Sv: Appropå Cesar Millan..
Vad du menar ar att vi inte ska gora om hundra till vargar?
Ska vi da gora om hundra till manniskor?
Om hundra var osm manniskor hade det ju varit valdigt enkelt. Forklara for jycken att "du kan inte kissa inne for da blir mattan sa smutsig", "du kan inte rusa fram till dorren for da blir personen utanfor radd". Vad hundar ser ar ett bra stalle att kissa. De ser att personen blir radd och tror da att den har respekt (las: jag ar ledare over den personen)
Vi maste visa vad vi vill att hunden skall gora/hur den skall gora det. Du sager att manniskor inte kissar revir. Det gor vi visst det. Hela ditt hem luktar som dig. Hela mitt hem luktar som mig. Inte for att vi medvetet sprungit runt och urinerat i varje horn utan pga den enkla anledningen att vi bor dar. Kommer det en ny hund in i huset kommer denne kanna bade din och din hunds lukt - den frammande hunden ar pa nagon annans revir.
Jag anser inte att vi som manniskor skall ta stryptag med kaften pa vara hundar nar de gor nagot olovligt (alfa hanen i en varg flock) men vi maste vara en ledare. Vi maste leda pa ett satt som hunden forstar.
Jag tror inte du tranat din hund genom att sitta ner och diskutera och forklara for den med ord. du har med all storsta sannolikhet tranat din huund genom ditt kroppssprak och ditt satt att fora dig. Vare sig det ar medvetet eller ej.
Jag kan tala om for min hund vad jag vill att hon skall gora. (Ga och lagg dig i koket) men hon lyssnar inte pa meningen. Hon laser mitt kroppsprak - "jag vill att du skall gora nagot" och kanner igen orden "koket" och "lay down". Gar hon inte och lagger sig i koket far jag ga med henne. Har ar "koket", "lay down". Fungerar det fortfarande inte far jag val knappa med fingrarna nara golvet.
I ett bra forhallande marker en utomstaende inte alla de nyanserade kommunikations punkterna som finns mellan ledare och foljare. Den ser bara att det hander tex hunden vantar bakom agaren ner denne oppnar dorren. I ett illa fungerande forhallnde ser en utomstaende en vassa vasen ("slagsmal" mellan ledare och foljare) tex en agare som haller hunden tillbaka i halsbandet medans h*n oppnar dorren.