Aggressiv hund på gård

Visa gärna föreskrifterna som säger att jag måste ha tillstånd.
Tillägg: visa gärna samtidigt föreskrifterna som säger att flexikoppel och spårlina inte är tillåtet under förbudstiden.
Du får nöja dig med att antingen tro på mig eller själv leta upp hur det förhåller sig.
Du är skyldig enligt lag att hålla reda på vilka lagar som gäller för dig och dina aktiviteter.
Min sambo är jägare och vi äger båda jaktmark.
Månne kan vi kanske ett och annat om det då också.

Du får nöja dig med att antingen tro på mig eller själv leta upp hur det förhåller sig.
Du är skyldig enligt lag att hålla reda på vilka lagar som gäller för dig och dina aktiviteter.
Min sambo är jägare och vi äger båda jaktmark.
Månne kan vi kanske ett och annat om det då också.

Men det är du som påstår att det inte är tillåtet, rimligtvis ligger då bevisbördan på dig.
Jag har koll, eftersom jag är SBK-ansluten och måste ha koll eftersom en del av min träning är undantagen föreskrifterna. Därför är det viktigt att jag har koll på lagtexten eftersom personer kan ifrågasätta.

Ingenstans i föreskrifterna hittar jag att spårlina och flexikoppel skulle vara förbjudet, så jag ber dig igen att visa var det står. Ber dig också visa var det står att man alltid måste be om tillstånd för att lägga ett spår på mark där allemansrätt råder, då jag inte hittar något sådant heller.

Men det är du som påstår att det inte är tillåtet, rimligtvis ligger då bevisbördan på dig.
Nej det är din aktivitet, din bevisbörda.
Men hag rekommenderar jaktlagstiftningen med tillhörande förordningar och jägarförbundets hemsida.
För hund med flexikoppel kan du antagligen Googla.

Nej det är din aktivitet, din bevisbörda.
Men hag rekommenderar jaktlagstiftningen med tillhörande förordningar och jägarförbundets hemsida.
För hund med flexikoppel kan du antagligen Googla.

Vadå min aktivitet? Jag nämnde mina aktiviteter efter att du kommit med felaktiga påståenden.
Googlade angående flexikoppel, hittade inget. Så du får nog leta fram bevisen på det du sitter och påstår, det skulle uppskattas.

Hunden är kopplad, alltså är det tillåtet.
Det är endast om hunden är lös som den ska hålla sig inom någon meter från föraren.

Visa gärna föreskrifterna som säger att jag måste ha tillstånd.
Tillägg: visa gärna samtidigt föreskrifterna som säger att flexikoppel och spårlina inte är tillåtet under förbudstiden.
Nej, det är inte kopplad eller ej som lagen uttalar sig om, utan att hunden skall hindras från att störa vilt. Du har ju själv skrivit att hunden kan vara lös om den håller sig i en enmeters radie från föraren, vilket är riktigt.

Det är nästan omöjligt att hindra en hund från att störa vilt oavsiktligt eller avsiktligt i en 15-meters spårlina, därför är det bäst att få ett ok från markägaren eller jakträttsinnehavaren. Tack och lov går det att spåra i kort koppel också.

Jo om du är på hans mark så befinner du dig på hans fastighet.
På min fastighet som består av skog, hagar, vägar och tomter ligger det 3 bostadshus.
Gå in på Hitta.se och titta på karta med tomter så kan du se hur hans fastighet ser ut.
Ha! rolig karta.

kn:Men tänk på att bara för att tomter är uppdelade behöver det inte betyda att han inte äger flera av dem. Det kan vara avstyckat/planerat men samma ägare :D. Dvs man kan inte sälja en bit mark som tomt om inte ngn filur varit där och ritat streck på kartan först, för länge sedan eller nyligen.

Tex om området runt hans hus har en vit ruta runt sig och sedan har ett annat vitt streck runt ett jätteområde upp till vägen och så fyrkanter runt grannhusen som ligger i stora rutan. Då kan rutan runt hans hus betyda att det är en säljbar enhet och planerad för hus, medan hela stora området är en annan enhet men planerad för X (får, åkrar, inget speciellt, men definitivt inte hus) som han äger och rutorna kring grannhusen betyda att han sålt, hyrt ut eller avstyckat men inte sålt eller bebyggt marken där.

Så det är bäst att tex inte bara gissa att ett visst område som är stort är ngt slags "allmänning" och lägga ned fiberkabel där/hugga lite träd eller dyl utan bäst att fråga ngn på länsstyrelsen el så om det kan vara någons mark.

Senast ändrad:
Den springer inte vind för våg alls.
Dels så är den av typen plåster och dels så håller vi oss på vägar, tomter, gårdsplan och parkmark.
Vi har t.ex en camping att vara på.
Men vi lämnar inte fastigheten.
Dessutom så får vi ju använda hunden vid jakt, vildsvin är lovliga året runt och vi har stora problem med dem.
Sambon har dock hunden i koppel när han letar vildsvin.
Jag håller mig inomgårds.
Suggor med kultingar/dragna spenar är inte lovliga vid någon tid på året.

Nej, det är inte kopplad eller ej som lagen uttalar sig om, utan att hunden skall hindras från att störa vilt. Du har ju själv skrivit att hunden kan vara lös om den håller sig i en enmeters radie från föraren, vilket är riktigt.

Det är nästan omöjligt att hindra en hund från att störa vilt oavsiktligt eller avsiktligt i en 15-meters spårlina, därför är det bäst att få ett ok från markägaren eller jakträttsinnehavaren. Tack och lov går det att spåra i kort koppel också.

Fast jag frågar inte vad som är "bäst" eller ej, jag frågar var det i föreskrifterna står att flexikoppel och spårlina ej är tillåtet. Det var det som var påståendet.

Från Naturvårdsverket:
"I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig."

Det står alltså inte att den inte får vara fem meter ifrån dig om den är kopplad.

Dels så är den av typen plåster och dels så håller vi oss på vägar, tomter, gårdsplan och parkmark.
Dessutom så får vi ju använda hunden vid jakt, vildsvin är lovliga året runt och vi har stora problem med dem.

Hund får mig veterligen inte alls vara lös under jakt under denna perioden. Oavsett om man jagar lovligt byte eller ej.

Fast jag frågar inte vad som är "bäst" eller ej, jag frågar var det i föreskrifterna står att flexikoppel och spårlina ej är tillåtet. Det var det som var påståendet.

Från Naturvårdsverket:
"I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig."

Det står alltså inte att den inte får vara fem meter ifrån dig om den är kopplad.
Kolla lagtexten i lagboken.

Spelar ingen roll, koppeltvång är koppeltvång oavsett. Även om ni inte lämnar fastigheten så får hunden inte störa något vilt, inte ens på privat mark. Och grattis då om du har en hund som inte lämnar dig en meter oavsett vad som dyker upp, det är inte många som har det så bra.

Men koppeltvång är koppeltvång oavsett, sen är jag inte för extremt koppeltvång, jagar inte hunden eller bryr sig om vilt alls och lyssnar på ägaren så tycker inte jag det är fel att hunden är lös. Sunt förnuft kommer man långt med men ska man föresrpåka koppeltvång hit och dit kanske man ska följa det själv och inte hänvisa till att det är okej för att det är privat mark.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård