Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

för att jag är korkad :angel:
ska lära mig det en gång för alla :D

Min lilla "knodd" är reggad som mörkbrun skäck (tobiano) men jag misstänker att han faktiskt är mer svart. Har inte blivit nämnvärt ljusare av solen...
Grabb080529_2.jpg

Jag förstår inte varför det är så svårt får många (ingen särskild i åtanke, även om jag citerat ett inlägg här) att begripa att en svartbrun häst är svart på hela kroppen och brun runt nosen och i ljumsken.
Bruna skiftningar på resten av kroppen är solblekt päls och inget annat!:idea:

:bow::bow::bow:
Det är så skönt att det ändå verkar vara vanligare att man tar upp debatten angående svarta/svartbruna och mörkbruna hästar. Kanske kommer folk att lära sig

Den här tjejen är reggad svartbrun... klassad som mörkbrun av veterinären
IMG_3781r.jpg

...jag säger svart. För här är hon inte som mörkast utan man kan se viss solblekning. Och definitivt inget brun kring ögonen eller mule, stöter bara i rött under sadel och längs med benen där täcket slutar ungefär...

Att det är avårt med en del färger som vi inte har så mycket av i Sverige kan man ju förstå (som knabstrupern/appalosan tidigare i tråden) men svart/svartbruna hästar! Hur kan det ha blivit så svårt?

antagligen för att man lyssnar på andra? Jag har fått lära mig följande:
* Svart häst är en svart häst. Den får inte ha ngt hårstrå i ngn annan färg. Alltså är svarta hästar med vita tecken bruna.
*Mörkbrun är en häst som har lite ljusare färg vid mulen
*Svartbrun, det har jag inte ens fått lära mig hur det ser ut.

nu är ju allt detta fel, men man blev ju itutad och det är svårt att lära gamla hundar sitta :D

en skimmelfråga:)

Att skimmelanlaget är dominant, har jag fattat. Men vilket ä mest dominant av avblekbar skimel och konstantskimmel?

Jag skulle vilja avla fram konstantskimlar (shetland) har en egen hingst som är avblekbar, ska köpa in ett konstantskimmelsto, hur stor är chansen att dom två får ett konstantskimmelföl? Eller är det bättre att betäcka henne med en konstantskimmelhingst?

Många frågor blev det:rofl:

Dominanta anlag är inte mer eller mindre dominanta. Ditt sto har alltid 50% chans att nedärva sitt konstantskimmelanlag. Dock riskerar du ju med en avblekbar hingst att få en konstantskimmel som skimlar av och blir vit.
Hurpass man betäcker konstantskimlar med varandra låter jag nån annan berätta om, det är nya rön där.

Vi låter denna tråden handla om SVARTA HÄSTAR.

Övriga färgrelaterade frågor har en egen tråd - ta dem där!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876248

Håller för övrigt med Niki om att även hennes häst är svart.
OM bara alla hästar som ÄR svarta registrerades med denna färg så skulle fler kanske inse att svart inte är så himla exotiskt ovanligt som alldeles för många fått för sig...

*knapplån*

Har en fråga angående mitt föl. Har redan tidigare i tråden frågat om honom och fått svaret att han troligtvis kommer att bli svart. Men nu har hans mule blivit brun, den har tidgare vart svart. Och jag har fått för mig att de blir endast svarta om de har svart mule osv. Han är även brun runt ögonen (vet inte om det är fölpälsen eller om han tappat den runt ögonen) så till frågan, tror ni fortfarande att han blir svart?

DSCF2486.jpg

DSCF2490.jpg

DSCF2503.jpg

DSCF2496.jpg

Ställde denna fråga i den andra färgtråden, men tänkte att jag ställer dne här med, kul med olika svar. De i färgtråden gissade på Mörkbrun eller Svartbrun, vad tror ni?

Tacksam för svar =)

//Diana

Senast ändrad:

Brukar inte dom svarta ha grå fölpäls?

Min är grå så jag tror/hoppas att han blir svart.
21391352.jpg

21418951.jpg

Men han har lite brunt som sticker ut ur öronen:D

Jo det brukar dom, men kan gissa att hans fölpäls har blekts av solen? Så hä såg han ut några dagar gammal, alltså grå, precis som svarta hästar brukar se ut. :P

Någon/några veckor gammal:
DSCF1910.jpg

Några timmar gammal:
DSCF1745.jpg

*knapplån*

Har en fråga angående mitt föl. Har redan tidigare i tråden frågat om honom och fått svaret att han troligtvis kommer att bli svart. Men nu har hans mule blivit brun, den har tidgare vart svart. Och jag har fått för mig att de blir endast svarta om de har svart mule osv. Han är även brun runt ögonen (vet inte om det är fölpälsen eller om han tappat den runt ögonen) så till frågan, tror ni fortfarande att han blir svart?
-----
Ställde denna fråga i den andra färgtråden, men tänkte att jag ställer dne här med, kul med olika svar. De i färgtråden gissade på Mörkbrun eller Svartbrun, vad tror ni?

Tacksam för svar =)

//Diana
jag vidhåller att han kommer bli svart
Brukar inte dom svarta ha grå fölpäls?

Min är grå så jag tror/hoppas att han blir svart.
----
Men han har lite brunt som sticker ut ur öronen:D
De behöver inte nödvändigtvis vara grå, de kan vara allt från beige via ljusbrun, mörkbrun och stålgrå till nästan helt svarta och fortfarande bli svarta som vuxna.

jag petar in några bilder på föl med olika färger på fölpälsen, där samtliga blivit svarta som vuxna
ginza10.jpg

kinder.jpg

cassis_fol2.jpg

zandras_fol3.jpg

Tack Ameo för ett bra svar =) Men tror du att det brun på han nos/runt ögonen är solblekt då eller?

Diana

Brukar födelsefärgen på svartbuna hästar se ut på samma sätt som på svarta? Blir lite fundersam om min ena föling. Har varit övertygad om att hon kommer få samma bruna färg som sin mamma men vid ett ställe på ryggen blev pälsen avskavd första levnadsveckan och nu har ny päls börjat växa där och den ser kolsvart ut!?? Pappan är frieser och mamman har tidigare fått svartbrun avkomma - dock inte hos mig så jag vet inte hur den såg ut som nyfödd. Att hon inte blir svart vet jag men är det möjligt att hon kan bli svartbrun??

Cacharel.jpg

Tack Ameo för ett bra svar =) Men tror du att det brun på han nos/runt ögonen är solblekt då eller?

Diana
Ja, det är nog solblekt.
Jag har självhaft ett föl som hade brun eyeliner när han var nyfödd, som vuxen ser han ut så här:
disco_039.jpg

Dvs tveklöst svart.

Brukar födelsefärgen på svartbuna hästar se ut på samma sätt som på svarta? Blir lite fundersam om min ena föling. Har varit övertygad om att hon kommer få samma bruna färg som sin mamma men vid ett ställe på ryggen blev pälsen avskavd första levnadsveckan och nu har ny päls börjat växa där och den ser kolsvart ut!?? Pappan är frieser och mamman har tidigare fått svartbrun avkomma - dock inte hos mig så jag vet inte hur den såg ut som nyfödd. Att hon inte blir svart vet jag men är det möjligt att hon kan bli svartbrun??

Cacharel.jpg
Nej, den fölungen blir inte svartbrun, den blir nog som mamman ungefär.

Jag fortsätter min fotobombning - detta föl blev svartbrunt, även om den reggades som mörkbrun: (halvkassa foton tyvärr)
cacao1.jpg

samma ponny som unghäst
caca1.jpg

Där syns det bruna tydligt runt nosen.
Hans mamma är mörkbrun men mormor var också svartbrun.

*KL*

Vad säger ni om den här damen? Mörkbrun eller svartbrun? Hon är reggad som mörkbrun.

nut.jpg
nuthuv.jpg

nutsid.jpg

Monika

Gränsfall
men jag tycker det är rätt med mörkbrun i vilket fall som helst, eftersom det verkar som att svartbrun och mörkbrun har samma genotyp....

*kl*

Oj, ser att min gamla tråd fortfarande är i livet.

Ja, min kille som jag startade tråden om har nu hunnit bli 3 år gammal och nog är det ingen tvekan om att han är svart, eller hur? :p:D

Så här ser han ut idag

PICT0761.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 643
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10