte längre klassad som mbr)

20000766.jpg

Jag antar att det kostar normal id-kontroll-pris av kontrollanten sen tror jag inte det kostar att ändra i passet då de inte nämnde något om det när jag mailade asvh och frågade hur jag skulle göra.

Hittar inte gamla färgtråden så jag ställer en fråga här om svartbrun/mörkbrun.
Dessutom är det nog också frågan om en så kallad trådkapning och även knapplån också.
:::::::::::::::::::::::::::::::::

Är denna unghäst skimmel född SVARTBRUN eller skimmel född MÖRKBRUN? Tycker själv att det utseendemässigt lutar mot det förstnämnda. I dag som ettåring ser ungstoet ut att ha svart päls med inslag att vita hår.

På 3-månadersbilderna kanske fölet mer kan uppfattas som mörkbrun, hon har ett brunt parti på halsen, i ansiktet är hon dock ganska mörk, men är brun ner mot mulen och runt ögonen.

Modern Polifonia är skimmel (vet ej födelsefärg).

Fadern CE Magnum är brun (heterozygot brun, har lämnat fuxar).
http://box070.com/midnight/oppreva/stallions2/magnum2.jpg

Pryzmatic, första levnadsdagen på översta bilden och 12 dagar på de övriga bilderna.
http://www.arvaknord.se/uppfodningar_fol_07.htm

12 dagar, helfigur:
http://www.arvaknord.se/stora_bilder_fol_07.htm

3 månader, Pryzmatic:
http://www.arvaknord.se/stora_aug_2007.htm

1 år (den mörka skimmeln på bilderna):
http://www.arvaknord.se/pitea_2008.htm

• Vad tror ni är korrekt benämning på Pryzmatics färg? Har nu angett skimmel född mörkbrun, men skimmel född svartbrun känns mer rätt med hennes färg i dag.
http://www.angloarab.se/undersidor/vilken_farg_far_folet.htm

• Vad tror ni är korrekt benämning på Pryzmatics färg? Har nu angett skimmel född mörkbrun, men skimmel född svartbrun känns mer rätt med hennes färg i dag.
http://www.angloarab.se/undersidor/vilken_farg_far_folet.htm
Du har angett korrekt födelsefärg.
Att hon ser svart ut i skimmelfärgen har inte med saken att göra. Även fuxar blir sådär svarta i botten när de blir skimlar...

Sen är det också så att de svartbruna som DNA-testats visat sig ha agutianlaget, vilket innebär att det är mörkbruna hästar där det svarta inte har koncentrerats så mkt, utan fått breda ut sig lite mer än på en brun häst.
Genetiskt har dessa alltså varit mörkbruna = samma genuppsättning. Så det är inte fel att skriva mörkbrun om svartbrun häst.

Jättetack för svaret. Då låter jag mörkbrun stå kvar.
(Det är ju pinsamt om man anger fel färg).

Brukar inte dom svarta ha grå fölpäls?

Min är grå så jag tror/hoppas att han blir svart.
21391352.jpg

21418951.jpg

Men han har lite brunt som sticker ut ur öronen:D

Så här ser föle ut nu:
4 månader
24246458.jpg

24246457.jpg

Tidigare:
10 veckor
23077578.jpg

Tror ni han blir svart?
Frysmärkaren kommer nästa månad så då ska dom väl bestämma färg oxå.

Tycker det är svårt att se nu när han har börjat sätta vinterpäls.
Men jag litar på dig Ameo och hoppas att dom skriver honom som svart. :) Har alltid velat ha ett svart kallblod eller en fux, nu har jag ju en fux med ljus man & svans. Och Stjernen är svart, vilken lycka! :D

Då är det bara hoppas att han springer bra på banan också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 645
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens