Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Jag kommer i håg i ett av programmen , så är det en man som säger typ Heyyy och hans fru säger : Nu sa du fel ljud ! Då säger CM att det spelar ingen roll vad du säger bara du säger samma ord/ljud hela tiden så du präglar på just det.
Dessutom sa CM att man ska säga det ljudet /ordet man själ känner sig bekväm med , det som kommer mest naturligt för just dig!!

Så du har helt rätt !!:bow::bow:

Tesora

love0030.gif

*hugger första bästa knapp*

Jag är facinerad över att sååå många inte går ut med sina hundar på promenad?!
Det är ju i varje program CM påpekar att hundarna måste komma ut på promenader och i senaste programmet jag såg så sa ägaren att "jaa, jag försöker gå promenad med hunden nu MINST varannan dag, annars står hon och hoppar mot staketet"

:eek:

Men det är väl olika kulturer man har... Å andra sidan har dom väl bakgårdar som hundarna springer ut på men... jaja...

Jo, det är nog lite olika kultur. Men samtidigt när man ser hur hundarna uppför sig på promenaderna så förstår man att ägarna drar sig för att gå ut med hunden :grin:

(hoppar in i diskussionen)

Men om hundägarna skulle ha gått promenader med hundarna från början, dvs från de att de var valpar, så skulle de kanske inte behöva dra sig för att gå ut med dem överhuvudtaget. Den uppfattningen jag har fått är att allt för många människor skaffar hund av helt fel anledning. Åtminstone de människor som är med i programmet verkar ha en hund för att de ska må bra själv. Skit i hunden liksom.

Men det är väl olika kulturer man har... Å andra sidan har dom väl bakgårdar som hundarna springer ut på men... jaja...
Jag vet om ett flertal hundar i Sverige som inte får några promenader, utan de rastas alltid i trädgården, antingen i löplina eller i inhägnad trädgård. Några sitter i hundgård hela dagarna som substitut. Så nog är det inte bara i USA dessa människor finns.

Åtminstone de människor som är med i programmet verkar ha en hund för att de ska må bra själv.
Och av vilken anledning har du hund? För att du vill att hunden ska må bra?

Jag har hund för att jag mår bra av att ha hund. Jag tycker att det är roligt och jag gillar hundar. Finns ingen annan anledning för mig att skaffa hund än att jag själv mår bra av att ha dem.

Hundar och barn skaffar man sällan för att man vill hundens eller barnets bästa, utan för att man tror att det ska berika ens eget liv. Att man sedan tar hand om hunden/barnet är bara en biprodukt av intresset och ett ansvarstagande.

Visst har jag hund för at jag mår bra av det. Det var inte så jag menade. Men samtidigt tar jag hand om mina hundar så att DE mår bra, dvs att de får tillräckligt med motion och aktivering. Min yngsta hund tränar jag agility med och den äldre spårar.

Jag menar att de som är med i programmet verkar skita i hur hundarna mår (inte alla) så länge de själva mår bra.

Hugger en knapp....

Har inte heller läst hela tråden men skulle vilja göra några reflektioner. Eftersom jag då inte läst tråden helt kan det ju vara så att det redan är sagt - hoppa då över det hela.

1: CMs metoder - har inte sett mer än några få avsnitt samt läst en CM-bok nu i helgen. I de program jag sett betonas hela tiden att dessa metoder INTE ska användas av "vem som". Det förekom också flashar att något inte var förenligt med svensk lag. Av boken framgår att för många av "patienterna" var det sista möjligheten att bli av med ett beteende. I annat fall var det avlivning som gällde. Det framgår också av boken att CM anser att det inte är hundarnas fel utan ägarnas fel. Hundarna är understimulerade och felhanterade (CM tolkning eller min tolkning av vad som sägs i boken). Av vad jag sett på de få program jag sett och vad som framgår av boken kan jag instämma i att det verkar vara okunniga ägare och även rådgivare. En ägare uppgav ju att hennes hund kunde bryta benen om hon hindrade den från att göra som den ville. Det skulle varit sagt av en veterinär!!!

2: En högst personlig reflektion som säker gör att någon kommer att tro att jag "misshandlar" mina hundar: Varför har vi idag så många "problemhundar"? I takt med att allt mjukare metoder gjort intåg tycker jag att antalet problem ökat. De mjuka metoderna passar kanske inte vare sig alla hundar eller alla förare lika lite som CM:s metoder. Jag upplever att många som idag har hund anser att hunden är ett "barn" som du kan prata till rätta och i bästa fall muta att göra som du vill (och ja, jag har läst om Pavlovs hundar). Jag saknar också konsekvens och regler i hanteringen av djur (och barn).

3: Min uppfattning är att många idag är alldeles för vänliga - missförstå nu rätt. Hunden får bestämma över hemmet och ägaren och då uppstår farliga situationer. Pendeln har vänt från att hunden dominerades av ägaren till att hunden dominerar ägaren. När man väl är där är det mycket värre att lösa de problem som uppstått som då också handlar om förtroende för hunden.

4: Oavsett vilken "skola" man lutar sig mot tror jag att hunden mår väl av att ägaren och övriga runt hunden är överens om vilka regler som gäller. Vill ägaren att hunden ska få sova i sängen är det ok men då ska den få göra det också och inte bli bortskuffad ibland. Jag tror också på fasta rutiner.

Hmm - vet inte om det tillförde något egentligen eller om någon förstår vad jag menar

2: En högst personlig reflektion som säker gör att någon kommer att tro att jag "misshandlar" mina hundar: Varför har vi idag så många "problemhundar"? I takt med att allt mjukare metoder gjort intåg tycker jag att antalet problem ökat. De mjuka metoderna passar kanske inte vare sig alla hundar eller alla förare lika lite som CM:s metoder. Jag upplever att många som idag har hund anser att hunden är ett "barn" som du kan prata till rätta och i bästa fall muta att göra som du vill (och ja, jag har läst om Pavlovs hundar). Jag saknar också konsekvens och regler i hanteringen av djur (och barn).

Håller med dig. Kan ge ett exempel. Min sambos bror och hans sambo har skaffat en cockerspaniel. Anledningen? Jo de vill inte ha fler barn eftersom de känner sig för gamla, men de vill ändå ha ett "barn" så hunden är alltså deras barn. Hunden är fullständigt odräglig. De har med hunden överallt, kan typ inte lämna den ensam ett par timmar. Sist vi var hos min sambos föräldrar så hade de hunden med sig och tillslut blev alla så trötta på den att de tog ut hunden i hallen och stängde dörren. Vad tror ni hände?? Jo jag hade inga skor att ta på mig när vi skulle åka hem. De var totalt förstörda. Den hade även bitit på andras skor. Hunden är 1 år gammal och inte helt rumsren ännu.

De kan ingenting om hundar. Men de tittar på CM varje vecka så de tror att de vet precis hur man skall göra. Jag vill bara dö när jag hör allt de kläcker ur sig.

Jag håller med dig.
Det är bra att vi skippar gamla hårda metoder och följer nya banor, men det får inte gå till överdrift och/eller daltas med hundarna. Alla hundar är olika individer och behöver olika uppfostran för att fungera i en familj. I en flock förekommer det ju en del tjyvnyp om nån individ försöker klättra i rang. Där ges det inga mutor i form av köttbullar inte.

Det är väl så man vill ha det, i början får man fostra för att få hunden att förstå att ett ögonkast kan räcka för att vovven ska veta att den gjort fel eller inte får.
Min tik är så förarvek så att ett ont öga räcker gott och väl och det är jag glad för.
Angående Ceasar Milan så tycker jag att det går till överdrift med. Han är duktigt på det han gör, men man sollar bort det man inte gillar och tar med sig det man håller med om.

Jag undrar bara var du hittar dina uppgifter om att problemhundar ökar.. Är de fakta, statistiskt säkerställt att vi har mer problemhundar idag än vad vi haft förrut? Lr är de dina egna tankar..
Min tanke om de är att samhället utvecklas o iom det så utvecklas media o därmed får vi (vill vi ha) mer intressanta program. O då blir de hundprogram om hur man tränar hundar o då är de ju oftast problemhundar.
Men visst lite amerikatänk kring hundar=barn, daltande osv verkar också flytta in i sverige.

Jag menar att de som är med i programmet verkar skita i hur hundarna mår (inte alla) så länge de själva mår bra.

Eller så vet de inte bättre?

I staterna kan du gå in i en djuraffär och köpa en hundvalp.. eller varför inte en akvariefisk eller en hamster?. Det händer inte här i sverige. (valpar i djuraffär alltså)

Den mesta misshandel av djur sker pga okunskap, inte för att man VILL missköta ett djur..

Visst har jag hund för at jag mår bra av det. Det var inte så jag menade. Men samtidigt tar jag hand om mina hundar så att DE mår bra, dvs att de får tillräckligt med motion och aktivering. Min yngsta hund tränar jag agility med och den äldre spårar.

Jag tycker inte att dom verkar skita i hur hundarna mår, tycker dom faktiskt försöker och dom tar ju endå ut hjälpen och tar åt sej hjälpen dom får. Dom vet helt enkelt inte bättre. Tror inte alls att dom inte bryr sej om sina djur.

Hade dom inte brytt sej hade dom nog inte lagt ner såpass mycket jobb som det endå krävs att fixa dom hundarna som är med, cesar gör ju inte allt jobb, han bryter beteendet bara och sen är det helt upp till ägaren om den vill fortsätta eller inte. Och vad man ser så verkar det ju som att dom flesta faktiskt fått trevliga hundar efteråt.

Senast ändrad av en moderator:

Kunskap finns över allt. Om man köper en hund och inte har någon aning om vad man gör så ska man kanske ta reda på det...Men visst det är stora skillnader i den amerikanska kulturen, det håller jag med om.

(hoppar in i diskussionen)

Men om hundägarna skulle ha gått promenader med hundarna från början, dvs från de att de var valpar, så skulle de kanske inte behöva dra sig för att gå ut med dem överhuvudtaget.

Det säger ju sig självt att om hundägaren hade tagit hand om hunden bra från början så hade det nog inte blivit något problem. Men de ägare vi ser i programmet har inte klarat den biten, och eftersom kulturen är som den är så har de inte förstått betydelsen av motion och aktivering för hunden.

Nja-statistik kan jag inte visa upp. HAndlar om den bild media ger samt de diskussioner som förs i olika forum. Sen är det ju så att hälsan tiger still precis som du säger - det är problemen vi hör om.

Jag blir så less! Skitbra att det debatteras och diskuteras ( det är så vi lär oss! ) men i slutändan kan vi väl ändå komma överens om att dessa "redskap" ska användas med sunt förnuft?

Trist att hans metoder ska behöva "missbrukas" av okunniga..​

Det säger ju sig självt att om hundägaren hade tagit hand om hunden bra från början så hade det nog inte blivit något problem. Men de ägare vi ser i programmet har inte klarat den biten, och eftersom kulturen är som den är så har de inte förstått betydelsen av motion och aktivering för hunden.
Det genomgående draget i CM:s program är hundägare som inte är vuxna sina hundar. Man brister på både ett och flera områden och ofta är kompetensen så låg att man undrar varför dom har hund. Något genuint hundintresse verkar inte finnas.
Promenader och motion i all ära, men det är inte där den primära bristen finns. Just behovet av motion anser jag vara överdrivet, även i Sverige. Hunden blir vad man gör den till och rörelsebehovet finns där om man skapar det, vilket inte innebär att dom inte alls behöver röra på sig. Då är behovet av aktivering, fr a mental sådan, betydligt större enligt min uppfattning.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka