Jag tror förklaringen är att detta inte är vägar, utan GATOR.Men lustig nog så verkar kommunerna köpa marken runt vägarna, i synnerhet när det byggs upp nya bostadsområden inne i samhällen. De köper då också upp vissa områden som blir grönområden inom bostadområdet.
Att de ska finnas bestäms genom att de ritas ut i detaljplan etc. Dvs. grundat i bygglagstiftningen. Där diverse ytor gemensamt kallas allmän-plats-mark. Den löses in eller exproprieras sedan av kommunen för att både ägas och förvaltas av dem.
Om man inte i planen bestämmer att det ska göras av någon annan, som en samfällighetsförening (t.ex. i vissa bostads- och sommarstugeområden).
Allmänna vägar är de som beslutas om enligt väglagen och syftar till att ge landet ett sammanhängande vägnät för de behov som inte är så lokala. Förvaltas som huvudregel av Trafikverket. Men inom mer tätbebyggda områden brukar man lämna över väghållningansvaret för dessa till kommunerna - utom för de största som t.ex. riksvägar
Och sen finns de enskilda vägarna... ägda av enskilda fastigheter eller gemensamt av flera.
Och då kan kommunerna ju äga en del "vanliga" fastigheter (av helt andra skäl och för andra syften än allmän-plats-marken) och därmed även enskilda vägar också.