Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Men i vissa fall rör det sig om hundar som inte rör sig alls. Jag vet själv hur jag mår i huvudet om jag inte kommit ut och gjort något, utan bara såsat runt hemma, kanske rent av flera dagar i samband med lite sjukdom tex. Det är ju så man kan vända ut och in på sig själv.

Hänger det inte på dina vanor då? Om du normalt är en aktiv människa, kanske med regelbundna sådana, blir en plötslig förändring väldigt jobbig.
Man kan jämföra med "motions-ister", folk som lever för att jobba osv. Kraftigt etablerade rutiner bryter man inte gärna. Kommer sedan "motionsgiftet" till ...

Därefter är inte steget till motionspräglade hundar så långt.

LIA

Där håller jag inte med dig. Hundar är djur som är skapade till att vara utomhus och röra på sig. Många av problemen vi ser i hundtränarnas program är ju på grund av att hundarna är understimulerade och tillbringar dygnet runt inomhus. När sen tränaren får ägaren att ge hunden regelbunden motion, och i en del fall något arbete, så blir den så mycket lugnare hemma och lättare att hantera.

Precis som hästar på boxvila, dom blir ju helgalna.

Hänger det inte på dina vanor då? Om du normalt är en aktiv människa, kanske med regelbundna sådana, blir en plötslig förändring väldigt jobbig.
Man kan jämföra med "motions-ister", folk som lever för att jobba osv. Kraftigt etablerade rutiner bryter man inte gärna. Kommer sedan "motionsgiftet" till ...

Därefter är inte steget till motionspräglade hundar så långt.

LIA

Visst finns det överdrifter. Jag hade en väninna som promenerade sin hund 6 timmar om dan. Den hunden bara krävde mer och mer hela tiden.
Men i mina tidigare inlägg syftade jag på normal motion gentemot ingen alls.

Jag tycker han har en poäng i mycket av det han säger (CM). Dock tycker jag det ska sluta visas då så många okunniga tar efter det han gör. Såg för ett tag sedan en tjej med en schäfer när jag tränade hästarna som verkligen ryckte hunden bakåt(hunden åkte upp på bakbenen och snett bakåt) när den gick framför henne. Sparkade den i baken när den inte lyssnade mm :crazy: Jag bara blängde på henne... Även hon hade strypkedjan uppe vid öronen på hunden.

Fast den typen av beteende såg jag långt innan det ens var påtänkt att göra ett program om CM. Så den här tjejen kan vara inspirerad av CM, men lika gärna någon helt annan hundtränare. Tycker snarare det är den typen av uppfostran som lärdes ut på brukshundsklubbarna innan man började inse det här med att hunden ska inte enbart tuktas till lydnad. Helt enkelt ryck och slit i den tills den gör som du vill, ingen som brydde sig om varför hunden gjorde som du ville. Det uttrycket som du såg hos dom hundarna är väldigt skilt från det du ser från CM:s hundar. Dom gjorde oftast med det dom skulle men med sänkt huvud svansen mer eller mindre mellan benen.

Visst kan jag hålla med om att CM har hårda metoder, men det stör mig inte speciellt eftersom har ett så pass tydligt språk till hunden att den aldrig behöver tveka på vad han är ute efter. Och även om den får bestraffning när den gör fel får den ännu mer beröm när den gör rätt. Och det är glada och harmoniska hundar han får fram vilket för mig är det viktigaste.

/Camilla

Jag skrev: Hunden blir vad man gör den till och rörelsebehovet finns där om man skapar det, vilket inte innebär att dom inte alls behöver röra på sig.
Där torde finnas ett "lagom" även i det här fallet. Rovdjur verkar ju inte röra sig mer än nödvändigt i det vilda, snarare slappar dom hellre.

Som schäferägare får jag ofta höra: "Han kräver väl väldigt mycket motion?"
Svar: "Nej, han har sin frihet att springa hur mycket han vill, men det gör han inte. Däremot vill han busa och vara aktiv på andra sätt."
Man ska akta sig för att lära dom dumheter. ;)

CM:s objekt lider ofta av noll möjlighet till fysisk aktivitet, och det är därför inte undra på att dom blir svåra att ha att göra med. Men som jag ser det, så är detta endast ett lättfunnet fel i hundhållningen, ett påtagligt. Hundägarna verkar inte klara resten heller.

Jämföra med hästar och "boxvila" blir lite fel. Bl a är ju hästar mer av "strövare" och dessutom innebär boxvila vanligen ingen rörlighet eller annan aktivitet alls, plus instängdhet i ensamhet för ett djur som är gjort för frihet i flock med möjlighet att springa iväg om så behövs.

LIA

--------------------------------------------------------------------------------

"*kl*
Det lilla jag har sett har fått mig att stänga av TVn.
Beteendevetenskapen har länge visat på att positiv förstärkning är det som ger störst resultat inläningsmässigt samt i längden ger ett stabilare beteende.
Det jag sett av honom strider mot större delen av både inlärningspsykologins- och beteendevetenskapens teorier.
Däremot bekrfätar han mina förutfattade meningar om (manliga amerikanska) hundtränare som maktmissbrukare med förkärlek för bestraffning.

För i helvete, sluta visa skiten i TV>.<

/Migo
klickertränare"

Hittade detta inlägg i ett annat forum, men eftersom det var stängt så måste jag bara lyfta fram det här.

TACK! Äntligen någon som är intresserad av att lära sig hur man tränar djur på bästa sätt. Om fler tänkte såhär så är jag övertygad om att vi skulle ha betydligt färre olyckliga djur i sverige! Vi vill ha lyckliga hundar tränade med hjälp av positiv förstärkning.

Än en gång är lydnad och ledarskap två vitt skilda saker.
Jag håller med om att många av metoderna ceasar använder sig av är förkastliga. Men att visa dominans mot en hund är knappast något negativt för den.

Jämföra med hästar och "boxvila" blir lite fel. Bl a är ju hästar mer av "strövare" och dessutom innebär boxvila vanligen ingen rörlighet eller annan aktivitet alls, plus instängdhet i ensamhet för ett djur som är gjort för frihet i flock med möjlighet att springa iväg om så behövs.
Vargar är ju också kända stövare, det är inte ovanligt att dom vandrar flera mil om dagen.

Här är en mototsträvare. Först vill jag säga att jag ändas använder mig av klicker o så kallade "vänliga" metoder på min egen hund.

Cesar millan kan hund de går inte o neka. Jag tycker att han på samma sätt har en väldigt tydligram med var som är acceptabelt de är ju inte direkt som att han brottar ner en hund gång på gång om de inte har någon effekt. Blir där imot trött på alla Amerikaner som inte går ut med sina hundar o inte heller kan säga NEJ! en hund behöver gränser!

Ja? :confused:

Läs gärna hela inlägget plus dom innan. :idea:

LIA

Sorry, jkag har läst dom innan men läste helt fel i detta:

Jag skrev: Hunden blir vad man gör den till och rörelsebehovet finns där om man skapar det, vilket inte innebär att dom inte alls behöver röra på sig.

Jag läste

Jag skrev: Hunden blir vad man gör den till och rörelsebehovet finns där om man skapar det, vilket innebär att dom inte alls behöver röra på sig.

:o:rofl:

Jag läste
Citat:
Jag skrev: Hunden blir vad man gör den till och rörelsebehovet finns där om man skapar det, vilket innebär att dom inte alls behöver röra på sig.

Jag läste precis likadant :o, därför blev mitt svar till LIA som det blev.
Eftersom jag läste att hundar inte alls behövde röra på sig gjorde jag jämförelsen med hästar i boxvila.

Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan CMs program och program rörande barnuppfostran.

Om en "nanny-show" skulle använda sig av barnaga som en av teknikerna som visas, lovar jag att det skulle bli ramaskri, och jag misstänker att svenska tv-bolag hade valt att inte visa dessa program, även om resterande upplägg skulle vara av underhållningsvärde.....

Meh....diskussionen hamnar på en annan planet med vissa inlägg...
Se till djurart, läs djuren, uppfostra med djurens egna metoder...

...där finns den ultimata lösningen...

GO CEASAR...som är med hundar vad the horsewhisperer är för hästar..:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka