Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

jag syftade till en tävlingshäst som köps in och inte rids ordentligt samt matas fel. Vad det hade med just travsporten att göra vet jag inte..

JAg vet inte jag heller, det var ju du som skrev travhäst. Men du menade förståss när snorungar köper travhästar och inte motionerar dom ordentligt utan drar in dom i en manege och drar ihop dom med allsköns hjälpmedel och sedan skriker att travare är tokiga :idea: :D

Du var snabb att haka på= #192.
Men det är överspelat nu.

Vad gäller sakfrågan talar vi inte samma språk och därmed är det svårt att diskutera.

LIA

Det blir lite svårt att diskutera med dej om du inte kan komma ihåg från inlägg till inlägg vad som sagts i ett ämne.
Jag ser att citatet i ditt inlägg inte kom med, men hoppas ändå att du går tillbaka till mina två senaste inlägg, så att du får en sammanhängande bild innan du ställer nya frågor, eller kommer med påstående.
Mer specifikt, vad är det jag inte kommer ihåg från dom inläggen? I det senaste finns det en hel del att välja på.
I inlägget därförinnan står det bara "Upptäckte igår att det är ett "kärt" ämne här!"
Inlägget dessförinnan: "Vill tillägga att jag upplever inte klippen hackiga, och den biten jag hakar upp mej på (med ryckandet) är de inledande sekunderna."
Jag kan inte få till någon sammanhängande bild. :confused:

Du frågade vad jag menade med ensidig information, och med det menade jag att metoderna som visas av CM sker detaljrikt utan att tala om konsekvenserna om tex timingen är fel.

Att folk fattar att man inte bör ge sig på själva att rehabilitera en aggressiv hund kan man förutsätta, konsekvenserna är uppenbara. Varningsskyltarna som kommer in förknippas ju med just de aggressiva hundarna, eller hundar som har andra tydliga problembeteende.
Däremot fångar folk upp tex koppelhanteringen eller användandet av ljud i tron att enda konsekvensen är utebliven effekt.
Folk med andra referenser eller har tidigare kunnskaper av hundsport osv kan dra nytta av det som visas, men eftersom programmet är underhållande når det en mycket större publik. Därför behövs mer än varningsskyltarna, och nej jag menar inte cencur eller ett förbud mot programmet (som jag sagt flera ggr tidigare). Uttalanden typ: "Efter det avsnittet började jag på allvar ifrågasätta lämpligheten att visa programmen....." och "Nej, jag lastar de som köpte in programmet från början" ger lätt intryck av motsatsen. Jag är glad jag hade fel där.
Ett förslag på lösning av detta skulle kanske vara att lägga till information - inte ta bort något - att upplysa om vilka konsekvenserna är om metoderna används fel, även de som tycks vara ofarliga.
Det är ju inte fråga om vare sig utbildningsprogram eller informationsprogram. Man informerar tvärtom gång på gång att tittarna inte ska prova själva! Hur mycket daltande kan man begära? Detta som CM sysslar med, fr a delen att undervisa sina klienter, är svårt vilket inte minst syns på att dessa ofta har svårt att greppa hur dom ska göra, kanske fr a just timingen. Något man kan tycka att Svensson borde observera.
Men OK, ett annat upplägg kunde vara intressant, där man går djupare in i hundens och ägarens problem, vad konsekvenser av ägarens olika handlingar kan innebära för just den hunden, men också för en del andra hundar. En helt annan programtyp mao. Frågan är hur CM:s intresse är för detta. ;)

Om du inte har märkt effekten av CMs program, kan du bara gå tillbaka i denna tråden, eller titta i andra trådar, så kan du läsa hur andra har märkt av den. Det som skrivs i Buke typ sååå många, sååå stora etc har ofta visat sig vara verklighetsfrämmande. Sorry!
Jag arbetar med , och träffar på vanliga svenssonhundar dagligen, och jag har definitivt märkt av effekten OCH sett avigsidorna. Jag må vara blödig, men jag kan inget annat än känna med hundarna..... Men exakt vilka hemskheter utsätts dessa hundar för? (Ber om ursäkt om du redan redogjort härför). Å andra sidan, har du märkt hur relationen ägare-hund fungerar bättre tack vare MC?

Lite OT!
Verkar som om du har problem med citat etc. För att förenkla, klicka på "Svara på detta" så får du en tom ruta att börja skriva i. Därefter kan du gå tillbaka i tråden och markera det du vill ha med som citat, kopiera och klistra in som vanligt. Slutligen, för att visa citatet som citat, markera det och klicka på den lilla gula rutan uppe till höger.

LIA

kl

Ja dagens avsnitt visar ju vad ägarna är för några...köp en beagle och tro att det räcker som sällskap :angel: och sen kan man inte förstå hur den utvecklar stereotypa beteenden...Inte Cesars fel iallafall...

Jag tyckte han var duktig i dessa avsnitt. Mkt lite koppelhantering, och inte det våldet som alla ser överallt. Han använde mest kroppspråk och hade en bestämd taktik i de olika situationerna. Mest chockad var jag av djurprataren med dobbisarna och den extremt feta dalmatinern. "We dont do walks". Nej, det syntes!

Jag tycker också dagens avsnitt var bra. Särskilt gillar jag hans timing när han korrigerar hundarna.

*knapplån*

Det är bara sunt att tömma en hund på överflödig energi innan man börjar arbeta med den...säger ju sunda förnuftet.

Elhalsband har väl bara används i de fall då det handlat om extrema hundar som ligger på gränsen(hundar inom den röda zonen) där det handlar om att hitta en lösning el är avlivning enda utvägen...eller när det handlat om att skapa respekt för tex skallerormar(vilket också kan betyda skillnaden mellan liv o död)...elmatta las ut för att hindra en boxer att ta sej ut över ett högt plank(också risker för att bli påkörd etc).I rätt syfte som el används i dessa program ser jag inga fel med detta.

Gällande det nya halsbandet...allt hänger på i vems händer ett koppel sitter.Om våra hundar får skador av det där-herregud då vore nästan alla våra utställningsindivider skadade för livet då...som springer med snaran ända uppe i nacken.Att det klämmer på en nerv gör det ju givetvis obehagligt...vilket gör ju att de snabbt ger respons på halsbandet...så länge de inte sliter gör halsbandet inte ont.Jag tror nog snarare att allt slitande med vanliga stryp utom all kontroll gör mer skada när folk drar till så hundarna kommer tbx i en U sväng i ett kast(om man ska se till de som har sina hundar utom kontroll).

Faktum är att vi lever i en stressad vardag...och folk vill ha en snabb fungerande lösning.Det är krasst men så ser verkligheten ut...USA är verkligheten ännu värre än här.

Gällande AH-det låter mest som han försöker framställa sej själv i bättre dager på bekostnad av CM.Kan man inte bringa framgång till sej själv utan att smutskasta andra??...låter som avundsjuka.

Jag menar så lägligt att det noteras om kurser,böcker etc som A-H själv har skrivit i samband med att han själv klankar ned tex CM.Sen att han är duktig o respekterad av andra är en sak...men rent professionellt skall man aldrig befatta sej med att klanka ner andra...för att i nästa andetag göra reklam för egna saker...sånt ser bara illa ut.

Gällande det nya halsbandet...allt hänger på i vems händer ett koppel sitter.
:bow:
Tänkte precis skriva samma sak själv. Det är som bett på hästarna, bettet blir aldrig skarpare än vad händerna som håller i tyglarna är.

CM om någon säger ju hela tiden att kopplet ska vara slappt och personen som håller i kopplet ska vara avslappnad!

Exakt!Han om någon poängterar ju att kopplet ska vara löst o hur viktigt det är att personen förmedlar att den är avslappnad!:bow:

CM om någon säger ju hela tiden att kopplet ska vara slappt och personen som håller i kopplet ska vara avslappnad!

Det tjatar ha ju om hela tiden när jag har sett programet!

Härom dagen mötte jag en dam som var ute och rastade sin hund. Då började hunden gnälle och pipa och ville springa i från henne till en annan hund som de mötte på vägen. Då satte hon kopplet högt uppe i nacken (presis bakom öronen). Sen sa hon till den andra hundägaren "jag gör ju som han, cesar" sen gick hon i väg och drog ständigt i hunden hela tiden. Tanten var spänd och gick med handen högt så att hunden knappt kunde andas.

Men cesar tjatar ju hela tiden om att kopplet ska vara slappt..

:bow:
Det är som bett på hästarna, bettet blir aldrig skarpare än vad händerna som håller i tyglarna är.

Skarpt är bettet och kopplet alltid. Annars skulle man inte behöva knappt krama i tyglarna när man använder kandar men ge relativt synliga hjälper när man använder ett enkelt tvådelat. Det är ett så jävla idiotiskt uttryck.

Det är precis som att rättfärdiga användandet av stackel: "om rätt person använder det så gör det inget för det är aldrig skarpare än den hand som håller i kopplet." Pft.

HJÄLP!
Vad det någon som såg idag? Tanten som hade en boxer och skulle skaffa en "älskarinna" till honom.
Herregud, hade jag varit Cesar hade jag aldrig velat hjälpa henne få fler hundar.
Såna människor som henne får mig att må illa!

Vad är det egentligen med Amerikanerna och att inte gå promenader?!

Vad är det egentligen med Amerikanerna och att inte gå promenader?!
Jag tror att det handlar om att människor kommer från en "kultur" där man hade gårdshundar och inte aktivt promenerade med hundarna varje dag.

Men, det ska tilläggas att inte alla svenska hundar får gå promenader heller. Jag vet flera stycken hundar som kanske bara får 4-5 st promenader om året, resten av tiden spenderar de i trädgården som hör till bostaden i villaområden. Ett par hundar bor på landet och det är sällan det blir några promenader, utan hunden går lös hela dagen och ägaren tycker att det räcker med det. Det är inte bara amerikanerna som inte går promenader med sina hundar.

Skarpt är bettet och kopplet alltid.
Fast du måste ta i det för att de ska få verkan. Även ett stackel gör inte så stor verkan om man bara sätter på det, någon måste ta i kopplet och spänna åt det för att det ska få verkan. Ta tex ett strypkoppel, det är ju jättesnällt när det bara hänger och kopplet är löst, men betydligt skarpare när man drar i kopplet. Precis som ett kandar är skarpt när du tar i tygeln. Har du lång tygel fungerar det som vilket annat bett som helst.

Jag hade haft flera hästar där jag har betslat upp dem även om det inte behövts hela tiden. 95% av tiden har hästarna varit hur fina och trevliga som helst, men för de 5% där jag behöver ha ett skarpare bett för att ha kontroll och inte riskera liv och lem så betslar man upp. Man vet ju aldrig när de 5% kommer liksom. Under de trevliga 95% så får man rida med mycket lätta, känsliga händer.

Precis som ett kandar är skarpt när du tar i tygeln. Har du lång tygel fungerar det som vilket annat bett som helst.

Nej det stämmer inte. Om du tittar på konstruktion och vikt på ett kandar jämfört med ett tvådelat bett så blir det en inverkan trots att man inte tar i tyglarna. Bettet är alltid skarpt jämfört med ett "enkelt" bett. Har du strypet högt uppe på hundens hals så inverkar det troligtvis också även om man knappt tar i hunden, ex. stackel ligger ju alltid an när hunden rör sig.

*knapplån*
Gällande det nya halsbandet...allt hänger på i vems händer ett koppel sitter.Om våra hundar får skador av det där-herregud då vore nästan alla våra utställningsindivider skadade för livet då...som springer med snaran ända uppe i nacken.Att det klämmer på en nerv gör det ju givetvis obehagligt...vilket gör ju att de snabbt ger respons på halsbandet...så länge de inte sliter gör halsbandet inte ont.Jag tror nog snarare att allt slitande med vanliga stryp utom all kontroll gör mer skada när folk drar till så hundarna kommer tbx i en U sväng i ett kast(om man ska se till de som har sina hundar utom kontroll).

Ja, jag förstår inte hur vi kan tycka det är mer ok att hunden "halvkvävs" under en hel promenad i strypkoppel än att man gör att kort ryck men CMs höga halband och sen släpper efter. Är det bättre att rycka så hårt i ett vanligt halsband att hunden tumlar baklänges...? Har sett det på tv av annan välkänd hundtränare...

HJÄLP!
Vad det någon som såg idag? Tanten som hade en boxer och skulle skaffa en "älskarinna" till honom.

Finns tyvärr sånna häromkring också. Visst att jag tycker att en hund inte ska leva ensam i ett hushåll (förutsatt att husse/matte har tid och ork med 2 eller fler eller om den ensamma hunden får träffa andra hundar kontinuerligt och vara hund), men så som hon beskrev det kändes allt bara konstigt. :crazy:

Jag reagerade mer på Jindon Cesar skulle dominera och få att visa underkastelse... Jag förstod i ärlighetens namn inte vad han trodde att han förmedlade till hunden annat än "du kan inte lita på människor för dom gör dig illa och hotar dig". Efter x antal minuter gav hunden efter, antagligen av all energi som gick åt att försvara sig från denna galna människa som försökte trycka ner honom längs golvet, rödsprängd i ögonen och med svullen tunga låg han och stirrade omkring sig. Kroppen orkade inte mer av all stress.
Hunden hade plockats in från gatan och behövde snarare lära sig att lita på folk än att den ska lägga sig när man trycker på den. Det kommer bli ett kommando och inget annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka