Sv: Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?
Jag håller med om det någon annan här skrev, att det är ofta ägaren som avgör om jag känner obehag inför vissa hundmöten.
Jag måste säga att alla raser med fel ägare gör mig en aning osäker. Framför allt om jag har egna hundar med mig.
Jag har själv blivit biten ganska illa ett flertal gånger. Så att säga att man inte ska vara rädd eller kanske snarare visa försiktighet och respekt för hundar man inte känner, det är rent av dumt tycker jag.
Man ska inte döma hunden efter håren.. brukar man ju säga, det gäller nog lika mycket folk som fä.
Sen måste jag bara få klargöra lite om staffen.
För det första så har staffen ett förflutet som kamphund, bara löjligt att säga någonting annat om det. Samtidigt så kallades den för nanny dog, just för att den är och va så familjekär.
Att en kamphund måste vara farlig för människor stämmer så klart inte, men finns för den sakens skull ingen anledning att försköna dess ursprung.
Sen är mycket av den gammla kamplusten bortavlad på just Staffordshire bullterrier "staff".
Kamphund är som tidigare sagts ett samlingsbegrepp på ett antal raser som har sitt ursprung inom kamp, vare sig det har varit mot andra djurarter eller hundar.
Det har ju tyvärr blivit ett väldigt laddat ord, där det lätt kan missförstås eftersom det används lite slarvigt i bland.
Dessutom så är staffen en relativt liten hund på en önskvärd manköjd mellan 35-41cm
Om man gemför det med en schäfer som har en mankhöjd på mellan 55-65cm, så är det ganska mycket!