Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

Det var min vet. som id-kollade min kille och jag tror jag ifrågasatte varför han var mbr. men minns inte vad hon sa.

alltså om jag fattat allt rätt så för att en häst ska kunna regestreras som svart så får den inte ha ett enda brunt hårstrå och den måste ha genetiska anlag för att vara svart... det har inte bara med själva färgen på hästen...

alltså om jag fattat allt rätt så för att en häst ska kunna regestreras som svart så får den inte ha ett enda brunt hårstrå och den måste ha genetiska anlag för att vara svart... det har inte bara med själva färgen på hästen...
Nej, du har inte fattat rätt... ;)
Det är fullständigt tillåtet för svarta hästar att bli solblekta i pälsen.
Titta på bilderna i denna tråden.

Har inte ett dugg med hästar att göra men en intressant jämförelse kanske? Min pappas hår var mörkmörkbrunt/svart men i hans pass stod det mörkblond:eek: Mycket konstigt...!
Det är svårt med pälsfärger, vår åring var mellanbrun när han föddes, mörkande till mörkbrun och nu när vinterpälsen är borta är han ytterligare lite mörkare. Tror inte att han blir svart utan mörkbrun. Är inte "riktigt" svarta hästar ovanliga, tycker inte jag sett många. Är 40+ nu men när jag red i tonåren fanns det en svart häst i stallet, lite grinig och jag var smårädd för henne. Namnet var väldigt passande, Snövit!

Han är svart!

Knut: Hade han varit mörkbrun så skulle han ha varit brun i ljumske och runt nosen.

Aha, där fick jag lära mig nåt nytt. Jag trodde det var skillnad på mörkbrun och svart brun och att det var svartbrun som var brun runt nos och ljumske:o

Och att den mörkbruna ser ut som på bilden ovan. och som svart så kunde man inte se nåt skifta i brunt.:o

Skillnaden mellan svartbrun och mörkbrun är att den mörkbruna är mörkbrun på kroppen, den svartbruna är svart på kroppen med bruna partier. (jfr "black and tan" hos hund, get o kanin)

Sen är det väl, som sagt, inte helt klarlagt genetiskt. Men såvitt jag har förstått så har man hittat agutigenen hos svartbruna och det talar ju för att det är mörkbruna hästar där agutianlaget bara har begränsat den svarta färgens utbredning i liten omfattning.

Tycker många skriver att deras svarta hästar är som svartast i sin vinterpäls men min är tvärt om. Brun på vintern, svart på sommaren, alltid lite brunt i taglet och svart i passet.
Sommar...
IMG_2023.jpg

..och vinter
IMG_1161.jpg

kl

Jag undrar lite gällande min. Hon är skriven som mörkbrun i passet, men jag tycker hon är avblekbar skimmel (om än en mörk sådan) med svart i grunden. Hon har mörkbrun mamma och skimmelpappa (Camaro M 979)

Föl:
Fillan-ligger-030619.jpg

3 år:
DSC02813.jpg

5 år:
P6020055.jpg

Vi har en KOLSVART travare i stallet som inte har ett enda brunt hårstrå på kroppen.. Han e jätte svart både sommar och vinter. Men ändå när id kontrollanten var här så skrevs han som svart/brun ?!?! VA??? sa jag till honom han e ju svart...
då sa gubben att NÄÄÄÄ de e bara friser hästar som får skrivas som svarta för de finns alltid något mörk brunt på hästen.

jag blev tokig på gubben för hästen e liksom svartare än en friser =/ men men. ville bara dela med mej.

här e en dålig bild på hästen..

21405845.jpg

Senast ändrad:

Man börjar ju undra vilka krav som ställs och vilken utbildning de där id-kontrollanterna har.. Verkar variera väldigt..

Helt ärligt tror jag inte att utbildningen är speciellt grundlig. Jobbade med att utfärda pass åt islandshästar när det var högtryck på detta och det var VÄLDIGT ofta de mest konstiga benämningar på färger. Hästarna registreras även med färger som de omöjligt kan ha om man ser bakåt på stammen!
Visst kan deras föräldrar vara felregistrerade även de, men konstateras kan i vilket fall att många ID-kontrollanter inte kan någon större koll!

*trådstöld*:o

Jag är också nyfiken men okunnig om färger. Istället för det förväntade fuxfölet undan mitt fuxsto och efter Don Primero - vilken lämnat många fuxar med mörka ston... så kom ett mörkt föl ut.

Flera har frågat mig om han blir svart, men jag har sagt att jag tror på svartbrun (samma färg som det står att DP har). Efter att ha läst i denna tråd är jag dock villrådig om vad skillnad mellan svartbrun och mörkbrun är:confused:

Vad tror ni att han blir för färg?
2.5 veckor
DSC_0103.jpg

3 dagar
Fahrenheit001-1.jpg

HeJe - nyfiken

När jag skulle omregistrera min appaloosa till knabstrupper så skulle hon id-kontrolleras men då kom självaste ordföranden för knabstrupperföreningen, som också är id-kontrollant, ner för att det skulle bli rätt. Hon litade inte på de andra. Kan tänka mig att det är bra att vända sig till någon specialintresserad när det är lite annorlunda färger. Men svart, svart/brun eller brun borde väl alla id-kontrollanter lära sig!

Jag är ingen expert men efter att ha lyssnat på andra färgintresserade här på buke tror jag inte att han kommer bli svart då de brukar vara mer gråa från början. Jag skulle gissa brun men är osäker på genetiken så jag vågar inte svara.

*KL*
Jag märkte en tydlig skillnad på mina som föl (en född blåsvart och en född svartbrun) och det var att när den riktigt svarta (skimrade i blått som liten) blev solblekt så blev det blekta riktigt rött (framförallt man och svans taglet blev riktigt rött) däremot blev den svartbruna just blesigt brun där hon blev solblekt.
Man såg det väldigt tydligt när de stod med gumpen mot en, en riktigt röd svans och en blesigt brun svans.
Funderade faktiskt på detta då båda ju logiskt skall ha svart man och svans men kanske så är det ändå så att förekomsten av augoti eller ej ändå påverkar även taglet även om de för ögat ser lika svarta ut.

Har tyvärr ingen aning om blivande färg men vill bara säga: Gud vilken fin fölis! :love:

Det här 3-årsstoet står som mörkbrun i pappren, och det är väl rätt? Eller ska det stå svartbrun? På vintern är hon helt svart utan några bruna inslag...

20080607NO_26.jpg
[/IMG]

20080608_40.jpg
[/IMG]

Den där såg ju ut att vara skimmel, men att den är så mörk fortfarande vid 5 års ålder gör ju att det kan ha varit väldigt svårt att gissa på skimmel när den var liten. Läge för omskrivning i passet nu när det är tydligare.

Efter att ha läst i denna tråd är jag dock villrådig om vad skillnad mellan svartbrun och mörkbrun är:confused:
Mörkbrun är en mycket mörkt brun häst. En svartbrun häst är SVART men tydligt ljus partier på mjukdelar, t.ex. runt nosen. Tänk Rottweiler så förstår du färgnyanserna. Din är alltså INTE svartbrun, utan antingen svart eller mörkbrun (svårt att se på bilderna tycker jag).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 656
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII