Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 051
Sv: Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

till PL: du skrev:

Har haft hundar inom olika användningsområden i nästan hela mitt liv o hållit på med hundar i jobbet de senaste 30 åren!

av ren nyfikenhet, vad jobbar du med? :bow:

till peter_lundin

om den nu har kommit så långt, varför då fortfarande kalla den för kamphund? fråga: har du hund överhuvudtaget?
så herregud, ge dig. inte illa menat men ge dig inte in i diskussioner som du inte kan hantera.

.

Ja, Peter har ju bara varit här i åtta år, skrivit 17.000 inlägg och jobbar som veterinär, vad vet han?;)

Nej det är några år o några inlägg till. Räknaren nollställdes under någon uppdatering av programmet:)
PL

jaha.. .veterinär.... jadu, dem har man juh direkt inget gott öga till... men mne.. kan ej dra alla över en och samma kant... men senast igår fick man höra av en veterinär att man var störd, fjollig och inte skulle säga till han hur man känner sin hund... så ursäkta mig då.. men jag håller bara inte med vissa... :bow:

Vilken typ av hundar har du jobbat med o hur länge.
Med tanke på dina kommentarer mot mig så kanske min kollega hade skäl för sina mindre trevliga kommentarer.
PL

Vissa människor ska inte ha hundar så enkelt e det.
jag själv har en rottweiler hane hade han gjort på det viset . jag har skämts ihjäl mig totalt.
Det finns ingen hund som föds till "kamphund".
du skulle kunna göra en pudel till en kamphund precis lika mycke som någon annan hund ras.
vill bara tilägga det.

Jisses så många ilskna inlägg. Inte hinner jag svara på dom ikväll inte. :laugh:

Men det här tar jag:
Är man hundvan, kan man läsa hundar. Eller bör åtminstone kunna för att förtjäna epitet hundvan. Det är i vart fall min uppfattning om vad hundvan bl a bör innebära.

Egentligen tycker jag också det, men samtidigt vet jag hutlöst många människor som "minsann har haft hund efter hund i 30 år!" och som fortfarande anser att man ska bita valpen i örat för att "den ska veta sin plats" och som trycker nosen i bajset om hunden gjort inne ( ironiserar typ). Dom är ju med högsta sannolikhet vana vid hundar, men kanske varken intresserade eller speciellt insatta i vad hundarna säger.
Så är det. Frågan är om ordet "hundvan" egentligen ska ha en annan betydelse än den jag gått på? För det är ju som du säger, man kan ha hundar (och hästar etc) hur länge som helst och ändå inte lära sig dom.

Uppenbarligen, om man ska gå efter inläggen i den här tråden, är "hundläsning" inget man lagt intresse på, oaktat hur många år man haft hund. Något jag finner obegripligt. :confused:

Kan vi hitta ett lämpligare ord? "Hundexpert" blir för pretantiöst. "Hundkunnig", nä då blir det luddigt. "Hundmänniska", inte bättre än hundvan?
Förslag, tack!

LIA

Jag förstår också vad du menar med schäferns uttryck.
Den har alla attribut för att snacka hund. Upprättstående öron, svans som är lagom högt ansatt och man ser deras ögon då pälsen inte hänger för.
Jämför med en ras m hängande öron - jovisst kan en erfaren läsa dom öronen också men då behöver man vara nära.
Likaså med en hund m mkt kort svans eller päls för hela ansiktet.

Jag kopierar delar av mitt förra inlägg.
Är detta vad du menar med att schäfern är lätt att läsa?

Uppenbarligen, om man ska gå efter inläggen i den här tråden, är "hundläsning" inget man lagt intresse på, oaktat hur många år man haft hund. Något jag finner obegripligt. :confused:

LIA

Jag tror nog de flesta som håller på med hundar finner stort intresse i att kunna läsa hundar. I mitt fall handlade inte ens tråden om det, den handlade från början om en ouppfostrad hund, en otrevlig ägare och dåliga erfarenheter. Sen att du skenar iväg och börjar prata om att detta skulle ha ngt med att läsa hundar att göra blir bara pinsamt.

jaha.. .veterinär.... jadu, dem har man juh direkt inget gott öga till...

Vad sjutton är det för en kommentar? Är alla veterinärer likadana? Smälts de ner och stöps i någon speciell form när de får sin utbildning? Eller är det en viss sorts suspekta människor som vill bli just veterinärer kanske?

En liten fråga; var vänder du dig när ditt djur är sjukt eller skadat?

Blandraser är ju mycket friskare, så det kanske inte är ett problem som uppkommer så ofta.;)

Ahhh, tänkte inte på det...;) Man behöver ju inte vaccinera dem heller, så vederbörande kan nog hålla sig undan hela kåren av elaka veterinärer. :grin:

*kl*

Själv är jag livrädd för Dogo Argentino, pga att jag aldrig mött en trevlig sån fast vi tillbringat ett X antal timmar på olika hundutställningar. Nej, där har jag fördomar och dömer ut rasen helt, speciellt efter att en Skk-reggad uppfödare förklarade att vi inte fick gå i närheten av hennes hundar för dom tålde inte ens varandra :crazy:

På tal om veterinärer så finns det ett flertal dåliga veterinärer men själv byter jag om jag inte trivs med veterinären ifråga. På den smådjurskliniken som jag använder får jag samma bemötande oavsett om det är en blandning mellan amstaff/pitbull, basset hound, westie eller en tamråtta. Därför stannar jag kvar och rekommenderar dom till min omgivning.

Jag håller med om det någon annan här skrev, att det är ofta ägaren som avgör om jag känner obehag inför vissa hundmöten.

Jag måste säga att alla raser med fel ägare gör mig en aning osäker. Framför allt om jag har egna hundar med mig.

Jag har själv blivit biten ganska illa ett flertal gånger. Så att säga att man inte ska vara rädd eller kanske snarare visa försiktighet och respekt för hundar man inte känner, det är rent av dumt tycker jag.

Man ska inte döma hunden efter håren.. brukar man ju säga, det gäller nog lika mycket folk som fä. ;)

Sen måste jag bara få klargöra lite om staffen.
För det första så har staffen ett förflutet som kamphund, bara löjligt att säga någonting annat om det. Samtidigt så kallades den för nanny dog, just för att den är och va så familjekär.
Att en kamphund måste vara farlig för människor stämmer så klart inte, men finns för den sakens skull ingen anledning att försköna dess ursprung.
Sen är mycket av den gammla kamplusten bortavlad på just Staffordshire bullterrier "staff".

Kamphund är som tidigare sagts ett samlingsbegrepp på ett antal raser som har sitt ursprung inom kamp, vare sig det har varit mot andra djurarter eller hundar.
Det har ju tyvärr blivit ett väldigt laddat ord, där det lätt kan missförstås eftersom det används lite slarvigt i bland.

Dessutom så är staffen en relativt liten hund på en önskvärd manköjd mellan 35-41cm

Om man gemför det med en schäfer som har en mankhöjd på mellan 55-65cm, så är det ganska mycket!

Jag tycker inte man ska ha hunden lös om den springer fram till människor och inte lyssnar. Isf får man koppla sin hund när andra kommer.

Sen spelar det ingen roll vilken ras det är. Som sagt är alla rädda för olika hundar och det får man respektera.

Jag var ute och gick med min lilla shih tzu kille lös och det kom en tant gående mot oss. Hon stanna när hon såg att Elvis tittade på henne, så jag koppla honom direkt. Man blir ju lite förvånad när folk blir rädda för en liten shih tzu :). Men en jobbarkompis blev omkullvält av en liten hund när hon var liten och hon tyckte Elvis var jätte läskig, så det är väl sånt som sitter kvar.

du skulle kunna göra en pudel till en kamphund precis lika mycke som någon annan hund ras.
vill bara tilägga det.

Nej tyvärr är det inte så "enkelt".

En Pudel har inte alls samma gener och kamp i sig som exempelvis en Staffordshire Bullterrier och så är det bara. PUNKT.

Ingen hund föds ond, men visst fan föds det hundar med mer kamp i sig än andra.

Det gäller att veta vad man har i kopplet och att agera därefter.

/ Staffägare

Vissa människor ska inte ha hundar så enkelt e det.
jag själv har en rottweiler hane hade han gjort på det viset . jag har skämts ihjäl mig totalt.
Det finns ingen hund som föds till "kamphund".
vill bara tilägga det.

Det oroar mig när jag hör att du som ägare till en hund med faktisk större kamplust än genomsnittshunden ( Man brukar vilja ha god kamplust på brukshundar, ffa på bla rottis och rottisen råkar ju vara en brukshund) inte har en aning om vad det är för mentala skillnaden på en rottis och en pudel. Det är liksom inte bara utseendet som skiljer två raser åt.

jag har blivit illa biten av en schäfer en gång när jag gick på gymnasiet, så jag är INTE förtjust i schäfer.... E väl inte direkt rädd men dom kommer inte nära mig iaf... Annars e har jag ingen direkt rasbunden rädsla, men små håriga hundar som låter mycket ger mig kalla kårar.....
Sedan har vi haft "oturen" att hur många gånger som helst blivit attackerade av hundar när jag e ute med grabbarna, SaCCo har nu efterår börjat visa osäkerhet vid hundmöte, oftast e de lugnt men vissa hundar "triggar" honom.... Han visar sin osäkerhet endast genom att spänna upp sig å vara beredd. Då måste jag vara snabb å "plocka ner" honom å visa att Matte sköter detta.
Men för ca två veckor sen när husse var ute med dom så va de en tant som tappade sin hund å den flög på Knutte som blev biten i bröstet, husse fotade iväg den, så nu när jag e ute, så vid varje hund möte e JAG skit rädd att dom ( andra) ska fara på mina grabbar, så samtidigt som jag måste visa mina hundar att jag e störtcool så rusar adrenalinet i min kropp, å jag e skitarädd!!!!!
Så jag har ingen direkt rasbunden rädsla utan förtillfället är jag mer eller mindre livrädd för de flesta hundar!!!! :crazy:

Jag tycker det är okey att vara rädd för vissa raser än andra.

Att säga någonting annat är ju som att säga att man inte borde vara rädd för hästar när man har katter själv; eftersom båda har 4 ben? :confused:

Alla har ju sina egenheter och saker de är rädda för, det skadar ju ingen om jag är rädd för staffar men älskar schäfrar. Då väljer jag väl antagligen att ha schäfrar runtomkring mig medan jag undviker staffar.

*halvt kl*

Jag förstår inte riktigt vad läsa hundar har med saken att göra? Om man är rädd för hundar tror jag faktiskt inte det spelar någon roll om man ser att hunden är glad och inte arg, det är oftast själva hunden, inte aggressiviteten man är rädd för. Om man inte är rädd för hundar så spelar det visserligen roll iom att man inte behöver oroa sig att den ska käka upp babyn, men jag vill inte ha en glad hund hoppandes på mig eller dreglandes i min barnvagn heller!! :mad: Och det är bara för att jag tycker det är ouppfostrat och otrevligt, men tänk om det är ett litet barn hunden springer fram och i sin glädje knockar, eller gamla farmor som inte kan läsa hundar och får en hjärtattack när jycken kommer kutandes i 110 innan den hoppar upp för att slicka henne i ansiktet vilket får henne att ramla och bryta tre ben. :eek:

Nej, en lös hund ska inte springa fram till folk oombedd, punkt. Sedan att det kan hända av misstag någon gång är förståeligt men då ber man f*n om ursäkt! :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 623
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka