Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Det där vet vi ju faktiskt inget om så det är ju svårt att diskutera.
oavsett om han nu gjort det eller inte så är ju hundarna på hans bakgård(efter vad jag kan se) väldigt harmoniska och varken rädda eller reserverade för sin husse,så jag har väldigt svårt att se att han på något sätt hanterar dom illa....
Vem har sagt att hunden måste vara rädd? Folk kastar sig på knä framför människan för att han har en flock med 50 talet djur på bakgården och tror på allvar att han inte använt ett ynka redskap för att sammaställa ordning och reda bland hundarna. Ingen säger ju att det inte funkar med el och stackel, men man blir samtidigt inte imponerad eftersom att man vet att han är så öppen med dom metoderna.

Jag är emot att använda el,men i programmet där CM använder just el för att "skydda" hunden för giftiga ormar(som leder till en säker död i detta fall) tycker jag inte det var fel heller.Ok,hunden fick elstötar för att bli "rädd" för ormen och hålla sig borta,men han gjorde det för att hjälpa,inte plåga hunden.Han sa flera ggr att det ska användas med försiktighet och endast av människor som kan.Jag tror(utan att veta) inte el är så vanligt i hans värld heller även om han använder det i enstaka fall och då vet han vad han gör
Fast det där programmet är ju knappast det enda där han använt el.

Jag har egentligen inget större agg mot CM, men han använder de facto el, stackel, sitt egendesignade halsband med mera för att göra hundarna fogliga.
Metoden funkar, men den imponerar inte.

Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan CMs program och program rörande barnuppfostran.

Om en "nanny-show" skulle använda sig av barnaga som en av teknikerna som visas, lovar jag att det skulle bli ramaskri, och jag misstänker att svenska tv-bolag hade valt att inte visa dessa program, även om resterande upplägg skulle vara av underhållningsvärde.....

Vem har sagt att hunden måste vara rädd? Folk kastar sig på knä framför människan för att han har en flock med 50 talet djur på bakgården och tror på allvar att han inte använt ett ynka redskap för att sammaställa ordning och reda bland hundarna. Ingen säger ju att det inte funkar med el och stackel, men man blir samtidigt inte imponerad eftersom att man vet att han är så öppen med dom metoderna.

Imponerad av det blir inte jag heller,men just biten i flocken så är hundarna lösa tillsammans och om han nu använder ett stackel om han är ute och går med någon av hundarna så skapar det ju knappast harmoni i flocken av det.Eller vilka metoder tror du han använder för att skapa flockens sammanhållning?

Fast det där programmet är ju knappast det enda där han använt el.

Jag har inte sett alla program så det kan jag inte svara på,men jag såg det med ormen och det i måndags då han använde en matta med stötar i för att få hunden att inte hoppa över ett staket.I dessa två program ser jag ingen hund som blir skadad,likväl som en häst inte blir skadad av en elstöt av ett elstängsel,men håller sig borta från det i fortsättningen

Jag har egentligen inget större agg mot CM, men han använder de facto el, stackel, sitt egendesignade halsband med mera för att göra hundarna fogliga.
Metoden funkar, men den imponerar inte.

Jag är helt med på ATT han använder metoderna du beskriver,men även här bara i vissa fall och långt ifrån alla.Min åsikt är att om en hund i exempelvis fått en olat den hållt på med i vi kan säga tre år.Den drar i kopplet,den hoppar på andra hundar på gatan,den gör aggresiva utfall mot människor och är allmänt farlig.Dessutom har ägaren prövat sina metoder,säkerligen inte helt skonsamt alla ggr så kanske det är bättre att använda ett tuffare halsband ett par ggr för att få hunden på plats istället för att dra sönder halsen på den under ytterligare ett år.Metoderna är ju till för att få fason på hunden,inte att använda dem för alltid

Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan CMs program och program rörande barnuppfostran.

Om en "nanny-show" skulle använda sig av barnaga som en av teknikerna som visas, lovar jag att det skulle bli ramaskri, och jag misstänker att svenska tv-bolag hade valt att inte visa dessa program, även om resterande upplägg skulle vara av underhållningsvärde.....

Människor och hundar är två olika saker....

Men om du vill göra en jämförelse,så ser jag att även här har vi olika metoder för att lära barn.

Exempel"barnet skriker i mataffären,slänger sig på golvet och är allmänt odrägligt"

Du kan lösa det på flera sätt

Prata allvar med barnet och hoppas det lyssnar
Gå ifrån och noschalera(stavas?)barnet i affären
Dra den i armen ut i bilen och skälla på barnet där
Köp godis och muta barnet
Hota barnet med att pappa/jultomten blir arg

Vem säger vad som funkar bäst just för det barnet,vem säger att det inte upprepas om och om igen med en "snällare" metod men medan den hårda behöver användas en gång bara för att fungera

Människor och hundar är två olika saker....

Men om du vill göra en jämförelse,så ser jag att även här har vi olika metoder för att lära barn.

Exempel"barnet skriker i mataffären,slänger sig på golvet och är allmänt odrägligt"

Du kan lösa det på flera sätt

Prata allvar med barnet och hoppas det lyssnar
Gå ifrån och noschalera(stavas?)barnet i affären
Dra den i armen ut i bilen och skälla på barnet där
Köp godis och muta barnet
Hota barnet med att pappa/jultomten blir arg

Vem säger vad som funkar bäst just för det barnet,vem säger att det inte upprepas om och om igen med en "snällare" metod men medan den hårda behöver användas en gång bara för att fungera
När det gäller programmen ÄR det ingen skillnad i mina ögon.
Om en "nannyshow visar tekniker med barnaga, skulle det inte visas i Svensk tv, eftersom barnaga är förbjuden.
CM använder sig av metoder och redskap som är förbjuden i sverige, ändå tycks tv-bolaget ställa sig bakom detta genom att visa programmen.

Imponerad av det blir inte jag heller,men just biten i flocken så är hundarna lösa tillsammans och om han nu använder ett stackel om han är ute och går med någon av hundarna så skapar det ju knappast harmoni i flocken av det.Eller vilka metoder tror du han använder för att skapa flockens sammanhållning?
Inte enbart givetvis, men varför skulle inte ett stackel kunna hjälpa till att skapa harmoni? Han kör ju svart på vitt Ceasar: Oönskat beteende=obehag. Önskat beteende=harmoni. Eftersom att hundar alltid eftersträvar harmoni väljer dom givetvis sistnämnda. Sen är han duktig på att läsa hund ja, men det är ju ingen som INTE tyckt. Däremot tror jag inte att han far runt som en alfahanne i sitt 50 pack hundflock och kör sina "schhh" ljud och alfarullningar med mera för att hålla dom i schack om det blir bråk.

Jag har inte sett alla program så det kan jag inte svara på,men jag såg det med ormen och det i måndags då han använde en matta med stötar i för att få hunden att inte hoppa över ett staket.I dessa två program ser jag ingen hund som blir skadad,likväl som en häst inte blir skadad av en elstöt av ett elstängsel,men håller sig borta från det i fortsättningen
Jag tycker inte heller något av ovanstående är egentligt fel, absolut inte.
Men jag har bla sett ett klipp där han förklarar finessen med elhalsband och vilket fantastiskt redskap han tycker att det är av dom som kan hantera det, sedan finns ett program med en svart schäfer som dom ska få att sluta jaga katten där han använder el.

Jag är helt med på ATT han använder metoderna du beskriver,men även här bara i vissa fall och långt ifrån alla.Min åsikt är att om en hund i exempelvis fått en olat den hållt på med i vi kan säga tre år.Den drar i kopplet,den hoppar på andra hundar på gatan,den gör aggresiva utfall mot människor och är allmänt farlig.Dessutom har ägaren prövat sina metoder,säkerligen inte helt skonsamt alla ggr så kanske det är bättre att använda ett tuffare halsband ett par ggr för att få hunden på plats istället för att dra sönder halsen på den under ytterligare ett år.Metoderna är ju till för att få fason på hunden,inte att använda dem för alltid
Stackel och hans egna halsband används ju flitigt även på småhundar.
I dom fallen någon har en rottis som tuggar fradga så fort den ser andra hundar kan jag i det landet förstå användandet. Jag har väl egentligen mer emot hans attityd gentemot redskapen än att han faktiskt använder dem.

"Men han är ju faktiskt inte i Sverige. I många fall sitter ju stacklet på som hundens "vanliga" halsband redan när han kommer dit."

Nej han är inte i Sverige, MEN hans program visas här, även hans metoder.

"Anders är inte nån gud han heller, har har skörtat folk på pengar för "ingenting" om du nu trodde annat...
Millan använder sig av hundens eget språk , sen att han har vissa hjälpmedel kan ju ingen förneka men det kanske är nödvändigt , eller ägarna kanske inte klarar det på annorlunda sätt. Men att djur litar på folks kroppsspråk är ju ingen nyhet, och varför inte utnyttja det"

Har aldrig sagt att AH är en gud, däremot förespråkar jag hans sätt att arbeta med hund idag. Dessutom har jag sagt att det jag gillar med CM är hans kroppsspråk och sätt att uttrycka sig, förkastar däremot de flesta av hans metoder och hjälpmedel.

"Sen skulle jag gärna vilja se den källan du pratade om med Anders och det vetenskapliga forskningen av hunduppfostran"

JAG har aldrig nämnt något om någon källa ang AH.

Det är väldigt många amerikanska program som skiljer sig från hur vi ser på och behandlar djur som visas i Sverige. själv ska jag starta en tråd om ett ämne som får mig att kaskadvomera i mängder, i kväll. Nämligen Animal Planets djurpolisen.

Inte enbart givetvis, men varför skulle inte ett stackel kunna hjälpa till att skapa harmoni? Han kör ju svart på vitt Ceasar: Oönskat beteende=obehag. Önskat beteende=harmoni. Eftersom att hundar alltid eftersträvar harmoni väljer dom givetvis sistnämnda. Sen är han duktig på att läsa hund ja, men det är ju ingen som INTE tyckt. Däremot tror jag inte att han far runt som en alfahanne i sitt 50 pack hundflock och kör sina "schhh" ljud och alfarullningar med mera för att hålla dom i schack om det blir bråk.

Jag tror han gör som de flesta människor som får bråk mellan hundarna,han försöker på ett eller annat sätt få dem att sluta.Om han nu använder sig av sina händer eller speciella kommandon(schhh-ljuden)vet inte jag,men jag tror inte han använder el eller stackel för att få slut på bråk mellan hundarna.Om hunden gör ett felbeteende och det ger hunden obehag för stunden,så är det ju inte misshandel.Hade någon ilsken större hund gett sig på min hade jag nog försökt sparka bort den även om det ger obehag

Jag tycker inte heller något av ovanstående är egentligt fel, absolut inte.
Men jag har bla sett ett klipp där han förklarar finessen med elhalsband och vilket fantastiskt redskap han tycker att det är av dom som kan hantera det, sedan finns ett program med en svart schäfer som dom ska få att sluta jaga katten där han använder el.

just med den svarta schäfern har jag inte sett det programet,men återigen så ser jag det som att en stöt ett par ggr inte skadar hunden mer än en häst som går mot en taggtråd eller elstängsel.Hunden får obehag 1 sekund och sen är problemet löst att även katten får lite frid.(har inte sett programmet hur det i verkligen såg ut just där)

Stackel och hans egna halsband används ju flitigt även på småhundar.
I dom fallen någon har en rottis som tuggar fradga så fort den ser andra hundar kan jag i det landet förstå användandet. Jag har väl egentligen mer emot hans attityd gentemot redskapen än att han faktiskt använder dem.

Ok,att vara emot redskapen han är för är ok,jag gillar inte heller de hårda metoderna som finns mot hundar(är för snäll själv vid mina)men jag vill bara att vi ska tänka efter på att han gör detta för att ägaren ska få ordning på sina problem med just sina hundar.Vi ser bara delar av vad som händer i programmen men även en liten hund kan bitas hårt eller vara ett problem för just dehär människorna.Vi kan eftersträva de mjuka metoderna men som många i programmen påpekar har flera sk experter försökt hjälpa till innan CM kom dit och det har ju inte fungerat på dessa hundar.

Jag tycker han har en poäng i mycket av det han säger (CM). Dock tycker jag det ska sluta visas då så många okunniga tar efter det han gör. Såg för ett tag sedan en tjej med en schäfer när jag tränade hästarna som verkligen ryckte hunden bakåt(hunden åkte upp på bakbenen och snett bakåt) när den gick framför henne. Sparkade den i baken när den inte lyssnade mm :crazy: Jag bara blängde på henne... Även hon hade strypkedjan uppe vid öronen på hunden.

"Men han är ju faktiskt inte i Sverige. I många fall sitter ju stacklet på som hundens "vanliga" halsband redan när han kommer dit."

"Anders är inte nån gud han heller, har har skörtat folk på pengar för "ingenting" om du nu trodde annat...
Millan använder sig av hundens eget språk , sen att han har vissa hjälpmedel kan ju ingen förneka men det kanske är nödvändigt , eller ägarna kanske inte klarar det på annorlunda sätt. Men att djur litar på folks kroppsspråk är ju ingen nyhet, och varför inte utnyttja det"

Har aldrig sagt att AH är en gud, däremot förespråkar jag hans sätt att arbeta med hund idag. Dessutom har jag sagt att det jag gillar med CM är hans kroppsspråk och sätt att uttrycka sig, förkastar däremot de flesta av hans metoder och hjälpmedel.

"Sen skulle jag gärna vilja se den källan du pratade om med Anders och det vetenskapliga forskningen av hunduppfostran"

JAG har aldrig nämnt något om någon källa ang AH.

Det här var inte till mig,för detta har inte jag skrivit.....

När det gäller programmen ÄR det ingen skillnad i mina ögon.
Om en "nannyshow visar tekniker med barnaga, skulle det inte visas i Svensk tv, eftersom barnaga är förbjuden.
CM använder sig av metoder och redskap som är förbjuden i sverige, ändå tycks tv-bolaget ställa sig bakom detta genom att visa programmen.

Och jag tittar både på nyheterna och våldsfilmer och inte är jag varken mördare,våldtäktsman eller planerar terrorattacker heller.(vilket också är förbjudet att utföra)

Du pratar om ett tv-program som om de är gjorda för att lära alla hur de ska fungera.Flera ggr sägs det i CM att man INTE ska använda metoderna själv utan experthjälp och han har aldrig MISSHANDLAT något djur.

Ja,vissa redskap är förbjudna i Sverige och i utlandet finns det också regler för hur barn får ha det som inte stämmer överens med Sveriges lagar.

Du pratar om ett tv-program som om de är gjorda för att lära alla hur de ska fungera.Flera ggr sägs det i CM att man INTE ska använda metoderna själv utan experthjälp och han har aldrig MISSHANDLAT något djur.

Tyvärr lyssnar ju inte folk det, utan de testar själva hemma på sina djur.

Nu vet jag inte ens vilken åsikt du är av. Å ena sidan är du absolut emot el och stackel, men å andra sidan är det ju inte "så farligt"..det blir svårt att diskutera då.

Tyvärr lyssnar ju inte folk det, utan de testar själva hemma på sina djur.

Ja men då är det mycket vi ska stoppa från att visas på TV. Inte minst filmer som innehåller våld. Serier där man följer människor som är på rehab för diverse missbruk (folk kan ju inspireras att rehablitera sig själv, utan hjälp av medicinsk expertis).

Ja men då är det mycket vi ska stoppa från att visas på TV. Inte minst filmer som innehåller våld. Serier där man följer människor som är på rehab för diverse missbruk (folk kan ju inspireras att rehablitera sig själv, utan hjälp av medicinsk expertis).
Om ett program steg för steg visar och förespråkar något som som är förbjudet enligt lag, så tycker jag definitivt att tv-bolaget skulle ta ställning mot programmet och välja att inte visa det!

Att det är lagligt att visa det betyder inte att det är moraliskt rätt, för väljer man visa det har man också tagit ställning mot lagen!

Cms program är inte dokumentär, det är upplagt i utbildningssyfte!

Om ett program steg för steg visar och förespråkar något som som är förbjudet enligt lag, så tycker jag definitivt att tv-bolaget skulle ta ställning mot programmet och välja att inte visa det!

Att det är lagligt att visa det betyder inte att det är moraliskt rätt, för väljer man visa det har man också tagit ställning mot lagen!

Cms program är inte dokumentär, det är upplagt i utbildningssyfte!

Tja, det finns ett gäng filmer som är tillräckligt våldsamt grafiska för att de ska kunna ses som "instruktionsfilmer i våld" även fast allt är fiktion.

Jag tycker inte att Millans program är att se som utbildningsprogram. Detta för att vi inte får se hela processen och det används redskap man inte kan anta att vanligt folk har eller ens kan fixa (tex. rullband i en husvagn men låtsasregn och åska...).

Jag skulle snarare se programmen som reklam för hans verksamhet.

Jag tycker han har en poäng i mycket av det han säger (CM). Dock tycker jag det ska sluta visas då så många okunniga tar efter det han gör. Såg för ett tag sedan en tjej med en schäfer när jag tränade hästarna som verkligen ryckte hunden bakåt(hunden åkte upp på bakbenen och snett bakåt) när den gick framför henne. Sparkade den i baken när den inte lyssnade mm :crazy: Jag bara blängde på henne... Även hon hade strypkedjan uppe vid öronen på hunden.

Och det gjorde hon för att Ceasar sagt det? Såna tips kan du få på vilken BK eller OG som helst beroende på vem man frågar.

Tja, det finns ett gäng filmer som är tillräckligt våldsamt grafiska för att de ska kunna ses som "instruktionsfilmer i våld" även fast allt är fiktion.

Jag tycker inte att Millans program är att se som utbildningsprogram. Detta för att vi inte får se hela processen och det används redskap man inte kan anta att vanligt folk har eller ens kan fixa (tex. rullband i en husvagn men låtsasregn och åska...).

Jag skulle snarare se programmen som reklam för hans verksamhet.
Jo, man kan välja att se programmen som reklam för CM, men programmet är uppbyggt i utbildningssyfte, och intrycket ges att man får följa steg för steg i hela processen.

Sen finns det en massa skit som visas på tv, det håller jag med om, men som sagt hittar du inte många program i utbildande syfte som förespråkar något som är olagligt....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31