Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Citat: "Funderar på en grej. Har någon av er hört CM någon gång uppmuntrat till att ge kommandon muntligt till hunden?"
------------------------------------------------------------------------
Jag blev missförstådd.... Jag menade inte om CM ger beröm till hundarna när jag skrev "uppmuntra". Jag menade uppmuntra till att ge kommandon.
M.a.o., har ni hört/sett CM lära sina hundägare att ge muntliga kommandon till sina hundar?

Ja OM nu hundägaren tar till sig de hans sagt om hundar o försöker förstå de då kan de ju utvecklas till djupgående. Men de han gör för att fixa till, korrigera(vad du nu vill kalla de) när han är där, de är inte djupgående.. Tycker jag.

Jag tror f*n inte jag har sett honom göra de.. Lr de där psst-ljudet han gör när han sparkar lr biter med sin hand, de är väl de enda.

Ja det är ju 50-50 procents chans där.. Så varken du eller jag kan säga att hundägarna gör det eller inte gör det. Jag väljer dock att vara positiv och tror att man som hundägare vill rätta till sina problem.
Jag vill gärna tro att CM skulle ge dom någon referens om telefonnr eller mail att höra av sig till om dom har frågor.
Det är ju dock inget han gör reklam för i programmet...

Men jag vet en känd hästtränare som lånar in hästar med problem från privatpersoner och så tränar han dessa hästar inför publik.
Som tack för lånet får hästägaren först en hint om hur denne ska fortsätta träna men även erbjuds livslång rådgivning om man får senare problem med samma häst då förstås...

Det tycker jag är en bra grej!

*KL

Jag har tittat en del pa CMs program den sista tiden och tycker han ar en bra hund tranare. Dessutom ar han en bra manniskotranare.
Hela ideen med att ta en hund fran ett instangt (emotionellt) och slappa den med andra hundar (stabilt gang) ar enligt mig mkt bra. For att en hund ska kunna vara hund med manniskor maste den kunna vara hund med andra hundar forst.
Att motionera sin hund ordentligt ar val en sjalvklarhet. Att ett djur ska sitta stilla/rora sig minimalt och sedan forvantas uppfora sig ar ju helt banalt.
Att krava uppmarksamhet anser iallafall jag vara mkt viktigt. Sarskilt nar det kommer till fall som de CM ofta far ta tag i. Hundar som allt for lange fatt lov att ta for sig av utrymmet och vara alfa. For att vardagen som sallskapshund skall fungera kan inte hunden vara alfa. Agaren (husse/matte etc) maste vara den som tar beslut och ansvar for situationen. Forst da kan man skapa en hallbar relation mellan hund/agare/andra manniskor och hundar. Att peta till hunden samtidigt som man ger ett specifikt kommando maste val anda var ett av de mest tydliga och hallbara metoder jag sett. Att upprepa hundens namn gang pa gang samtidigt som man haller forsiktigt i andra andan av kopplet fungerar manga ganger inte. For att en flock skall fungera kravs det uppmarksamhet mot ledaren - annars dor flocken.
Jag har aldrig nagonsin sett en hund ge en annan hund godis och klappa om denne for att den fyller de sjalvklara forvantningarna i ett flock forhallande. Sjalvklart maste man tala om for djuret att det gor ratt men inte ska man borja dyrka den for det. Att slappa pa trycket ar naturligt och tydligt for alla flockdjur.

Jag anser att stackel ar vidrigt. Likasa schock halsband men det har jag hittils aldrig sett anvandas i programmet. Jag tror sakert att en person som CM med hans kunskap och timing kan hantera det men jag anser inte att han borde behova anvanda det. Det som skrammer mig ar alla de manniskor som kommer se programmet och sedan glatt lulla ut och kopa ett likadant. Jag vill inte ens veta hur manga manniskor dar ute som dragit runt pa sina stackars oforstaende hundra i forsok att efterlikna tranaren utan att lyckas.

Kommentarerna om stenalders traning forstar jag helt enkelt inte. Hunden ar val ett av de aldsta djuren vi omger oss med. Den utvecklade ett system for at overleva i den karga vild heten langt innan du och jag bestamde oss for att satta dem i ett trangt hus och promenera runt i koppel. Detta system har tydligen lyckats - urvalet har sett till attt de hundar som vistades i en val fungerande flock overlevde. Mamman lar sina valpar detta system fran det att de ar sma. Varfor i hela friden skall vi ga in och andra pa det?

Senast ändrad:

Nu är det ju inte så¨att CM lär hundar sitta, ligga o fot direkt, utan grundläggande uppfostran...sitt o ligg o dyl är ett av människans påfund...hundar idkar inte dressyr själva :D
Så där kan jag hålla med dig att mabn "förmänskligar" vovvarna.

Kanske det faktum att han talar om rehabilitering av hundar det gått "snett" för spelar in. Det är ju inga valpar han kommer hem till precis.

Senast ändrad av en moderator:

Jo de är väl de.. Men gud tänk på hur många han farit runt till. Tror du han skulle hinna med alla som vill ha hjälp igen.. Så du inte avsnittet där dom en dag tog emot folks anmälningar om att få va med i ett avsnitt o få hjälp av CM, hela USA måste ha varit där.
De va då de va om en tjej som jobba frivilligt på ett hundstall där de fanns en rottis som va folkelak förutom mot henne o hon kunde inte ta hem honom.. Sluta me att Cesars son fick hunden.

Jag är själv inte så insatt i hästvärlden men jag kan ju tänka mig att de är ungefär likadant som hundvärlden.. Problemdjur o ägare som inte kan.
Så de låter ju bra de den tränaren gör. :)

M.a.o., har ni hört/sett CM lära sina hundägare att ge muntliga kommandon till sina hundar?

Har jag inte tänkt på , meb det behövs egentligen inte heller om man har det i energierna/kroppsspråket..jag provade faktiskt med mina ena hund både fot, sitt,plats, stanna, hit, osv osv och inte ett enda ord kom ur min mun..hunden gjorde allt jag bad honom.
Sen är det väl lite trevligare att prata , men inte om man ska låta negativ..att inte säga nåt gör ju också att man får "känslan" fortare

Du skriver:
"Jag har aldrig nagonsin sett en hund ge en annan hund godis och klappa om denne"

Men ska vi människor börja pinka revir?

Snälla jag anser inte att man behöver dra liknelser mellan hund o hund när man tränar en hund. Visst flocken hit o dit o varför ändra.. Vet du hur länge sen hund va så som en varg? Flera herrans år sedan.. Hunden är inte så idag, vi har gjort hunden till ett tamdjur o med de kom nya träningsmetoder som inte innefattar att människor ska behöva bete sig som hundar.

Senast ändrad av en moderator:

Nån som har åsikter om den dubbelamputerade hunden i programmet som pågår just nu?

Vad du menar ar att vi inte ska gora om hundra till vargar?
Ska vi da gora om hundra till manniskor?
Om hundra var osm manniskor hade det ju varit valdigt enkelt. Forklara for jycken att "du kan inte kissa inne for da blir mattan sa smutsig", "du kan inte rusa fram till dorren for da blir personen utanfor radd". Vad hundar ser ar ett bra stalle att kissa. De ser att personen blir radd och tror da att den har respekt (las: jag ar ledare over den personen)
Vi maste visa vad vi vill att hunden skall gora/hur den skall gora det. Du sager att manniskor inte kissar revir. Det gor vi visst det. Hela ditt hem luktar som dig. Hela mitt hem luktar som mig. Inte for att vi medvetet sprungit runt och urinerat i varje horn utan pga den enkla anledningen att vi bor dar. Kommer det en ny hund in i huset kommer denne kanna bade din och din hunds lukt - den frammande hunden ar pa nagon annans revir.

Jag anser inte att vi som manniskor skall ta stryptag med kaften pa vara hundar nar de gor nagot olovligt (alfa hanen i en varg flock) men vi maste vara en ledare. Vi maste leda pa ett satt som hunden forstar.
Jag tror inte du tranat din hund genom att sitta ner och diskutera och forklara for den med ord. du har med all storsta sannolikhet tranat din huund genom ditt kroppssprak och ditt satt att fora dig. Vare sig det ar medvetet eller ej.

Jag kan tala om for min hund vad jag vill att hon skall gora. (Ga och lagg dig i koket) men hon lyssnar inte pa meningen. Hon laser mitt kroppsprak - "jag vill att du skall gora nagot" och kanner igen orden "koket" och "lay down". Gar hon inte och lagger sig i koket far jag ga med henne. Har ar "koket", "lay down". Fungerar det fortfarande inte far jag val knappa med fingrarna nara golvet.

I ett bra forhallande marker en utomstaende inte alla de nyanserade kommunikations punkterna som finns mellan ledare och foljare. Den ser bara att det hander tex hunden vantar bakom agaren ner denne oppnar dorren. I ett illa fungerande forhallnde ser en utomstaende en vassa vasen ("slagsmal" mellan ledare och foljare) tex en agare som haller hunden tillbaka i halsbandet medans h*n oppnar dorren.

Jag frågade tidigare....hur skulle du göra istället ? T ex med den lilla pincher nu ?

Vare den som dom skulle lära att hänga i sin lilla gå grej?

Mej.. Nä de har du inte. Du fråga väl vilken uppfattning ja hade. De har ja svarat på.. :)

Ar det chichaua korsningen?
I sadana fall - ja, jag sag det harom dagen. Har dock for mig att hunden foddes utan framben.
Forst och framst - vilken hund! Stark och glad. Verkar valdigt framat trots sina problem.
Tycker verkligen de visar saker och ting ur hundens perspektiv dar. Den vet inte om att den ar handikappad sa nar folk talar om for den att nagot ar fel blir den orolig. CM forklarar att agarna bor de till att folk fokuserar pa hunden istallet for de icke existerande benen.
Angaende selen och "rullstolen". Hunden vet inte varfor den maste ha pa sig de sakerna. Den tycker att livet leker genom att hoppa pa framdelen - no problems.
Jag tycker det visas ganska bra att det ar for manniskans skull (aterigen ur hundens perspektiv) som den skall lara sig att ga i makaparen. Har kan man val verkligen tala om positiv forstarkning!

(Vill garna veta vad som hande med hunden pa militar basen - var tvungen att ga och fodra innan de borjade prata om den)

Måste de va antigen lr då..

Jag tycker att vi ska ha ett förhållningssätt till våra hundar som inte ska baseras på att vara så mkt hund som möjligt, för så gör hundar med varandra. Jag tycker att vi ska kunna förhålla oss till våra hundar som människor (som vi faktiskt är) men självklart tänka på vad vi förhåller oss till, hunden.
Begripligt.. ?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31