Cesar Millan död...

Tack för svaret och länken. Jag är ingen hundägare, hur som helst har jag missat detta. Yt-länkarna går inte att öppna så jag har inte sett nått ännu, men jag tar med mig detta.
Jag vet inte hur du ser på hundträning, men att hänga upp hunden i ett strypkoppel så tassarna inte nuddar marken och hålla kvar hunden där tills den slutar kämpa emot och därefter alfa-rulla den på marken är inte vad jag kallar acceptabel hundträning.

Jag kan absolut hålla med om att vissa noggrant utvalda bitar ur hans träning och filisofi kan ses som vettiga, t.ex. hans predikan för att hundar måste motioneras och att många av de problem han får "lösa" under sina program i grund och botten beror på att hunden är understimulerad. Däremot tycker jag det där tillhör vanligt folkvett sas och det gör inte dem träningmetoderna han använder sig av mer rätt.

Jag vet inte hur du ser på hundträning, men att hänga upp hunden i ett strypkoppel så tassarna inte nuddar marken och hålla kvar hunden där tills den slutar kämpa emot och därefter alfa-rulla den på marken är inte vad jag kallar acceptabel hundträning.

Jag kan absolut hålla med om att vissa noggrant utvalda bitar ur hans träning och filisofi kan ses som vettiga, t.ex. hans predikan för att hundar måste motioneras och att många av de problem han får "lösa" under sina program i grund och botten beror på att hunden är understimulerad. Däremot tycker jag det där tillhör vanligt folkvett sas och det gör inte dem träningmetoderna han använder sig av mer rätt.

Hur jag ser på hundträning? Jag vill inte ha grymma metoder! Självklart är det du beskrev helt fel i mitt tycke också. jag måste ha sett mer av hans mjukare metoder, och ofta då på hundar vars hundägare varit helt lost.

Hur jag ser på hundträning? Jag vill inte ha grymma metoder! Självklart är det du beskrev helt fel i mitt tycke också. jag måste ha sett mer av hans mjukare metoder, och ofta då på hundar vars hundägare varit helt lost.
Cesar predikar mycket för dominans, att dominera hunden och få hunden att förstå att människan är flockledare, om att människan ska vara "calm and assertive". Som sagt finns det bitar i hans träning som kan anses vettiga, men utifrån vad jag sett under programmen så hamnar han fort i ett läge där han ska dominera hunden med ren fysisk styrka. Det är inte direkt raketforskning att räkna ut att han är mycket starkare rent fysiskt än 99,9% av alla hundar som är med i hans program. Det är heller inte raketforskning att räkna ut att du knäcker psyket på en hund jäkligt lätt genom att hålla fast den och trycka ned den på golvet. Den slutar inte sparka för att den tänker "okej, jag ger mig, du är bossen, I get it" utan den slutar sparka för att den blir mentalt knäckt och ger upp för att den rent fysiskt inte klarar att komma loss. Om den tänker något ö.h.t så är det snarare något i stil med "nu dör jag...".

Han predikar mycket för det naturliga flockbeteendet hos hundar, men man ska komma ihåg att i en naturlig flock av hund-djur är det ingen individ som med fysisk våld blir alfarullad och sen fasthållen på marken tills den är så bräckt i psyket att den inte reser sig så fort man släpper. Visst, hundar kan rulla varandra, men jag har aldrig varit med om att den underlägsna hunden spenderat mer tid på rygg än max en halv minut, och då utan att alfan hållit fast den rent fysiskt. Det skulle väl möjligen vara om vi talar om ett ordentligt slagsmål, men vem vill simulera eller slagsmål med sin sällskapshund?

När Cesar alfarullar sina kunders hundar så blir hunden liggande på marken även när han släpper. En mentalt kry hund i en naturlig situation hade rests sig upp ganska omgående så fort alfan släpper, men i Cesars fall blir hunden liggande på golvet som en apatisk grönsak.

Det hela påminner lite om "TAP" metoden som en viss galopp-tränare i USA använder sig av där man håller fast hästens huvud och böjer det åt sidan tills hästen bryter ihop mentalt och ramlar omkull på marken, för att kuva oregerliga galopphästar.

Kanske lite OT men med tanke på Cesars träningsmetoder så såg jag det här postat på Facebook för ett tag sedan. Jag är ingen expert på hundens kroppsspråk så jag vet inte om analysen är 100% korrekt men om den i alla fall är något så när korrekt tycker jag det är märkligt att en hundtränare med så lång erfarenhet som CM inte "ser" detta hos hunden.

Showdown With Holly

Kanske lite OT men med tanke på Cesars träningsmetoder så såg jag det här postat på Facebook för ett tag sedan. Jag är ingen expert på hundens kroppsspråk så jag vet inte om analysen är 100% korrekt men om den i alla fall är något så när korrekt tycker jag det är märkligt att en hundtränare med så lång erfarenhet som CM inte "ser" detta hos hunden.

Showdown With Holly

Han är inte det minsta intresserad av att se det, han har ställt upp sin förklaringsmodell först och kan bara se saker som bekräftar det han redan "vet". Inte precis en ovanlig mänsklig svaghet om man inte är försiktig, men i vissa fall - som i det här, när en självbedragen man blir berömd och får en massa okritiska följare - skapar det enorma problem...

Finns en tråd här där vi vänt in och ut på hans metoder. Den är mycket upplysande om vad CM. Länkar, videoklipp med vettiga förklaringar till från kunnigt bukefolk, några bukefalister från USA som har mycket intressant att säga om CM.
Men också så får man veta att han är en show....och att det finns mycket obehagligt mattrial som är bortklippt för att passa svensk Tv.

Jag tror det är en av CMs stackars korregerade hundar som ligger bakom "skämtet" :up:

Finns en tråd här där vi vänt in och ut på hans metoder. Den är mycket upplysande om vad CM. Länkar, videoklipp med vettiga förklaringar till från kunnigt bukefolk, några bukefalister från USA som har mycket intressant att säga om CM.
Men också så får man veta att han är en show....och att det finns mycket obehagligt mattrial som är bortklippt för att passa svensk Tv.

Jag tror det är en av CMs stackars korregerade hundar som ligger bakom "skämtet" :up:

Den är nog före min tid, kan någon som har koll fiska fram den?

Den bör vara mindre än 2 år för den kom när jag fått hem min senaste.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 271
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 308
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka