Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Nej, absolut inte. Är du? Dels var det ett skämt, men den hästhållningen förekommer i allra högsta grad inom travet där jag jobbat en hel del. Precis som det finns tränare som kör med mkt utevistelse finns det de som tycker att exemplet ovan är en lysande hästhållning.

Känns som ett högst okunnigt skämt, för det är iallafall inte typiskt för travhästar.

Jag har inte nämnt någon procenthalt, och jag tycker verkligen inte att jag är okunnig inom trav. Jag svarar för vad JAG har sett, och det var så likt det som beskrevs att jag kostade på mig ett skämt.

Jag har inte nämnt någon procenthalt, och jag tycker verkligen inte att jag är okunnig inom trav. Jag svarar för vad JAG har sett, och det var så likt det som beskrevs att jag kostade på mig ett skämt.

Nej, du skrev att du skulle kalla det travare.
Vilket jag (och de flesta andra tydligen) läser som att det är typisk hantering av travare.

Dina erfarenheter skiljer sig mot mina iallafall.

Nej, absolut inte. Är du? Fråga istället för att slänga ur dig spydigheter om du inte förstår. Dels var det ett skämt, men den hästhållningen förekommer i allra högsta grad inom travet där jag jobbat en hel del. Precis som det finns tränare som kör med mkt utevistelse finns det de som tycker att exemplet ovan är en lysande hästhållning.

Men nu är det så att jag känner Krims och vad jag vet så är hon både veterinär och travhästägare, samt att jag själv har travare och jag ser då VÄLDIGT sällan olater, olaterna kommer när snorungar ska ha dom som ridhästar :mad:

Då ber jag om ursäkt. Tvärtom tycker jag att fler och fler går ifrån den sortens hästhållning som tur är, men eftersom jag känt personer som hållit travhäst precis som det beskrevs så kunde jag inte knipa igen. Den generella nivån på hästhållning inom travet är lyckligtvis högre än så.
Nu är vi väldigt off topic, så vill någon ha mer klargörande kan ni väl pm:a, annars får vi på moppo av moderatorn.

Här finns inga fördomar om travhästar överhuvudtaget. Har jobbat hos fyra proffstränare, och vet att en del travhästar hålls precis så som hon skrev. Trots detta utvecklar de förvånansvärt få olater, och det är därför jag inte nämner olater. Det läste du in själv.

Nej, men denna tråden handlar om olater och beteendestörningar som "ni" relaterade till travhästen. Travhästen. Ni är välkomna att hälsa på mig och mina travhästar
Alla lär väl fatta att man aldrig kan tvinga en häst till något, en häst ska vara harmonisk och i balans för att man ska kunna få ut så mycket som möjligt av den. Det tror jag de flesta som håller på med trav fattar.

Jag begriper ändå inte varför vi ska ha in diskussion om travets hästhållning i den här tråden. Kopiera dom senaste inläggen och öppna en tråd under trav eller hästhantering/-verksamhet istället.

LIA

Men nu är det så att jag känner Krims och vad jag vet så är hon både veterinär och travhästägare, samt att jag själv har travare och jag ser då VÄLDIGT sällan olater, olaterna kommer när snorungar ska ha dom som ridhästar :mad:

Ok, svarar en sista gång. Har inte nämnt några olater, utan reflekterade över att jag kände igen den smått bisarra hållningen från enstaka tränare. Det var synd att det tolkades som att ALLA travhästar hölls så. Detta är givetvis inte fallet. I de fall jag kände igen hållningen har hästarna fått förvånansvärt LITE olater av behandligen.

Nej, men denna tråden handlar om olater och beteendestörningar som "ni" relaterade till travhästen. Travhästen. Ni är välkomna att hälsa på mig och mina travhästar

Nej, jag relaterade HÅLLNINGEN till enstaka tränare jag känner till. Kan du inte ens acceptera det när jag förklarar mig? Det var synd att det uppfattades på annat sätt.
Jag har travare på närmre håll om jag skulle vilja åka ut och ta en titt.

Ok, svarar en sista gång. Har inte nämnt några olater, utan reflekterade över att jag kände igen den smått bisarra hållningen från enstaka tränare. Det var synd att det tolkades som att ALLA travhästar hölls så. Detta är givetvis inte fallet. I de fall jag kände igen hållningen har hästarna fått förvånansvärt LITE olater av behandligen.

Oki... :D;)

Jag begriper ändå inte varför vi ska ha in diskussion om travets hästhållning i den här tråden. Kopiera dom senaste inläggen och öppna en tråd under trav eller hästhantering/-verksamhet istället.

LIA
Ja, egentligen. Men det är så taget ur sitt sammanhang nu att det inte skulle se mkt klokare ut där misstänker jag. Jag kände bara ett behov av att förklara mig eftersom så många lyckades missförstå mig å det grövsta. Mkt faller tydligen bort när man skämtar över nätet.

Det är ENORMT svårt att kommunicera över nätet och få med allt man tänkte sig när man skrev. Min erfarenhet är att det inte går.

Nu när ni avslutat trav/häst-kommentarerna kan vi återgå till Cesar Millan. :laugh:

LIA

Att ropa på förbud av CM:s program är som att önska sig tillbaka till tiden då allt utom SR var tillåtet i detta land, eftersom den då styrande makten ville ha monopol på vad vi skulle få höra. För min del så kräver jag rätten till frihet i etern och att själv få välja vad jag ska se och lyssna på. Det ska inte förbjudas mig för att somliga eventuellt bär sig fel åt. Fy för förmynderi!!!
Inser du konsekvenserna av den censur du förespråkar?

LIA

Det blir lite svårt att diskutera med dej om du inte kan komma ihåg från inlägg till inlägg vad som sagts i ett ämne.
Jag ser att citatet i ditt inlägg inte kom med, men hoppas ändå att du går tillbaka till mina två senaste inlägg, så att du får en sammanhängande bild innan du ställer nya frågor, eller kommer med påstående.

Du frågade vad jag menade med ensidig information, och med det menade jag att metoderna som visas av CM sker detaljrikt utan att tala om konsekvenserna om tex timingen är fel.
Att folk fattar att man inte bör ge sig på själva att rehabilitera en aggressiv hund kan man förutsätta, konsekvenserna är uppenbara. Varningsskyltarna som kommer in förknippas ju med just de aggressiva hundarna, eller hundar som har andra tydliga problembeteende.
Däremot fångar folk upp tex koppelhanteringen eller användandet av ljud i tron att enda konsekvensen är utebliven effekt.
Folk med andra referenser eller har tidigare kunnskaper av hundsport osv kan dra nytta av det som visas, men eftersom programmet är underhållande når det en mycket större publik. Därför behövs mer än varningsskyltarna, och nej jag menar inte cencur eller ett förbud mot programmet (som jag sagt flera ggr tidigare). Ett förslag på lösning av detta skulle kanske vara att lägga till information - inte ta bort något - att upplysa om vilka konsekvenserna är om metoderna används fel, även de som tycks vara ofarliga.

Det må så vara att du tycker att det är överförmynderi, isåfall bjuder jag på det, för som jag sagt några ggr tidigare handlar detta om metoder hur man behandlar individer i beroendeställning, som inte har en egen röst eller val.

Om du inte har märkt effekten av CMs program, kan du bara gå tillbaka i denna tråden, eller titta i andra trådar, så kan du läsa hur andra har märkt av den.
Jag arbetar med , och träffar på vanliga svenssonhundar dagligen, och jag har definitivt märkt av effekten OCH sett avigsidorna. Jag må vara blödig, men jag kan inget annat än känna med hundarna.....

*kl*

Jag har inte sett särkillt många program, men i dem jag sett använder sig CM av nån metod där han far ut med handen samtidigt som han gör något hyss/fräs/väs ljud mot hunden.

Effekten av den har jag sett på häst, eftersom min ena häst inte uppskattar onödigt folk som glor på henne när hon är i sin box och tydligt visar det!
Tyvärr var hon i sitt förra stall väldigt dumt placerad o man var tvungen gå förbi henne ofta, gick man bara var det inga problem, men vissa mindre begåvade personer var ju tvungen stanna o reta henne, samma personer fick jag senare höra gjorde just CM metod som jag beskriver ovan och som ni självklart själva räknar ut vart effekten endast att hon blev ännu mer förbannad... :mad:

Jag förstår inte att man ens får kalla sig "världens bästa" "sveriges bästa" hundpsykolog osv osv....
Olika hundar behöver olika uppfostran och diciplin. Allt någon lär ut funkar inte på alla hundar. Jag tycker det är skitbra att det finns OLIKA metoder, och ingen kan säga att någon är fel.
Om man inte gillar en viss metod, nehe ok, så är det bara.
Våran valp drar som f*n ibland så jag blir tokig! Vid vissa tillfällen visar vi med kroppsspråk att "gå inte framför oss" genom att hålla benet eller foten framför honom, eller låta honom sätta sig ner efter varje gång han drar minsta lilla.. och efter ett tag går han jättefint. Ibland om han är för dryg, brukar vi linda kopplet runt kroppen på ett visst sätt... och första gången han då drar så "kramar" kopplet åt under armarna på honom.. sen drar han inte mer.
Han lider inte av något av det, han är en jätteduktig valp som leker 70% om dagarna, och nästan alltid går han jättefint i kopplet, tack vare våra metoder som vi fick genom inspiration och egen kunskap. Det finns alltid folk som har så mycket åsikter om allt, men som sagt, alla har olika metoder.
Det kommer alltid finnas människor som behandlar hundar på ett sätt som andra inte finner rätt, och det finns inte något vi kan göra åt saken.
Och detta är knappast pga Cesar Millan.

LIA

:confused: Men det är inte JAG som tar upp den diskussionen, jag gjorde en jämförelse mellan inkorrekt häst och hundhantering.

Ursprungligen postat av Gabbi
Travhäst skulle jag kalla den.

Från dig**
Det var en klockren jämförelse det är ju inget fel på djuret alls, den reagerar ju bara naturligt med tanke på omständigheterna. Samma gäller de flesta hundarna i CM's program.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

eeeeh? menar du till mig?
Kolla då upp öv trådar om vad jag skrivit innan...
Du och jag har dessutom disk. förr.

Tråkit med sånna inlägg som jag fick, helt neutralt inlägg och så får man en sån kommentar...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka