Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Anders är inte nån gud han heller, har har skörtat folk på pengar för "ingenting" om du nu trodde annat...
Millan använder sig av hundens eget språk , sen att han har vissa hjälpmedel kan ju ingen förneka men det kanske är nödvändigt , eller ägarna kanske inte klarar det på annorlunda sätt. Men att djur litar på folks kroppsspråk är ju ingen nyhet, och varför inte utnyttja det ?
Jag har fostrat hur många unghästar somhelst under många år...småhingstar som tror dom är allan.....kroppspråk o energier funkar lika bra på dom som på alla andra djur..MEN...myntet måste ju trilla ner på dom som använder sig utav det....vad det än hanldar om Ceasar eller Anders

Sen skulle jag gärna vilja se den källan du pratade om med Anders och det vetenskapliga forskningen av hunduppfostran

CM kan luta sig på RESULTAT.....vetenskaplig forskning på hunduppfostring :rofl:...jaja, det var ju också en benämning...
Nja, nu tänkte jag nog mest på inlärnings psykologi och betingning, oavsett om det handlar om fostran eller inlärning av annat......

Inlärning sker med eftergifter, och det är beroende på vad för djurslag du ska arbeta med, ett rovdjur eller ett flyktdjur...det behöver man inte vara vetenskapligt forskad för att förstå....en del har det, andra inte och jag anser att Millan i högsta grad har det ..medfött och inte i nån vetenskaplig form..det finns så många boknördar som inget förstår, mer än det skrivna ordet..sen vet dom inte hur dom ska omvandla det i praktiken :angel:

"Sveriges främste hundexpert" Pah! Tillåt mig småle...

Jag har inte sett så många CM-program, men av det jag sett tycker jag det mesta är vettigt. Jag är sååå less på uttal som "det är så stenålders/gammaldags..." osv. En träningsmetod behöver väl inte vara sämre bara för att den använts sen lång tid tillbaka?

Ja, jisses, DET vet väl ALLA att Anders Hallgren är GUD:angel: Tycker det blir så förbannat löjligt alltihop, olika individer kräver olika hantering och metoder. Olika förare klarar av olika metoder etc etc

CM har sina poänger och det man kallar för tortyrmetoder ser jag inte som särskilt märkvärdiga ( förutom elhalsband, som jag är helt emot ) men i vissa fall onödiga genvägar främst till för folk som egentligen inte borde ha hund. CM har ju en hel del med den typen av hundägare att göra tyvärr, i många fall är det ägarna, inte hundarna det är fel på. Tycker också att det ibland är väldigt svårt att relatera till en del av de problem som tas upp eftersom vi har en helt annan djurhållning här. Men, som sagt, poänger finns.

Men, låt Hallgren prata - då får han en stund i media ju, och kanske kan sälja någon bok till...

Men är du sann??

Du har inte sett nån som utövat det " hemska" , men ifall det skulle vara nån så skriver du på :confused:

Ja jag är sann :cool:

Jag skrev att jag inte har sett någon HÄR som använder sig av hans metoder men däremot på andra ställen och jag har inte skrivit att jag skriver på NÄR jag ser någon göra det utan att jag gör det OM det är någon som tar fram en sådan lista.

Jag har mött flera personer som gladeligen säger hur man ska uppfostra en hund för de har minsann sett CM:s program och ha gör minsann på det sättet sedan spelar det ingen roll att dessa personer aldrig ens har ägt en hund.

".. han vet att Millan tröttar ut dem på löpbandet ett par timmar så de blir fogliga och lättstyrda i sändning"

Värst vad han var insatt.
Jag tror det stavas Milan förresten.

Men kära nån!!

Oavsett vilka metoder som används och vad som händer, så måste man ha respekt för en människa som har ett helt gäng med hundar tillsammans som CM har. Det är chihuahuor blandat med pitbull och leonberger. Och de tycks leva i något slag av fin harmoni hos CM.

Jag säger som någon skrev i kommentarerna till artikeln, att tittar man i djurriket så handlar inte belöning om att få en köttbulle när man gör det som efterfrågas, utan det handlar om eftergift.

Jag har gått massor med kurser i Sverige med mina två hundar och jag har även lärt mig massor. Men, jag lär mig enormt mycket på CM. Det kan handla om vad som helst, men mycket av det jag lärt mig kroppspråket. Det har ingen annan tränare i Sverige varit så bra på att visa eller försöka korrigera. CM är klockren i kroppspråket och han vet precis varför en hund gör vad.

Tortyrmetoder att använda en munkorg på hundar. Jag tror att de flesta som sitter här på Buke inte ens hade gått in till vissa av hundarna han försöker få ägarna att hantera på ett vettigt sätt. Och han är väldigt noga med att ta av munkorgen när hunden är mer stabil. Han säger det dessutom hela tiden...han tränar människor inte hundar!! Jag tycker att han har helt rätt i att det är vi människor som måste lära oss att läsa av våra hundar och behandla dem som hundar. När vi sätter mänskliga känslor på hundarna blir det fel!

Jag har två hundar och aldrig har någon annan lagt sig i hur de ska hanteras eller uppfostras!! Vet inte vad ni andra umgås i för kretsar, men i mina kretsar kollar många på CM, men ingen har försökt implementera det på mina hundar.

*kl* tycker förövrigt CM är kanoners, väldigt less på tv programmet, men det han gör är naturligt för hunden. det är väl det som är huvudsaken?

Jag vet egentligen inte om jag vågar ge mig in i den här diskussionen men... jag gillar Ceasar :o Han är ju ruggigt bra med hundarna. "Tortyrmetoder"... suck... vilket jävla uttryck dom myntat. Han tillrättavisar hundarna men det är ju knappast som att han drar ut på något lidande. Ett snabbt ryck och så var det klart. Det verkar ju fungera? Om man sen tittar på hans egen flock är det ju inte några skygga stackare som ryggar tillbaka när han sträcker fram en hand eller så. Dom verkar faktiskt väldigt trygga och lyckliga. Sen är säkert programmet klippt och vinklat till hans fördel men... nej, jag skulle aldrig förknippa "tortyr" med Ceasar. Karln verkar veta vad han gör.

Men kära nån!!

Oavsett vilka metoder som används och vad som händer, så måste man ha respekt för en människa som har ett helt gäng med hundar tillsammans som CM har. Det är chihuahuor blandat med pitbull och leonberger. Och de tycks leva i något slag av fin harmoni hos CM.

Jag säger som någon skrev i kommentarerna till artikeln, att tittar man i djurriket så handlar inte belöning om att få en köttbulle när man gör det som efterfrågas, utan det handlar om eftergift.

Jag har gått massor med kurser i Sverige med mina två hundar och jag har även lärt mig massor. Men, jag lär mig enormt mycket på CM. Det kan handla om vad som helst, men mycket av det jag lärt mig kroppspråket. Det har ingen annan tränare i Sverige varit så bra på att visa eller försöka korrigera. CM är klockren i kroppspråket och han vet precis varför en hund gör vad.

Tortyrmetoder att använda en munkorg på hundar. Jag tror att de flesta som sitter här på Buke inte ens hade gått in till vissa av hundarna han försöker få ägarna att hantera på ett vettigt sätt. Och han är väldigt noga med att ta av munkorgen när hunden är mer stabil. Han säger det dessutom hela tiden...han tränar människor inte hundar!! Jag tycker att han har helt rätt i att det är vi människor som måste lära oss att läsa av våra hundar och behandla dem som hundar. När vi sätter mänskliga känslor på hundarna blir det fel!

Jag har två hundar och aldrig har någon annan lagt sig i hur de ska hanteras eller uppfostras!! Vet inte vad ni andra umgås i för kretsar, men i mina kretsar kollar många på CM, men ingen har försökt implementera det på mina hundar.

Bra skrivit och jag skriver under på det du skrivit:)

Jag är på inget sätt varken expert eller jätteduktig på hundar,men det många verkar glömma är att det dels är problemhundar han ger sig in till och dels att metoderna är till för att hjälpa hunden ur sitt felaktiga beteende.

Jag håller med om att många av dessa människor som har hundarna har skapat problemen själva genom sin hundhållning,men det gör ju inte att de inte behöver hjälp där de nu hamnat.

Trots att jag varken ser honom som en gud eller tycker allt han gör är bra så är han jävligt duktig på att få ordning på hunden.Och som någon skrev så ser hans flock hundar otroligt harmoniska och välskötta ut.Inte rädda och osäkra för att ha blivit illa hanterade på något sätt.

i övrigt har CM diskuterats i så många trådar att det är mycket uttjatat nu

Jag har mött flera personer som gladeligen säger hur man ska uppfostra en hund för de har minsann sett CM:s program och ha gör minsann på det sättet sedan spelar det ingen roll att dessa personer aldrig ens har ägt en hund.

Jo, det har jag också, och det är irriterande, men det är knappast förbjudet. Jag får ofta kommentarer av förståsigpåare som inte sett Milan också.

Men hur mkt är inte uppgjort tror du?
Hur många 'omtagningar' tas det inte då, innan man väljer det material som man vill sända...?

Jag menar inte att han inte har någon möjlighet att ta av det, jag menar att han bor och verkar i en kultur där det är tillåtet. Jag har haft instruktörer som tyckt att det ENDA acceptabla att ha på en hund har varit sele, men hon har ändå inte gått fram och tagit av min hund kedjan. För jag tycker inte som hon.

Måste man? Jag ställer mig snarare frågande till HUR han kan ha vad är det..ett 50 tal hundar på bakgården av sitt hus? Med tanke på att han elar och stacklar sina "klienters" hundar..varför skulle han inte göra det på sina egna?

kanske för att han inte behöver om det inte vart något problem med hundarna från början:idea:

Det där vet vi ju faktiskt inget om så det är ju svårt att diskutera.
oavsett om han nu gjort det eller inte så är ju hundarna på hans bakgård(efter vad jag kan se) väldigt harmoniska och varken rädda eller reserverade för sin husse,så jag har väldigt svårt att se att han på något sätt hanterar dom illa....

Man skulle kunna diskutera hundhållning i all evighet och jag tror inte det är många som tycker likadant om allt.Vem avgör vad som är rätt och fel i de olika situationerna när ingen av oss kan se in i vad hunden tänker igentligen.

Jag är emot att använda el,men i programmet där CM använder just el för att "skydda" hunden för giftiga ormar(som leder till en säker död i detta fall) tycker jag inte det var fel heller.Ok,hunden fick elstötar för att bli "rädd" för ormen och hålla sig borta,men han gjorde det för att hjälpa,inte plåga hunden.Han sa flera ggr att det ska användas med försiktighet och endast av människor som kan.Jag tror(utan att veta) inte el är så vanligt i hans värld heller även om han använder det i enstaka fall och då vet han vad han gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31