Äntligen, ÄNTLIGEN!

Vad menar du med detta? Det finns HUR mycket som helst som du kan/borde/vill/ska kunna göra - diagnos eller ej.
SÅ stor diagnos är det inte, visst försvårar den vissa omständigheter - men ingenting är omöjligt att lära sig/jobba med bara för att man har en viss problematik, vill man så går det mesta.
Det är i alla fall du som kommer få göra jobbet, så vad är det du automatiskt kommer kunna nu p.g.a en stämpel, som du inte kunnat innan?

Alltså, nej typ inte. Jag kan till exempel inte jobba, dels har jag ju ingen utbildning och dels skulle det inte finnas någon arbetsgivare som skulle vilja anställa mig. Jag menar, vem anställer någon som har svårt för en massa saker? Det är nog ingen som skulle betala en sådan iallafall.

Ja såklart det är jag som kommer få göra jobbet. Det har jag vetat om hela tiden. Alltså, jag är ju inte så blåst, även om jag nu må vara lite blåst. Jag kommer till exempel få lättare att söka jobb/skaffa utbildning då det finns hjälpmedel jag kan få ta till nu när jag har diagnos, som inte fanns förut då jag inte hade fått diagnosen. Vad exakt för hjälpmedel det är har jag ingen koll på, eller ja, jag vet inte vad det heter.

Alltså, nej typ inte. Jag kan till exempel inte jobba, dels har jag ju ingen utbildning och dels skulle det inte finnas någon arbetsgivare som skulle vilja anställa mig. Jag menar, vem anställer någon som har svårt för en massa saker? Det är nog ingen som skulle betala en sådan iallafall.

Ja såklart det är jag som kommer få göra jobbet. Det har jag vetat om hela tiden. Alltså, jag är ju inte så blåst, även om jag nu må vara lite blåst. Jag kommer till exempel få lättare att söka jobb/skaffa utbildning då det finns hjälpmedel jag kan få ta till nu när jag har diagnos, som inte fanns förut då jag inte hade fått diagnosen. Vad exakt för hjälpmedel det är har jag ingen koll på, eller ja, jag vet inte vad det heter.

Vad gör att du inte kan jobba/gå en utbildning? Är planen att vara sjukskriven/arbetslös resten av livet?

Det finns hjälpmedel att få förskrivet eller fixa själv utan diagnos. :) Det finns en hel del kognitiva hjälpmedel ute på öppna marknaden.

Försök igen.
Det finns anpassade anställningar, du är på inget sätt ett "hopplöst fall" och ADD är på inget sätt ett hinder för arbete.
Kanske är det inte aktuellt i dagsläget - mest med tanke på din inställning till dina problembeteenden, men att kämpa för att frivilligt bli sjukskriven verkar tämligen korkat.
Har du sökt jobb? Kollat möjligheter till anställning med lönebidrag? Praktik? Antagligen inte. Jag hoppas att det är just detta du kommer få hjälp med.

Vad gör att du inte kan jobba/gå en utbildning? Är planen att vara sjukskriven/arbetslös resten av livet?

Det finns hjälpmedel att få förskrivet eller fixa själv utan diagnos. :) Det finns en hel del kognitiva hjälpmedel ute på öppna marknaden.

Det är mina svårigheter som gjort att jag haft svårt för att plugga.
Jobb går ju i princip inte utan utbildning nu för tiden.
Aha det visste jag inte! Enligt dom/där jag kollat så har jag behövt diagnos för att få hjälp.

Det du kan göra själv är ju att skapa rutiner för sömn, motion och kost. Det har ju varit uppe i typ alla dina trådar. Du har också fått massor av förslag på hur du kan göra detta, delvis av personer som själva har diagnosen.

Aha det visste jag inte! Enligt dom/där jag kollat så har jag behövt diagnos för att få hjälp.

Alla jobb jag har haft har jag fått trots att jag egentligen inte ens har en grundskoleutbildning.

Fast du har ju under åren fått hur mycket tips som helst från människor med samma diagnos på vad du kan göra själv.

Men det kanske kan vara svårt att veta vilka råd man ska följa? Man vet att något är fel, men både inom vården och privat får man massa olika förklaringar och olika råd, oavsett om det är en fysisk eller psykisk åkomma. Det kan vara allt från vilken behandlingsmetod som är bäst till vad ens besvär beror på. Det kan vara en oerhörd lättnad att få ett (ungefärligt) svar och hitta någon slags riktning i sitt arbete med sig själv. Sedan är det självklart så att ingen annan kan göra arbetet åt en, men det går i alla fall att hålla sig till någonting och försöka få rätt hjälp.

Försök igen.
Det finns anpassade anställningar, du är på inget sätt ett "hopplöst fall" och ADD är på inget sätt ett hinder för arbete.
Kanske är det inte aktuellt i dagsläget - mest med tanke på din inställning till dina problembeteenden, men att kämpa för att frivilligt bli sjukskriven verkar tämligen korkat.
Har du sökt jobb? Kollat möjligheter till anställning med lönebidrag? Praktik? Antagligen inte. Jag hoppas att det är just detta du kommer få hjälp med.

Nej jag är inget hopplöst fall och det är ju MÅNGA med ADD som jobbar och som fungerar i princip "normalt", det vet jag. Nej, i dagsläget är det inte aktuellt. Men det är ju mitt mål med livet och jag vill ju ut och jobba, eller framför allt få en inkomst så att jag kan börja leva och må bra.

Jag kämpar inte för att bli sjukskriven. Verkligen inte, vad har du fått det ifrån?
Nej, jag har inte sökt jobb. För AF anser inte att dom kan hjälpa mig med det då jag har de svårigheter jag har och utan diagnos skulle det inte finnas någon som vill anställa mig, och utan diagnos OCH utbildning är det helt omöjligt. Praktik har jag haft flera gånger, ibland längre perioder och ibland kortare. I början gick det bra, sen gick det inte bra = mina svårigheter kom in i bilden igen.

Men ja, den biten ska ju en kurator hjälpa mig med.

Men det kanske kan vara svårt att veta vilka råd man ska följa? Man vet att något är fel, men både inom vården och privat får man massa olika förklaringar och olika råd, oavsett om det är en fysisk eller psykisk åkomma. Det kan vara allt från vilken behandlingsmetod som är bäst till vad ens besvär beror på. Det kan vara en oerhörd lättnad att få ett (ungefärligt) svar och hitta någon slags riktning i sitt arbete med sig själv. Sedan är det självklart så att ingen annan kan göra arbetet åt en, men det går i alla fall att hålla sig till någonting och försöka få rätt hjälp.

Fast TS var redan då övertygad om sin diagnos och fick råd som var just till personer med denna diagnos.

Har du kommit i kontakt med en arbetsterapeut någon gång?

Fast TS var redan då övertygad om sin diagnos och fick råd som var just till personer med denna diagnos.

Fast det är en sak att vara medveten om sin diagnos men inte ha fått den, och att faktiskt ha diagnosen på papper.
Det gör mycket för att kunna få rätt hjälp.

Du har kanske inte pluggat på rätt sätt, till rätt saker? (undersköterska var du väl inne på ett tag? Med "din" problematik förstår jag mycket väl att det kändes hopplöst! Det är svårt/stressigt nog för vem som helst som inte har någon diagnos att luta sig mot)
Vad VILL du göra? Och VAD skulle faktiskt kunna FÅ dig att NÅ dit? (ge fasen i att fokusera på varför det inte skulle fungera, det finns alltid lösningar och möjligheter)
Jag har väldigt svårt att tro att din högsta dröm, och ditt mål med livet, är att gå på bidrag och "göra ingenting" som du själv skriver.

Jag skulle inte heller kunna plugga med mina svårigheter, men nog skulle det kunna gå att få ihop en lämplig utbildning (helst praktisk och pedagogisk sådan) om jag bara hittade rätt sätt, och rätt plats.
Heltid kanske inte blir aktuellt för dig, men 10%? 15? 20?`25? 50?
Varför utesluta det innan du provat? Är inte det bättre än ingenting?

Nej, jag har inte sökt jobb. För AF anser inte att dom kan hjälpa mig med det då
AF är lika värdelösa som dom alltid varit, hur tror du jag fått mina jobb då? Inte genom AF iallafall utan jag har sökt på egen hand och sen har det rullat på. Det finns alltid nåt att göra nånstans om man bara vill och anstränger sig lite och förakta inte "bananskalseffekten", visar man bara att man vill så kommer utbildningen i andra hand och kunskap skaffar man sig när det behövs, iallafall gör jag det.

Fast det är en sak att vara medveten om sin diagnos men inte ha fått den, och att faktiskt ha diagnosen på papper.
Det gör mycket för att kunna få rätt hjälp.

Hjälper det dig att skapa rutiner för sömn, kost och motion om du har diagnosen på papper? Ett jobb som du ändå måste göra själv, med precis samma verktyg som folk i dina trådar delat med sig av.

För det första har jag aldrig skrivit att jag vill leva på bidrag och inte göra något alls. Varför säger du så?
Jag skrev ju till och med nyss att min dröm är att jobba och få en inkomst. Trodde det var rätt uppenbart att det var så. Finns väl ingen som vill leva på bidrag och inte göra något alls?

Alltså jag vill fortfarande bli undersköterska, dock är det en mer långsiktig plan.
Jag vill också helst ha praktisk utbildning. Learning by doing Liksom.

Jag har inte uteslutit något heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka