Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Vanvård och dyl måste väl fortfarande falla under "problemägare"?

Psykiska besvär p.g.a. av vanvård och svält hos en hund tog jag som exempel eftersom det finns flera människor som räddat sådana hundar tidigare och som trots de "normala" metoderna (motion, konsekvens, träning etc.) inte får bukt med hunden. Just på grund av att det är ett resultat av tidigare trauman och/eller näringsbrist som har påverkat hjärnan.

En problemhund är (för mig då) en som inte är funktionsduglig i samhället, dvs i värsta fall aggresiv och oprovocerat bitsk och/eller omöjlig att hantera för en vanlig person. Orsaken är inte relevant just här.

Men vadå en "vanlig person"? Vilken NORMAL hund som helst flippar ut om den inte får rätt motion och stimulering- överlåt hunden till en människa som faktiskt går ut på riktiga promenader, tränar med sin hund och dessutom är konsekvent så vips blir inte hunden längre ett "problem"! Hunden har inget problem- den vet inte att det finns gränser på sitt beteende för ingen sätter några. Den är en fullt normal hund som inte får utlopp för sin energi.

Jämför det med hästar: Låt oss säga att ett halvblod står ute i en frimärkshage 4 h om dygnet, resten spenderar den i stallet utan att ha något att göra i boxen. Den rids tre gånger om dagen, 5-15 minuter i seg skritt och får 2 l havre och 8 kg hö. Tror du att du skulle kalla den för problemhäst om den kastade av sina ryttare eller skulle du tycka att ägarna är idioter som inte fattar att hästen faktiskt blir hyper av att få full kost samt ingen motion? (För ja, de flesta hundarna får faktiskt en fulltäckande kost som är till för ett aktivt liv).

Klarar tydligen inte av att förklara så du förstår.

Du behöver inte försvara hundarna, för vi är överens om vem/vilka som orsakar problemen. Hundarna orsakar dom inte själva i 99 % av fallen, utan det är hundägarna som gör.

Men det kvittar!! Hundarna är i det mentala skick dom befinner sig ett problem för sina ägare, för folk omkring, för andra hundar, djur, bilar osv.

Samma ägare ska efter CM:s besök inte bara klara av att hantera en hund på rätt sätt, dom ska också klara av att rehabilitera sin "problemhund", dvs en hund som står på minus.

Förstår du inte hur viktig CM:s arbete är, både med hundägarna för att få dom att ha hund på rätt sätt, och med hundarna för att bryta upp deras ovanor som innebär problemen och spåra in dom på en bättre väg. Det räcker enligt min mening inte med att undervisa ägarna, för dom kommer ändå inte att klara av att lösa dom problem deras okunskap ställt till med. Att promenera är liksom ingen universallösning.

LIA

Jag klickade på citera uppe i hörnet av ditt inlägg, och tydligen kom inte den övre delen med, och det var mest det jag svarade på sas.

Jag har sett CM använda andra metoder till hundar med starkt obehag, metoder som han faktiskt gick över till så snart hunden hackade tänder, och som man ser i de snabba klipp de hoppar till emellan.

Jag personligen skulle inte använda de metoderna alls, utan hitta andra sätt att närma sig mc-problemet. Däremot vet jag att CM använder andra metoder som skulle känt mycket bättre i just detta fallet.

Jag har inget att säga om CM som person, och att det han gör fungerar har mer med hans (fantastiska) personliga egenskaper att göra snarare än teknikerna och metoderna han använder.

Jag hoppas att jag inte framstår som hysterisk i mina inlägg angående CM, för jag känner mej inte hysteriskt för eller emot - däremot kritisk till lämpligheten i att så detaljrikt visa upp tekniker och metoder som kräver mycket mer kunnskap än vad som visas och som sänds på en underhållningskanal under bästa sändningstid. Dessutom visas dessa metoderna upp med "förklaring" av den karismatiska CM och ger tittarna en känsla av "AHA - jag fattar!"
Men, något som aldrig framgår i programmen är vad som sker om teknikerna används på fel sätt.

Har använt detta exempel förut, men gör det igen:

CM visar prommenad med hund. högt satt halsband. Vid möte av annan hund rycks det i kopplet precis när hunden visar tecken på att vilja hetsa upp sig. Beteendet bryts och promenaden fortsätter.

Tittaren får känslan av "det där skulle jag också kunna göra, gör jag fel blr det i värsta fall bara att effekten uteblir", och det är den avvägningen som gör att man struntar i varningstexterna om att inte prova själv.

Tittaren gör så på sin hund, timingen blir fel och kommer när hunden redan gått upp i varv vid möte av annan hund, och rycket resulterar i ökning av aggressivitet och upphetsning, och i värsta fall en smärta som kommer att förknippas med hundmöten och ger ökad aggresivitet fortsättningsvis.

Så, åter igen det är effekterna av programmet i nuvarande form som gör mej mest kritisk.
Metoderna och CM är jag både för och emot i olika delar (dvs jag köper en del, ratar annat) och ser hans filosofi som en i mängden.
Vill tillägga att jag upplever inte klippen hackiga, och den biten jag hakar upp mej på (med ryckandet) är de inledande sekunderna.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH *vrålar sjukligt*
Inte en CM-tråd till! Får se om jag kan hålla mig borta från att skriva.... om det går... förmodligen inte... får nog allergiska utslag då...*suck*

Det var inget mer om MC-filmen i ditt inlägg, så jag antar att vi får enas om att vi ser den med olika ögon.

En fråga kvarstår dock, hur skulle du ha löst (metod?) det hundproblemet?

Nej, jag syftade på andras inlägg.
Frågan är vilken typ av TV-program (kanske även samhälle i stort?) vi ska ha? Ett med konstant dalt, överbeskyddande och storebror tar allt ansvar? Eller ett där vi avkrävs viss grad av eget förnuft och ansvar?
Det framgår klart och tydligt, ibland övertydligt, att man inte själv ska ge sig på det som visas utan ta hjälp av experter. Borde inte det räcka? Om man passerar en öppen dörr in till en transformatorstation där stora skyltar varnar för elfaran, går man in där då? Det kaaan ju hända att jag klarar mig. :angel:

Sanningen är väl närmast att den kategori människor du hänvisar till, skulle burit sig fel åt, CM eller inte CM, även om det kanhända skulle visats sig annorlunda. Man kan inte lasta CM för att det finns korkade människor i Sverige eller att vissa här inte vill lära sig hund trots att dom skaffar sig sådana.

CM har en stor arsenal av metoder och knep att ta till, beroende på hund han möter. En absolut förutsättning för att många av dom ska fungera, är ett dom används i rätt ögonblick, vilket du också är inne på. Men bara för att många inte klarar det, ska vi inte kunna se programmen? Ska vi i relevans till detta inte kunna se några program som förutsätter viss skicklighet hos utövarna? Som stunt, stavhoppning eller simning för att inte tala om agentfilmer med biljakter etc.

LIA

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH *vrålar sjukligt*
Inte en CM-tråd till! Får se om jag kan hålla mig borta från att skriva.... om det går... förmodligen inte... får nog allergiska utslag då...*suck*
:rofl:
Upptäckte igår att det är ett "kärt" ämne här!

Ja det har ju vart på tapeten så många ggr nu att fläcken är permanent vid det här laget...
Likt förbannat kan man inte hålla sig borta, i ett par dar höll jag mig från att ens öppna tråd f*n men dum nog så gjorde jag det och nu sitter man här och knappt kan hålla fingrarna i styr!

....Är det bara jag som vill se en debatt mellan AH och CM? *moahahaa*

Klarar tydligen inte av att förklara så du förstår.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med helt enkelt.

Samma ägare ska efter CM:s besök inte bara klara av att hantera en hund på rätt sätt, dom ska också klara av att rehabilitera sin "problemhund", dvs en hund som står på minus.

Hundar står aldrig på minus. De anpassar sig efter enegier och regler som sätts ut. CM kan förändra en vanlig bortskämd hund till en ängel på en väldigt kort tid, problemfritt- varför? Jo för att hundarna är som ett helt anteckningsblock i blyerts: det går väldigt lätt att sudda ut om man vet hur man ska göra. Det är ägarna som står på minus och som inte vet hur de ska göra. Hunden kan om den vill och CM's lilla stund med de spelar ingen roll i det långa loppet. Han säger ju det själv, han rehabiliterar inte hundar utan människor.

och med hundarna för att bryta upp deras ovanor som innebär problemen och spåra in dom på en bättre väg.
Och jag är säker på att hundarna glömmer det han gjort på fem feta sekunder om ägarna fortsätter sin hantering. Han gör inget som helst arbete på hundarna- han behöver inte göra det för de lyder honom. Det är ägarna som måste arbeta med sina hundar. Han VISAR ägarna att det är möjligt att omprogrammera hundarna men att det krävs arbete från deras sida för att bryta DERAS mönster. Hunden kommer att ge respons utefter det.

Det var inget mer om MC-filmen i ditt inlägg, så jag antar att vi får enas om att vi ser den med olika ögon.
Ja, det får vi nog.;)

En fråga kvarstår dock, hur skulle du ha löst (metod?) det hundproblemet?
Eventuellt skvallerträning, eller klicker....

Nej, jag syftade på andras inlägg.
Frågan är vilken typ av TV-program (kanske även samhälle i stort?) vi ska ha? Ett med konstant dalt, överbeskyddande och storebror tar allt ansvar? Eller ett där vi avkrävs viss grad av eget förnuft och ansvar?
Det senare, absolut! Men när det innebär program som ensidigt uppmanar till viss behandling av individer som står under beroende, utan att tala om vilka farorna är, känner jag att lite "storebror" behövs.
Det framgår klart och tydligt, ibland övertydligt, att man inte själv ska ge sig på det som visas utan ta hjälp av experter. Borde inte det räcka?
Vi vet ju att det inte räcker! Ser bevis dagligen.Om man passerar en öppen dörr in till en transformatorstation där stora skyltar varnar för elfaran, går man in där då? Det kaaan ju hända att jag klarar mig. :angel:

Sanningen är väl närmast att den kategori människor du hänvisar till, skulle burit sig fel åt, CM eller inte CM, även om det kanhända skulle visats sig annorlunda.
Nej, inte nödvändigtvis...
Eftersom programmet sänds i en underhållningskanal, på bästa sändningstid, nås även de som normalt sett inte aktivt söker kunnskap, dvs väldigt många som inte har andra referenser inom uppfostran/träning än valpkursen. Deras vardag har fungerat, och man har accepterat hunden som den är (utan större problem alltså) CMs karisma och förmåga att ge AHA-upplevelser fångar intresset...plötsligt ser man en massa saker i sin hund som "borde" åtgärdas (trots att man inte upplevt det som problem förut)

Man kan inte lasta CM för att det finns korkade människor i Sverige eller att vissa här inte vill lära sig hund trots att dom skaffar sig sådana.
Nej, jag lastar de som köpte in programmet från början.
I och för sig kunde nog ingen se att denna effekt skulle dyka upp, men nu när det är ett faktum, kanske man måste göra annat än bara lägga in varningsskyltar...

CM har en stor arsenal av metoder och knep att ta till, beroende på hund han möter. En absolut förutsättning för att många av dom ska fungera, är ett dom används i rätt ögonblick, vilket du också är inne på. Men bara för att många inte klarar det, ska vi inte kunna se programmen? Ska vi i relevans till detta inte kunna se några program som förutsätter viss skicklighet hos utövarna? Som stunt, stavhoppning eller simning för att inte tala om agentfilmer med biljakter etc.
Skillnaden är att dessa innebär enbart fara för sig själv, och är man så dum får man skylla sig själv. Det du räknar upp är konsekvenserna vid ett misslyckande kända, så när man avväger om man ska göra det eller inte VET man vad faran är.
LIA

Jämför det med hästar: Låt oss säga att ett halvblod står ute i en frimärkshage 4 h om dygnet, resten spenderar den i stallet utan att ha något att göra i boxen. Den rids tre gånger om dagen, 5-15 minuter i seg skritt och får 2 l havre och 8 kg hö. Tror du att du skulle kalla den för problemhäst

Travhäst skulle jag kalla den.:rofl:

Hundarna är hundar med ägarproblem, precis som hästarna du jämför med är hästar med ägarproblem (dessutom är dessa djurplågare). Men p g av detta är hundarna också problemhundar många av dom, en del är bara jobbiga.
Och alla dessa hundar står på minus vad gäller uppfostran, inlärning, socialt beteende osv, vilket jag inte förstår hur du kan blunda för. Det är uppenbart att du inte kan eller vill förstå det jag skriver.
En sak till, jag har aldrig påstått att det är hundarnas fel eller att dom är annat än vad dom skapas till!!

Om ni vill angripa travets hästhållning, varför inte öppna en tråd om det under något hästforum i st f hund?

LIA

Det senare, absolut! Men när det innebär program som ensidigt uppmanar till viss behandling av individer som står under beroende, utan att tala om vilka farorna är, känner jag att lite "storebror" behövs.
Ensidigt? På vad sätt då ensidigt? Jag ser CM använda många olika slags vägar i sitt jobb.
Faror? Vilka faror? Hur farligt är det, egentligen?

Det framgår klart och tydligt, ibland övertydligt, att man inte själv ska ge sig på det som visas utan ta hjälp av experter. Borde inte det räcka?
Vi vet ju att det inte räcker! Ser bevis dagligen. Och därför ska jag inte få se på CM:s program? Undrar varför jag inte ser dom bevisen?

Sanningen är väl närmast att den kategori människor du hänvisar till, skulle burit sig fel åt, CM eller inte CM, även om det kanhända skulle visats sig annorlunda.
Nej, inte nödvändigtvis...
Eftersom programmet sänds i en underhållningskanal, på bästa sändningstid, nås även de som normalt sett inte aktivt söker kunnskap, dvs väldigt många som inte har andra referenser inom uppfostran/träning än valpkursen. Deras vardag har fungerat, och man har accepterat hunden som den är (utan större problem alltså) CMs karisma och förmåga att ge AHA-upplevelser fångar intresset...plötsligt ser man en massa saker i sin hund som "borde" åtgärdas (trots att man inte upplevt det som problem förut) Det var många hypoteser på en gång. Tyvärr är inte resonemanget speciellt trovärdigt. Jag tror faktiskt inte att vi har mer av dålig hundhållning idag p g av CM, snarare tvärtom. Undrar just hur många som blivit bättre hundägare tack vare hans program? Kan åtminstone för egen del deklarera att jag lärt mig en del positivt.

Man kan inte lasta CM för att det finns korkade människor i Sverige eller att vissa här inte vill lära sig hund trots att dom skaffar sig sådana.
Nej, jag lastar de som köpte in programmet från början.
I och för sig kunde nog ingen se att denna effekt skulle dyka upp, men nu när det är ett faktum, kanske man måste göra annat än bara lägga in varningsskyltar...
Effekt? Jag undrar, hur stort är egentligen problemet? Hur många apar efter CM utan att veta vad dom gör och därmed förorsakar sin hund skada eller plåga? Är det som vanligt, en storm i ett vattenglas i den lilla ankdammen? :angel:

Skillnaden är att dessa innebär enbart fara för sig själv, och är man så dum får man skylla sig själv. Det du räknar upp är konsekvenserna vid ett misslyckande kända, så när man avväger om man ska göra det eller inte VET man vad faran är. Ajajaj, inte kan vi väl låta någon ta risker, fr a som ingen utomstående i detalj känner till riskerna. Försöker tänka ut någon programtyp som är ofarlig..... Väderprognoserna kanske?
Att ropa på förbud av CM:s program är som att önska sig tillbaka till tiden då allt utom SR var tillåtet i detta land, eftersom den då styrande makten ville ha monopol på vad vi skulle få höra. För min del så kräver jag rätten till frihet i etern och att själv få välja vad jag ska se och lyssna på. Det ska inte förbjudas mig för att somliga eventuellt bär sig fel åt. Fy för förmynderi!!!
Inser du konsekvenserna av den censur du förespråkar?

LIA

Är du dum eller?

Nej, absolut inte. Är du? Fråga istället för att slänga ur dig spydigheter om du inte förstår. Dels var det ett skämt, men den hästhållningen förekommer i allra högsta grad inom travet där jag jobbat en hel del. Precis som det finns tränare som kör med mkt utevistelse finns det de som tycker att exemplet ovan är en lysande hästhållning.

Senast ändrad:

Jag förstår inte dina inlägg eller varför du ens skriver här.
Om du inte gillar CM, strunta i hans program. Om du inte gillar diskussioner om CM, strunta i dom trådarna.

Som alternativ finns ju dom jättebra svenska och engelska hundtränarprogrammen. :angel:

LIA

Om ni vill angripa travets hästhållning, varför inte öppna en tråd om det under något hästforum i st f hund?

Jag har inte angripit någonting, jag tolkade det som att hon menade en travhäst (travare, varmblod what ever) som rids, går på full kost och inte hanteras korrekt. Det har jag tyvärr upplevt ofta faktiskt, att det finns folk som köper tävlingshästar och behåller deras kost utan att de tränas i samma omsträckning sen tidigare.

Alltså.....:confused:

Fördomarna haglar...Jag skulle vilja påstå att travhästarna har MINST olater generellt, det är först dom blir "ev ridhästar" som problemen kommer....

Här finns inga fördomar om travhästar överhuvudtaget. Har jobbat hos fyra proffstränare, och vet att en del travhästar hålls precis så som hon skrev. Trots detta utvecklar de förvånansvärt få olater, och det är därför jag inte nämner olater. Det läste du in själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10