Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 051
Sv: Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

Dessutom om vi nu envisas med att prata storlekar så är det tydlig skillnad på en staffe och en schäfer storleksmässigt.

Jag förstår vad du skriver, däremot förstår inte du mig.

Jag menar inte, och har heller inte skrivit, att TS är rädd för sin hund. Var i all världen fick du det ifrån? :confused:

Varifrån du hämtar faktan att schäfern skulle vara den ultimata hunden att läsa vill jag gärna veta pålitlig källa till.
Låt bli att lägga ord i min mun!

Är man hundvan, så kan man läsa hundar. Svårare än så är det inte. Vissa raser är lättare, andra svårare att läsa. Hur bra man själv är som "läsare" beror på många faktorer.

Du har fullkomligt fel i din tolkning. Min uppfattning om kamphundar har inte det minsta med detta att göra. Varför krångla till det??? Är du psykiater?

Varför jag nämner storlek förstår du om du läser hela mitt första inlägg.

LIA

Jag är inte rädd för hundar men det finns en ras som jag inte litar riktigt på.Det är dalmatiner pga dåliga erfarenheter.

Nej och inte heller skrev jag att du sagt att hon är rädd för sin egen hund heller? Vad jag påpekade var din kommentar om att om man är van vid kamphundar borde man inte vara rädd för en schäfer, så helt uppenbart har du inte förstått vad jag skrivit.

Så för att förtydliga
bara för att man inte är rädd för en kamphund (som i detta fallet hennes egen) så kan man vara rädd för en schäfer. Eftersom de var det du skrev var konstigt.

Vill fortfarande veta din källa till varför schäfern skulle vara mer lättläst än någon annan hund för någon som kan läsa hundar. Jag lägger inga ord i din mun jag ifrågasätter ngt du sagt. Att man vill veta vart det kommer från är ju inte konstigare än ngn annan fråga.

Ang att du tycker att jag tolkade fel så backar jag helt enkelt på den delen då precis som jag skrev att jag skulle om de var fel.

Senast ändrad:

Ja det är det. Det är många som har en skräck ras! Jag har själv en golden! Men vet att folk har skräcker för dem. Och jag förstår det. Min hund får inte vara obevakad runt barn.

Jag har PB som skräckras. Bland annat. Men inte pga rasen utan pga ägare! Har en vän som har en PB och vet hur hon uppfostrar och sköter sina hundar. Så hennes går an.

Vet fler som har olika raser som skräckras.

Så ja det är okej. Och det är inte okej att folk har sina hundar lösa så de kan skutta fram till vem som hellst.

En granne/vän har en 8:a årig son som är rädd för hundar. Alla hundar. Han låg i barnvagn som liten och en hund skuttade upp och skulle titta. Hunden va barnkär. Men pojken blev livrädd. Han själv minns det inte då han va för liten. Men är fortfarande livrädd 7 år senare....

Men vilket otrevligt svar hon gav :crazy:, hundar ska inte springa fram utan tillåtelse oavsett ras. Har man inte kontroll över hunden ska man inte ha den lös!

Jag själv har inga dåliga erfarenheter av någon hundras och är egentligen inte hundrädd men jag måste erkänna att hjärtat slår dubbelslag då någon främmande hund (främst större raser) kommer springande mot mig, hur ska jag kunna veta om de är glada och bara vill hälsa eller om de kommer hoppa upp och bita mig? det som är mest skrämmande är väl egentligen inte hunden i sig utan mer att ägaren/föraren inte har kontroll över den...

Senast ändrad:

Jag kan förstå folk som är lite rädda för vissa raser.

Min pojkvän har den gladaste rottis ja nånsin träffat på, han blir så glad så han tjuter när folk kommer hem. han gör allt för att välkommna dom.

Men det slutar oftast med att folk känner obehag.

Men han menar bara väl.

ja känner inte nån rädsla för spec ras, men uppsynen en hund kan ge mig kan få mig att känna lite rädsla om ja har med mig min systers barn.

eftersom barn är så snabba på att springa fram till första söta hund o köra fram händerna.

det kan ge mig en viss rädsla att det ska hända barnen nått.

därför gillar ja inte alltid när det springer fram massa barn på stan till min lilla schnauzer för man kan aldrig veta. o ja skulle inte kunna förlåta mig sj om min hund bet ett barn!!!

Jag är inte rädd för hundar men det finns en ras som jag inte litar riktigt på.Det är dalmatiner pga dåliga erfarenheter.

vad är det med dalmatiner??

för ja har hört flera som sagt just dalmatiner

Givetvis får man vara rädd för en specifik ras, vem kan hindra en:confused:
Helt vansinnigt att säga som hundägaren sa, det spelar ju ingen roll om vad det är för en hund, den ska ändå inte flyga fram sådär.

Nej och inte heller skrev jag att du sagt att hon är rädd för sin egen hund heller?
Sorry, bortfall. Skulle förstås vara: Jag menar inte, och har heller inte skrivit, att TS inte är rädd för sin hund har någon betydelse här. Dvs, jag förstår inte varför just det kommit upp?

Så för att förtydliga
bara för att man inte är rädd för en kamphund (som i detta fallet hennes egen) så kan man vara rädd för en schäfer. Eftersom de var det du skrev var konstigt.
Det anser jag fortfarande, allra helst som TS har uppgett sig ha en mycket stor hundvana.

Vill fortfarande veta din källa till varför schäfern skulle vara mer lättläst än någon annan hund för någon som kan läsa hundar. Jag lägger inga ord i din mun jag ifrågasätter ngt du sagt. Att man vill veta vart det kommer från är ju inte konstigare än ngn annan fråga.
Jo, du lägger ord i min mun. Var mer noga innan du återger vad man sagt.

LIA

Självklart ska man slippa att hundar komma fram till en när man är ute. Det spelar ingen roll om hunden är stor eller liten, guda snäll eller surpropp. Hundmöten skall ske genom ömsesidig överenskommelse mellan hundens ägare och människan den vill hälsa på, inte genom eget initsiativ från hunden.

Nu är ju inte jag rädd för främmande hundar, men jag blir ändå glad när ett hundmöte sker som det i söndags:

En lös flat på shellmacken i Härnösand väntar med resten av familjen på att bilen ska bli tvättad. Jag passerar dem på väg in i butiken och hunden är väldigt sugen på att komma fram och hälsa, jag doftar ju rätt bra med 7 hundar i bilen. Matte är dock med på noterna och parerar innan hunden förbryter sig. På väg tillbaka passerar jag igen och flatten blir väldigt lång där den sitter och sniffar, men baken är stadigt förankrad i backen.

Egentligen är det en galen reaktion, det borde vara normalfallet, men jag vill ändå ge en eloge till flattens matte om hon ser detta och känner igen sig. Det är inte ofta man ser en så "hälsasugen" hund med så bra lydnad. Mycket trevligt att se!

Jag hade apu på ett hunddagis en gång som en tant hade.Ifs var hennes hund bortskämd och ouppfostrad men han var rätt aggressiv.Hoppade nästan på folk när vi var ute.
Sen har jag mött en dalmatiner som visade aggresion när jag var ute med våran gamla golden.
Sen även mött en annan dalmatiner som visat aggresion.
Detta beror ju helt klart oftast på ägaren.

Min systers kompis har ju en underbar amstaff.När min syster provred en häst så var han med och det var också en liten tjej där.
Hon stog och drog i hans halsband och han slickade henne bara i ansiktet.Det skulle man ha tagit kort på.
Sen har jag faktiskt bara träffat en pitbull som har visat aggression.

Det ÄR helt ok att vara rädd för vissa hundraser.

Faktiskt.

Har man dåliga erfarenheter av en viss hundras måste det ju respekteras.
Jag har en bekant som tycker det är ytterst obehagligt med taxar.

Själv blir jag livrädd när jag ser siberian husky/alaskan och liknande hundraser.
Det beror på att jag blev attackerad, OPROVOCERAT av en Siberian Husky när jag var 13 år.
Jag blev ganska illa biten, och min rädsla sitter i.
Jag kan träffa sådana hundar idag, och jag kan t o m klappa dom, MEN jag har hjärtklappning och känner ett stort obehag.

Man MÅSTE respektera att andra människor inte är lika förtjusta i ens hundar som man själv är.

Och vad gäller andras hundar SKA man visa respekt!
Man går inte fram till en främmande hund och klappar den.

Jag låter inte mina hundar springa fram till främmande människor heller.

Vad i hela fridens namn är det som säger att SCHÄFER skulle vara lättare än andra att avläsa??

DUMHETER!:mad:

Vad i hela fridens namn är det som säger att SCHÄFER skulle vara lättare än andra att avläsa??
DUMHETER!
Antar att det där sista var ämnat för mig?
Låt mig då först klargöra att jag inte sagt att "schäfern skulle vara den ultimata hunden att läsa" eller att "schäfern skulle vara mer lättläst än någon annan hund", däremot menar jag att den är en av de raser som är enklast att läsa.

Eftersom du anser detta vara dumheter, kan du kanske svara på om det inte är någon skillnad alls mellan raser i det hänseendet?
Eller består dumheten i att just schäfern skulle vara lättavläst?

LIA

Jag menar att det är dumheter att påstå att någon ras skulle vara lättare att läsa än andra.

Dessutom måste man respektera att andra kan vara rädd för ens hund.

Jag skulle snarare vara mer rädd för föraren än hunden å därmed en specifik hundras. Beter sig hunden illa är det oftast förarens fel och är det hundens fel på sådant sätt att den har något psykiskt fel så ska den antingen hållas under riktigt ordentlig uppsyn av föraren eller avlivas beroende på hur alvarligt det är.

En hundförare ska aldrig låta en hund springa fram till en vilt främande människa, dom vet aldrig vad personen har för tidigare erfarenheter, är rädd för hundar eller rent av hundallergiker.

Jag menar att det är dumheter att påstå att någon ras skulle vara lättare att läsa än andra.
Intressant! Nu hoppas jag på kommentarer om detta från hundkunniga Bukefalister.

Dessutom måste man respektera att andra kan vara rädd för ens hund.
Har någon påstått annat?

LIA

"Problemet" med många schäfrar är att de dels har lätt för att skälla. Bara det är en obehaglighetsfaktor. Många har ljusa och stirrande ögon (till och med min hund fick spunk på schäfrarnas stirrande ögon) och till sist faktiskt deras öron! Det gör att de upplevs en bra bit större än vad de är! Sen är det inte helt taget ur luften att många schäferägare går med handen och armen ut från kroppen vid fritt följ för att inte dunka i hunden. Det behövde jag aldrig göra med min Labrador trots att jag är väldigt kort. Dvs. det är skillnad på stora och stora hundar.

Min labrador hade väldigt lång hals och upplevdes som väldigt stor trots att hon låg någon cm under "rashöjd".

Men jag tycker att det är minst lika jobbigt om det kommer en flamsig och stirrig Flat springades eftersom min förutfattade mening är att många av dem hoppar och slickar i ansiktet...

Vi har så olika referensramar.

Kl

När vi ändå är inne på det här med schäfrar måste jag få dela med mig av min erfarenhet som ganska nybliven schäferägare. Ja-folk har stor respekt för min söta och übersnälla lilla dam här hemma trots att hon inte uppför sig varken illa eller flamsigt. Man får inte glömma att schäfern hade väldigt dåligt rykte bland folk ffa under 80 talet, och att folk hur löjligt det än låter har respekt för dom pga av att det inte sällan är schäfrar som är tjänstehundar. Vet inte hur ofta jag får höra "polishund" om just schäfrar medan folk utbyter respektfulla blickar sinsemellan. Sen måste jag få påstå att oavsett om man är hundvan eller ej behöver det inte per automatik betyda att man kan läsa av en schäfer. En schäfer är inte sällan kvick i sitt register och dessutom ofta intensivare än andra raser -det kan vara svårt att hänga med i dom kurvorna! Sen kan jag hålla med om att schäfern har ett väldigt tydligt språk när man väl lärt sig hänga med.
Då är det sällan svårt att missförstå.

Nu förstår jag inte riktigt.
Att schäfrar utseendemässigt är olika andra raser och att dom även kan vara olika sins emellan, tror jag även marielen är med på.

"med handen och armen ut från kroppen vid fritt följ"? Jaha??

Som sagt, jag förstår inte vart du vill komma.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka