Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

Jag tycker han ser ut o vara väldigt svart! , Om han skulle va mörkbrun skulle han va brun runt mulen o ljumskarna..:)

*KL*

Då passar jag på att låna tråden och fråga om min häst är svart eller mörkbrun.

Han är i passet registerad som svart, men vid vet. besiktning blivit skriven som mörkbrun vid två tillfällen.

Han är en Nordsvensk bruks med stammen: e. Faxe ue. Kerrim uue. Unison

Mamma Lisette ska vara brun, Pappa Faxe är brun, Kerrim Mörkbrun och Unison ljusbrun.

Här är lite bilder:
Bilder från mars

Bild från april

Bild från maj

Så är han svart eller mörkbrun? På bilderna har han både vinterpäls och sommarpäls.

Man ska inte lita så mycket på det som står i papprena har jag märkt:crazy: . Färgkunskapen är minst sagt bristande hos en rätt stor del av id-kontrollanterna.
Min är bla reggad med en färg hon genetiskt inte kan ha och en av kompisarnas häst som är kolsvart med två svarta föräldrar blev reggad som mörkbrun med motiveringen att "det finns inga svarta hästar".:grin:

Tycker att den ser ljusare ut ner mot näsborrarna och mulen och då är den mörkbrun eftersom svarta hästar alltid saknar anlaget som gör dem ljusare där/ljumskarna har jag för mig. Kommer inte ihåg exakt hur det var men har för mig att det var nåt liknande:o

*KL*

Då passar jag på att låna tråden och fråga om min häst är svart eller mörkbrun.

Han är i passet registerad som svart, men vid vet. besiktning blivit skriven som mörkbrun vid två tillfällen.

Han är en Nordsvensk bruks med stammen: e. Faxe ue. Kerrim uue. Unison

Mamma Lisette ska vara brun, Pappa Faxe är brun, Kerrim Mörkbrun och Unison ljusbrun.

-----

Så är han svart eller mörkbrun? På bilderna har han både vinterpäls och sommarpäls.
Han är svart.

Ok, han är iaf väldigt solblekt nu och sen mer röd ut i allt det svarta, så jag håller med om att han borde vara svart. Då har id kontrollanten haft rätt den här gången.

ShowUserFile.aspx

såg att min häst omnämns i tråden, han är som skrivet svartskimmel (blåskimmel) och på vintern är han svartstickehårig och på sommaren ja, då ser han ut såhär :) :bump:

det bruna ni ser är smuts :)

[han är som skrivet svartskimmel (blåskimmel)
VIll bara påminna om att det heter svartskimmel och inget annat!
Blåskimmel är den gamla benämningen som vi håller på att utrota - det finns ingen grundfärg på häst som heter blå... :idea:

den där har jag också hört *det finns inga svarta hästar*
finns bara mörkbruna hästar...
så våra Frieser hästar är mörkbruna?, knappast :rofl:

Den här frågan ställde jag angående bilden nedan: Brukar födelsefärgen på svartbuna hästar se ut på samma sätt som på svarta? Blir lite fundersam om min ena föling. Har varit övertygad om att hon kommer få samma bruna färg som sin mamma men vid ett ställe på ryggen blev pälsen avskavd första levnadsveckan och nu har ny päls börjat växa där och den ser kolsvart ut!?? Pappan är frieser och mamman har tidigare fått svartbrun avkomma - dock inte hos mig så jag vet inte hur den såg ut som nyfödd. Att hon inte blir svart vet jag men är det möjligt att hon kan bli svartbrun??

Cacharel.jpg

Fick då svaret:

Nej, den fölungen blir inte svartbrun, den blir nog som mamman ungefär.

Nu ser hon ut så här:

Cacharel1-1.jpg

Svartbrun eller mörkbrun?? Jag är själv jätteosäker på vad jag ska kalla hennes färg :crazy:

*knapplån*

Har också en fråga angående min lilla parvel, han föddes grå, de flesta här inne trodde på svart. Men ID-kontrollanten sa att han var mörkbrun vilket också skrevs i passet, är han mörkbrun eller svart?

DSCF3558.jpg

DSCF3548.jpg

DSCF3544.jpg

DSCF3545.jpg

//Diana

Den där är inget annat än svart i en något solblekt nyans.
Hade den varit mörkbrun så skulle den varit BRUN åtminstone runt nosen och i ljumskarna.

F*n vad fega de ska vara id-kontrollanterna. Min skrevs också som mörkbrun som föl fast hon inte är det. Nu ska hon id-kollas på nytt nästa vecka för att få rätt färg i passet. Hon är ju svart och inte mörkbrun. Finns inte ett brunt hårstrå på henne någonstans där det borde finnas om hon vore brun.

Kl.
Är det någon som ändrat färg på sin häst i passet?Vad kostade det i så fall?
Min är reggad mörkbrun.och det kan väl ändå inte stämma?
Sommarpäls.
22020041.jpg

På hösten när solen ligger på.
23736277.jpg

Vintertid rakad.
18378094.jpg

Orakad vinter.
18903929.jpg

Bör jag byta i hans pass?

Tycker att din häst är svart, även om det är bilder på lite avstånd.
Huruvida du ska ändra det eller inte beror nog mest på om du orkar engagera dig i det...

Jag vet inte vad det kostar att ändra. Det får bli en senare fråga när jag ska skicka in allt (ska regga fölen med samt chippa det svarta stoet och det ska ju också in i passet).

Genetiskt då..Modern till min häst är reggad ljusbrun.och han har en syster på mödenet som är reggad fux.Pappan till den var reggad brun.
Pappan till min är reggad mörkbrun.Har sett fadern och den är i mina ögon verkligen mörkbrun.

mor ljusbrun
Morfar Brun
Mormor Brun
Far Mörkbrun
Farmor Brun
Farfar svartbrun
alltså ingen svart häst reggad i i allafall tre led.Hur det ser ut längre bak har jag inte haft möjlighet att se.
Är det möjligt då genetiskt att han verkligen är svart?
Kan noll om sånt här .

Min ser ut såhär:

Pappa mörkbrun
Mamma mörkbrun
Farfar gulbrun
Farmor brun eller mörkbrun
Morfar Svart
mormor brun

Hennes föl e. brun hingst blev ljusbrun/rödbrun med svarta ben.

Jag har också en svart märr som är registrerad som svartbrun (vilket hon definitivt inte är, ljumskar, nos, ögon och bakom öronen är lika svarta som resten av kroppen) och senare i passet angavs hon som mörkbrun (vilket hon bevisligen inte heller är). Men i solblekt vinterpäls kan hon se rätt rödbrun ut (jag borde kunna plocka fram bra bilder som visar skillnaden), men det är ju svart under. Enligt ID-kontrollanten var min märr ganska solklart mörkbrun, och jag ids inte argumentera om det.

Två av hennes avkommor är skolexempel på svartbrun. Kolsvarta med ljusbrunt (åt det beiga hållet) runt nos, ögon och vid ljumskarna. Båda är reggade som mörkbruna, men är det nu samma färg spelar det ju ingen roll. :)

Hennes mamma är registrerad svartbrun, men är lika svart som min märr enligt vad jag kunnat se på bilder. Hon har även en syster med fuxpappa som är registerad som mörkbrun, men jag vill minnas (det var 13 år sedan jag såg henne) att även hon är svart men med stora vita tecken. Hennes pappa är mörkbrun på riktigt. Morfar registrerad som svart, mormor brun.

Den här frågan ställde jag angående bilden nedan: Brukar födelsefärgen på svartbuna hästar se ut på samma sätt som på svarta? Blir lite fundersam om min ena föling. Har varit övertygad om att hon kommer få samma bruna färg som sin mamma men vid ett ställe på ryggen blev pälsen avskavd första levnadsveckan och nu har ny päls börjat växa där och den ser kolsvart ut!?? Pappan är frieser och mamman har tidigare fått svartbrun avkomma - dock inte hos mig så jag vet inte hur den såg ut som nyfödd. Att hon inte blir svart vet jag men är det möjligt att hon kan bli svartbrun??

Cacharel.jpg

Fick då svaret:

Nu ser hon ut så här:

Cacharel1-1.jpg

Svartbrun eller mörkbrun?? Jag är själv jätteosäker på vad jag ska kalla hennes färg :crazy:
Att den här tjejen kommer att bli mörkbrun - om ens det enligt passet, tvivlar jag inte ett ögonblick på. Hon såg nämligen ut så här vid ID-kontrollen.

Cacharel15.jpg

Jag vill mest veta om jag ljuger om jag kallar henne svartbrun i säljesannonsen.:crazy::confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 643
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10