Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående hingstarna anmälda till bruksprovet

Bilder vart då???

tack tack...jag letade men missade det eftersom det syntes så dåligt att där var en länk.

Ser kanon fin ut på bilderna. Och jag som inte brukar gilla skimmlar. :angel:

Han ser fantastiskt fin ut :love:

gylle skrev:
Har nu haft lite roligt nattarbete och lagt upp en del bilder både från exteriörbed och från den uppsuttna hoppningen på hans sida.

Kolla själv om han ser lika anskrämlig ut som man kan tro när man ser exteriörkritiken :angel: :angel: :confused:

Här är länk

Äntligen lyckades även jag hitta länken. Wow - vad han hoppar! Och han har utvecklats väldigt mycket från de förra bilderna av honom, en snygging. Ser dessutom snäll ut, det gillar jag.

Uppenbarligen inte tillräckligt bra för att de skall ha honom med till fas 2, började ana ugglor i mossen när de började ändra på hans kritik i efterhand att de hade något i görning, fråga mig sedan inte varför.
En välkänd A-tränare och även välkänd hoppdomare tittade på honom från läktaren när han hoppade och det första han sa efteråt är den kommer att bli godkänd klar 10/10 han tyckte att han klart överglänste alla andra och så rekommenderas han inte ens vidare dessutom strödde de ju själv positiv kritik över honom först.
Men de rekommenderar vidare hingstar som rev och vägrade och absolut inte hade någon särskilt bra teknik. En av hingstarna drog tårna i varenda bom på hela banan och såg ut att inte ha kapacitet att hoppa högre (110).

gylle skrev:
Uppenbarligen inte tillräckligt bra för att de skall ha honom med till fas 2, började ana ugglor i mossen när de började ändra på hans kritik i efterhand att de hade något i görning, fråga mig sedan inte varför.
En välkänd A-tränare och även välkänd hoppdomare tittade på honom från läktaren när han hoppade och det första han sa efteråt är den kommer att bli godkänd klar 10/10 han tyckte att han klart överglänste alla andra och så rekommenderas han inte ens vidare dessutom strödde de ju själv positiv kritik över honom först.
Men de rekommenderar vidare hingstar som rev och vägrade och absolut inte hade någon särskilt bra teknik. En av hingstarna drog tårna i varenda bom på hela banan och såg ut att inte ha kapacitet att hoppa högre (110).

Då tycker jag att du på eget bevåg går vidare i alla fall! Testryttarna har också en del att säga till om.

Tyvärr är det väl så att har de bestämt sig för att de av någon anledning inte vill ha honom godkänd så är det ju bara för dem att ge honom poäng som inte räcker till då spelar det ju inte så stor roll om testryttarna så avgudar honom (vilket de ryttare har gjort som ridet honom nu innan för att vänja honom vid olika ryttare en häst som det räcker att tänka det man vill göra så gör han det....) Exteriör poängen är ju helt i deras händer och de har ju gett honom kritik som lämnar luckor att ge honom låga poäng. Att han hade 988 på 3-års och nu som du ser bara blivet snyggare hjälper ju inte mkt om de inte vill att han skall ha höga poäng, fan vad jag hatar subjektiva bedömningar när det går till så här.

Så du ger upp? Är du kallad till kvartssamtal? Du borde i alla fall ta ett snack med dem och höra deras motivering och lägga fram dina egna synpunkter. Visst är det så att han ska glänsa något alldeles otroligt för att få en andra chans i del II om de inte bjudit in honom dit, men om du - och så många andra - tror på honom tycker jag att du ska köra på (om du kan riskera pengarna utan att få käka havregrynsgröt resten av året).

Jag kan inte annat än hålla med : du borde köra vidare på del 2 av provet i allafall. Även om jag förstår att det kan vara en ekonomisk fråga.

Nu har inte jag sett honom men han verkar ha så mkt kvaliteer så det är synd att inte göra provet fullt ut. Jag har även haft telefonkontakt med några bekanta därnere som tycker att han är riktigt intressant.

Du bör ha ett kvartsamtal och reda ut det här ( det har du betalt för. )

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Jag kan inte annat än hålla med : du borde köra vidare på del 2 av provet i allafall. Även om jag förstår att det kan vara en ekonomisk fråga.

Nu har inte jag sett honom men han verkar ha så mkt kvaliteer så det är synd att inte göra provet fullt ut. Jag har även haft telefonkontakt med några bekanta därnere som tycker att han är riktigt intressant.

Du bör ha ett kvartsamtal och reda ut det här ( det har du betalt för. )

Hälsningar Helen

Jag har nu varit in och läst den sammanställda bedömningen och får nog lov att säga att jag blev väldigt förvånad över sammanfattningen som han fått. Får nog hålla med om att det knappast verkar lönt med ett kvartsamtal. :cry: Hur som helst så är det säkert en mkt fin sporthäst. :smirk:

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Tar mig friheten att svara...

Han är e. Casir Ask ue. Carano uue. Wahnfried

Hälsningar Helen

och jag som hade tänk betäcka mitt Carano sto med Casir Ask!
Detta ser mkt lovande ut :D

Här tycks vara något som inte stämmer, gylles häst och Double O Seven fick SAMMA extriörpoäng OCH hoppoäng och gylles fick BÄTTRE gångartspoäng :idea: men ändå går Double O Seven vidare direkt men gylles inte alls :confused: :confused:

De vill hellt enkelt inte ha igenom honom av någon anledning.

Kan nu ge er hans tidigare bedömningar så kan ni själv avgöra om ni tror han fått rättvisa poäng.

Visad i danmark med följande betyg/poäng:
passende stor hingst ,

God type, kønt hoved ,velansat passende lang hals,middel markeret manke og skulder,lidt lang lænd,kort kryds,

For og baglemmerne passende føre . bevægelsen : særdeles god i trav og galop og middel i skridt.

Serdeles god springning

Kåringskommisionens konklusion: passende ædel hingst, med lidt lang lænd, særdeles god bevægelse och springning.

Om vi tar de betyg som även bedöms i sverige så fick han då
exteriör 9 8 8 gång 7 9 10 hopp 10 10

Sedan är han visad på 3-års här i sverige kritik:
Högställd, elegant hingst med vackert huvud, lång välansatt hals, bra bogparti och kors, något intåad höger ???(har han aldrig varit) något tåvid vänster fram, taktmässig skritt, taktmässig trav svagt påskjut (visade inte mkt trav vid hand efter löshopp), mkt bra galopp med mkt bra påskjut, elastisk och välbalanserad dock för dagen spänd.
Hoppning: En hingst med mkt stor kapacitet, stort hopp, kommer upp bra fram, för dagen spänd och vrider sig bak, försiktig, orädd och sammarbetsvillig, energisk
Betyg ext. 9 8 7 Gång 778 Hopp 8/9

Och så har vi bruksprovets resultat observera att de i efterhand har ändrat från att han var spänstig i hopp till att han är tung. I sista stund har de även lagt till att han har en vinklad has?????

Exteriör 7 7 7
Gång 6 5 8
hopp 8 8

Gick inte att kopiera kritiken men gå själv in och läs den vad tycker ni skulle ni tro att det är samma häst som är bedömd ?

Allmän reflektion....
Det hade varit intressant ifall poängen hade blivit satta ifrån början, så att de inte kunde "trixa" sig fram till att "den hoppade ju så väldigt bra, så vi kostar på den ett par extra exteriörpoäng..."

Sorry, men så har jag i många år känt det.
Vad tycker ni?
Ett ex är Hermés, som jag iof håller en liten knapp på, eftersom jag tycker det är kul med inslag av någon genuin, svensk prestationsstam.. Dessutom är jag inte "livrädd" för hingstar modell mindre.
Men allvarligt talat... Om jag åker på treårstest tex, lär jag inte få en 8 på typen, när jag har en häst som är 160 cm?

Nix, jag tycker att siffrorna skall fram med en gång!
De som har följt online, har ju säkert sett hur kritikerna förändras.

Men, men, nu är ju jag bara en gräsrot, så vad jag anser, angår ju inga nämnder i världen! ;)
Men, jag tycker nog att det många gånger känns som "vem är du, vem är jag..."

mvh

athena skrev:
Vilka, inte Quando VT väl som jag hoppas så mkt på :(.

Det gick ju inte alls speciellt bra för den har jag förstått???

Känner uppfödaren, hon trodde ju mkt på den (och jag också för den delen) Läste "kritiken" för hoppningen. Men jag är ju inte speciellt insatt i sånt här....

Tycker Gylles hingst var superfin! Den borde ha gått vidare! Stå på dig, du kommer allt visa dom hur fel dom hade.

Alltså, det är mygel rakt igenom här. Rent ut sagt på svenska hur FAAN kan dom ha sådana domare, som gör så här? Händer ju år efter år att dom dömmer efter ägare/ryttare istället för hästen. Blir så arg att jag skulle kunna lägga en sådan svordoms ramsa, men tyvärr hjälper det föga.

Dom bara kör över alla ändå. ÖÖÖÖÖRRRRKKKKK säger jag bara.

shady skrev:
Alltså, det är mygel rakt igenom här. Rent ut sagt på svenska hur FAAN kan dom ha sådana domare, som gör så här? Händer ju år efter år att dom dömmer efter ägare/ryttare istället för hästen. Blir så arg att jag skulle kunna lägga en sådan svordoms ramsa, men tyvärr hjälper det föga.

Dom bara kör över alla ändå. ÖÖÖÖÖRRRRKKKKK säger jag bara.
Måste ju instämma! :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 004
Senast: tott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar