Alla former av dating, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skriver var och varannan kille att de har fötterna på jorden? Vafan betyder det? Vad är motsatsen? :cautious:

Visste inte heller vad som menas.

Snabb googling :

"
Vadå fötterna på jorden?
Hur gör man för att inte ha fötterna på jorden? Flyger?
Sitter och kikar på singelprofiler online på match. Väldigt många som skriver att de har fötterna på jorden, eller söker en tjej som har fötterna på jorden.. Vad menar ni?
Att man har ett vanligt jobb? Att man är vanlig?? Vad vore man utan drömmar? Vad är ett vanligt jobb idag? Kanske att man inte söker adrenalinkickar? *skakar på huvudet*
Nej tack till fötterna på jorden.. Däremot ja tack till att ha en plan, lite idéer och en stabil grund att stå på, när man vill stå still och fundera en stund, men ambitioner är ju så kul!
Kan någon förklara för mig vad man menar?

Update 00:22:

Fick precis ett bra svar från en vis man:’

“fötterna på jorden innebär att man har en verklighetsupfattning och inte tror sig vara guds gåva till mänskligheten etc. man förstår att man måste jobba för att få pengar.. att man måste handla för att det ska finnas mat etc. har man inte fötterna på jorden så kanske man är för upptagen med sina drömmar för att “ha tid med sådant som att betala räkningar och gå på ica” till vardags används uttrycket för att definera arbetarklassen.. folk förstår bara inte att det är vad de menar”

"

Fast, jag förstår mycket väl vad du menar. Men vad jag skriver går tydligen inte fram.
Inte stor mening att tugga det. Hursom är jag tacksam att slippa uppfostras av dig ifråga om att människor har känslor, fortsättningsvis. Det är lite förnedrande för oss båda, tycker jag.

Lite olika citat här citerade
Jag tänker nog att precis som grejen med att helt förlita sig på någon är feltänkt, så är det feltänkt att tolka spruckna relationer i termer av "svek". Man sviker inte när man slutar älska, man slutar bara älska. Jag ser inte nyttan av att beskriva - och förstå - relationer i så moraliska eller etiska termer.

Jag funderar på vad det där att "lita fullt ut" på någon överhuvudtaget står för. Och varför det är viktigt?

Jag känner mig extremt okomplicerad när det kommer till tillit till andra människor, men lita "fullt ut"?

Inte stor mening att tugga det. Hursom är jag tacksam att slippa uppfostras av dig ifråga om att människor har känslor, fortsättningsvis. Det är lite förnedrande för oss båda, tycker jag.
Du har ofta väldigt kloka och insiktsfulla inlägg, men samtidigt har du svårt att förstå att alla inte fungerar som du, och tyvärr kan du lägga till en otrevlig ton, som här ovan att andras sätt att tänka är "feltänk".
Sen, så kommer de allra flesta till samma slutsats som du, men det kan ta lite längre tid.
Och om jag har missuppfattat dig, så ber jag om ursäkt :)

Lite olika citat här citerade

Du har ofta väldigt kloka och insiktsfulla inlägg, men samtidigt har du svårt att förstå att alla inte fungerar som du, och tyvärr kan du lägga till en otrevlig ton, som här ovan att andras sätt att tänka är "feltänk".
Sen, så kommer de allra flesta till samma slutsats som du, men det kan ta lite längre tid.
Och om jag har missuppfattat dig, så ber jag om ursäkt :)
Ja, så klart blir jag otrevlig inför den där sortens uppfostran. Det vill jag inte ens undvika.

Varför skriver var och varannan kille att de har fötterna på jorden? Vafan betyder det? Vad är motsatsen? :cautious:

Det betyder att de vill framstå som enkla realister. Min erfarenhet är dock att de är motsatsen, alltså komplicerade romantiker som helt eller delvis saknar verklighetsförankring.

Jag har svårt överlag med folk som beskriver hur de är. Hur vet dom hur de uppfattas av andra?

Fast när man senare fattade att partnern stannade kvar ett tag till, mer eller mindre av medlidande? Jag tror att det hade varit minst lika hemskt att bli varse.
Fattar man det då? Vad är det för partner som dumpar så fort den andre får det jobbigt av olika orsaker, sjukdom eller dödsfall i familjen, arbetslöshet, olyckor mm. Om man nu planerar att göra slut så kan man ju välja sina tillfällen och hur man väljer att göra det.

"- Fy så hemskt, jag fick just veta att mitt barn har blivit påkört och ligger på intensiven.
- Oj så tråkigt för dig. Jag vill separera."

Det betyder att de vill framstå som enkla realister. Min erfarenhet är dock att de är motsatsen, alltså komplicerade romantiker som helt eller delvis saknar verklighetsförankring.

Jag har svårt överlag med folk som beskriver hur de är. Hur vet dom hur de uppfattas av andra?
Kan hålla med om att beskrivande klyschor inte ger så mycket. Men jag tycker att jag är en glad social person, och set inget fel med att skriva npgot sådant i en presentation. Det ger ju en liten bild av vem jag är, och tycker någon att det är missvisande så är den personen nog inte så intressant för mig ändå :p Hellre lite kort beskrivning av en person, för min del, än inget alls. För nog blir jag olika mycket intresserad av någon som beskriver sig som "sverigevän" än "feminist" och "parylejon" och "hemmasittare" tex. Allt på nätdejtingsidor kan vara missvisande. Inte vill jag att de ska strunta i att ha bilder för det ;)

Tillagt: menar inte att du tycker det @Wysiwyg , spånade lite fritt utifrån din post ;)

Fattar man det då? Vad är det för partner som dumpar så fort den andre får det jobbigt av olika orsaker, sjukdom eller dödsfall i familjen, arbetslöshet, olyckor mm. Om man nu planerar att göra slut så kan man ju välja sina tillfällen och hur man väljer att göra det.

"- Fy så hemskt, jag fick just veta att mitt barn har blivit påkört och ligger på intensiven.
- Oj så tråkigt för dig. Jag vill separera."
Det där är nog ändå rätt ovanligt. Och givetvis inget jag försvarar.

Jag har en god vän, som i flera år ältade hur jobbigt det var att hennes ex stannade i relationen när hon var sjuk, då han tyckte att hon inte riktigt gick att lämna pga sin sjukdom. I efterhand har det varit jobbigt för vännen. Men det hade säkert också varit jobbigt att bli lämnad när hon var som svagast. Livet är ju inte så lätt alla gånger.

Statistiskt sett, så kan man se att det är vanligare att män lämnar kvinnor när kvinnan får tex en allvarlig sjukdom. Sjukdom hos kvinnan ökar risken för skilsmässa, medan sjukdom hos mannen minskar risken för skilsmässa. Kvinnor tenderar att stanna hos sjuka män.

Nu verkar ju just han som är grund för exemplet vara extremt hopplös, men på det stora hela är nog det där med att bryta upp relationer jobbigt. Det är svårt att se hur det skulle kunna vara smärtfritt.

Jag tycker att det där med att säga hurdan man är nästan alltid känns lite skumt. Dels för att det är en sak hur man själv ser sig, och en helt annan hur andra ser en. Det finns inget som säger att ens egen uppfattning skulle vara mer korrekt. Egenskaper är ju sociala på sätt och vis, om bara man själv ser en viss egenskap hos sig, verkar det vara något som fattas. Dessutom ser säkert olika andra personer en på olika vis.

Jag tar nästan för givet att när folk säger saker i stil med "jag är generös", så har de ett syfte med det de säger. De vill av någon anledning positionera sig som generösa personer.

Jag tycker att det där med att säga hurdan man är nästan alltid känns lite skumt. Dels för att det är en sak hur man själv ser sig, och en helt annan hur andra ser en. Det finns inget som säger att ens egen uppfattning skulle vara mer korrekt. Egenskaper är ju sociala på sätt och vis, om bara man själv ser en viss egenskap hos sig, verkar det vara något som fattas. Dessutom ser säkert olika andra personer en på olika vis.

Jag tar nästan för givet att när folk säger saker i stil med "jag är generös", så har de ett syfte med det de säger. De vill av någon anledning positionera sig som generösa personer.
Fast då tycker jag att de ofta är helt tvärtom, alltså inte generösa personer alls. Jag drar alltid öronen åt mig när människor säger sådär, det är nästan alltid tvärtom.

Fast då tycker jag att de ofta är helt tvärtom, alltså inte generösa personer alls. Jag drar alltid öronen åt mig när människor säger sådär, det är nästan alltid tvärtom.

Det är också svårt att veta om man menar samma sak. Generös för mig är generös med sin omsorg, jag är inte alls intresserad av någon som köper prylar till mig. Vilket den personen kanske menar.

Kan hålla med om att beskrivande klyschor inte ger så mycket. Men jag tycker att jag är en glad social person, och set inget fel med att skriva npgot sådant i en presentation. Det ger ju en liten bild av vem jag är, och tycker någon att det är missvisande så är den personen nog inte så intressant för mig ändå :p Hellre lite kort beskrivning av en person, för min del, än inget alls. För nog blir jag olika mycket intresserad av någon som beskriver sig som "sverigevän" än "feminist" och "parylejon" och "hemmasittare" tex. Allt på nätdejtingsidor kan vara missvisande. Inte vill jag att de ska strunta i att ha bilder för det ;)

Tillagt: menar inte att du tycker det @Wysiwyg , spånade lite fritt utifrån din post ;)

Alltså, allt ligger ju i hur en själv och andra tolkar det beskrivande tänker jag. Om någon hade beskrivit sig som glad och social hade jag nog inte fäst någon vikt vid det över huvud taget för det säger mig ingenting. Det finns väl ingen som beskriver sig som sur och osocial till exempel? Och det säger ju heller ingenting om HUR personen är eller hur vi kommer trivas med varandra heller. Om man är Sverigevän, feminist, soffliggare eller partydjur säger ju mycket mer än "trevlig, jordnära och hjälpsam" även om det naturligtvis finns nyanser i de första också.

Det handlar inte så mycket om att det blir missvisande utan att jag tänker att.. really? För mig hintar det lite om att det inte finns så mycket självinsikt eller så mycket intresse av hur personer och relationer är. Frånsett från att det, som @Petruska är inne på, mer handlar om bilden de vill ge än hur de faktiskt är tänker jag lite flummigt att vi "blir till" i mötet med andra människor. Min bästa kompis, min partner och mina klasskompisar kommer nog inte beskriva mig på samma sätt även om jag själv tycker att jag är hyfsat beständig.

Alltså, allt ligger ju i hur en själv och andra tolkar det beskrivande tänker jag. Om någon hade beskrivit sig som glad och social hade jag nog inte fäst någon vikt vid det över huvud taget för det säger mig ingenting. Det finns väl ingen som beskriver sig som sur och osocial till exempel? Och det säger ju heller ingenting om HUR personen är eller hur vi kommer trivas med varandra heller. Om man är Sverigevän, feminist, soffliggare eller partydjur säger ju mycket mer än "trevlig, jordnära och hjälpsam" även om det naturligtvis finns nyanser i de första också.

Det handlar inte så mycket om att det blir missvisande utan att jag tänker att.. really? För mig hintar det lite om att det inte finns så mycket självinsikt eller så mycket intresse av hur personer och relationer är. Frånsett från att det, som @Petruska är inne på, mer handlar om bilden de vill ge än hur de faktiskt är tänker jag lite flummigt att vi "blir till" i mötet med andra människor. Min bästa kompis, min partner och mina klasskompisar kommer nog inte beskriva mig på samma sätt även om jag själv tycker att jag är hyfsat beständig.

Ehum, jag gör.
Sur, tvär och osocial. Så beskriver jag mig själv.
Dock brukar inte folk hålla med mig om den beskrivningen :p

Jag har precis fått reda på att en kille jag legat med, och dejtat, och senast i helgen flirtat med har flickvän. Skrev precis till honom "Jag visste inte att du hade flickvän?" Får se vad han svarar.

Ehum, jag gör.
Sur, tvär och osocial. Så beskriver jag mig själv.
Dock brukar inte folk hålla med mig om den beskrivningen :p

Okej, skulle ha skrivit "de flesta".

Men det visar ju att hur vi beskriver oss själva kan ha rätt litet att göra med hur andra uppfattar oss.

Okej, om presentation på Tinder.. Jag har hittills inte skrivit något, jag skaffade ett konto mest för att kolla utbudet typ.
Hur tänker ni om presentationen? Vad skriver ni själva eller vad uppskattar ni att andra skriver? Kravlistor går ju bort. OBS! Vill inte ha diskussionen om längd igen, den grejen har vi alla fattat tror jag.

Jag var utan typ 2 veckor men med tanken om att skriva något kort. Jag föredrar en presentation men väljer inte enbart pga det utan det är liksom mer intrycket man får genom bilder, presentation, anthem, ev spotify, insta och fb-vänner.

Gick ju dock åt helvete ändå första dejten så egentligen spelar det väl igen roll alls :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V