Sjalvklart beror det helt pa vilken hund man har. Mina tva ar bada tillrackligt forarveka for att mitt missnoje oftast ska racka for att de avbryter sitt beteende, men om de ar tillrackligt hogt i varv hor de inte min rost utan att jag fysiskt tar tag i dem. For att det ska fungera, aven for mina, maste jag dock grabba tag precis i ratt tid for att avbryta deras tanke.
Jag har anvant en oppen handflata mot huvudet pa Princess Diva (da hon var pa vag forbi gled handen mer med ansiktet pa henne an en orfil) nar jag inte hann ta tag i hals skinnet och hon var okontaktbar med rosten. Pa henne fungerade det helt utmarkt da hon upptackte att jag hade en annan asikt an henne och valde att lyssna och lagga sig i stallet.
Jag ar liten och vager mellan 50 - 53 kilo och gar for det mesta med tva rottisar som tillsammans vager 20+ kilo mer an mig. Miss Mandy drar aldrig tillrackligt for att dra omkull mig langre ... Princess Diva, a andra sidan, drar omkull mig i varenda skyddstraning och skulle ocksa kunna tankas gora det i andra sammanhang om jag inte har 100% koll.
Om jag ska kunna ga med bada mina kopplade, eller kunna ha bada losa nar vi ar ute och gar sa betyder det att jag MASTE ha "kadaver" discipline. Jag kan inte ha rottisar som svarar pa utmanande hundar som hanger langst ut i kopplet och gafflar ... eller annu varre, kommer rusande losa och utmanar mina tva. Sarskilt gar inte det nar vi ar i Sverige dar det inte spelar nagon roll med beteendet hos den attakerande hunden om min Rottweiler foljer sin instinkt och biter for hart och darmed dodar en attackerande hund. Finns det en chance att fa attakerande hundar att komma av sig sa att attacken uteblir sa ar val anda det det basta?