Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Men givetvis, jag ifrågasätter inte folks intelligens, utan ATT han förespråkar ditt och datt som metod. Men givetvis är det bra att han tillägger vikten av en bra eldressör (tex). Än en gång, det är därför jag har så svårt att förstå folks dyrkan och varför de blir så imponerade.

Att dyrka honom gör inte jag,men jag förstår vad du menar.Jag tycker ju att han är duktig som vet hur han ska hantera en problemhund och att han är väldigt bra på att läsa av hunden och människan.Att han därutöver inte alltid använder den metod som kanske hade vart allra bäst alla gånger kan jag hålla med om.Som en dålig jämförelse så dyrkar kanske någon en duktig musiker som går på droger,men för det behöver man ju inte välja att börja droga för att "idolen" gör det.

Jag tror tvärtom, att man inte gjort mycket alls.

Det är möjligt du har rätt,men oavsett vilket så har de ju gjort fel med hunden som har fått beteendet.För mig tex så är det djurplågeri att inte motionera hunden mer en en gång i veckan som vissa verkar göra där,så även om de inget gjort som är fysiskt på hunden så är det ju ändå en annan form av misshandel

Absolut, problemen blir ju lösta om inte annat.

Utan tvekan, det är det yttrandefriheten är till för :D

Kul,att vi är på samma våglängd här:)
Det blir så trist när det går till personangrepp och tonen bara blir bitter.Eloge till dig:laugh:

Skadar var nog fel uttryck, jag skulle säga övervåld .

jag är inte ute efter att leta fel så det spelar ingen roll;)

Det jag undrade var när du tycker han använder övervåld?

jag vet ju redan att du tycker det är fel med att använda stackel på småhundar,men är det mer än det?(frågar av nyfikenhet bara)

KL

Nej, jag gillar inte Caesar Millan. Inte för att jag är avundsjuk, Gud nej. Utan för att han använder aversiva metoder som på sikt skadar mer än det hjälper. Han bryr sig oftast inte om hur hunden känner utan han vill bara plocka bort beteendet. Dock kan han få credit för sin otroliga utstrålning och sitt sätt att vara pedagogisk mot människor, det är väl det enda jag gillar med honom. Och att han har fattat att en hund måste ha aktivering och stimulering för att må bra.

Jag förstår inte hur folk som har hund vill utsätta denne för smärta och stress när det finns andra sätt som fungerar. För några månader sedan bjöd man in folk här i trakten med problemhundar att träna med människor som utbildat sig under Millan. Detta blev tydligen en flopp då folk var mycket missnöjda efteråt.

Jag har inte sett så många avsnitt, jag blir bara irriterad. När han jagar osäkra och understimulerade hundar med tennisrack när dom väl har börjat gå undan och sluta sin attack finner jag ingen mening med. Det är som om han vill säga till den redan osäkra hunden att du ska vara rädd för mig, så rädd att du inte vågar bita mig. Istället för att lära hunden att folk inte är farliga så att han/hon kan slappna av så ska hunden tränas till inlärd hjälplöshet som är otroligt stressande. Att han använder racket som säkerhet för att inte själv bli biten kan jag köpa, men varför inte låta bli hunden när den går undan? Nej då ska man jaga den och peta på den med det när den har gått in i sin koja och är livrädd. Som han gjorde i ett fall med en Autralian Cattle Dog som bet folk som kom och hälsade på på gården där han bodde. Hundens enda stimulering var att trava runt på tomten och runtomkring så fanns det bara öppna fält att titta på. Aktivering eller promenader var det inte tal om. Inget jobb, knappt något socialt liv.

Angående skallerormen så ja, det finns andra sätt. Men där hjärnan tar slut tar musklerna vid, eller i detta fallet, quick-fix metoder. Börjar man träna med utgång från att hunden ska känna smärta så måste oftast smärtan öka varteftersom p.g.a att hunden vänjer sig. Vilket kan resultera i svåra skador på nacke och hals. I mina ögon så rehabiliterar han inte hundarna, han ger dom nya problem. Som någon nämnde så är det föga imponerande att använda sig av föremål som skapar smärta när man tränar hund. Och jag håller absolut med.

Att planera ett ryck väl innan det utförs och ha klart för sig vad man vill ha efteråt kan jag tycka är ok och att sedan belöna och därmed stärka det önskade beteendet istället. Men att gå och slentrian rycka och tro att det ska lösa något när man inte vet hur det ska användas ser jag tyvärr alldeles för ofta. Jag menar inte att detta beror på Caesar Millans inflytande på svenska folket. Bara att det existerar i allt för stor grad.

Jodå det finns enskilda fall i vissa program där jag tyckt det gått för långt, men det är svårt att förklara utan filmerna framför sig. Senast var dock i måndags när han skulle alfarulla en vallhund, det vart en wrestlingmatch av det hela och det tycker jag sällan är okej.

Jodå det finns enskilda fall i vissa program där jag tyckt det gått för långt, men det är svårt att förklara utan filmerna framför sig. Senast var dock i måndags när han skulle alfarulla en vallhund, det vart en wrestlingmatch av det hela och det tycker jag sällan är okej.

Jag såg också programmet och kan hålla med.
Samtidigt kände jag att denna hund verkligen tagit över och behövde sättas på plats,den var ju väldigt benägen att bita och var ju en fara för familjen.

Men,men,det har vart kul att diskutera med dig;)

jag lämnar nog tråden åtmindstonde för idag nu,tänkte göra lite storkok och städa lite.....Det måste vara något beroendeframkallande med buke eftersom man alltid fastnar här istället för det man borde göra.Ha det gott:)

Jag har svårt att se det som konstruktiv kritik mot Ceasar bara, när en person du inte känner eller pratat med korrigerar sin hund på ett sätt du tycker dig känna igen från Ceasar Millan. Det är verkligen inte bara honom förbehållet med koppelryck. Tvärtom tycker jag han rycker väldigt LITE i de hundar han handskas med.

Jag däremot har både sett och hört CM-metoder av människor som definitivt inte bör använda metoderna, då de lätt går till överdrift och tappar all självkontroll. Som att tex kasta ner en levnadsglad labbe som knappt är året gammal, och i rena ivern för att en grupp människor ser på far handen iväg och smäller till huvudet på hunden för att det ska vara nere i backen och sedan högljutt och stolt utbrista; "så här ska man göra när hunden inte lyder, det har jag sett på Cesar Millan".

Eller som den gången när en karl gick med sin hund, helstryp under öronen ryck, schhh, ryck, schhh, ryck...för i princip varje steg "han har blivit såååå mkt bättre sedan vi började så här, vi kollar ganska mkt på Mannen som talar med hundar", no shit tänkte jag och tittade på hunden som stressade upp sig mer för varje steg den tog.

DET är inte schysst mot din hund!
(Och de här exemplen är inte de enda, och troligtvis inte heller de sista jag sett, tyvärr.)

Men jag tycker fortfarande inte att det är något specifikt just för Ceasar. Han som klappade till hunden i skallen har ju inte fått det från Ceasar, för han nitar inte till hundar i huvudet. Vill man missförstå eller gömma sig bakom kända namn kan man ju lika gärna säger Victoria Stilwell eller Barbro Börjesson eller nåt.

Men jag tycker fortfarande inte att det är något specifikt just för Ceasar. Han som klappade till hunden i skallen har ju inte fått det från Ceasar, för han nitar inte till hundar i huvudet. Vill man missförstå eller gömma sig bakom kända namn kan man ju lika gärna säger Victoria Stilwell eller Barbro Börjesson eller nåt.

Ser man en ägare springa efter sin hund och skrika "USCH VAD DU E DUUUUUUM!!!!" vet vi genast att man influerats av Barbro. hahaha :rofl:

Fast är inte Jeppe bäst ändå?

"NAJJE!!!!! *ryck* , Ja! D-doooktig euuuu seuu feiin du vauu!"

*kl*
titta inte om ni tycker han är så hemsk:D
inte tror jag CM bryr sig ifall att tv slutar sända hans program i Sverige ;)

Grund-idén är ju ändå god - att läsa sin hunds signaler, att stimulera dem mentalt och fysiskt, och att behandla dem som hund och inte förmänskliga dem plus att kommunicera med hunden med sitt eget kroppspråk, som är det enda språk de kan förstå.

Man får ta tv med en nypa salt, de visar det de vill visa för att tjäna så mkt pengar som möjligt Dvs de klipper ju programet så som de vill ha det redan från början (alltså inte tv 4 utan de som producerade programmet från början) Döm inte folk efter vad som skrivs och syns i media

Det som är bra med tv är ju att det bara är att knäppa av om man inte vill se mer ! :D

///Journalist

titta inte om ni tycker han är så hemsk. inte tror jag CM bryr sig ifall att tv slutar sända hans program i Sverige...
Detta stämmer ju inte överens med detta:

Man får ta tv med en nypa salt, de visar det de vill visa för att tjäna så mkt pengar som möjligt Dvs de klipper ju programet så som de vill ha det redan från början (alltså inte tv 4 utan de som producerade programmet från början) Döm inte folk efter vad som skrivs och syns i media
Alltså bryr han sig iom att om tjänar pengar på programmet.:cool:

Det som är bra med tv är ju att det bara är att knäppa av om man inte vill se mer ! :D
Men bara för att man kritiserar vissa bitar behöver det ju inte betyda att man inte vill se? Måste man verkligen älska ALLT?

Jag däremot har både sett och hört CM-metoder av människor som definitivt inte bör använda metoderna, då de lätt går till överdrift och tappar all självkontroll. Som att tex kasta ner en levnadsglad labbe som knappt är året gammal, och i rena ivern för att en grupp människor ser på far handen iväg och smäller till huvudet på hunden för att det ska vara nere i backen och sedan högljutt och stolt utbrista; "så här ska man göra när hunden inte lyder, det har jag sett på Cesar Millan".

Eller som den gången när en karl gick med sin hund, helstryp under öronen ryck, schhh, ryck, schhh, ryck...för i princip varje steg "han har blivit såååå mkt bättre sedan vi började så här, vi kollar ganska mkt på Mannen som talar med hundar", no shit tänkte jag och tittade på hunden som stressade upp sig mer för varje steg den tog.

DET är inte schysst mot din hund!
(Och de här exemplen är inte de enda, och troligtvis inte heller de sista jag sett, tyvärr.)

Det där ser man ofta nu för tiden. och det är synd vanliga svenssons (ursäkta) som har sin första hund utan någon erfarenhet tror sig göra precis som C-m

Det är sorligt och det leder då minsan ingen vart för den stackars hunden.

titta inte om ni tycker han är så hemsk. inte tror jag CM bryr sig ifall att tv slutar sända hans program i Sverige...

Detta stämmer ju inte överens med detta:

Citat:

Alltså bryr han sig iom att om tjänar pengar på programmet.
Du tror alltså att det är CM som redigerar (klipper) programmen? Om jag förstår det skrivna.

LIA

Jag tycker han har en poäng i mycket av det han säger (CM). Dock tycker jag det ska sluta visas då så många okunniga tar efter det han gör. Såg för ett tag sedan en tjej med en schäfer när jag tränade hästarna som verkligen ryckte hunden bakåt(hunden åkte upp på bakbenen och snett bakåt) när den gick framför henne. Sparkade den i baken när den inte lyssnade mm :crazy: Jag bara blängde på henne... Även hon hade strypkedjan uppe vid öronen på hunden.

Det e just det som e synd att oerfarna människor ska härma honom, fastän dom inte ens vet varför man ska göra så och hur. I hans program "varnar" dom ju jämt o ständigt att inte testa detta hemma utan expertis..Jag tycker att han e lugnet själv o tycker inte att det ser grymt ut på något sätt.Skulle jag ha hund/sen när jag skaffar så skulle jag nog ta till mig en del av vad han säger (just med hur man ska vara mm.)men skulle jag få "stora" problem så vänder man ju sig till en som kan hundar! :)

Hur löser man samma problem i Sverige?

Svar: Man ger hunden en köttbulle!! :rofl::rofl:

(sorry, ta mig med en nypa salt, kunde inte låta bli!! )

Men vad händer om den personen säger "Ryck i kopplet" då?;)

Jaa, det e ju en bra fråga! :D Men vad jag anser av programmet så e d ju mer människopsykologi än hund! Så skulle nog vilja hitta felet hos mig först innan man tycker att hunden e "knäpp"

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka