En tanke som slog mig, du verkar ju ha väldigt nära till en Ica-butik. Hör dig för där om praktikplats (som då inte innebär att sitta i kassan, utan plocka upp varor och hålla fint på hyllorna - vilket du inte kommer behöva göra ensam) och se om du kan få vara där några timmar i veckan?
Det är varken stressigt, tungt (i längden som heltidsanställd kanske) eller komplicerat, du har folk omkring dig som kan/vill hjälpa dig - och det är många som börjar sina yrkesliv i just matvarubutiker (från 16-18 års ålder...)
DET skulle t.om. du klara av (det kräver heller inga förkunskaper) det är jag helt och hållet övertygad om. Men det är du som måste övertyga dig själv...vi kan inte göra det åt dig, diagnosen kan inte göra det åt dig, arbetsförmedlingen kan inte göra det åt dig, vården kan inte göra det åt dig...
Så, vad har du för ursäkt till att inte ge det ett försök?
Frågar du får du i värsta fall ett nej - fokuserar du på dina dåliga sidor så får du definitivt ett nej, och så kommer det alltid att vara (vilket ju blir ohållbart i längden, det kommer du antagligen få lära dig den hårda vägen om du inte börjar försöka nu) men säg typ "hej, jag heter Molly och jag undrar om det finns möjlighet att få göra praktik hos er några timmar i veckan? Jag är glad, positiv (vilket du beskriver dig själv som i din blogg, om jag inte minns fel) och VILL lära mig att ta ansvar och utvecklas som person!"
Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
Jag hjälper dig mer än gärna att skriva ihop ett mail om det känns enklast för dig (ifall du inte vill gå dit, eller ringa och fråga)
Kanske kan det vara svårare så här på sommaren, när de tar in sommarjobbare och fyller ut med vikarier - men då kan du ju bara lägga till något i stil med "jag förstår om det kanske är svårt så här på sommaren, men jag ville höra mig för om möjligheten, om inte nu så framöver, jag är öppen för förslag".