Sv: Stressad hund *jättelångt*
Och bry dig inte om folk som tittar på dig och tänker "Gud vad ouppfostrad hund hon har". Du försöker ju iaf!
Ja, jag kan inte låta bli att undra vad andra tänker, och framför allt om jag ska ignorera vissa beteenden, vad tror inte folk då?
Till alla:
Det har gått upp och ner sedan sist. Hennes osäkerhets syns som svart på vitt nu. Antingen har jag börjat lära mig hennes signaler bättre, eller så visar hon dom bättre nu, alt har hon blivit mer osäker. Jag hoppas på de båda första! Numera trycker hon sig mot mitt ben när folk går förbi
För någon vecka sedan skällde hon ut en mamma med barn
Innan har hon skällt på folk (vissa) med väskor. Jag tänkte att hon antingen bara tog förgivet att det var en hund, eller att hon helt enkelt behövde uttrycka sin ängslighet på något i brist på hundar. Dock slutar hon väldigt fort och är helt tyst när hon går förbi, tittar inte ens. Förutom med mamman och barnen. Hon skällde tills dom var 10 meter bakom oss.. Någon dag innan det skällde hon på en hund, och när jag bröt synkontakten så satt hon och skakade och morrade. Efter det var jag helt uppriven och sa till sambon att nu ringer vi tränaren. Sedan dess har dock promenaderna gått från klarhet till klarhet, så vi avvaktar ännu en stund. Jag har ju med mig klickern och godis ut. Lär henne att när jag säger hennes namn ska hon titta på mig, då klick-godis.
Senaste hundmötet tittade hon på mig i flera sekunder förbi en hund
Hon skällde knappt på den efter att jag började med skvallerträningen! (Heter det så?) När hon är mitt i skällandet och jag påkallar hennes uppmärksamhet så tittar hon på mig
Jag har hittat våran grejj nu!
Människoproblemet ska lösas med mycket promenader bland folk. Hon har varit skygg som valp men det tränade vi bort fort. Nu kan hon vara osäker om någon närmar sig för fort, men hälsar gärna osv.
Nu ska jag försöka ta vissa promenader med båda hundarna tänkte jag, vad tror ni om det? Gjorde det igår kväll och imorse. Det gick betydligt bättre än när jag och sambon gick med varsin samtidigt
Idag på morgonpromenaden med båda så fick dom rasta sig (dom får nosa en och en) och sedan tog jag båda två i en hand. Hade Haltis munsele på båda, och satte öglorna runt handleden på andra handen.
Dom såg en liten vovve precis utanför huset och S börjar skälla. Detta brukar trigga igång den andra vovven (T) men istället för att T skällde också så gick T på S, sa till henne att sådär får du minsann inte hålla på! S tystnade
Skällde efter en stund igen, T på henne och S tystnade, blev till och med lite lugnare. Sen satte jag dom på varsin sida om mig, då skällde S en gång till, sen var det bra. Får erkänna att jag har lust att låta T uppfostra S, men jag är osäker..
Nu har jag massor av frågor här som jag hoppas att alla underbara stöttande människor i den här tråden vill hjälpa mig med!
Vilket ord tycker ni passar vid skvallerträning? Vill inte använda namnet, utan ett unikt ord, kanske "skvaller"?
Det gick betydligt bättre när jag gick själv med båda, än när jag och sambon har varsin samtidigt.. Vad kan det bero på?
När T gick på S, tyder det på att hon anser sig vara flockledare? Hon är ju högre i rang än S, men inne är
T väl medveten om att jag och sambon är ledare, för hundar "spelar" väl inte sådant? Inte låter man en flockmedlem med lägre rang bestämma över en? Ute försöker T gå framför mig, korsa min väg osv men det får hon icke. Däremot misstänker jag att hon kör med sambon.. Varje gång jag promenerar med T för första gången på ett tag är hon odräglig, efter andra promenaden går hon där jag säger åt henne att gå osv, då kan jag ge henne mer frihet!
Kan jag låta T säga till S? Eller sätter jag mig själv i en underlägsen position då?
Hur kan jag enklast jobba med S och hundmöten när T är med? T är inklickad så hon förväntar sig godis vid klick=kan inte använda mig av klickern..
Ja, jag har massor av frågor egentligen, men dom kommer väl med tiden ^^