Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Okej.. Så du menar att du har lärt din hund att springa fint i ringen med snaran under öronen o med ryck?

Du kanske tycker att hans metoder är inget annat än hundens egna språk.. Oavsett så finns de ändå en hel del människor som inte tycker de är lämpliga, däribland jag.

Nä visst de kan han inte hjälpa.. Men han "lär" ändå ut dessa metoder o då finns de ju konsekvenser. De går aldrig att komma undan.

TUR tycker då jag att de är att någon i detta avlånga land yttrar sig ang. användning av CM metoder, redskap..
För folk är inte alltid smarta.

Martha har alldeles rätt. CM pratar hundens eget språk, och är dessutom mycket snabb på att läsa av hundarna. Kan inte folk se och förstå detta så är det faktiskt inte hans fel. De flesta som kritiserar honom ser bara stryphalsband och hårda tag och förstår inte vad han egentligen gör. Det är precis som en del hårt kritiserade hästtränare.

Att prata hundens språk är ingen "metod", det är en förmåga som en del människor har, och som fler borde träna upp.

Det kommer alltid att finnas folk som inte gillar andra tränares metoder av en eller annan anledning. Och då är vi där, ska vissa tränare förbjudas att utöva sina metoder bara därför att oförstående personer försöker härma och gör fel?
Folk får faktiskt själva stå för vad dom gör eller inte gör.

Martha har alldeles rätt. CM pratar hundens eget språk, och är dessutom mycket snabb på att läsa av hundarna. Kan inte folk se och förstå detta så är det faktiskt inte hans fel. De flesta som kritiserar honom ser bara stryphalsband och hårda tag och förstår inte vad han egentligen gör. Det är precis som en del hårt kritiserade hästtränare.

Att prata hundens språk är ingen "metod", det är en förmåga som en del människor har, och som fler borde träna upp.

Det kommer alltid att finnas folk som inte gillar andra tränares metoder av en eller annan anledning. Och då är vi där, ska vissa tränare förbjudas att utöva sina metoder bara därför att oförstående personer försöker härma och gör fel?
Folk får faktiskt själva stå för vad dom gör eller inte gör.

Men är de så att de martha säger är lag.. Du kan ju inte på allvar mena att de hon säger så ska de va o så är de. För de går att tolka saker på miljoner med sätt, vad säger att de ska va som ni säger? Eran egen uppfattning visst.. MEn kom inte o säg att de är så, för jag har en helt annan uppfattning.

Ja jag ser styrphalsband o hård tag men om du läser tråden så ser du att jag tycker andra saker också. Bla. vad han säger ang. hundar.

Men vem har sagt att man måste prata hundens språk? Är de en bestämd lag att man måste de för att lyckas me att träna tex. problemhundar.

Tycker fortfarande att vissa program inte är lämpliga. ;)

det är väl inte frågan av vad JAG eller nån annan tolkar....det är ju vad HUNDEN tolkar som är intressant ...eller ?

Djur går på kroppsspråk o energier, thats it...sen får vi lov o lägga in lite annat stuff för att vi envisas med att ha dom i städer, eller på annat sätt hämmade.
De som har fler hundar än tre, dom ser hur hundar funkar i sitt rätta element, det är dit vi ska sträva och det är det CM fattar.

Vad har du för uppfattning då ?

Okej.. Så du menar att du har lärt din hund att springa fint i ringen med snaran under öronen o med ryck?

Jag har aldrig behövt rycka i min hund.

Hörde senast idag att Anders Hallgrens gav en dam råd angående att hennes hund inte kunde vistas bland andra hundar.

Det enda konkreta tipset hon hade fått var att mata sin hund med torkade bananskivor för det skulle lugna hunden. Bra där...... :angel:

:rofl:

Självklart kommer folk till honom som sett på CM på teve och frågar om han kan hjälpa dom med deras hundar... När han eller nån annan inte visar sig kunna det, ja då måste dom såklart gå emot CM och säga att han gör fel på ett eller annat sätt... för att rädda sitt eget skinn..

Det är MIN uppfattning

Funderar på en grej. Har någon av er hört CM någon gång uppmuntrat till att ge kommandon muntligt till hunden?

Men är de så att de martha säger är lag.. Du kan ju inte på allvar mena att de hon säger så ska de va o så är de. För de går att tolka saker på miljoner med sätt, vad säger att de ska va som ni säger? Eran egen uppfattning visst.. MEn kom inte o säg att de är så, för jag har en helt annan uppfattning.

Ja jag ser styrphalsband o hård tag men om du läser tråden så ser du att jag tycker andra saker också. Bla. vad han säger ang. hundar.

Men vem har sagt att man måste prata hundens språk? Är de en bestämd lag att man måste de för att lyckas me att träna tex. problemhundar.

Tycker fortfarande att vissa program inte är lämpliga.

Nu var det ett sätt jag använde för att säga att jag håller med Martha i det hon hade skrivit. Jag har inte på något sätt menat att hennes ord är lag. Det är helt din egen tolkning.

Ja, jag anser att det förenklar otroligt mycket att kunna tala hundens eget språk, då blir inte hunden konfunderad utan förstår vad människan vill.

Funderar på en grej. Har någon av er hört CM någon gång uppmuntrat till att ge kommandon muntligt till hunden?

Jag har sett det, men han är sparsam med beröm och när dom får det är det välbefogat....har du set en annan hund gett nån beröm för dom gjort rätt ?
Eftergiften i situationen är berömmet..

te x har jag aldrig förstått varför man ska berömma o mata hästar som går in i en trp.....varför berömmer man inte o matar in dom i stallet, eller in i boxen också då ?
Eftergiften i den aktuella situationen är berömmet...FÖR HUNDEN...för dig själv känns det säker bra att hoppa o stoja o ge godis...
Jag kan ge godis o berömma, men inte för att förstärka nåt obehagligt.

Fast nog är det skillnad på hästar och hundar - flyktdjur och rovdjur.

Dom har ju helt annorlunda natur..

Nu håller jag visserligen med om att man är duktig på att dalta med hundar och hästar för mycket. Som någon sa; "vi älskar våra djur så mycket så vi tillåter dom göra felsteg".

Dock utvecklas dessa små snedsteg väldigt fort till något kanske väldigt farligt när djuret inser att den är smartare än vad jag är (den tror det) och tänjer på gränsen hela tiden tills den en dag tar över helt.

Men det är ändå på olika sätt när det gäller hundar och hästar anser jag, men jag vet inte hur jag ska förklara det bara.

Jag har sett CM berömma massor också, det tycker jag han gör rätt ofta. "good boy, good, verry good" och så berömmer han med hela sin kropp och visar positiv energi :)

Jag tror en hund har mycket lättare att ta till sig och förstå vad beröm är, än vad en häst har.

Senast ändrad:

Ja det rär det på det sättet, men inte i kroppspråk o energier...men tillvägagångssätten kan te sig olika...med hundar har du ju olika grupper t om som är totalt olika.....sällskapshunden mot jakthunden t ex...eller som en kompis sa till mig som haft en massa huskys o den typen och skaffade sig en vallblandning.....huskyn DRAR ifrån dig, medans vallhunden är en "följare"
Men dom som kan med djur känner ju sånt , och även om CM har 5 hundar med "samma" problem så vet han hur han ska komma åt dom individuellt...kanske med 5 olika tillvägagångssätt.

amen to that :bow:

Jag måste säga att jag gillar CM och det han gör ger resultat. Han arbetar även med hundägarna och i speciella fall är han inte sen att säga att det här kommer aldrig att fungera för den här hunden i den här miljön.

Men allt är ju upp till ägarna. Han har väl tom erbjudit sig att byta hund med vissa? Dom får en av honom som passar bättre och han tar den som inte kommer fungera i just den miljön.

Det tycker jag också tyder på något väldigt bra. Han erkänner att han kan fixa hunden för stunden men snart kommer den falla tillbaka, det kommer inte fungera i längden av vilken orsak somhelst...

Det är bra att säga sånt rakt ut än att hålla på och hålla på, för allas skull kan jag tänka mig..

Men kära nån!!

Oavsett vilka metoder som används och vad som händer, så måste man ha respekt för en människa som har ett helt gäng med hundar tillsammans som CM har. Det är chihuahuor blandat med pitbull och leonberger. Och de tycks leva i något slag av fin harmoni hos CM.

Jag säger som någon skrev i kommentarerna till artikeln, att tittar man i djurriket så handlar inte belöning om att få en köttbulle när man gör det som efterfrågas, utan det handlar om eftergift.

Jag har gått massor med kurser i Sverige med mina två hundar och jag har även lärt mig massor. Men, jag lär mig enormt mycket på CM. Det kan handla om vad som helst, men mycket av det jag lärt mig kroppspråket. Det har ingen annan tränare i Sverige varit så bra på att visa eller försöka korrigera. CM är klockren i kroppspråket och han vet precis varför en hund gör vad.

Tortyrmetoder att använda en munkorg på hundar. Jag tror att de flesta som sitter här på Buke inte ens hade gått in till vissa av hundarna han försöker få ägarna att hantera på ett vettigt sätt. Och han är väldigt noga med att ta av munkorgen när hunden är mer stabil. Han säger det dessutom hela tiden...han tränar människor inte hundar!! Jag tycker att han har helt rätt i att det är vi människor som måste lära oss att läsa av våra hundar och behandla dem som hundar. När vi sätter mänskliga känslor på hundarna blir det fel!

Jag har två hundar och aldrig har någon annan lagt sig i hur de ska hanteras eller uppfostras!! Vet inte vad ni andra umgås i för kretsar, men i mina kretsar kollar många på CM, men ingen har försökt implementera det på mina hundar.

Delvis kl*
Håller med, har lärt mig enormt mkt av CM speciellt om att ha kontroll över mitt kroppspråk och att ha tålamod! Tycker han är kanonbra! Och att metoderna skulle ¨vara uråldriga, men okej, så länge det funkar så är det väl skitsamma när denna metod uppkom, eller? Konstigt att bara hänga upp sig på detta.

Sen att han är klockren på att läsa av hundar, och att detta kan bli farligt om nån som inte kan ger sig på en "problem" hund är ju sant. Men samtidigt gäller väl detta allt i livet, att man ska ha sunt förnuft, eller? Dessutom varnas det alltid att man inte ska utöva detta själv, i början av programmet, o är folk så dödumma så dom gers ig på det iaf, ja, då e det upp till dom..
Jag håller inte med att det är rent underhållningsprogram, jag har lärt mig mkt, och det kan jag ju inte säjja att jag gjort när jag suttit o kollat på Big Brother eller liknande direkt..Stakel o elhalsband stödjer jag INTE, men jag tycker ju inte att detta är nåt som är överdrivet använt i programserien..

Nä, hejja CM!

Allt är ju relativt, hans "metoder" är ju inget annat än hundens eget språk..har folk sunt förnuft och kan nåt om hundens grundläggande behov o instinkter så är det ju det han anammar...men folk begriper inte sånt och det kan ju inte han hjälpa

:bow::bow:

det är väl inte frågan av vad JAG eller nån annan tolkar....det är ju vad HUNDEN tolkar som är intressant ...eller ?

Djur går på kroppsspråk o energier, thats it...sen får vi lov o lägga in lite annat stuff för att vi envisas med att ha dom i städer, eller på annat sätt hämmade.
De som har fler hundar än tre, dom ser hur hundar funkar i sitt rätta element, det är dit vi ska sträva och det är det CM fattar.

Vad har du för uppfattning då ?

Jo de är vad hunden tolkar som är intressant.. Men jag tyckte att vi pratade om hur/vad du, jag tolkade av CM o hans metoder/träningssätt, lr?

Ja djur går mkt på kroppsspråk o känner av oss om vi är arg, lessna osv (antar att de är de du kallar energier). Men jag tycker fortfarande inte att man absolut måste träna en hund efter exakt vad hundar gör.
Man kan lika väl träna en hund ur ett människo-hund perspektiv.. Tycker de känns uttjatat o ja stenålder syndrom att träna som du, CM. ;)

Jag har aldrig behövt rycka i min hund.

Hörde senast idag att Anders Hallgrens gav en dam råd angående att hennes hund inte kunde vistas bland andra hundar.

Det enda konkreta tipset hon hade fått var att mata sin hund med torkade bananskivor för det skulle lugna hunden. Bra där...... :angel:

:rofl:

Självklart kommer folk till honom som sett på CM på teve och frågar om han kan hjälpa dom med deras hundar... När han eller nån annan inte visar sig kunna det, ja då måste dom såklart gå emot CM och säga att han gör fel på ett eller annat sätt... för att rädda sitt eget skinn..

Det är MIN uppfattning

Nämen de va ju bra att du aldrig har behövt..

Vaa.. Hahah! Ja de va ju inte de bästa tipset.. :laugh:

Jag tror att folk vill se resultat direkt o ja då är ju CM´smetoder bra för de är ju just de han kan ge dom.. Snabb o tyvärr inte så djupgående problmenlösning. Quick fix.

Sen tror jag faktiskt inte att AH sa som han sa i artikeln bara för att rädda sitt eget skinn.. Jag tror snarare att han såg att de va ett farligt halsband som i händerna på icke hundkunnigt folk kan skada hunden. Jamenar hur många köper inte en massa konstiga hjälpmedel/redskap för att försöka få bukt med sin problem hund.. Jag tror att de är många o att de är människor som just inte har någon aning om hundar, språk, träning osv. (=Farligt)

De är MIN uppfattning! ;)

Fast nog är det skillnad på hästar och hundar - flyktdjur och rovdjur.

Dom har ju helt annorlunda natur..
Jag tror en hund har mycket lättare att ta till sig och förstå vad beröm är, än vad en häst har.

Visst men tänket bakom effektiv lydnadsträning är detsamma dvs tryck-eftergift. Har inte upplevt att man måste ge sin häst eller hund beröm, det fungerar utmärkt med enbart eftergift. Dock är det lätt att man lägger till ytterligare beröm för att det känns trevligt, typ.

Jag har jobbat mkt NH betonat med mina kusar och kan dra många paralleller till Cesars kommunikation med sina hundar.

Nh är ett klockrent koncept, känns som Cesars koncept är lika pricksäkert - för den som kan läsa djur.

Huruvida man lyckas med lydnadsträningen av djur står och faller med benägenheten att läsa djuret och fallenheten för tålmodigt konsekvent ledarskap :).

Senast ändrad:

Nu var det ett sätt jag använde för att säga att jag håller med Martha i det hon hade skrivit. Jag har inte på något sätt menat att hennes ord är lag. Det är helt din egen tolkning.

Ja, jag anser att det förenklar otroligt mycket att kunna tala hundens eget språk, då blir inte hunden konfunderad utan förstår vad människan vill.

Ja de va min tolkning.. Kanske du skulle ha uttryckt dej på ett bättre sätt. :)

Jag tycker att visst de är bra att veta hundens språk, de blir ju grunden till de hela. Men jag anser inte att man för de måste träna som om man själv vore en hund..

Jag anser att hunden har anpassats så mkt till människor att de inte längre är nödvändigt med såna metoder, då dessa metoder ofta innehåller hårda tag, låtsas bett osv under inlärning. De GÅR minst lika bra med metoder anpassade utifrån hunden OCH människan.. De förstår hunden också. ;)

Nej det djupgående träningen är ju upp till hundägaren. CM utbildar hundägarna till att fortsätta... Och vad jag vet krävs mycket film för att få ihop 30 min till teve, dvs vi ser inte ens hälften i rutan av vad CM gör med varje hund och hundägare..

Vi vet inte hur lång tid varje moment tar...

Min hovslagare som är hästtränare (och drar många paralleller mellan hästträningen och CM) berättade att han en gång skulle lasta en "omöjlig" häst. I början var det 40 människor som tittade på.

Efter 5 timmar gick hästen ut och in ur transporten precis som tränaren ville. Då var det 4 personer kvar som tittade på... :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer