Är han fortfarande svart?

Sv: Är han fortfarande svart?

*knapplån*
Fast det som står i hästens id tycker jag sällan stämmer. Jag har tre hästar där två av dom står som bruna och den andra som mörkbruna. Jag tycker dock att de som står som bruna borde vara mörkbruna och vise versa. Ska man försöka ändra det i papprena?

Brun
4522986.jpg

Som denna häst blir min på sommen, förutom mulen som då fortfarande är svart. Är kolsvart på vintern.

Tycker nog att det kan klassas som svartbrun, eller?

/Lizzie

Som denna häst blir min på sommen, förutom mulen som då fortfarande är svart. Är kolsvart på vintern.

/Lizzie

Nej, en SVARTBRUN häst är svart med tydligt brun mule och mjuka partier. En som är "nästan svart" är mörkbrun.

/Lizzie
Som jag har skrivit ovan, en häst som är svart en del av året (oavsett om det är sommar eller vinter) och solblekt en annan del, den ÄR SVART. Att dne blir solblekt förändrar ingenting! En brunett är en brunett även om hon blonderar håret!

Som jag har skrivit ovan, en häst som är svart en del av året (oavsett om det är sommar eller vinter) och solblekt en annan del, den ÄR SVART. Att dne blir solblekt förändrar ingenting! En brunett är en brunett även om hon blonderar håret!

OK. Är lite trögfattad :D Är ju hårt inpräntad sedan jag var liten, med att rent svarta hästar är extremt ovanligt. Blir hästen ljusare på sommaren så är det en brun en. Men jag ser ju på min donna nu när hon vart ute i solen utan täcke, att hon får samma röda nyans i pälstopparna som mina svarta katter = solblekt :angel:

/Lizzie

ameo, finns egentligen genetiskt svartbrun ?

pssst jag tror det finns en bra bild på brolötens grafit (svartskimmel) i egna hingstbildtråden...

ameo, finns egentligen genetiskt svartbrun ?
Alltså...
De lärde tvistar om ifall en svartbrun är en väldigt mörk mörkbrun eller om det är en svart häst med pangare-anlag (typ mjölmule).
SÅ jag vet inte.
Men tills de har bestämt sig för vilket så har vi svartbrun som en grundfärg i alla fall...

Men du, dina katter benämnder du ju ändå som svarta ;)
VAD skiljer dem från hästarna egentligen? ;)

Egentligen ingenting... :angel: Till och med min kolsvarta hund blir ju solblekt på sommaren :D

Hädanefter är min häst svart året runt! ;)

/Lizzie

Så då är de bruna, men väldigt mörkt....

Jag vill inte att svartbrun ska finnas !

Så då är de bruna, men väldigt mörkt....

Jag vill inte att svartbrun ska finnas !

Nej, det är mer som att det svarta endast är mkt lite begränsat så det bruna bara kommer fram i ljusa punkter. De är svarta på kroppen precis som en brun häst faktiskt har SVARTA ben och inte mörkt bruna.

Varför vill du inte att svartbrun ska finnas? Jag tycker det är läckert.

Har letat runt på olika sidor efter skimmel, född svart och hittade nån och såg att den var....skimmel:rofl: . Kommer min alltså förmodligen bli så ljus? Tycker att han är lite väl mörk nu för att kunna bli så ljus som ex hans mamma?

Min ser i princip ut som din i färgen, hon är lika svart som din i pälsen, har dock lite bruna skiftningar i taglet precis som din. Hon har strimbläs också. I mina papper står det mörkbrun. Hon har inte heller några bruna partier runt mulen eller jumsken. Blir på sommaren något blekt i solen o ser inte lika kolsvart ut då, men har inga ´ljusare partier.

Mvh Maria

Har letat runt på olika sidor efter skimmel, född svart och hittade nån och såg att den var....skimmel:rofl: . Kommer min alltså förmodligen bli så ljus? Tycker att han är lite väl mörk nu för att kunna bli så ljus som ex hans mamma?

Blir den gammal nog blir den helvit till slut.

Min ser i princip ut som din i färgen, hon är lika svart som din i pälsen, har dock lite bruna skiftningar i taglet precis som din. Hon har strimbläs också. I mina papper står det mörkbrun. Hon har inte heller några bruna partier runt mulen eller jumsken. Blir på sommaren något blekt i solen o ser inte lika kolsvart ut då, men har inga ´ljusare partier.

Mvh Maria

Typiskt feg ID-kontrollant...

Blir den gammal nog blir den helvit till slut.

Inte mig emot, jag är rätt förtjust i skimlar men jag har mer eller mindre trott hela tiden att han inte skulle bli det då jag i regel inte sett så mörka skimlar förut vid den åldern, man har kunnat se det långt tidigare.
Man lär sig något nytt varje dag:D

Nu är ju jag väldigt dålig på färger (därav starten av tråden:banana: :p ) men grannen har ett sto som är efter en skimmelförälder (Goldgraf el.St. Gotthard? ) och hon föddes svart, är nu svart/grå med vita stickelhår och hon ändras fortfarande. Hon är också 3 el. 4 år gammal. Den hästen kommer bli skimmel så smånigom.

Nu kan jag vara helt uppåt väggarna med hingsten, det är ett stuteri och jag har inte hundra koll vilka alla är efter och speciellt inte koll på vilken färg hingstarna har....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 656
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII