Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Stackel och CM.

Jag har bara sett avsnitten som sänds i Sverige och i de har jag aldrig hört honom FÖRORDA stackel. (Därmed inte sagt att det inte finns sådana program, bara att JAG aldrig sett något. Jag har följt serie ganska troget i snart ett år.)

Däremot har jag sett ett program där han tydligt förklarade för tittarna att han inte ville använda stackel men att ägarna inte ville byta till hans "tråd-koppel" så han kompromissade med detta för att öht kunna jobba med hunden. Målet var att inte behöva använda skarpa koppel då "vi" alla ju eftersträvar en hund som följer sin ledare/förare/ägare = varken ryck eller spark eller knyck eller el eller...ingenting... behövs. Bara kommunikation.

I övrigt håller jag med tidigare talare: Hellre mild el vid ett fåtal tillfällen, om andra metoder visar sig helt verkningslösa, än en hund biten av (skaller-)ormar (det avsnittet handlade det fö om hans egen hund, om jag minns rätt?) eller överkörd!

/Syrsa

Ser man en ägare springa efter sin hund och skrika "USCH VAD DU E DUUUUUUM!!!!" vet vi genast att man influerats av Barbro. hahaha :rofl:

Fast är inte Jeppe bäst ändå?

"NAJJE!!!!! *ryck* , Ja! D-doooktig euuuu seuu feiin du vauu!"

Hahahahahahaha, klockren :rofl::D:bow:

Däremot har jag sett ett program där han tydligt förklarade för tittarna att han inte ville använda stackel men att ägarna inte ville byta till hans "tråd-koppel" så han kompromissade med detta för att öht kunna jobba med hunden. Målet var att inte behöva använda skarpa koppel då "vi" alla ju eftersträvar en hund som följer sin ledare/förare/ägare = varken ryck eller spark eller knyck eller el eller...ingenting... behövs. Bara kommunikation.

/Syrsa

Men ett tunt snöre som halsband blir väldigt skarpt och smärtsamt på hunden. Speciellt om du placerar det bakom öronen som Millan gör.
Jag förstår vart du vill komma med det övriga, men enligt mina erfarenheter behövs inte något av det Millan använder för att få en följsam och framförallt harmonisk och trevlig hund. :)

Nä, det har jag inte sagt heller.:)

Jag är för hans energi-snack och hans underbara förmåga att få folk att fatta vad de gjort knas.

Men i övrigt är jag för "den mjuka linjen" så långt det absolut är möjligt!
Hundarna CM arbetar med är ju ofta extremt dåligt förstådda av sina ägare, som skapar och spär på och befäster dåliga beteenden. För att bryta dem kan man KANSKE behöva göra något drastiskt, men målet är ju naturligtvis att ha en följsam hund utan koppel alls (fast med koppel som livlina såklart, i farliga situationer!)

/Syrsa =)

Nä, det har jag inte sagt heller.:)

Jag är för hans energi-snack och hans underbara förmåga att få folk att fatta vad de gjort knas.

Men i övrigt är jag för "den mjuka linjen" så långt det absolut är möjligt!
Hundarna CM arbetar med är ju ofta extremt dåligt förstådda av sina ägare, som skapar och spär på och befäster dåliga beteenden. För att bryta dem kan man KANSKE behöva göra något drastiskt, men målet är ju naturligtvis att ha en följsam hund utan koppel alls (fast med koppel som livlina såklart, i farliga situationer!)

/Syrsa =)

Aahaa, då är jag med i svängarna ;)
Jag fick intrycket av att du menade att en tunn snara inte var skarp då du skrev:

[...] inte ville byta till hans "tråd-koppel" så han kompromissade med detta för att öht kunna jobba med hunden. Målet var att inte behöva använda skarpa koppel [...]

My misstake :D

Jag tror att du och jag ändå tänker ganska lika i detta. Jag har inga problem med att vara hård mot en hund om jag måste (dock i 9 fall av 10 så är jag inte fysisk alls mot hunden), men jag har märkt att man kommer längst genom att använda justea metoder som positiv förstärkning. :)

Jag håller helt med om att han har en väldig karisma hos människor och får dom att lyssna och förstå, däremot anser jag att han ofta har/gör fel och använder sig av väldigt hårda metoder som ofta går överstyr och där utgångspunkten ofta är att hunden slutar med ett beteende pga smärta och/eller rädsla och jag tycker inte att man ska träna hund så. :crazy:
MrsScabtree använde ett bra ord: övervåld.

*kl*

I början så älskade jag CM- just för att han förklarade för så många människor att man måste tala med hundarna på deras språk för att de just var hundar och att det inte finns elaka hundar utan bara ägare som inte kan hantera de. Men sedan har jag mer och mer märkt att han ofta kläcker ur sig halv ologiska och ovetenskapliga påståenden.. Dock så brydde jag mig inte så mycket om det- man tar ju russinen ur kakan så att säga.

MEN sen kom det avsnittet som fick mig att avsky honom mer än pesten. Det handlade om en dobermann som skulle vara i en hundpark. Jag minns inte riktigt vad som var problemet, om det var att den började bråka med andra hundar, eller om den stack ifrån ägaren, dock är det oviktigt i detta fall. Det som var viktigt var att hunden ifråga vad utrustad med ett stackel med taggarna INNÅT och CM RÖCK i kopplet lika bestämt och kraftigt som han alltid gjort med sina vanliga koppel.. :crazy:
Men AAAAJ liksom!! Man rycker inte i ett koppel när halsbandet har 1 cm långa taggar som trycker mot halsen!!

Vidare så har jag läst upp om detta sätt att lägga halsbandet så pass högt upp på halsen och ja det är en tortyrmetod. Det skapar faktiskt enorm smärta när de punkterna stimuleras och jag klarar inte av att se på hans program längre.. han må få bra resultat men det är inte resultaten som är viktigast enligt mig- metoderna som man använder för att komma dit är lika viktiga.

titta inte om ni tycker han är så hemsk. inte tror jag CM bryr sig ifall att tv slutar sända hans program i Sverige...

Detta stämmer ju inte överens med detta:
Jag förstår inte hur du menar här!

Citat:
Man får ta tv med en nypa salt, de visar det de vill visa för att tjäna så mkt pengar som möjligt Dvs de klipper ju programet så som de vill ha det redan från början (alltså inte tv 4 utan de som producerade programmet från början) Döm inte folk efter vad som skrivs och syns i media

Alltså bryr han sig iom att om tjänar pengar på programmet.

Jag tror nämligen inte heller att CM bekymrar sig särskilt mycket över om TV4 slutar sända programmen, förutom att han antagligen är glad ju fler som kan se dom. Sina pengar lär han ju få av den amerikanske(?) programägaren oavsett, om det är ekonomin du menar.

LIA

Jag tror nämligen inte heller att CM bekymrar sig särskilt mycket över om TV4 slutar sända programmen, förutom att han antagligen är glad ju fler som kan se dom. Sina pengar lär han ju få av den amerikanske(?) programägaren oavsett, om det är ekonomin du menar.

LIA

Jasså du menar så! Han hade antagligen inte brytt sig ett dyft om det var ett enstaka land det hade handlat om, men jag har hört enligt ryktesväg att programmet stoppats i ett par länder i Europa, däribland Danmark (det vet jag) och givetvis förlorar tv bolaget pengar i samma veva. I usa har dom nog resurser nog att göra program trots mindre intresse från utlandet, men givetvis går dom med större vinst om programmet blir världskänt-det tycker man ju att även CM borde uppmärksamma, om inte annat bli nyfiken på varför vissa länder väljer att bojkotta showen.

... det tycker man ju att även CM borde uppmärksamma, om inte annat bli nyfiken på varför vissa länder väljer att bojkotta showen.
Antagligen sitter han där och ruskar på huvudet. Precis som jag gör. ;)

LIA

Antagligen sitter han där och ruskar på huvudet. Precis som jag gör. ;)

LIA

Jag tror faktiskt inte så illa om honom utan tror faktiskt att han är ödmjuk nog att åtminstone lyssna till varför folk drar öronen åt sig. Om inte vore det ju bara tråkigt och ännu ett skäl att inte tycka om honom. Jag har väldigt svårt för folk som inte kan vara öppna till andra metoder, vilken väg dom sedan väljer att gå är en annan sak.

Hej igen!

Jag vet inte så mycket om de där punkterna i nacken, jag kan inte så mycket om olika "skolor" och jag förespråkar mjuka linjen framför övervåld (men jag anser också att man kan behöva ta till drastiska metoder för att BRYTA ett beteende, däremot inte att man måste fortsätta använda dem i rehabiliterings-/uppbyggande syfte.

Jag vet också att det är TV och att en klippning kan låta oss se det någon väljer att låta oss se.

Men. När han använder sitt trådkoppel har jag aldrig sett en hund reagera på smärta på det sätt som våra hundar reagerat på smärta genom åren: pipa, ömka, gny, slänga sig ner och försöka "gnugga bort" det onda...eller sånt. Visst ser jag att hundarna ibland ger en motreaktion, men inte som att de har ont? Att de försöker komma undan, javisst! Men vi talar ju också om de flesta fall där hundarna fått göra som de vill i ett obalanserat tillstånd LÄNGE.

Sen tycker jag att vi hakar upp diskussionen på halsband (och till viss del el). Han gör ju andra saker med hundar också! När de rädda hundarna på shelters långsamt slappnar av och riktigt "pustar ut" när han långsamt med ryggen mot dem kommer närmre...eller när han bara genom att bestämt med kropp och ljud (vilket ljud spelar ju ingen roll, men vi känner ju alla till hans) får hoppande, skällande, åbäken att vända om och lugnt gå därifrån. När han får starkt vaktande hundar att släppa en leksak bara genom att hålla i den och erbjuda något annat tillräckligt länge. Eller där han får vaktande knähundar att flytta på sig och låta honom komma nära matte/husse bara genom att med energin och kroppsspråket berätta för hunden att "jag får visst sitta bredvid, du får flytta på dig". Där är hundarna lösa och många gånger har han inte ens kroppskontakt med dem. Är det också en felaktiga metoder för alla er som totalt dömer ut honom som inkompetent med skarpa våldsmetoder?

Jag tror att jag eftersöker nyanser, kanske?

/Syrsa, som fortfarande är medveten om att det är TV och underhållning.

Aahaa, då är jag med i svängarna ;)
Jag fick intrycket av att du menade att en tunn snara inte var skarp då du skrev:

[...] inte ville byta till hans "tråd-koppel" så han kompromissade med detta för att öht kunna jobba med hunden. Målet var att inte behöva använda skarpa koppel [...]

Ja, jag var otydlig, förlåt! Han menar ju att det inte är ett skarpt koppel, jag menar att jag helst vill ha sådan kontakt med min hund att ett koppel bara ska vara där så jag kan stoppa innan något farligt händer. Följsamheten vill jag ha utan trådar, band, stryp eller något alls! =) Så jag tror vi är överens! =)

/Syrsa

Ja, jag var otydlig, förlåt! Han menar ju att det inte är ett skarpt koppel, jag menar att jag helst vill ha sådan kontakt med min hund att ett koppel bara ska vara där så jag kan stoppa innan något farligt händer. Följsamheten vill jag ha utan trådar, band, stryp eller något alls! =) Så jag tror vi är överens! =)

/Syrsa

Då är vi det :D

*kl*

I början så älskade jag CM- just för att han förklarade för så många människor att man måste tala med hundarna på deras språk för att de just var hundar och att det inte finns elaka hundar utan bara ägare som inte kan hantera de. Men sedan har jag mer och mer märkt att han ofta kläcker ur sig halv ologiska och ovetenskapliga påståenden.. Dock så brydde jag mig inte så mycket om det- man tar ju russinen ur kakan så att säga.

MEN sen kom det avsnittet som fick mig att avsky honom mer än pesten. Det handlade om en dobermann som skulle vara i en hundpark. Jag minns inte riktigt vad som var problemet, om det var att den började bråka med andra hundar, eller om den stack ifrån ägaren, dock är det oviktigt i detta fall. Det som var viktigt var att hunden ifråga vad utrustad med ett stackel med taggarna INNÅT och CM RÖCK i kopplet lika bestämt och kraftigt som han alltid gjort med sina vanliga koppel.. :crazy:
Men AAAAJ liksom!! Man rycker inte i ett koppel när halsbandet har 1 cm långa taggar som trycker mot halsen!!

Vidare så har jag läst upp om detta sätt att lägga halsbandet så pass högt upp på halsen och ja det är en tortyrmetod. Det skapar faktiskt enorm smärta när de punkterna stimuleras och jag klarar inte av att se på hans program längre.. han må få bra resultat men det är inte resultaten som är viktigast enligt mig- metoderna som man använder för att komma dit är lika viktiga.

Jag känner igen mig själv i så mycket av det du skriver. Jag blev misstänksam ganska snabbt iofs och vi fick lära oss av vår brukshundklibbsinstruktör vid min andra kurs (11 år gammal med min första hund) att inte sätta strypet strax under öronen för att det ger otrolig smärta, och han gör så med tunna koppel och stackel?? :eek: När jag sen fick höra att han använde el på nästan alla sina fall (han tränar in stöten och tss ljuden innan kameran startas för att det ska se bättre ut och mycket av det som man skulle fått se klipps bort i svensk tv, om jag inte mins fel) så valde jag att bojkotta hans program. Nu har jag kollat på några igen, men jag blir bara irriterad och ibland även arg, speciellt med tanke på att han verkar vara en god människa förutom i sin hundträning. :(

*KL*

Jag tycker att man på varenda utställning i Sverige sätter kopplet sådär högt upp som CM gör i sina program. Tunna utställningskoppel med stryp. Jag ser ärligt talat inte varför det skulle vara ok på utställning när det inte är ok att CM gör det!!

Fast frågan är ju om Ceasarhundar behöver kopplet konstant, eller under en kortare övergångsperiod medans en massa saker tränas upp.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka