Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Jag tycker att CM är helt fantastisk på att fostra människor. Och då menar jag inte när han lär dem använda ett nytt sorts koppel, utan när han genom bara en motfråga får dem att inse vad de gjort knas.

Energi, kroppspråk och förståelse för varandras och sina egna signaler, är vad jag tycker CM lär ut främst. (Och jag tror inte någon här är emot det som kommunikationsbas mellan hund och människa?)

Sedan tillkommer vissa verktyg som, om de används fel av fel personer vid fel tillfällen, kan åsamka enorm smärta/skada. TV4 försöker ju i alla fall: varningstexten i varje program säger ju faktiskt att man inte ska försöka sig på metoderna utan konsultera en expert. Gör man det ändå är det man själv, inte CM, som är dum i huvudet. Det är ju inte CMs fel att folk tror de kan lära sig hund genom underhållningsprogram. (Möjligen bör man inte sända programmet alls, men inte på grund av att han gör fel utan på grund av att folk...återigen...är dumma i huvudet.)

/Syrsa

*KL*
Jag menade inte att man ska förbjuda programmet, men ett tv-bolag har ett val.
Om en "super-nanny" skulle använda aga som en av många tekniker, hade svenska tv-bolag garanterat inte visat det, de skulle gjort ett medvetet val.

Nu har de lyssnat på kritiken angående CMs egna halsband, och väljer att inte visa de delar det förekommer på - ett medvetet val.

Jo, jag tycker visst att tv-bolagen har ett ansvar, dock inte allt ansvar, tittaren har också ett ansvar att använda huvudet som någon sa.;)
Precis som blivit sagt, är man så dum att man gör sånt man sett på tv trots varning om att inte göra det, får man skylla sig själv!

Detta gäller dock inte, anser jag, när det gäller program som visar hur man ska behandla barn/djur med : 1.förbjudna metoder 2.risk för mentala/fysiska skador.

Som sagt, tv-bolagen KAN göra ett sådant val, och de BORDE ha gjort det tidigare, och jag hoppas att de ännu tydligare avråder folk att använda sig av metoderna.

Jag måste bara säga att jag har svårt att förstå all kritik mot CM.
Varje program poängteras det att han till att börja med använder det koppel som ägarna har försökt med, för att sedan visa att det går med mildare medel.
Hundarna han hjälper står ofta inför ett annat alternativ, avlivning, eftersom ägarna har misslyckats.
Det är inte uppfostran av hunden, det är rehabilitering av ägare/hund.
Jag tycker CM är helt fantastisk som kan rädda så många hundar till en bättre tillvaro. Tycker ni att hundpsykologen i God Kväll är bättre? Där pågår ofta en "dialog" med hunden, man kastar saker och skriker åt hunden, mm mm.
CM visar på ett väldigt tydligt vis att hunden är djur, hund, ras, namn men ffa djur.
Den el jag sett honom använda är mattan som visades i måndags. Mattan ger en mild stöt om hunden går på den. Används för att hindra hunden att hoppa över exempelvis ett staket. Skadar inte hunden men kan mycket väl rädda den från att till exempel bli överkörd, vilket är värst?

Varje program poängteras det att han till att börja med använder det koppel som ägarna har försökt med, för att sedan visa att det går med mildare medel.
Hundarna han hjälper står ofta inför ett annat alternativ, avlivning, eftersom ägarna har misslyckats.
Det är inte uppfostran av hunden, det är rehabilitering av ägare/hund.
Jag tycker CM är helt fantastisk som kan rädda så många hundar till en bättre tillvaro. Tycker ni att hundpsykologen i God Kväll är bättre? Där pågår ofta en "dialog" med hunden, man kastar saker och skriker åt hunden, mm mm.
CM visar på ett väldigt tydligt vis att hunden är djur, hund, ras, namn men ffa djur.
Den el jag sett honom använda är mattan som visades i måndags. Mattan ger en mild stöt om hunden går på den. Används för att hindra hunden att hoppa över exempelvis ett staket. Skadar inte hunden men kan mycket väl rädda den från att till exempel bli överkörd, vilket är värst?
Jag har sett CM använda el vid tre tillfällen. Det i måndags, ett för att hund ska ta avstånd från orm, ett för att få hund sluta bita ihjäl katter, och sen har jag hört om minst ett tillfälle till (hund som jagade fordon?)

Att det bara är rehabiliteringssyfte på problemhundar som riskerar avlivning stämmer inte heller. Har sett honom "behandla" valpar vid två tillfällen (som ännu inte kunde kallas för problemhundar), och hundar som inte kan anses vara problemhundar utan mer skaffat sig (ofarliga, men irriterande) olater.

Elmattan han använde i måndags är att jämföra med dom elstängsel vi använder runt våra hagar för att hålla husdjuren kvar där. Hunden lär sig att mattan är otrevlig och låter bli den, precis som våra hästar etc håller sig från elstängslen.
Vid ett tillfälle till har jag sett CM använda el. Det var för att lära hunden att gå undan för skallerorm. Någon som föredrar att få sin hund biten av en skallerorm?

Apropå hans "tortyrhalsband" så är tekniken att sätta halsbandet långt upp på halsen gammal. Jag har själv tillämpat den för länge sedan, men inte för att plåga hunden. Orsaken var ren fysik och fysisk. Har man sett hundar som stretar och drar baklänges (alltså med halsbandet mot huvudet) är det inte svårt att ifrågasätta det där med tortyren.

Det är vi många som har problem med. Svaret kanske är något av dom gamla vanliga? Jantelagen, två av buden: du ska inte tro du är något/du ska inte tro du kan lära oss något? Eller den kungliga svenska avunsjukan? Eller är man inte så hundkunniga som man själva tror?

LIA

Jag tycker att CM är helt fantastisk på att fostra människor. Och då menar jag inte när han lär dem använda ett nytt sorts koppel, utan när han genom bara en motfråga får dem att inse vad de gjort knas.

Här tycker jag att du har en jätteviktig poäng! Jag har inte sett särskilt mycket av CM och tycker väl inte att metoderna alltid verkar vara super men till skillnad från många andra hundinstruktörer verkar han inse vikten av att både hund och människor ska lära sig och vad jag har sett gör han det utan att skuldbelägga en massa. Han förklarar självklarheter som att hundar behöver motion och stimulans utan att komma med onödiga pekpinnar och idiotförklara ägarnas tidigare beteende.

Jag tycker det verkar som om många hundinstruktörer/hundpsykologer inte inser att man måste vara en god humanpedagog också för att verkligen nå fram. Det är ju ett ekipage man jobbar med och ska få att fungera bättre, inte bara en hund.

Tja, om Tv4 faktiskt slutar sända programmet så kan jag ju alltid ladda resten av säsongerna. Jag håller inte med honom om *allt* han gör men jag gillar programmet tillräckligt för att hoppas på att det inte slutar sändas. Har iofs planer på att köpa säsongerna på DVD så jag är säker vilket fall som helst.

Okej, så du tycker att det ska återinföras i Sverige trots att folk uppenbarligen verkar klara sig ganska bra utan?

Tveksam till om jag tycker det ska återinföras i Sverige igen,eftersom det då kommer att användas fel av många andra än just dem som kan hantera det.

Eftersom vi i Sverige har en annan syn på våra husdjur och lever i en annan miljö än de människor vi ser i programmen så är det svårt att jämföra problemen.

Vi har inga skallerormar,vi vet om att hundar behöver motion och normalt sätt lämnar vi inte en rymmningsbenägen hund utan tillsyn så att den kan gå vind för våg på gatan.Vi går ut med våra hundar även om de är aggressiva mot folk,hundar eller vad det nu kan vara.

Många av problemen i CM har tyvärr skapats av ägaren till hunden och det är sorgligt,men det är inte det programmen handlar om.CM är där för att komma tilrätta med problemet som uppstått efter felbehandlingen av djuret.

En hund som vart helt omedgörlig på promenader har lärt sig hur den ska göra för att bestämma/rymma/göra utfall/vägra gå eller vad det nu kan vara.Jag har sett i flera program om de hundägare som rycker,drar eller på andra sätt försöker hantera dessa situationer på ett minst sagt ganska elakt sätt gentemot hunden.

Om då CM sätter på den ett tuffare halsband under ett par promenader för att visa hunden att beteendet inte är bra,för att sen efteråt visa ägaren det rätta beteendet den ska använda gentemot hunden för att den ska fungera och där får du resultatet.Hunden slutar dra(eller vad det nu är för problem)och inga hårda metoder behövs längre när ägare och hund sammarbetar och har lärt sig hur de ska hantera situationen tillsammans.

Likadant med elen.Som jag skrivit innan så har jag inte sett alla program men jag har fått uppfattningen att det har handlat om ett fåtal ggr.

Strömmen är som sagt vad inte stark,så den skadar inte hunden fysiskt,mer än tex en häst eller människa som råkar gå emot ett elstängsel vi använder här i Sverige.Men det är obehagligt att få en stöt och hunden lär sig undvika problemet genom att inte gå nära.Hunden har därmed lärt sig att ormen,katten är obehaglig att gå nära(precis som den lär sig att spisen är varm om man sticker upp nosen på plattan).Hunden har alltså lärt sig undvika fara för den själv på konstgjort sätt.

Det finns så mycket fel i vår djurhantering om man bara vill se det,man kan dra in hästar som ett mycket bra exempel på just "elaka"metoder vi använder.

Sporrar,spö och diverse bett som används fel är för mig att plåga hästen också.Likväl vi använder ett skarpt bett på hästen kan jämföras med ett tuffare koppel på hunden.Används det rätt så hjälper det oss,använd det fel så plågas djuret.Sporrar kan vara en bra metod att slippa sparka sönder en slö häst med hälarna,likväl som att sporrar kan skada om du tar i för hårt,men hjälper dig om du kan använda dem rätt.Likväl som med ett halsband som ger obehag för hunden om du använder det fel.Eller spöet.Hur många ggr har vi inte sett hur spöet används som metoder att piska hästen för att få vår vilja igenom?För mig betydligt grymmare än att "putta" till hunden i sidan för att få uppmärksamhet,det gör ju inte ont på hunden iallafall.

Vi har inga skallerormar,vi vet om att hundar behöver motion och normalt sätt lämnar vi inte en rymmningsbenägen hund utan tillsyn så att den kan gå vind för våg på gatan.Vi går ut med våra hundar även om de är aggressiva mot folk,hundar eller vad det nu kan vara.
Fast nu handlade ju inte detta om skallerormar, utan som redskap överlag.

Om då CM sätter på den ett tuffare halsband under ett par promenader för att visa hunden att beteendet inte är bra,för att sen efteråt visa ägaren det rätta beteendet den ska använda gentemot hunden för att den ska fungera och där får du resultatet.Hunden slutar dra(eller vad det nu är för problem)och inga hårda metoder behövs längre när ägare och hund sammarbetar och har lärt sig hur de ska hantera situationen tillsammans.
Hur löser man samma problem i Sverige?

Likadant med elen.Som jag skrivit innan så har jag inte sett alla program men jag har fått uppfattningen att det har handlat om ett fåtal ggr.
Pratar vi stackel används det flitigt i var och varannat avsnitt. Du kanske har misstagit det för ett vanligt stryp några gånger?

Sporrar,spö och diverse bett som används fel är för mig att plåga hästen också.Likväl vi använder ett skarpt bett på hästen kan jämföras med ett tuffare koppel på hunden.Används det rätt så hjälper det oss,använd det fel så plågas djuret.Sporrar kan vara en bra metod att slippa sparka sönder en slö häst med hälarna,likväl som att sporrar kan skada om du tar i för hårt,men hjälper dig om du kan använda dem rätt.Likväl som med ett halsband som ger obehag för hunden om du använder det fel.Eller spöet.Hur många ggr har vi inte sett hur spöet används som metoder att piska hästen för att få vår vilja igenom?För mig betydligt grymmare än att "putta" till hunden i sidan för att få uppmärksamhet,det gör ju inte ont på hunden iallafall
Så två fel gör ett rätt?

[

Det är vi många som har problem med. Svaret kanske är något av dom gamla vanliga? Jantelagen, två av buden: du ska inte tro du är något/du ska inte tro du kan lära oss något? Eller den kungliga svenska avunsjukan? Eller är man inte så hundkunniga som man själva tror?

Ger du ros till alla hundpsykologer eller instruktörer i samma veva? Eller är du avundsjuk på dom som du kritiserar..tex Anders?

Fast nu handlade ju inte detta om skallerormar, utan som redskap överlag.

Jag menade då att vi i Sverige då kanske inte behöver använda redskapen för att komma tillrätta med de problem som de i många fall har.Eftersom vi har en annan miljö och sällan låter våra hundar bli så ouppfostrade som de här hundarna många ggr är.Skallerormen var bara ett exempel på hur miljön skiljer sig,likaså de exempel med lösspringande hundar och motion som vi har en helt annan syn på i Sverige

Hur löser man samma problem i Sverige?

Jag har själv inga större problem med att hantera mina hundar,så därför kan jag inte ge dig ett svar för hur människor i allmänhet gör med sina problemhundar,men jag antar och har sett många som använder strypkedjan till att både rycka och dra så att man tror halsen ska gå av,en del skriker och skäller och en del både slår och sparkar djuren(detta djurplågeri finns även utan stackel och el alltså).Sen finns det självklart duktiga hundmänniskor och instruktörer som vecka efter,vecka,månad efter månad använder väl fungerande milda metoder och får samma resultat,men nu handlade det ju om att snabbt komma tillrätta med ett beteende och som någon skrivit innan så har inte CM mer än ett par dagar på sig på varje ställe av det som visas i tv-programmet.Jag tror(utan fakta)att beroende på både hund,människa och miljö så behövs olika metoder för att få oss att nå samma resultat.inte för att det hör hit igentligen,men jag sitter själv med två helt olika hundar som kräver olika sätt.En av dem går att "styra"med en mild lugn röst och den andra kräver betydligt mer än så för att lyssna ens lite

Pratar vi stackel används det flitigt i var och varannat avsnitt. Du kanske har misstagit det för ett vanligt stryp några gånger?

Jag ser skillnad på ett stackel och ett stryp utan problem och jag har aldrig nekat till att han använder det.Jag ville bara få fram att om det används ett par ggr så tar inte hunden mer skada än vad de som rycker i ett stryp gör,används det rätt så ger det obehag,men skadar inte.

Så två fel gör ett rätt?

Jag förstår inte vad du menada riktigt här men om du menar att det är lika fel att plåga hästarna så är svaret nej.Det jag menade var att trots att vissa saker är förbjudna i Sverige,så används andra saker som skadar även här,det är alltså inte CM som avgör hur vi hanterar våra djur utan vi själva.Det är aldrig rätt att skada något djur medvetet och jag anser inte att CM skadar någon med sina metoder.

Jag menade då att vi i Sverige då kanske inte behöver använda redskapen för att komma tillrätta med de problem som de i många fall har.Eftersom vi har en annan miljö och sällan låter våra hundar bli så ouppfostrade som de här hundarna många ggr är.Skallerormen var bara ett exempel på hur miljön skiljer sig,likaså de exempel med lösspringande hundar och motion som vi har en helt annan syn på i Sverige
Självklart får man ta hänsyn till miljön, och det upplever jag att folk gör.
Än en gång ser jag inte ett direkt problem med själva redskapen. Utan attityden mot dom, ffa användandet på hundar som inte på långa vägar behöver det. DÄR drar jag öronen åt mig, inte när han måste få ner en 50 kilos fradgatuggande rottis på jorden. Det är föga imponerande när han tjusar redskapen som han gör samt uppmuntrar användningen, då spelar det ingen roll att han är amerikan eller svensk eller kines.

Jag har själv inga större problem med att hantera mina hundar,så därför kan jag inte ge dig ett svar för hur människor i allmänhet gör med sina problemhundar,men jag antar och har sett många som använder strypkedjan till att både rycka och dra så att man tror halsen ska gå av,en del skriker och skäller och en del både slår och sparkar djuren(detta djurplågeri finns även utan stackel och el alltså).
Jag förstår inte hur du menar. Man löser det genom våld mao?

Sen finns det självklart duktiga hundmänniskor och instruktörer som vecka efter,vecka,månad efter månad använder väl fungerande milda metoder och får samma resultat,men nu handlade det ju om att snabbt komma tillrätta med ett beteende och som någon skrivit innan så har inte CM mer än ett par dagar på sig på varje ställe av det som visas i tv-programmet.Jag tror(utan fakta)att beroende på både hund,människa och miljö så behövs olika metoder för att få oss att nå samma resultat.inte för att det hör hit igentligen,men jag sitter själv med två helt olika hundar som kräver olika sätt.En av dem går att "styra"med en mild lugn röst och den andra kräver betydligt mer än så för att lyssna ens lite
Fast ingen-åtminstone inte jag har ju förespråkat milda metoder på alla hundar. Folk på forumet vet här att jag förhåller mig rätt mycket till den hårda skolan om jag anser att det är befogat, men jag klickar också. För mig finns inte svart på vitt. Jag tar det som jag anser krävs på varje hund.

Jag ser skillnad på ett stackel och ett stryp utan problem och jag har aldrig nekat till att han använder det.Jag ville bara få fram att om det används ett par ggr så tar inte hunden mer skada än vad de som rycker i ett stryp gör,används det rätt så ger det obehag,men skadar inte.
Där är vi helt överens, men jag anser dock att stackel (ffa) är onödigt på småhundar..där biter inte förklaringen "men han använder det ägarna vill att han ska använda" på mig för jag anser inte att det är befogat.

och jag anser inte att CM skadar någon med sina metoder
Okej, och där tycker vi olika.

Och det gjorde hon för att Ceasar sagt det? Såna tips kan du få på vilken BK eller OG som helst beroende på vem man frågar.

Det såg ut (och lät)som en typisk efterapning på CM ja. Fast mycket våldsammare och mer okontrollerat ut. Fick ju själv ont i nacken :crazy:

Bryr mig egentligen inte om vem hon fått tipset av, det såg mycket illa ut.

Självklart får man ta hänsyn till miljön, och det upplever jag att folk gör.
Än en gång ser jag inte ett direkt problem med själva redskapen. Utan attityden mot dom, ffa användandet på hundar som inte på långa vägar behöver det. DÄR drar jag öronen åt mig, inte när han måste få ner en 50 kilos fradgatuggande rottis på jorden. Det är föga imponerande när han tjusar redskapen som han gör samt uppmuntrar användningen, då spelar det ingen roll att han är amerikan eller svensk eller kines.

Jag har inte sett att han uppmuntrar redskapen,men det kanske han gör?I vilket fall som helst är det väl här vi vuxna människor kommer in och får använda förnuftet av att det dels är ett tv-program och dels att han räknas in som expert med varningstexter att vi "vanliga" inte ska använda dessa redskap.Annars är vi ju överens på resten med miljön och att det ibland kan behövas lite extra "kraft"i form av något redskap

Jag förstår inte hur du menar. Man löser det genom våld mao?

Nej,nej.Här missförstog du mig helt.Det jag menar är att många människor är okunniga och tar till våld mot sina djur när de är frustrerade och inte kan lösa problemen själva och jag vill då med det säga att CM s metoder är betydligt mildare och skonsammare än detta.Jag tror nämligen att även folket i programmet använder våld i många fall innan CM kommer dit och hjälper dem.Jag tycker att han hjälper folket att få fason på hundarna och eftersom det då handlar om just problemhundar,så är det svårt för mig att avgöra om ett stackel är just i de specifika fallen nödvändigt eller inte,vi ser ju bara delar av hundens problem.

Fast ingen-åtminstone inte jag har ju förespråkat milda metoder på alla hundar. Folk på forumet vet här att jag förhåller mig rätt mycket till den hårda skolan om jag anser att det är befogat, men jag klickar också. För mig finns inte svart på vitt. Jag tar det som jag anser krävs på varje hund.

Här är vi nog överens tror jag.

Där är vi helt överens, men jag anser dock att stackel (ffa) är onödigt på småhundar..där biter inte förklaringen "men han använder det ägarna vill att han ska använda" på mig för jag anser inte att det är befogat.

Här håller jag med dig.När han använder en del redskap på småhundar kanske det inte alltid är befogat.Jag vill dock ta med att bara för att jag gillar CM så ser jag inte att allt han gör är rätt .Och som jag tidigare skrivit så är jag ju inte för att använda vare sig stackel eller el,men är helt med på det om en expert tror att det kan hjälpa en problemhund till ett värdigare,bättre liv på längre sikt(och här kommer bla skallerormen och elen in)

Okej, och där tycker vi olika.

Ja,det gör vi,men både du och jag har rätt att tänka,tycka och diskutera saken även om vi tycker olika.:)

Ibland kan jag tycka det blir tjafs av mycket,men samtidigt är det för mig både intressant,lärorikt och lite kul att höra både andras åsikter och att få tänka till om det,så att vi har olika åsikter gör mig inget

Jag har svårt att se det som konstruktiv kritik mot Ceasar bara, när en person du inte känner eller pratat med korrigerar sin hund på ett sätt du tycker dig känna igen från Ceasar Millan. Det är verkligen inte bara honom förbehållet med koppelryck. Tvärtom tycker jag han rycker väldigt LITE i de hundar han handskas med.

Delvis knapplån,men jag undrar när du tycker han skadar hundarna?

Jag har inte sett att han uppmuntrar redskapen,men det kanske han gör?I vilket fall som helst är det väl här vi vuxna människor kommer in och får använda förnuftet av att det dels är ett tv-program och dels att han räknas in som expert med varningstexter att vi "vanliga" inte ska använda dessa redskap.Annars är vi ju överens på resten med miljön och att det ibland kan behövas lite extra "kraft"i form av något redskap
Men givetvis, jag ifrågasätter inte folks intelligens, utan ATT han förespråkar ditt och datt som metod. Men givetvis är det bra att han tillägger vikten av en bra eldressör (tex). Än en gång, det är därför jag har så svårt att förstå folks dyrkan och varför de blir så imponerade.

Jag tror nämligen att även folket i programmet använder våld i många fall innan CM kommer dit och hjälper dem.Jag tycker att han hjälper folket att få fason på hundarna och eftersom det då handlar om just problemhundar,så är det svårt för mig att avgöra om ett stackel är just i de specifika fallen nödvändigt eller inte,vi ser ju bara delar av hundens problem.
Jag tror tvärtom, att man inte gjort mycket alls.

Här håller jag med dig.När han använder en del redskap på småhundar kanske det inte alltid är befogat.Jag vill dock ta med att bara för att jag gillar CM så ser jag inte att allt han gör är rätt .Och som jag tidigare skrivit så är jag ju inte för att använda vare sig stackel eller el,men är helt med på det om en expert tror att det kan hjälpa en problemhund till ett värdigare,bättre liv på längre sikt(och här kommer bla skallerormen och elen in)
Absolut, problemen blir ju lösta om inte annat.

Ja,det gör vi,men både du och jag har rätt att tänka,tycka och diskutera saken även om vi tycker olika.
Utan tvekan, det är det yttrandefriheten är till för :D

Äsch då måste jag nog mest tycka Anders är jobbig. Har träffat människan en gång och det är en gång för mycket för mig då han förklarade hur jag skulle göa med min hund, helt utan att jag bett honom och han gav sig inte även fast jag förklarade vad jag gjorde.

Visst nu visste inte jag att det va han, men jag blev ändå lite lack...

Hum, måste skriva nått mer de där såg så himla negativt ut, de var inte så jag menade.. självklart kan inte vem som helst ryck m.m. i en hund, gör man sånt måste man ha förståelse för vissa saker...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 378
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer