Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Ja, jag förstår inte hur vi kan tycka det är mer ok att hunden "halvkvävs" under en hel promenad i strypkoppel än att man gör att kort ryck men CMs höga halband och sen släpper efter. Är det bättre att rycka så hårt i ett vanligt halsband att hunden tumlar baklänges...? Har sett det på tv av annan välkänd hundtränare...

I min värld är det absolut inte ok. Att ge ett snabbt ryck efter lång betänketid och sedan förstärka rätt beteende positivt efteråt kan jag ta. Jag gör det dock inte själv längre. Jag la all "hård" träning på hyllan för längesen då både jag och min hund lär oss fortare och uppskattar juste träning mer.

Är det bättre att rycka så hårt i ett vanligt halsband att hunden tumlar baklänges...? Har sett det på tv av annan välkänd hundtränare...

Så bara för att vi inte gillar CM så ska vi självklart godkänna och följa en sådan metod istället? Eller ska vi tycka om CM's metoder bara för att det finns värre metoder?

Så bara för att vi inte gillar CM så ska vi självklart godkänna och följa en sådan metod istället? Eller ska vi tycka om CM's metoder bara för att det finns värre metoder?

Nejnej så klart inte, det var bara en jämförelse med 2 olika sätt, det finns säkert lika många sätt som det finns tränare... Tänkte bara att just den grejen var det ingen som reagerade lika mycket på så vitt jag vet. Bara för att man gillar/ogillar CM betyder det inte heller att man gillar/ogillar allt han gör, det finns ju både positivt och negativt.

en del har det, andra inte och jag anser att Millan i högsta grad har det ..medfött och inte i nån vetenskaplig form..det finns så många boknördar som inget förstår, mer än det skrivna ordet..sen vet dom inte hur dom ska omvandla det i praktiken :angel:

Ett sanningens ord!

Jag har tyvärr aldrig fått förmånen att träffa Cesar själv, men en av mina vänner som pluggade i USA har arbetat några månader med honom.
Hon är en av de människor som jag skulle säga har "det" när det kommer till djur rent allmänt, men framför allt hundar. Hon var enormt fascinerad av Cesar och hur otroligt inkännande han var när han arbetade med hundarna.
Personligen tycker även jag att Cesar verkar mycket vettig i sina metoder då han hela tiden agerar på ett sätt som hundar förstår med kroppsspråk och energier (något som ju förekommer hos de flesta djur).

Jag har inte läst exakt alla inlägg, men de flesta. Det verkar som de flesta är "emot" Cesar om man enkelt kan uttrycka sig så.

Jag håller MED de som skriver att Cesar använder stenåldersmetoder, det är ju positivt, eller hur? Hundhjärnorna ändras inte över ett decennium, inte ens över ett millenium. Inte människohjärnan heller. Att man skriver att metoderna är gammeldags så betyder det i mina öron inte dirket att det är negativt.

Och sen tycker jag inte att Cesar använder "för hårda" metoder. Allt han eftersträvar är ju balans och lugn, först genom motion, och sedan genom behövlig diciplin. Vad säger att den skulle behöva vara hård? Det beror ju enbart på fallet; är det en hund som I BÖRJAN behöver någon som tar ledarskapet eller är det en hund som har fått för lite motion och nu ägnar sig åt någon form av fixering? Dessa två fall kräver ju helt skilda metoder, och inte automatiskt hårda!

Detta koppel tjatas det mycket om... CESAR METOD cirklar inte runt detta koppel! Det cirklar runt hans filosofi! I denna ingår ibland ett koppel, men vill man skippa koppelidén kan man göra det, och använda en annan korrigeringsmetod utan att missa någonting centrat ur hans grundidé. Läs Cesars bok och inse att kopplet tar upp en väldigt väldigt liten del av hans filosofi. Och föresten är det inte HANS filosofi. Den är mångas filosofi. Lugna och trygga hundar återfanns förr i tiden ocskå, om inte i större utsträckning, då de fick leva ett naturligare liv i hundögon mätt.

Det finns fler saker att kommentera i denna "Emot-Cesar-Debatt", men det får räcka för nu!

Jag har inte läst exakt alla inlägg, men de flesta. Det verkar som de flesta är "emot" Cesar om man enkelt kan uttrycka sig så.

Jag håller MED de som skriver att Cesar använder stenåldersmetoder, det är ju positivt, eller hur? Hundhjärnorna ändras inte över ett decennium, inte ens över ett millenium. Inte människohjärnan heller. Att man skriver att metoderna är gammeldags så betyder det i mina öron inte dirket att det är negativt.

Och sen tycker jag inte att Cesar använder "för hårda" metoder. Allt han eftersträvar är ju balans och lugn, först genom motion, och sedan genom behövlig diciplin. Vad säger att den skulle behöva vara hård? Det beror ju enbart på fallet; är det en hund som I BÖRJAN behöver någon som tar ledarskapet eller är det en hund som har fått för lite motion och nu ägnar sig åt någon form av fixering? Dessa två fall kräver ju helt skilda metoder, och inte automatiskt hårda!

Detta koppel tjatas det mycket om... CESAR METOD cirklar inte runt detta koppel! Det cirklar runt hans filosofi! I denna ingår ibland ett koppel, men vill man skippa koppelidén kan man göra det, och använda en annan korrigeringsmetod utan att missa någonting centrat ur hans grundidé. Läs Cesars bok och inse att kopplet tar upp en väldigt väldigt liten del av hans filosofi. Och föresten är det inte HANS filosofi. Den är mångas filosofi. Lugna och trygga hundar återfanns förr i tiden ocskå, om inte i större utsträckning, då de fick leva ett naturligare liv i hundögon mätt.

Det finns fler saker att kommentera i denna "Emot-Cesar-Debatt", men det får räcka för nu!

:bow::bow::bow: Håller med till fullo!

Jag gillar CM sätt att se och ragera på hundars beteende. Han ser minsta vink från hundarna. Jag tror inte att han enbart lärt sig allt detta genom sina olika halsband.
Jag tror han kan se hundar på ett sätt som många andra inte kan.

Det finns en svensk hundtränare som jag inte förstår att vi visar på tv. Hans program sänds efter CM
Där tycker jag det mest är slit och dra pussades på munnen och ingen som riktigt förklarar varför man ska göra si och så.

:D
Vad bra!
Man e aldrig ensam =P

Det är du INTE :)

Jag har varit och lyssnat på Anders Hallgren, och jag kan inte påstå att jag lärde mig något nytt, ganska flummiga svar på gästernas frågor dessutom.
Nää, kan förstå att det finns biljetter kvar. Tyvärr. Det är vad jag tycker.
Man ska kanske se Anders med hundarna istället.

Jag gillar verkligen Cesar Millan, såå jag är väl gammalmodig då.

Hej igen!

Jag vet inte så mycket om de där punkterna i nacken, jag kan inte så mycket om olika "skolor" och jag förespråkar mjuka linjen framför övervåld (men jag anser också att man kan behöva ta till drastiska metoder för att BRYTA ett beteende, däremot inte att man måste fortsätta använda dem i rehabiliterings-/uppbyggande syfte.

Jag vet också att det är TV och att en klippning kan låta oss se det någon väljer att låta oss se.

Men. När han använder sitt trådkoppel har jag aldrig sett en hund reagera på smärta på det sätt som våra hundar reagerat på smärta genom åren: pipa, ömka, gny, slänga sig ner och försöka "gnugga bort" det onda...eller sånt. Visst ser jag att hundarna ibland ger en motreaktion, men inte som att de har ont? Att de försöker komma undan, javisst! Men vi talar ju också om de flesta fall där hundarna fått göra som de vill i ett obalanserat tillstånd LÄNGE.

Sen tycker jag att vi hakar upp diskussionen på halsband (och till viss del el). Han gör ju andra saker med hundar också! När de rädda hundarna på shelters långsamt slappnar av och riktigt "pustar ut" när han långsamt med ryggen mot dem kommer närmre...eller när han bara genom att bestämt med kropp och ljud (vilket ljud spelar ju ingen roll, men vi känner ju alla till hans) får hoppande, skällande, åbäken att vända om och lugnt gå därifrån. När han får starkt vaktande hundar att släppa en leksak bara genom att hålla i den och erbjuda något annat tillräckligt länge. Eller där han får vaktande knähundar att flytta på sig och låta honom komma nära matte/husse bara genom att med energin och kroppsspråket berätta för hunden att "jag får visst sitta bredvid, du får flytta på dig". Där är hundarna lösa och många gånger har han inte ens kroppskontakt med dem. Är det också en felaktiga metoder för alla er som totalt dömer ut honom som inkompetent med skarpa våldsmetoder?

Jag tror att jag eftersöker nyanser, kanske?

/Syrsa, som fortfarande är medveten om att det är TV och underhållning.

:bow:

*tiotecken*

Ojj.. Jag har visst missat en CM tråd. Fy på mej..

Jag tycker inte om hans metoder, quick fix.

MEN. Han har faktiskt en del smart grejer att säga. (Trodde aldrig att Jag skulle säga de, ännu mindre tycka de) :angel:

Men då är de ju så att de är TV, jag tror att de finns många ute i världen som "missbrukar" hans metoder o som inte kan sortera ut de bra. Just pga av detta så tycker jag inte att hans program är så lämpliga. :grin:
Fast sen finns de ju en del hundinstruktörer osv. som kanske inte har så lämpliga metoder alla gånger, heller.

En liten ps till syrsa.. Om du är medveten om att de är TV, då är du väl medveten om att de kan klippas en del o att CM kanske inte mirakulöst får en vaktande knähund att flytta på sig eller en starkt vaktande hund att släppa en leksak bara av att han håller i den. Kan vara så eller så kanske de inte är så..
En liten tankeställare bara. ;)

det finns folk som missbrukar allt och det ska väl inte CM stå till svars för :confused:

..och jag garanterar dig att MÅNGA hundar backar på bara ögonkontakt o kroppsspråk. Det är som ingen mirakelmetod...det funkar så...det funkar med folk, med hästar, med hundar mm mm
Bara det är ett ärligt språk

Låter som ren svensk avundsjuka tycker jag :grin:

Såklart man kan vrida och vända minst 17 gånger på saker som sänds ur teve och vinkla det hur man vill.
Sitter man och letar fel så gör man.

De tre musketörerna:
Tänk inte på vad du dödar utan på vad du låter leva!

Angående strypkopplet... Åk till en vanlig utställning så ska ni få se på strypkoppel och strypsnaror som fästs bakom öronen, alla raser

Låter som ren svensk avundsjuka tycker jag :grin:

Såklart man kan vrida och vända minst 17 gånger på saker som sänds ur teve och vinkla det hur man vill.
Sitter man och letar fel så gör man.

Angående strypkopplet... Åk till en vanlig utställning så ska ni få se på strypkoppel och strypsnaror som fästs bakom öronen, alla raser

Jag tror nog att AH och dom andra hundtränarna som kritiserar CM gärna skulle vilja ha ett eget TV-program som visas över hela världen :angel:

det finns folk som missbrukar allt och det ska väl inte CM stå till svars för :confused:

..och jag garanterar dig att MÅNGA hundar backar på bara ögonkontakt o kroppsspråk. Det är som ingen mirakelmetod...det funkar så...det funkar med folk, med hästar, med hundar mm mm
Bara det är ett ärligt språk

Nähä men är det inte hans metoder.. ? Ja de får väl bli tv4+ som får stå till svars för de eftersom dom valt att visa hans metoder.

Kanske, kanske inte.. Defenitivt inte alla hundar. ;)

O dessa snaror du pratar om som används på utställning, används förstås också under inlärning..

På så sätt att när man tränar sin hund inför visning på utställning så använder man sig av dom ja ;)

Jag tycker det är snyggast att visa på löst hängande koppel .Men det är inte alla hundar som kan visas på det viset.

Sen kan jag bara säga att i CM debatten , så har han många många bra saker , Finns ju inget som säger att man måste hålla med i allt han säger eller gör.
Men jag har haft hund sen jag var 7 år och är i dag 43 och fortfarande aktiv hundägare. Jag har ägt många olika raser ,och kan bara säga att CM har gett mig många AHA moments.

Tesora

Inlärning av strypsnaror?

Jag har vanligt koppel på min hund. Är vi på utställning åker snaran fram och självklart har jag tränat honom för utställning hemma med snaran på

Nähä men är det inte hans metoder.. ? Ja de får väl bli tv4+ som får stå till svars för de eftersom dom valt att visa hans metoder.

Kanske, kanske inte.. Defenitivt inte alla hundar. ;)

Allt är ju relativt, hans "metoder" är ju inget annat än hundens eget språk..har folk sunt förnuft och kan nåt om hundens grundläggande behov o instinkter så är det ju det han anammar...men folk begriper inte sånt och det kan ju inte han hjälpa

Allt är ju relativt, hans "metoder" är ju inget annat än hundens eget språk..har folk sunt förnuft och kan nåt om hundens grundläggande behov o instinkter så är det ju det han anammar...men folk begriper inte sånt och det kan ju inte han hjälpa

Du kanske tycker att hans metoder är inget annat än hundens egna språk.. Oavsett så finns de ändå en hel del människor som inte tycker de är lämpliga, däribland jag.

Nä visst de kan han inte hjälpa.. Men han "lär" ändå ut dessa metoder o då finns de ju konsekvenser. De går aldrig att komma undan.

TUR tycker då jag att de är att någon i detta avlånga land yttrar sig ang. användning av CM metoder, redskap..
För folk är inte alltid smarta.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer