Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

*KL*
Lite nyfiken bara, har inte läst alla svar nu men frågar endå.
Om det är en hund som är rent av farlig, som hugger och biter och anfaller allt och alla, inte går att gå ut och gå med utan att riskera andra hundar och människor osv. Hur skulle ni som är emot CM metoder göra då? Alltså vad finns det för andra sätt att bryta ett sånt beteende?

Jag vet inte mycket om problemhundar och hur man hanterar hundar som är farliga så jag vet inte vad ja ska tycka om CM, hans metoder funkar..antar jag? Skulle vilja veta vad det finns för andra alternativ. Finns det milda metoder så är jag självklart för dom, men funkar milda mjuka metoder på sånna hundar?

Senast ändrad av en moderator:

KL.

Ang rullbandet innan träning.
Undrar hur många gånger både jag och andra som hållt kurs på brukshundklubben sagt till deltagarna att rasta den overaktiva hunden ordentligt innan ni kommer. Eller för de hundarna som har en himla energi. Ta cykeln till kursen istället för bilen :D

För övrigt håller jag med Martha.

Sen får mina el lite då och då, bor man på gård med elstaket så händer det.
Men effektivt är det. En stöt så har de lärt sig att opps, där får man se upp.
Inte sagt jag är för el, men vi har det ju på våra djur här i Sverige också, fast som en stopp att hit med inte längre, och vill du längre så skyll dig själv..

Och tänk om alla som håller på AH visste vad han gjort i sina träningar. Finns de som sett honom (tyvärr är hon inte här längre) och det var heller inte så trevlig behandling som alla tror att alltid AH gör.

Peter hade också ett klokt inlägg i början på tråden :bow:

*KL*
Lite nyfiken bara, har inte läst alla svar nu men frågar endå.
Om det är en hund som är rent av farlig, som hugger och biter och anfaller allt och alla, inte går att gå ut och gå med utan att riskera andra hundar och människor osv. Hur skulle ni som är emot CM metoder göra då? Alltså vad finns det för andra sätt att bryta ett sånt beteende?

Jag vet inte mycket om problemhundar och hur man hanterar hundar som är farliga så jag vet inte vad ja ska tycka om CM, hans metoder funkar..antar jag? Skulle vilja veta vad det finns för andra alternativ. Finns det milda metoder så är jag självklart för dom, men funkar milda mjuka metoder på sånna hundar?

För några år sedan hade jag en hund här som jag försökte hjälpa en familj med.
Åh vad jag har tänkt mycket på att tänk om Ceasar hade fått träffa den hunden.
För jag fixade det inte och ingen annan heller.
Här var han i 3 veckor, sen fick han åka till hundhimlen.

KL.

Ang rullbandet innan träning.
Undrar hur många gånger både jag och andra som hållt kurs på brukshundklubben sagt till deltagarna att rasta den overaktiva hunden ordentligt innan ni kommer. Eller för de hundarna som har en himla energi. Ta cykeln till kursen istället för bilen :D

Fast jag tänkte mer på det att han har en husvagn utrustad med diverse specialutrustning för att han ska kunna vänja hundar vid normala situationer som de är rädda för tex. åska, blixtar och regn.

Rullbandet som sådant är inte särskilt märkligt eller svårt att ersätta, det var mer hela konceptet jag var ute efter.;)

Jo, man kan välja att se programmen som reklam för CM, men programmet är uppbyggt i utbildningssyfte, och intrycket ges att man får följa steg för steg i hela processen.

Sen finns det en massa skit som visas på tv, det håller jag med om, men som sagt hittar du inte många program i utbildande syfte som förespråkar något som är olagligt....

Fast eftersom de direkt avråder tittarna från att prova själv så kan man ju inte se programmen som utbildningsprogram. Det är inte heller så att olagliga metoder alltid används (oerhört sällan efter vad jag har sett).

Både i serien Sjukhuset och Veterinärerna får vi ibland se mer avancerad vård ske steg för steg, innebär det att vi bör se dessa program som utbildningsprogram? Givetvis inte. Vuxna människor får ta ansvar för sina egna handlingar och de får lov (jo faktiskt) att använda knölen de har mellan axlarna innan de agerar.

Det har gått amerikanska dokumentärer på TV där man bla. fått se öronkupering och declawing utföras av veterinärer. Båda sakerna är olagliga att utföra i Sverige, men har det varit olämpligt att visa ingreppen i svensk TV? Det handlar ju om att förstå att vi rör oss i olika kulturer, där vi inte behandlar djur likadant och vi inte har samma djurskyddslagar. Fullt möjligt för vuxna människor att förstå.

Att något visas steg för steg gör inte programmet till en instruktionsfilm eller ett utbildningsprogram.

Jag tycker han har en poäng i mycket av det han säger (CM). Dock tycker jag det ska sluta visas då så många okunniga tar efter det han gör. Såg för ett tag sedan en tjej med en schäfer när jag tränade hästarna som verkligen ryckte hunden bakåt(hunden åkte upp på bakbenen och snett bakåt) när den gick framför henne. Sparkade den i baken när den inte lyssnade mm :crazy: Jag bara blängde på henne... Även hon hade strypkedjan uppe vid öronen på hunden.

Det som gör mig ännu mer förbannad är att folk beklagar sig och ojjar sig över sådant som dom sett, men dom tar inte tillfälle i akt och säger till eller frågar om varför man behandlar hunden/djuret som man gör.

Fast eftersom de direkt avråder tittarna från att prova själv så kan man ju inte se programmen som utbildningsprogram. Det är inte heller så att olagliga metoder alltid används (oerhört sällan efter vad jag har sett).

Både i serien Sjukhuset och Veterinärerna får vi ibland se mer avancerad vård ske steg för steg, innebär det att vi bör se dessa program som utbildningsprogram? Givetvis inte. Vuxna människor får ta ansvar för sina egna handlingar och de får lov (jo faktiskt) att använda knölen de har mellan axlarna innan de agerar.

Det har gått amerikanska dokumentärer på TV där man bla. fått se öronkupering och declawing utföras av veterinärer. Båda sakerna är olagliga att utföra i Sverige, men har det varit olämpligt att visa ingreppen i svensk TV? Det handlar ju om att förstå att vi rör oss i olika kulturer, där vi inte behandlar djur likadant och vi inte har samma djurskyddslagar. Fullt möjligt för vuxna människor att förstå.

Att något visas steg för steg gör inte programmet till en instruktionsfilm eller ett utbildningsprogram.

Jättebra skrivet :bow:

Nu har jag skummat igenom tråden och det finns ENLIGT MIG mycket vettiga synpunkter.

Det jag tycker att folk här har missat är att ett program som detta är ändå en tv-show, folk väntar sig resultat och dom vill se det på en halvtimme (eller hurlångt nu ett avsnitt kan vara) i verkligheten så skulle ingen människa drömma om att ta in en komlett galen hund och prova ändra dess betände på 30 minuter!

Nu vet inte jag hur länge cesar är hos varje hund men har fått intrycket av att det kanske handlar om en vecka som han är tillsammans med en familj. PÅ en vecka ska han alltså uppfostra och lära en familj hur dom ska lära sin ofta galna hund att betesig och inte nog med det. I slutet av veckan ska inte familjen bara ha kunskapen om hur dom under en längre tid kan lära hunden ett bra betände utan hunden ska också vara väluppfostrad efter den enda veckan.
Det förstår ju vemsomhelst att då kan man inte börja med att lära in klickermetoden i ett halvår! förstår ni vart jag vill komma?

I normala fall när man har ett problem med en hund så tar man med sig hunden på kurs för en kunnig instruktör varje kurs tillfälle är kanske en timme och 1 gång i veckan i 10 veckor. så frågan är skulle DET vara lika intressant att se på? 1 hund 1 timme 10 veckor och efter dom där 10 veckorna har hunden kanske dessutom fortfarande samma problem som innan bara det att man har börjat fått en öppning. Skulle detta program vara lika underhållande då?
Det jag provar säga är (utan att försvara stackel och el) att dom snällaste metoderna oftast tar lång tid (efter som hunden oftast inte får några direkta konsekvenser) och då skulle det inte vara lika eftertraktat underhållnings program.
Det är flera här som också skriver att ja men folk gör fel för att dom inte får se hela processen nej men skulle man få se hela processen så skulle man tvingas se på programmet 12 timmar om dagen i 7 dagar hur många vill eller har tid med det?
Det är samma sak som att om jag skickar iväg min häst på träning i en vecka så förväntar jag mig att när jag hämtar hem min häst så ska vara mycket resultat från träningen (jag som person kan juh inget mer när hästen kommer hem så troligen lär tränaren ha en snabb genomgång över vad h*n har gjort och med vilka metoder, sedan kan jag fara hem och göra precis samma sak fast helt fel)men talar man med tränaren själv så säger h*n att ja men med mina egna hästar skulle jag juh aldrig trycka på så här hårt men folk förväntar sig resultat.
Tror säkert att nästan alla som håller på med liknande program som cesar (oavsett om det är supernanny eller bygglov) så använder dom metoder som dom normala fall inte skulle ha använt sig av men dom gör det för att dom måste få snabba resultat. I ett byggprogram kanske det handlar om snabbtorkan de cement som kanske spricker lättare och i ett hundprogram handlar det kanske helt enkelt om lite hårdare tag = allt för att få snabba resultat.

Sedan är det med Cesar precis som med allting annat man måste själv se vad man tycker värkar vettigt och sedan plocka ut dom vettigaste delarna som passar änsegen tränings stil sedan spelar det ingen roll vad det handlar om för så fungerar det ju med ALLT!

Ursäckta att det blev rörigt hoppas ni orkar läsa endå

Nu vet jag inte ens vilken åsikt du är av. Å ena sidan är du absolut emot el och stackel, men å andra sidan är det ju inte "så farligt"..det blir svårt att diskutera då.

Min åsikt är att jag personligen är emot stackel och el och att jag själv aldrig skulle använda det mot mina hundar.

Det andra jag diskuterar, är att i rehaabiliteringssyfte av kunnig expertis är jag inte emot att det används som en åtgärd i de fall det kan hjälpa hunden och ägaren till en lyckligare,mer harmonisk tillvaro att förhindra faror av olika slag

tackar bara för ett bra inlägg,kunde vart mitt om jag orkat tänka till mer vad jag menade själv:);)

Nu har jag skummat igenom tråden och det finns ENLIGT MIG mycket vettiga synpunkter.

Det jag tycker att folk här har missat är att ett program som detta är ändå en tv-show, folk väntar sig resultat och dom vill se det på en halvtimme (eller hurlångt nu ett avsnitt kan vara) i verkligheten så skulle ingen människa drömma om att ta in en komlett galen hund och prova ändra dess betände på 30 minuter!

Nu vet inte jag hur länge cesar är hos varje hund men har fått intrycket av att det kanske handlar om en vecka som han är tillsammans med en familj. PÅ en vecka ska han alltså uppfostra och lära en familj hur dom ska lära sin ofta galna hund att betesig och inte nog med det. I slutet av veckan ska inte familjen bara ha kunskapen om hur dom under en längre tid kan lära hunden ett bra betände utan hunden ska också vara väluppfostrad efter den enda veckan.
Det förstår ju vemsomhelst att då kan man inte börja med att lära in klickermetoden i ett halvår! förstår ni vart jag vill komma?

I normala fall när man har ett problem med en hund så tar man med sig hunden på kurs för en kunnig instruktör varje kurs tillfälle är kanske en timme och 1 gång i veckan i 10 veckor. så frågan är skulle DET vara lika intressant att se på? 1 hund 1 timme 10 veckor och efter dom där 10 veckorna har hunden kanske dessutom fortfarande samma problem som innan bara det att man har börjat fått en öppning. Skulle detta program vara lika underhållande då?
Det jag provar säga är (utan att försvara stackel och el) att dom snällaste metoderna oftast tar lång tid (efter som hunden oftast inte får några direkta konsekvenser) och då skulle det inte vara lika eftertraktat underhållnings program.
Det är flera här som också skriver att ja men folk gör fel för att dom inte får se hela processen nej men skulle man få se hela processen så skulle man tvingas se på programmet 12 timmar om dagen i 7 dagar hur många vill eller har tid med det?
Det är samma sak som att om jag skickar iväg min häst på träning i en vecka så förväntar jag mig att när jag hämtar hem min häst så ska vara mycket resultat från träningen (jag som person kan juh inget mer när hästen kommer hem så troligen lär tränaren ha en snabb genomgång över vad h*n har gjort och med vilka metoder, sedan kan jag fara hem och göra precis samma sak fast helt fel)men talar man med tränaren själv så säger h*n att ja men med mina egna hästar skulle jag juh aldrig trycka på så här hårt men folk förväntar sig resultat.
Tror säkert att nästan alla som håller på med liknande program som cesar (oavsett om det är supernanny eller bygglov) så använder dom metoder som dom normala fall inte skulle ha använt sig av men dom gör det för att dom måste få snabba resultat. I ett byggprogram kanske det handlar om snabbtorkan de cement som kanske spricker lättare och i ett hundprogram handlar det kanske helt enkelt om lite hårdare tag = allt för att få snabba resultat.

Sedan är det med Cesar precis som med allting annat man måste själv se vad man tycker värkar vettigt och sedan plocka ut dom vettigaste delarna som passar änsegen tränings stil sedan spelar det ingen roll vad det handlar om för så fungerar det ju med ALLT!

Ursäckta att det blev rörigt hoppas ni orkar läsa endå
Att visa vad veterinärer gör när de utför en operation kan väl knappast resultera i att folk hemma i soffan får för sig att operera själv!?
Att få tips om snabbtorkande cement och den spricker märker väl inte cementen något av?

Jag ska villigt erkänna att jag blev fashinerad av CMs program i början, och jag är fortfarande imponerad över hur lätt och snabbt han avläser hundar, men det är effekten av hans program jag vänder mej mot!

Det handlar alltså inte om att förutspår att folk använder sig av metoderna, trots varning om att inte göra det. Det handlar om ATT folk faktiskt gör det, utan att ha CMs förmåga att avläsa hunden. Allt fler använder sig av metoderna, allt fler hundar blir missbedömda och hanterade på ett sätt som knäcker hundens självkänsla och tillit.

Teknikerna i sig är potenta, och kan vara väl användbara för den som arbetar med problemhundar, och jag anser att metoderna ska stanna där!
Många av metoderna har inte utrymme att göra minsta lilla fel utan att resultatet blir katastrofalt.

Dessutom visar det sig att eftersom man även visar användandet av stackel och el, har folk nu börjat fundera på om det ändå inte finns försvarbara situationer man kan använda det.

Att visa vad veterinärer gör när de utför en operation kan väl knappast resultera i att folk hemma i soffan får för sig att operera själv!?

Det är väl lika troligt som att folk får för sig att de helt plötsligt skulle vara en fullfjädrad hundinstruktör som kan lösa problembeteenden efter ett TV-program? Vi behöver inte ens tala om avancerade veterinärmedicinska ingrepp, ibland får man se rengöring och omläggning av mindre och ytliga skador. Sådant som folk definitivt skulle kunna få för sig att försöka fixa själv istället för att ta hunden till veterinären. Det kan definitivt orsaka skada på djuret, men är det TV-programmets eller den som sänder programmets fel?

Att få tips om snabbtorkande cement och den spricker märker väl inte cementen något av?

Nej, men det kan ställa till med ekonomisk skada. Är det TV-programmets fel?

Vuxna människor måste tyvärr använda det de har bakom pannbenet. Man kan inte skylla dumma beteenden från vuxna människors sida på ett TV-program. I synnerhet inte när man i det anklagade programmet klart och tydligt deklarerar att man inte ska prova detta hemma.

På Mythbusters görs mycket potentiellt farligt. Saker som en del säkert provar på hemma. De visar steg för steg hur man genomför experiment som kan skada både omgivningen och de som utför experimentet. Även där säger de varje gång "don't try this at home". Ska vi sluta sända programmet... alla har ju inte vett att låta bli att härma dem?

Jag ska villigt erkänna att jag blev fashinerad av CMs program i början, och jag är fortfarande imponerad över hur lätt och snabbt han avläser hundar, men det är effekten av hans program jag vänder mej mot!

Det handlar alltså inte om att förutspår att folk använder sig av metoderna, trots varning om att inte göra det. Det handlar om ATT folk faktiskt gör det, utan att ha CMs förmåga att avläsa hunden. Allt fler använder sig av metoderna, allt fler hundar blir missbedömda och hanterade på ett sätt som knäcker hundens självkänsla och tillit.

Teknikerna i sig är potenta, och kan vara väl användbara för den som arbetar med problemhundar, och jag anser att metoderna ska stanna där!
Många av metoderna har inte utrymme att göra minsta lilla fel utan att resultatet blir katastrofalt.

Dessutom visar det sig att eftersom man även visar användandet av stackel och el, har folk nu börjat fundera på om det ändå inte finns försvarbara situationer man kan använda det.

Det är ju ingen som påstått att vi "vanliga" ska använda metoderna heller och precis som det står i programmet så ska man det inte heller.

Att folk använder dem felaktigt och med katastrofala följder kan säkert hända,men jag har inte mött eller sett någon som försöker härma mer än hans berömda schh ljud(och det kan knappast vara farligt för hunden).

precis som sol tidigare skrev,så handlar det om att vi är vuxna människor som får sortera bort en del av det vi ser på tv,de som inte klarar det gör nog inte "rätt" med sin hund heller i det vanliga livet eftersom de tar åt sig allt de ser och hör.

Jag har heller inte sett eller hört någon som vill eller försöker få fram anledningar till att börja använda stackel eller el.

Nej men husägaren om det är grunden på deras nya hus som spricker och leder till våtskador....

Jag håller med om mycket ditt inlägg på flera punkter MEN är folk så dumma att dom använder sig av metoderna utan att egentligen har en aning om vad dom håller på med så borde dom inte ha hund från första början men inte heller det går att förbjuda. Folk kommer alltid att göra det dom ser andra gör utan att tänka på felen som kan uppstå. Fick jag bestämma så skulle det förbjudas att sälja och visa var och varannan horsemanship video också men inte gör jag revolution för det(jag är inte emot NH bara sättet många okunniga människor använder det på).

Om du har sett på några av programmen där dom visar olika olyckor som människor i USA ställer till med så vet du att där står det alltid OBS gör inte detta hemma, likförbannat ska folk prova bara för att se om det fungerar. Tyvärr är det juh så att att just orden "obs gör inte detta hemma" värkar vara magiska ord för prova det här och se om samma sak händer er.
Tyvärr är det så men varningen finns ju där och sedan att folk är så jäkla dumma och gör saker å ting än då, det måste juh dom ansvara för själv. Jag beklagar och tycker det är sorligt att det är hundarna som ska hamna i kläm men egentligen tycker jag det är rätt åt ägaren som inte förstod bättre från första början. Folk kan väl omöjligt ha tappat förmågan att avgöra saker och ting själv, det är precis som att allt som visas på TV är sant och det är dom bästa metoderna och gör man som dom säger på tv kan inget gå fel. Ursäkta men jag blir så arg på folk som utsätter sig själv och andra i fara för att dom inte kan avgöra att Tv faktiskt är underhållning och inte en instruktionsbok över hur man sköter livet.

Det handlar alltså inte om att förutspår att folk använder sig av metoderna, trots varning om att inte göra det. Det handlar om ATT folk faktiskt gör det, utan att ha CMs förmåga att avläsa hunden. .

Fast dom allra flesta saker man ser på Ceasars program, är ju helt ofarliga att testa själv. Dvs, man kan ju lika gärna säga Pssst som Nej, som Hu-humm när hunden gör ofog. Att vara lugn, sansad och låta hunden vara hund är inte heller farligt. Att förekomma hunden och säga till innan den gör ett vrålande utfall är inte heller fel.

Stacklena pratar han ju sällan om, + att det är svårt att få tag på i Sverige, och el har de flesta hundägare aldrig hört talas om, så jag tror inte att det är DE metoderna som folk hoppar på och testar först.

Har inte läst hela tråden o ber om ursäkt om jag kommer med upprepningar eller nåt...
Har länge varit en fan av CM och gillar att hans metoder bygger på hundens eget beteende. (Läs vidare innan ni börjar hacka på mig för detta... tack :) ). Vad jag blev upprörd över idag vid en diskussion med en kvinna i en djuraffär var när hon sa det här om elhalsband :eek: Detta är väl inte sant, sa jag för det hade jag inte trott om honom (kanske dumt att de inte visar allt på tv iaf). Bra att sådant är förbjudet här nuförtiden. Vad jag tror att många missar är att hans metoder främst riktar sig till problemhundar (eller problemägare...), inte vid vanlig uppfostran. Programmet varnar ju folk utan expertis att använda metoderna oxå... Vad gäller halsbandet som sitter upp under öronen så är väl denna diskussion samma som den om skarpare bett på hästar... Ett skarpt bett gör ont men gör det mer skada att slita och åter slita med ett milt utan resultat? Att halsbandet sitter högt hade jag fått för mig var för att man ska få mer styrka, inte för att tillfoga hunden smärta? Är det ok att en hund drar tills den svimmar i ett vanligt koppel för att man inte vill va taskig o rycka till den...? Det finns hundra åsikter om sånt och det är trist när nån man tyckte var så fantastiskt duktig åker ner några pinnhål... :cry: Man vet inte vad man ska tro :cry:
Sorry det blev långt men jag är lite upprörd...

Nu är ju inte jag öht ett fan av CM och hans osmakliga metoder (kan tänka mig att det "värsta" inte ens syns när de klippt ihop programmen), men tortyr var ju kanske att ta i lite om man nu går efter det man faktiskt ser i rutan..

Inlärning sker med eftergifter, och det är beroende på vad för djurslag du ska arbeta med, ett rovdjur eller ett flyktdjur...det behöver man inte vara vetenskapligt forskad för att förstå....en del har det, andra inte och jag anser att Millan i högsta grad har det ..medfött och inte i nån vetenskaplig form..det finns så många boknördar som inget förstår, mer än det skrivna ordet..sen vet dom inte hur dom ska omvandla det i praktiken
Så sant så.
Ja du Martha, så var det dags för en ny Cesar-sväng. Den här gången igångsatt av ingen mindre än Anders Hallgren, världens första, största och bästa hundpsykolog. Dvs enligt hans egen jag, jag, jag, jag-utsago.

Man kan ju undra över orsaken till att han meddelar sig med KP? Är orsaken att han helt hamnat i skuggan av CM och nu behöver gratisreklam för sina egna framträdanden? Artikeln är vinklat på ett så övertydligt sätt att alla borde ifrågasätta den. Åtminstone alla med hundkunskap. Belysande är dom kommentarer i tidningen som följer på artiken.
Hoppas buke-folket läser dom. :)

LIA

Min åsikt är att jag personligen är emot stackel och el och att jag själv aldrig skulle använda det mot mina hundar.

Det andra jag diskuterar, är att i rehaabiliteringssyfte av kunnig expertis är jag inte emot att det används som en åtgärd i de fall det kan hjälpa hunden och ägaren till en lyckligare,mer harmonisk tillvaro att förhindra faror av olika slag

Okej, så du tycker att det ska återinföras i Sverige trots att folk uppenbarligen verkar klara sig ganska bra utan?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer