Sv: Appropå Cesar Millan..
Jag har egentligen inget större agg mot CM, men han använder de facto el, stackel, sitt egendesignade halsband med mera för att göra hundarna fogliga.
Metoden funkar, men den imponerar inte.
Vem har sagt att hunden måste vara rädd? Folk kastar sig på knä framför människan för att han har en flock med 50 talet djur på bakgården och tror på allvar att han inte använt ett ynka redskap för att sammaställa ordning och reda bland hundarna. Ingen säger ju att det inte funkar med el och stackel, men man blir samtidigt inte imponerad eftersom att man vet att han är så öppen med dom metoderna.Det där vet vi ju faktiskt inget om så det är ju svårt att diskutera.
oavsett om han nu gjort det eller inte så är ju hundarna på hans bakgård(efter vad jag kan se) väldigt harmoniska och varken rädda eller reserverade för sin husse,så jag har väldigt svårt att se att han på något sätt hanterar dom illa....
Fast det där programmet är ju knappast det enda där han använt el.Jag är emot att använda el,men i programmet där CM använder just el för att "skydda" hunden för giftiga ormar(som leder till en säker död i detta fall) tycker jag inte det var fel heller.Ok,hunden fick elstötar för att bli "rädd" för ormen och hålla sig borta,men han gjorde det för att hjälpa,inte plåga hunden.Han sa flera ggr att det ska användas med försiktighet och endast av människor som kan.Jag tror(utan att veta) inte el är så vanligt i hans värld heller även om han använder det i enstaka fall och då vet han vad han gör
Jag har egentligen inget större agg mot CM, men han använder de facto el, stackel, sitt egendesignade halsband med mera för att göra hundarna fogliga.
Metoden funkar, men den imponerar inte.