Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

De är strukna eftersom de är sålda.

Tack alla som önskat oss lycka till !

Nu ser det ljusare ut :bump: :bump: , sjukbeslaget är av och vanlig sko på vi höll på i 2 timmar igår (med 1 hov) har i alla fall fått 1 söm på var sida som håller ordentligt de övriga gör inte så hemskt mkt nytta (ni förstår kanske hur söndrig hoven är.....) Sedan har vi lappat med lagningsmassa det som inte är så roligt är att denna behöver 15 grader för att torka och här är full snöstorm och mkt långt ifrån 15 grader. Han tittade lite konstigt på oss när vi kom med hårtorken men cool som han är så accepterade han detta en stund tills tålamodet tog slut (är ju inte så långt på en 3½åring), torkade i alla fall lite även om det fortfarande idag är lite mjukt så sitter det i alla fall kvar. Och nu till det bästa, verkar inte ömma ett dugg :banana: , släpade ut den stackaren genom meterhöga drivor i full snöstorm ner till ridhuset idag sedan red vi i snöstormen :o (vi har öppna luftintag upptill i ridhuset vilket gör att just när det är snö som yr så får man lika mkt inne) Gick helt rent och tog för sig bra med det benet (när han ömmade så såg man att han inte riktigt ville ta samma belastning på det som det andra bak) men inte ett spår av detta nu, så nu ser allt mkt ljusare ut (om vi bara lyckas ta oss hemifrån till Flyinge på lördag just nu är vi helt insnöade, transporten står begravd i en snödriva och mer snö skall komma under em-kväll, så man vet ju vad man skall göra imorgon när det slutat snöa... skotta...... :eek:

Så härligt!
Jag håller tummarna att vädergudarna är vänliga!

Om han nu inte skulle ta för sig 100%, så lär de väl ta hänsyn till det, när han har en synlig skada?
Om han nu blir en gnutta öm mot slutet, menar jag?

Om han nu har mörka hovar, så kan det funka med svart skoFÄRG, på massan... Men den kanske har bra färg, och smälter in allaredan? Annars är färgen lätt att stryka på, och torkar fort, troligen även i ditt väder! ;)
Annars är det bara att ta fram fönen! :D

Lycka till!
Från en sur hoppsann, som inte kan åka ned i år...... :mad:

Holsteiner skrev:
Jo, det har jag förstått, men jag var lite nyfiken på det danska stuteriet också. Har den svenska ägaren någon hemsida?

Tyvärr har inte det danska stuteriet någon hemsida, kan bara säga att man dräglar när man ser deras hästar såväl uppfödningar som avelsston, finns inte en häst som man inte skulle vilja ha. Stammarna är inte av denna värld, avelsstona skulle vilken tävlingsryttare som hellst vilja ha men de är i avelsboxen, som de säger skall man avla fram topphästar så måste man avla på topp ston, men så har de också fått fram mängder av kanonhästar.

Själv har han ännu ej fått en riktig hemsida får väl ordna en kvick om han sköter sig och blir godkänd.

Har lagt lite bilder på honom här Joy

Har lite nya bilder som jag skall bli färdig att lägga in.

Bra tips med skofärg, massan är ju gulaktig så det är inte så snyggt.

Tror tyvärr inte att de tar hänsyn även om de ser skadan, de bedömmer ju vad de ser för dagen, dessutom funkar inte hoppningen om han är öm i hoven, det var då vi upptäckte hur öm han var i foten innan. Trycker inte av ordentligt med den då och vrider sig därmed i och med att det blir olika kraft i avtrycket + att han tyckte inte det var särskilt kul att hoppa med öm fosse (konstigt....) gnistan saknades helt (saknades inte idag när vi skuttade över vattenmattan (eller snömattan skall man kanske säga) ett par gånger för att prova foten..... så idag var han inte öm i alla fall får hoppas det håller i sig..

Oki, då fortsätter jag att hålla tummarna!

Jag har använt färg själv, men tänkte att det var så länge sedan jag fick en hov lagad, så att de kanske har kommit med "vänligare" färger, under tiden! :)
Men det är ju klart, marknaden är väl inte så stor, att det är idé att ha färgsortiment! ;)

Det går nog fint med massan, om den bara har satt sig, så det skall nog gå finfint!

mvh

Håller också tummarna på att allt löser sig och att han blir 100% frisk så ni kan ställa upp. Ser trevlig ut.

Jag håller till på Flyinge es. jag studerar där.
nope vet tyvärr inte så mycket mer.
Bara att en av dom såldes till USA men vet ej vem.

Vilken snygging!!! :love:

Håller tummarna för er!

Någon som vet varför vissa hingstar inte har SWB efter namnet, när de är svenska halvblod? :confused:

Det är dessa tre:
Draco 1998 Cardento Caracas
Okeanos 1998 Magini Krocket (han är ju så nära ett helsyskon till Briar man kan komma utan att vara helsyskon)
Jackaroo 1997 Cortez Martini

Okej, varken Cardento eller Cortez är svenska från början, men samtliga tre hästar tillhör ju välkända svenska stofamiljer: (13), (F.2) och (A.8) (dvs stofamiljen som härstammar från Jemara 2470) i nämnd ordning.
(A.8) råkar dessutom vara en av mina stofamiljsfavoriter. ;)

Ett misstag kanske?

Jag har fått för mig att det beror på vad ägarna själva skrivit, kan det vara så?

clownen skrev:
Nu börjat det röra sig på listan över hingstar som är anmälda till bruksprovet. Några har fallit ifrån, andra har tillkommit. Intressant och se vilka som återstår när det väl är dags... :crazy:

Hälsningar Helen

Var inne och kollade på listan idag igen, känns som det börjar bli många strykningar nu...

bonzie skrev:
Var inne och kollade på listan idag igen, känns som det börjar bli många strykningar nu...

Såg också det :( Undras hur många som är kvar när vi kommer...

Har inte kollat, men jag hoppas att Just for fun är kvar. ;) (förutom de tre jag undrade över igår)

Han finns kvar...

Hälsningar Helen

*lånar knapp*

Åh NEEEJ! V.I.P e Krack C och Sundance e Sandro Hit är båda strukna, den förstnämnda var den jag mest av alla ville se...

Suck!! Jag var också nyfiken...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 004
Senast: tott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar