Tror ingen här har uppmanat någon att slå hunden till lydnad. Det är som att skjuta sig själv i foten. Däremot kan det krävas på vissa hundar att man genom en lavett, kick eller knuff väcker hunden ur ett blockerat stadium, för att sedan, när hunden nyktrat till och ser föraren, gå in och korrigera hunden och ta tillbaka den till en korrekt position. Vissa hundar kan i vissa lägen bli så blockerade att du kan göra allt som fan har i sin anteckningsbok utan att hunden uppmärksammar en jota. Där krävs det att man bryter den blockeringen så att hunden blir mottaglig för korrigeringen, om det så krävs att man smäller till den, spolar vatten på den eller vad man nu känner är lämpligt.Jag har haft både hund och häst i många år, så det är klart att jag vet att djur kan orsaka skada och inte alltid går att kontrollera. Det jag vänder mig emot är att man skulle kunna lösa problemet genom att SLÅ dem.
Ja, djur ska hanteras rätt, där är vi helt eniga. Finns det bara alternativen "gosenallar helt utan drive" eller arbetande hundar som är så skarpa att man måste vara våldsam mot dem för att det inte ska ske olyckor?!
Jag förespråkar inte våld mot djur i uppfostringssyfte, men om min hund, som ursprungligen är en jaktras, fått tag i någons katt, en liten sällskapshund eller liknande med motivet att denna ska jag leka med som en död kanin, då hade jag inte tvekat att lappa till honom så öronen fladdrar om jag inte lyckats få honom att släppa på något annat sätt väldigt omgående.