Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

... men det argumentet som Cm anhängare drar är att han vänder stacklet ut och in så att det blir ungefär som ett vanligt stryp.
Jag är "CM-anhängare" (antar jag du tycker) och jag har aldrig förnekat att han använder stackel rättvänt. Kan inte påminna mig att andra har gjort det heller, möjligen med enstaka undantag. Det finns ett antal CM-trådar att titta i för den intresserade.

Däremot brukar stackeldiskussionerna gälla beträffande CM vill ha och sätter på stackel, eller om han använder det material hundägarna använder och vill ha, därtill mer eller mindre tvingad. Dom gånger det kommenterats antingen i originalversion eller i svenska informationsrutor, så är det det sistnämnda alternativet man hänvisar till.

Faktum är att CM oftast använder enkla små linor med ögla även på besvärligare fall.

LIA

Men jag lovar, det finns ett avsnitt. Kommer klart ihåg chocken jag fick efter att jag såg det. Cm skulle hjälpa en kvinna som hade en dobermann i en hundpark. Stacklet var vänt innåt.

Jodå, jag har kollat i flera CM trådar och de försvarar honom med att han vänder det ut och in :grin:
Det värsta jag sett med stackel inblandat, var när en JRT var hysterisk inför motorcyckel.
Med stackel placerad bakom öronen lyfter han hunden så den står på två ben, och i det läget gör han ett ryck. Hunden börjar skrika, CM släpper efter, hunden har ett storögt uttryck och slickar sig intensivt om munnen medan den fortsätter gny i nästan en minut. Därefter ser man ett tydligt klipp, och i nästa scen ser man hunden på motorcyckeln.

Efter det avsnittet började jag på allvar ifrågasätta lämpligheten att visa programmen.....

Just det där inslaget har diskuterats häftigt i tidigare trådar.
Det du nu påstår stämmer inte!

LIA

Visst är dom problemhundar, även om problemen orsakats av ägarna. Det går väl inte att förneka?

Nej, jag anser inte att de kan kallas problemhundar. Det är en fullt normal reaktion hundarna svarar med, en problem hund är för mig ett djur som svarar felaktigt på "rätt" hundhantering- alltså om man motionerar, är konsekvent och aktiverar hunden på ett sätt som motsvarar rasens och djurets förutsättningar. Hunden har inte problem, ägarna har det som inte gör rätt.

Här ligger också en konsekvens som många tycks missa, nämligen att det inte räcker att informera och utbilda ägarna. Lika lite som det räcker att växla spår hos hundarna. Det måste till bådadera!

Va?:confused: Men om du utbildar ägarna i första hand så kommer de att utbilda vidare hundarna. CM utbildar inte hundarna- hans arbete är värdelöst på hunden på lång sikt om inte ägarna fortsätter det DE själva lärt sig. Vad hunden lär sig under den dagen som CM kommer är helt irrelevant egentligen- den glömmer ju det fortare än du kan säga tårta om felaktig hundhantering fortsättes att praktisera av ägaren.

För är det någon som tror att "den dåliga hundägaren", förutom att klara av att ta hand om en hund från scratch, även ska lyckas omvända sin hund, som i de flesta fall fortfarande står på minus?

Hundägarna fortsätter att arbeta med sina hundar långt efter att CM åkt. Det är ägarna som utbildar sina hundar- CM ger bara ett smakprov på hur det kommer att se ut om de fortsätter med de metoderna som han visat.

Just det där inslaget har diskuterats häftigt i tidigare trådar.
Det du nu påstår stämmer inte!

LIA
Va? Jag har ingen aning om vad som diskuterats i andra trådar här (blev medlem nyligen)
Jag beskriver det jag såg i programmet, och det jag reagerade över.

Menar du att det utöver "problemhundar" som har blivit det pga av problemägare även finns hundar som föds galna och aggressiva?

Tumörer som trycker på fel ställen, psykiska besvär p.g.a. trauma, vanvård, svält i tidigare ålder och liknande kan vara problemhundar. Även möjligt hundar som har ett väldigt starkt och dominant psyke (de har tidigare kanske varit gatuhundar eller liknande).

En problemhund är (för mig då) en som inte är funktionsduglig i samhället, dvs i värsta fall aggresiv och oprovocerat bitsk och/eller omöjlig att hantera för en vanlig person. Orsaken är inte relevant just här.

Har aldrig påstått att han utbildar hundarna.
Vad CM vanligen gör är att bryta det mönster hunden lagt sig till med och börja vägen mot rätt beteende. Dessutom gör han motsvarande sak med människorna, vilket är så mycket svårare att lyckas med. Något man kunnat se i en del återtittarsnuttar. Jag inser hur lång väg dom flesta av programmets hundägarna har att vandra för att bli bra på att läsa hundar och klara av omskolning.

LIA

Va? Jag har ingen aning om vad som diskuterats i andra trådar här (blev medlem nyligen)
Jag beskriver det jag såg i programmet, och det jag reagerade över.
Jo, det kan du vara säker på att det har. :laugh: Som sagt, kika i tidigare trådar.

Titta på avsnittet igen! Du kanske ändrar dig beträffande lämpligheten?

LIA

Tja, om de visar programmet igen ska jag titta, under tiden kan du väl berätta vad jag har missat/missuppfattat...

Det har redan gått två gånger, men finns/fanns på nätet. Tror på YouTube. Undrar om inte länk finns i en tidigare tråd.

Bättre du kollar själv och jämför med ditt minne. Den bild du målade upp är inte rättvisande.

LIA

Det har redan gått två gånger, men finns/fanns på nätet. Tror på YouTube. Undrar om inte länk finns i en tidigare tråd.

Bättre du kollar själv och jämför med ditt minne. Den bild du målade upp är inte rättvisande.

LIA
Ok, ska leta i morgon (Är nannig nu)
Rätt ska vara rätt, och minns jag fel eller har missuppfattat något återkommer jag!
Tack så länge.

Blev nyfiken och började söka trots John blund i ögonen.
Jisses vad vad CM diskuterats redan!:o

Hittade en länk ialla fall, och även om allt inte riktigt stämde överens med mitt minne, så fick jag samma uppfattning nu som då.
Hunden lyfts och har två ben i luften, i det läget ett ryck uppåt. Släpper ner, sen ett ryck i sidled. Hunden skriker, sen gnäller, är storögd och hackar tänder. Ett klipp, och nästa scen befinner sig hunden intill motorcyckeln (inte på som jag mindes det) med intensiva slickningar kring munnen. (De hoppar mellan olika klipp)
Under tiden rättfärdigar CM det hela och mellan scenerna klipps han in medan han förklarar att det handlar om att hunden är neurotisk.

Vad jag kan se så mindes jag fel påtvå saker. Att hunden var på motorcyckel (den var egentligen bredvid), och längden på hur länge de visade hunden gnyende (även om det även denna gång kändes betydligt längre än det var)

Lägger in länken här om nån vill se:
http://channel.nationalgeographic.c...er.html?channel=1797&category=5565&title=5398

Kan behövas att man skriver in motor mouth i sökrutan om inte rätt inslag kommer upp direkt.

*KL*

Att den här idioten fortfarande diskuteras. Jag tycker det är lustigt att så många CM-anhängare höll på att dö när man såg Jeppe eller Barbro i rutan. Herregud, ta tag i nacken eller göra en koppelkorrigering. HUR i all sin dar får människorna lära ut något? Medans CM slänger på stryphalsband bakom öronen, rycker, stacklar, elar och petar med fötter. Det verkar vara helt ok. Men nåde den som nyper tag i hundens öra eller ljumske.

Att människan också snackar om att träna hund inte har något med fysisk styrka gör det ännu mer patetiskt. Vad ska han i sådana fall med alla "verktyg" till?

Tumörer som trycker på fel ställen, psykiska besvär p.g.a. trauma, vanvård, svält i tidigare ålder och liknande kan vara problemhundar. Även möjligt hundar som har ett väldigt starkt och dominant psyke (de har tidigare kanske varit gatuhundar eller liknande).

Vanvård och dyl måste väl fortfarande falla under "problemägare"?

Hunden lyfts och har två ben i luften, i det läget ett ryck uppåt. CM kortar kopplet för att hindra hunden från att rusa omkring. För en kort stund innebär det att hunden står på två ben. Det rycket kan jag inte se.
Släpper ner, sen ett ryck i sidled. Hunden skriker, sen gnäller, är storögd och hackar tänder. Vad är ett ryck? Jag vill mer karaktärisera det som en markering. Rätt att hunden skriker till och gnyr, men varför? Inte för att den är fysiskt plågad, men väl för att den är frustrerad och uppjagad- givetvis är den då storögd- över att inte få härja runt som den är van. Hackar tänder kan jag inte se på min bild.
Ett klipp, och nästa scen befinner sig hunden intill motorcyckeln (inte på som jag mindes det) med intensiva slickningar kring munnen. (De hoppar mellan olika klipp)
Under tiden rättfärdigar (En typisk och tråkig vinkling! Varför inte använda ordet informerar istället?) CM det hela och mellan scenerna klipps han in medan han förklarar att det handlar om att hunden är neurotisk. Vilket den ju är i mening nervig, stressad, frustrerad etc.

Ditt tidigare inlägg:
Med stackel placerad bakom öronen (på dom bilder jag kan se det, är stacklet INTE placerat bakom öronen) lyfter han hunden så den står på två ben, (hunden går själv upp på två ben p g av det kortade kopplet i sin iver över att attackera MC:n) och i det läget gör han ett ryck (jag kan omöjligt se det rycket). Hunden börjar skrika, CM släpper efter, hunden har ett storögt uttryck och slickar sig intensivt om munnen medan den fortsätter gny i nästan en minut (gnyendena, ej ett utdraget, sträcker sig totalt över 7-8 sekunder!) .
CM korrigerar/markerar ytterligare ett par tre gånger, dock utan större protester från hundens sida eftersom den börjar förstå vad CM är ute efter. Därefter kan den vara bredvid MC:n utan att stressa upp sig och hoppar villigt upp till CM.

Enligt min bestämda uppfattning, har stackelhalsbandet inget som helst med hundens reaktioner att göra. Den reagerar uteslutande på att den hindras från sitt invanda beteende. Vidare använde CM ett minimum av fysiskt tvång, och det som användes var väl motiverat.

Undrar just hur CM-kritikerna skulle gjort istället? Matat hunden med köttbullar tills den inte orkade springa runt och skälla?

LIA

Ditt tidigare inlägg:
CM korrigerar/markerar ytterligare ett par tre gånger, dock utan större protester från hundens sida eftersom den börjar förstå vad CM är ute efter. Därefter kan den vara bredvid MC:n utan att stressa upp sig och hoppar villigt upp till CM.

Enligt min bestämda uppfattning, har stackelhalsbandet inget som helst med hundens reaktioner att göra. Den reagerar uteslutande på att den hindras från sitt invanda beteende. Vidare använde CM ett minimum av fysiskt tvång, och det som användes var väl motiverat.

Undrar just hur CM-kritikerna skulle gjort istället? Matat hunden med köttbullar tills den inte orkade springa runt och skälla?

LIA
Föreslår dej att titta på klippet igen i helskärmsläge, då ser man tydligt både ryck och hackning av tänderna.

Det jag ser tolkar jag som en hund som upplever starkt obehag, CM tolkar det som protest och handlar därefter. Hunden svarar med att hacka tänder, och CM byter taktik till att försöka lugna och där sluta första klippet.
Hans inklippta förklaring/"informering" känns som om han försöker släta över händelsen och ger en tolkning som passar in....

Senast ändrad av en moderator:

Föreslår dej att titta på klippet igen i helskärmsläge, då ser man tydligt både ryck och hackning av tänderna.

Har gjort det, både nu och tidigare, och sett avsnittet otaliga gånger men ser det ändå inte. Visserligen uppfattar jag bilden bitvis både lite mörk samt hackig, men det borde väl gälla för alla?

Jag ser både obehag och protest, men vad annat är att vänta?

Det från mitt inlägg du citerade i ditt inlägg, har du inga kommentarer om det? Eftersom du satt in det.

Jag har en stark känsla av att många lägger in, sas kompletterar bilderna med, det man förväntar sig eller vill ska finnas där.
Oavsett begriper jag inte alls den närmast hysteriska reaktion somliga har bidragit med, och upprepar min undran om hur man själv skulle bära sig åt?

LIA

Jag klickade på citera uppe i hörnet av ditt inlägg, och tydligen kom inte den övre delen med, och det var mest det jag svarade på sas.

Jag har sett CM använda andra metoder till hundar med starkt obehag, metoder som han faktiskt gick över till så snart hunden hackade tänder, och som man ser i de snabba klipp de hoppar till emellan.

Jag personligen skulle inte använda de metoderna alls, utan hitta andra sätt att närma sig mc-problemet. Däremot vet jag att CM använder andra metoder som skulle känt mycket bättre i just detta fallet.

Jag har inget att säga om CM som person, och att det han gör fungerar har mer med hans (fantastiska) personliga egenskaper att göra snarare än teknikerna och metoderna han använder.

Jag hoppas att jag inte framstår som hysterisk i mina inlägg angående CM, för jag känner mej inte hysteriskt för eller emot - däremot kritisk till lämpligheten i att så detaljrikt visa upp tekniker och metoder som kräver mycket mer kunnskap än vad som visas och som sänds på en underhållningskanal under bästa sändningstid. Dessutom visas dessa metoderna upp med "förklaring" av den karismatiska CM och ger tittarna en känsla av "AHA - jag fattar!"
Men, något som aldrig framgår i programmen är vad som sker om teknikerna används på fel sätt.

Har använt detta exempel förut, men gör det igen:

CM visar prommenad med hund. högt satt halsband. Vid möte av annan hund rycks det i kopplet precis när hunden visar tecken på att vilja hetsa upp sig. Beteendet bryts och promenaden fortsätter.

Tittaren får känslan av "det där skulle jag också kunna göra, gör jag fel blr det i värsta fall bara att effekten uteblir", och det är den avvägningen som gör att man struntar i varningstexterna om att inte prova själv.

Tittaren gör så på sin hund, timingen blir fel och kommer när hunden redan gått upp i varv vid möte av annan hund, och rycket resulterar i ökning av aggressivitet och upphetsning, och i värsta fall en smärta som kommer att förknippas med hundmöten och ger ökad aggresivitet fortsättningsvis.

Så, åter igen det är effekterna av programmet i nuvarande form som gör mej mest kritisk.
Metoderna och CM är jag både för och emot i olika delar (dvs jag köper en del, ratar annat) och ser hans filosofi som en i mängden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka