Vadå?Ni ville inte tro vad folk säljer och köper för hästar....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vadå?Ni ville inte tro vad folk säljer och köper för hästar....
Nyfiken här, kan man ens sälja skadade hästar? Finns det någon som skulle vilja ha en sådan häst eller beror det på skadan?
I och för sig kan jag förstå dom ägarna som inte har råd eller lust, är själv i samma sits och börjat fundera/överväga lite olika beslut och tänker att det borde va bättre för hästen att hamna hos någon som inte tappat lusten för den, om det inte är så illa att den mår bäst att somna in förstås.Tycker tyvärr det blir mer och mer vanligt. skadade hästar som säljs som sällskap eller till avel. och ännu mer vanligt att skadade hästar säljs för att ägarna inte har råd eller lust att ta hand om dem tills de blir friska
Jag skulle framförallt inte våga att sälja en konvalescent. Få människor med rätt kunskap för rehabiliteringen kommer välja att köpa en häst där man inte vet till 100% om den blir bra eller inte. Möjligen om det är en häst med massor av kapacitet som säljs extremt billigt, då kan de vara värt att chans kanske, för endel. Men majoriteten av människor som väljer att köpa en skadad hobbyhäst har nog inte tillräcklig kunskap. Annars vet man att den billiga men inte helt fräscha hästen snart kan ha kostat mer än en frisk, fast i veterinärvård.I och för sig kan jag förstå dom ägarna som inte har råd eller lust, är själv i samma sits och börjat fundera/överväga lite olika beslut och tänker att det borde va bättre för hästen att hamna hos någon som inte tappat lusten för den, om det inte är så illa att den mår bäst att somna in förstås.
Ja råd tycker jag att man är tvungen att ta sig.. Men kan förstå att lusten kan försvinna.Jag skulle framförallt inte våga att sälja en konvalescent. Få människor med rätt kunskap för rehabiliteringen kommer välja att köpa en häst där man inte vet till 100% om den blir bra eller inte. Möjligen om det är en häst med massor av kapacitet som säljs extremt billigt, då kan de vara värt att chans kanske, för endel. Men majoriteten av människor som väljer att köpa en skadad hobbyhäst har nog inte tillräcklig kunskap. Annars vet man att den billiga men inte helt fräscha hästen snart kan ha kostat mer än en frisk, fast i veterinärvård.
Min häst står med en allvarlig skada nu, hon var tänkt att säljas. Får vackert vänta tills hon är friskförklarad, igångsatt(stått nästan 3 månader) och tävlad igen för att se så hon läkt som hon ska och håller för samma arbete som innan.
Har man inte råd att ha kvar sin konvalescent tycker jag man borde fundera på om man skulle haft häst från första början
Ja såklart den kan försvinna och jag vet inte hur man ska lösa det mer än att härda ut. Att sälja är inget alternativ för mig.Ja råd tycker jag att man är tvungen att ta sig.. Men kan förstå att lusten kan försvinna.
Har man inte råd att ha kvar sin konvalescent tycker jag man borde fundera på om man skulle haft häst från första början
Om spelreglerna ändras, vilket är bäst? Att hästen säljs med möjlighet att bli frisk eller ska va kvar blir utan vård för ägaren har inte råd?
Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.Avlivas är ett alternativ som jag kan tycka är ganska bra i sammanhanget.
Om du ska sälja en häst som är dålig på något sätt så bör den åtminstone ha en diagnos men jag kan också tycka att man inte säljer en trasig/sjuk häst eftersom jag då anser att man är pengakåt.
Det jag baserar det på är ju att du säljer till någon du inte känner eller VET kommer att ta tag i det. Kanske är personen lika illa som du själv?
Däremot kan jag se nyttan med att ”sälja” eller ge bort en häst till någon man känner som har tid och pengar och i slutänden kommer kunna få en riktigt bra häst. Det har jag sett några gånger och det har ibland slutat med att det inte gick eller att det blev skitbra, dock har de under tiden fått fantastisk vård av nya ägaren.
Varför skulle man inte ha råd att avliva? Det är ju ändå billigare än stallplats, veterinär och foder.Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.
Jag skriver inte om mig själv överhuvudtaget utan mer generellt allmänt (den generella massan), men det kanske inte varit så tydligt.
Fast någon slags sparande får ju en hästägare se till att ha undanstoppat, och ha framförhållning nog att ta ett beslut om avlivning i tid i så fall. Det är klart att en kan bli av med jobbet, vilket såklart snabbt blir dyrt med en skadad häst och veterinärräkningar. Men som sagt, då får en ju ha den framförhållningen och avliva hästen innan pengarna är slut.Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.
Jag skriver inte om mig själv överhuvudtaget utan mer generellt allmänt (den generella massan), men det kanske inte varit så tydligt.
Ibland går det bara inte att spara, det här scenariot jag diskuterar har med något oförutsett som hänt, som omöjliggör att ha råd, ibland går det inte att ha rätt förutsättningar. Med det sagt är det inte så för alla, men det är det här scenariot jag diskuterar och inget annat.Fast någon slags sparande får ju en hästägare se till att ha undanstoppat, och ha framförhållning nog att ta ett beslut om avlivning i tid i så fall. Det är klart att en kan bli av med jobbet, vilket såklart snabbt blir dyrt med en skadad häst och veterinärräkningar. Men som sagt, då får en ju ha den framförhållningen och avliva hästen innan pengarna är slut.
Jag hoppas verkligen att ingen häst eller något annat djur ska behöva ha en ägare som inte har möjlighet att avliva eller kan ta ett lån för att fixa pengar för att avliva den.Ibland går det bara inte att spara, det här scenariot jag diskuterar har med något oförutsett som hänt, som omöjliggör att ha råd, ibland går det inte att ha rätt förutsättningar. Med det sagt är det inte så för alla, men det är det här scenariot jag diskuterar och inget annat.
En som BARA säljer till ett för-alltid-hem och köparen får INTE sälja vidare.
Säljaren skriver dessutom att hon själv var ett för-alltid-hem, men att hennes levnadsförhållande ändrades och därför väljer att sälja
Exakt så! Snacka om att kasta sten i glashus...Detta är för mig fruktansvärt. Att man vågar säga att man är ett-för-alltid-hem och att man kräver detsamma.
Hur ska man kunna lova en sådan sak? När man dessutom gjort misstaget att lova en sådan sak, inser att livet visst kan ändra sig men förutsätter att andra kan lova och de nya ägarnas livssituation inte kan ändra sig. De är ju själva beviset på att det kan det. Får det bara hända dem, inte andra?
Det enda sättet att infria ett sådant löfte är faktiskt att avliva hästen vid en sådan händelse.
Jag har många gånger tänkt att de som vill sälja till för alltid hem är ute efter att hästen inte enligt plan kommer säljas vidare om ett år eller två. Jag som enbart köper ponnyer möter ofta en stor förtjusning, glädje och förvåning över det faktum att min plan är att behålla till slutet, inte att sälja när ett barn har vuxit ur/barnet ska gå över till storhäst/barnet flyttar hemifrån/annat. Sedan finns de såklart de extrema som verkligen anser att ett för alltid hem ska vara tills hästen dör och som inte kan inse att saker och ting kan hända i livet trots att det har gjort det för dem själva men de kanske man gör sig själv en tjänst att inte köpa ifrån. De verkar redan på förhand ha svårt att släppa taget.En som BARA säljer till ett för-alltid-hem och köparen får INTE sälja vidare.
Säljaren skriver dessutom att hon själv var ett för-alltid-hem, men att hennes levnadsförhållande ändrades och därför väljer att sälja
En som BARA säljer till ett för-alltid-hem och köparen får INTE sälja vidare.