Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Det sitter ju på vid varje promenad under säkerligen ganska lång tid och används i korrigeringssyfte. Ett utst.koppel sitter på några minuter kanske 10-12 ggr/år och används inte i korrigeringssyfte.

Viss skillnad enligt mig..

Det är en viss skillnad ja, men jag håller inte med om att ett skarpare koppel automatiskt alltid behöver användas. Dvs vid varje promenad och för en lång framtid. Idealet är ju att ett samarbete växer fram och att ägaren lär sig berömma när hunden väl gör rätt, och ett positivt beteende formas.

Jag tror också att han lyssnar på folk och vidareutvecklar sig själv.
Nu menar jag dock att det inte är "andras metoder" som är på tapeten här, utan det vanliga anti-CM-tjafset.

Från artikeln som föranledde tråden:
Han använder bland annat ett strypkoppel med dubbla halsband som trycker till högt upp på halsen bakom öronen.
Oerhörd smärta
– Det klämmer åt mot relativt oskyddade nerver och orsakar hundarna oerhörd smärta. Det är en tortyrteknik som kineserna utvecklat, säger Anders Hallgren.
Utan att jag har några bevis för det, ifrågasätter jag att ett stryphalsband i huvudänden av halsen skulle orsaka hunden "oerhörd smärta". Jag har redan påpekat det. Att AH dessutom påstå att kineserna utvecklat det som tortyrteknik får står för honom. En sak törs jag bestämt påstå, nämligen att CM lika lite som jag sätter halsbandet där för att idka kinesisk tortyr.

Ett exempel på varför åtminstone jag skakar på huvudet.

LIA

Från artikeln som föranledde tråden:
Utan att jag har några bevis för det, ifrågasätter jag att ett stryphalsband i huvudänden av halsen skulle orsaka hunden "oerhörd smärta". Jag har redan påpekat det. Att AH dessutom påstå att kineserna utvecklat det som tortyrteknik får står för honom. En sak törs jag bestämt påstå, nämligen att CM lika lite som jag sätter halsbandet där för att idka kinesisk tortyr.

Ett exempel på varför åtminstone jag skakar på huvudet.

Och även jag.

Fördelen med utställningskoppel är just att det sitter på ett så känsligt ställe att man med löst koppel kan styra hunden med ett finger (hunden uppfattar lättare vad man förmedlar genom kopplet), det ska ALDRIG ryckas i ett utställningkoppel!
CM använder högt sittande halsband dels för att korrigera under "rehabiliteringen", men också uppmanar alla hundägare ägare att ha halsbandet så alltid.

uppmanar alla hundägare ägare att ha halsbandet så alltid.

Alltid?? Det måste jag ha missat :confused:

Är det nån här inne som inser VAD det är för hundar han får ta sig an?
Det är ju inte direkt oproblematiska hundar...såna behäver man ju knappt haösband på... Daddy har ju aldrig halsbandet så, inte hans "stand in" hundar heller.

Alltid?? Det måste jag ha missat :confused:

Det är ju inte direkt oproblematiska hundar...såna behäver man ju knappt haösband på... Daddy har ju aldrig halsbandet så, inte hans "stand in" hundar heller.
Fel, tom Daddy har prommenerat med halsbandet högt upp ....
Dessutom används det till hundar som inte har problem att gå, det kan vara problem innomhus i andra situationer, likförbannat drar CM ut de med högt satt halsband.

Jag måste erkänna att jag har blivit ett Cesar Milan fan under de senaste veckorna, men det har hänt att jag inte ha hållt med hur han har hanterat en situation eller vad han har sagt till djurägarna, och jag har blivit impade av hans förmåga ett antal gånger. Det handlar ju mestadels om ägarna och inte hundarna men att få en "röd zon" hund att bli helt omvandlad på så kort tid är imponerande tycker jag. Använder mig en del av Ceasars tips på chefens bångstyriga unghund och min favorit är att ignorera hunden när hon/han blir så där super exalterad när man kommer på besök tills hunden har lugnat ner sig. Sånna saker kommer jag ha användning för i framtiden men när det gäller kopple och tillbehör håller jag mig till vanliga svenska artiklar.

Och måste ju bara tillägga att Daddy är världens underbaraste och coolaste hund! Han är en Pit Bull i min smak. :)

Jag vet egentligen inte om jag vågar ge mig in i den här diskussionen men... jag gillar Ceasar :o Han är ju ruggigt bra med hundarna. "Tortyrmetoder"... suck... vilket jävla uttryck dom myntat. Han tillrättavisar hundarna men det är ju knappast som att han drar ut på något lidande. Ett snabbt ryck och så var det klart. Det verkar ju fungera? Om man sen tittar på hans egen flock är det ju inte några skygga stackare som ryggar tillbaka när han sträcker fram en hand eller så. Dom verkar faktiskt väldigt trygga och lyckliga. Sen är säkert programmet klippt och vinklat till hans fördel men... nej, jag skulle aldrig förknippa "tortyr" med Ceasar. Karln verkar veta vad han gör.

:bow::bow:

Eh, en stor del av fallen är små skithundar som matte och husse skämt bort och som tycker att matte är vovvens egendom. Det är ganska många sådana hundar.
Sedan har vi också flera som bara drar eller inte har en bra grundlydnad. Det är FÅ hundar som är egentliga problemhundar, alltså sådana som han kallar för "red zone" hundar- de som verkligen är farliga. De andra är mest vardagliga svenssonhundar som matte och husse inte fattar hur man får pli på och orkar inte engagera sig nog och aktivera dem..

Well duh, men det argumentet som Cm anhängare drar är att han vänder stacklet ut och in så att det blir ungefär som ett vanligt stryp. Dock gjorde han det inte denna gång :crazy:

Har jag varken sett på någon hund CM hjälp eller hört från hans anhängare..

Men dom ÄR ju problemhundar...och du kan ju inte säga att alla är SMÅ...men den röda tråden är ju ägarna, men det gör ju inte hundarna bättre..sen om dom är srora eller små är ju orelevant för dom ska ju "rehabiliteras".
Red Zonehundarna har kanske relevans i hur stora dom är men f.ö är det ju hundar med beteendestörningar , som oftast kommer från husse/matte.
Det intressanta är ju hur mynten trillar ner i ägarnas skallar....för har inte hunden sjukliga eller anatomiska fel så är det ju ALLTID den som håller i kopplets fel..
Ceasar kan ju även som många har sett "korrigera" dessa hundar med endast kroppen, utan varken halsband el dyl. Och det är INTE svårt om man fattar grejen.

Men dom ÄR ju problemhundar...

Nej de är INTE problemhundar, de har problemÄGARE. Det finns flera ton av fall i hans program som bara handlar om okunniga ägare som inte motionerar och aktiverar sina hundar, inte sätter gränser och inte fattar enkel beteendevetenskap. Vilket djur som helst, även barn, skulle göra revolt mot sådana ägare/föräldrar! De flesta av de fallen som finns där hade kunnat "rehabiliteras" av de flesta hundtränare, skillnaden med CM är att folk faktiskt LYSSNAR när han säger det uppenbara. Och det ger jag honom credit för- han är väldigt pedagogisk och en bra ledare. Dock är jag inte ett fan av många av hans metoder i själva hundträningen.

Red Zonehundarna har kanske relevans i hur stora dom är men f.ö är det ju hundar med beteendestörningar , som oftast kommer från husse/matte.
Det intressanta är ju hur mynten trillar ner i ägarnas skallar....för har inte hunden sjukliga eller anatomiska fel så är det ju ALLTID den som håller i kopplets fel..

Ja och det är det positiva med CM, han får folk att fatta en av de mest grundläggande saker som man måste kunna för att framgångsrikt hålla på med hundar: att de är faktiskt HUNDAR.

I det här sammanhanget vill jag passa på att peka på den variation CM har när han tar sig an dom olika problemen. Det är verkligen inte fråga om att alltid "trycka ner" eller "köra med stackel" etc. Han använder så lite fysik som möjligt, men så mycket som behövs (knyckte jag från PP).
Lika lite som man ska använda kraft mot en vek, missförstådd hund, lika lite ska man dalta och tjafsa med en hård, uppnosig krabat.

Promenader är ett standardinslag, vilket kan tyckas onödigt att ens begära av hundägarna, men man måste komma ihåg att Sverige och USA inte har samma vanor och syn på hundar.

LIA

Har jag varken sett på någon hund CM hjälp eller hört från hans anhängare..

Men jag lovar, det finns ett avsnitt. Kommer klart ihåg chocken jag fick efter att jag såg det. Cm skulle hjälpa en kvinna som hade en dobermann i en hundpark. Stacklet var vänt innåt.

Jodå, jag har kollat i flera CM trådar och de försvarar honom med att han vänder det ut och in :grin:

Visst är dom problemhundar, även om problemen orsakats av ägarna. Det går väl inte att förneka?

Här ligger också en konsekvens som många tycks missa, nämligen att det inte räcker att informera och utbilda ägarna. Lika lite som det räcker att växla spår hos hundarna. Det måste till bådadera!

För är det någon som tror att "den dåliga hundägaren", förutom att klara av att ta hand om en hund från scratch, även ska lyckas omvända sin hund, som i de flesta fall fortfarande står på minus?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10