Frågan är vilken typ av TV-program (kanske även samhälle i stort?) vi ska ha? Ett med konstant dalt, överbeskyddande och storebror tar allt ansvar? Eller ett där vi avkrävs viss grad av eget förnuft och ansvar?
Det senare, absolut! Men när det innebär program som ensidigt uppmanar till viss behandling av individer som står under beroende, utan att tala om vilka farorna är, känner jag att lite "storebror" behövs.
Ensidigt? På vad sätt då ensidigt? Jag ser CM använda många olika slags vägar i sitt jobb.
Faror? Vilka faror? Hur farligt är det, egentligen?
Det framgår klart och tydligt, ibland övertydligt, att man inte själv ska ge sig på det som visas utan ta hjälp av experter. Borde inte det räcka?
Vi vet ju att det inte räcker! Ser bevis dagligen.
Och därför ska jag inte få se på CM:s program? Undrar varför jag inte ser dom bevisen?
Sanningen är väl närmast att den kategori människor du hänvisar till, skulle burit sig fel åt, CM eller inte CM, även om det kanhända skulle visats sig annorlunda.
Nej, inte nödvändigtvis...
Eftersom programmet sänds i en underhållningskanal, på bästa sändningstid, nås även de som normalt sett inte aktivt söker kunnskap, dvs väldigt många som inte har andra referenser inom uppfostran/träning än valpkursen. Deras vardag har fungerat, och man har accepterat hunden som den är (utan större problem alltså) CMs karisma och förmåga att ge AHA-upplevelser fångar intresset...plötsligt ser man en massa saker i sin hund som "borde" åtgärdas (trots att man inte upplevt det som problem förut)
Det var många hypoteser på en gång. Tyvärr är inte resonemanget speciellt trovärdigt. Jag tror faktiskt inte att vi har mer av dålig hundhållning idag p g av CM, snarare tvärtom. Undrar just hur många som blivit bättre hundägare tack vare hans program? Kan åtminstone för egen del deklarera att jag lärt mig en del positivt.
Man kan inte lasta CM för att det finns korkade människor i Sverige eller att vissa här inte vill lära sig hund trots att dom skaffar sig sådana.
Nej, jag lastar de som köpte in programmet från början.
I och för sig kunde nog ingen se att denna effekt skulle dyka upp, men nu när det är ett faktum, kanske man måste göra annat än bara lägga in varningsskyltar...
Effekt? Jag undrar, hur stort är egentligen problemet? Hur många apar efter CM utan att veta vad dom gör och därmed förorsakar sin hund skada eller plåga? Är det som vanligt, en storm i ett vattenglas i den lilla ankdammen?
CM har en stor arsenal av metoder och knep att ta till, beroende på hund han möter. En absolut förutsättning för att många av dom ska fungera, är ett dom används i rätt ögonblick, vilket du också är inne på. Men bara för att många inte klarar det, ska vi inte kunna se programmen? Ska vi i relevans till detta inte kunna se några program som förutsätter viss skicklighet hos utövarna? Som stunt, stavhoppning eller simning för att inte tala om agentfilmer med biljakter etc.
Skillnaden är att dessa innebär enbart fara för sig själv, och är man så dum får man skylla sig själv. Det du räknar upp är konsekvenserna vid ett misslyckande kända, så när man avväger om man ska göra det eller inte VET man vad faran är.
Ajajaj, inte kan vi väl låta någon ta risker, fr a som ingen utomstående i detalj känner till riskerna. Försöker tänka ut någon programtyp som är ofarlig..... Väderprognoserna kanske?