Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

Nej är den också struken nu?

Har inte excel på den här datorn så jag kan inte öppna listan...

Startlistorna finns på Equipe:s sida också (och är uppdaterade), så du slipper excel.

Lägesrapport: Nu är lillkillen installerad på Flyinge, med andan i halsen körde vi isbana med många gupp (tänk vad de är bra på att röja småvägarna) upp till stora vägen sedan var det inga problem.
Skon sitter på plats och än så länge märks ingen ömhet.
Lillkillen som normalt ser mkt hög ut och folk brukar tro att han är betydligt större än vad han är ser ut som en pygme i stallet, han har fått två små bitar på 180 bredvid sig så han med sina 170 ser ut som en ponny.
Inledande ridtur nere i stora hallen gick väl hyffsat bra, det här med knepiga luftöppnande dörrar, sprakande infravärme (ett tips till alla som skall dit det är VARMT i hallen, lillkillen som normalt aldrig svettas var rejält våt efter en halvtimme (för att inte snacka om matte på ryggen som var utrustad med tjock fleece tröja redo för skånsk vinter) dessa konstigheter tog han med en nypa salt men övertäckta speglar de är skumma bor säkert troll under de där skynkena eller vad tror ni, han är i alla fall helt säker på det....
Men som sagt vi är på G, klockan 5 i morgon bitti (gäsp) skall denna stiga upp sedan är det in på vet.besiktning 8.30 (varför skall man alltid hamna bland de första när man är världens morgontröttaste människa). Har fuskat och flätat redan idag skall vi slå vad om att alla flätorna är kaputt när jag kommer dit i morgon bitti...

Lycka till med din hingst!! :bump: :banana:

Jag slår gärna vad och sätter emot då jag vet att dom är kvar i morgon ! :angel:

Jag tror inte din "lilla" kille törs se till så att flätorna försvinner ur manen, när han står i ett nytt stall med massa konkurens runtomkring som dessutom även är lite större grabbar :D. Han inser nog vilket ogynsammt läge han har där i mitten av dessa bestar och kommer därför att hålla sig på mattan så att inte någon av grannarna blir sura om han bökar runt för mkt.

Vad slår vi vad om ? ;)

Hälsningar Helen

Håller tummarna sten hårt nu för er. Du skall se att du är världens mest morgon pigga människa i morgon. Flätorna håller jag med clownen om, att dom kommer att sitta kvar och vara lika fina. Har du möjlighet att uppdatera oss så blir jag jätte glad. Lycka till nu.

Jodå, flätorna satt kvar och nu är vet.bes och exteriör avklarad, dagen började bra uppförde sig exemplariskt på vet.bes "framspringning" i lilla ridhuset gick kanon men när han kom in i stora hallen var det slut på det. Trippig och spänd i skritten, ville inte stå still i uppställningen (normalt fryser han till en staty och kan stå hur länge som helst när man ställer upp honom), dock var jag långt ifrån ensam om detta problem de kom rakt in i hallen och skulle ställa upp med huvudet åt den tomma delen av hallen och all aktivitet och publik bakom sig vilket gjorde att de vill vända sig för att se vad som hände där, sedan var det dags att springa okonsentrerat lite skyggningar hit och dit, några bra setg och sedan var det galopp, man känner sig som om man kommer dit med en helt otränad häst dock är hästen proffstränad innan han kom till Sverige just för visning och när vi tränat funkar allt som ett rinnande vatten och så kommer detta när det verkligen gäller..... Kritiken på kroppen är ju inte precis lika positiv som den vi fick på 3-års testet när allt bara var positivt, det roliga är att det är samma partier de kommenterar men med helt olika uppfattning om dem får ju en att bli lite förbryllad speciellt när samma domare som dömt honom på 3-års är med och dömmer nu. Han har dessutom inte ändrat sig alls i kroppen mer än att han musklat sig mer sedan dess och blivet snyggare i kroppen, därför var man ju ganska säker på att exteriören i alla fall skulle sitta då han hade 988 på treårs men det känns inte som om han kommer upp i dessa poäng med den kritik han fick nu. Ingen rolig start med andra ord får se hur fortsättningen blir.

Vilken av dagarna får ni resultatet på exteriör bedömning och veterinärkontrollen ? Är det på onsdag ?

Hälsningar Helen

Jaha första dagen avklarad då? Men det var ju skönt att ni inte var ensammna om att hästarna blev så här. Lite konstigt det där med extriöm bedömningen, att samma domare kan döma på två helt olika sätt när det är samma häst och dom inte blivit sämre. Fast det är ju lite skillnad på 3 års test och bruksprov. Fortsätter att hålla tummarna stenhårt för din hingst. :bow: Tack för att du är snä'll och uppdaterar oss.

Vad sa dom om halsansättningen?? Jag själv tyckte att den var lite låg på bilden du visade :crazy:

Hehe, du skall se att han nu har "hoppat" upp sina exteriörsiffror! :devil:

Har du eller någon annan sett Undercover, som jag blev så kär i förra året?

Fortsätter hålla tummarna!
;)

mvh

Jättekul att följa er genom provet! Snälla fortsätt berätta om vad som händer och hur det går!

Tyckte din pålle såg enormt trevlig utt på de uppsuttna bilderna!

Har nu haft lite roligt nattarbete och lagt upp en del bilder både från exteriörbed och från den uppsuttna hoppningen på hans sida.

Kolla själv om han ser lika anskrämlig ut som man kan tro när man ser exteriörkritiken :angel: :angel: :confused:

Här är länk

Jag har hela tiden tyckt att han är väldigt intressant av flera anledningar:

Han har en exteriör som tilltalar mig hos en hopphäst.
Han har en stark mödernelinje och en bra stamtavla. Syskon med prestation.
Dessutom så har provet visat att han kan hoppa. Nu är det bara galoppen jag vill se resultatet av :D.
Jag kan inte göra annat en hålla tummarna för din fina hingst. Det här blir kanske den första godkända " bukefaloshingsten " :p

Hälsningar Helen

Ingen aning. Säkert bara en miss. Listorna håller väl ingen högre standard...
Han är väl lika SWE som många av de andra hingstarna. Mödernet är ju helsvenskt och i och med att Cortez är godkänd för svensk avel så borde det stå SWE.

Misstänkte att det kunde vara så, en miss helt enkelt. Lycka nu till. Håller tummarna för er också.

Hej

Tyckte att hoppbilderna på din hingst ser kanonfina ut.
Han hoppar mkt trevligt. :banana:
Jättekul att du låter oss som inte kan närvara att vara med.

Tack föresten till alla Ni som rapporterar från plats. :bow: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 004
Senast: tott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar