Du beskriver Miss Mandy har. Jag kallar henne for "fun police" ... ingen far bli for upphetsad, springa for fort, eller busa for hart. Hon ser sig som en ledare som vill ha lugn och ro i flocken. Har jag med mig hundar som Diva kan springa och busa med far Mandy ga fot och halla sig nara mig. (inte utstallnings fot, men i den positionen)
Awesome!!!
Jag har tva mycket skarpa och aktiva rottisar och vet precis vad du sager. Det har talar inte alls for nagon som ar lat ... Tvart om, det talar for nagon som ar beredd att gora vad man maste for att ha en fungerande hund i samhallet.
Alla jag kanner som ar "balanserade tranare" (som det heter har i USA nar man anvander bade R+ och P+) anvander myket mer beloningar an "enbart possitiva" tranare. Det viktiga ar inte hur stark bestraffningen ar, det viktiga ar att det finns en bestraffning som kommer ratt och talar om exact for hunden vad den gor for fel. Som du sager, hunden VET vad som forvantas och behover inte tveka om vad Matte eller husse vill. I min erfarenhet ger det en mycket tryggare hund som mar bra da den aldrig behover forsoka "stodda sig", forsvara hus och hem eller personer, eller allmant upptrada som en mobbare ... tvart om, det ger en glad och trygg hund som vet precis hur langt den kan ga innan "himlen ramlar ner over huvudet pa den".
Miss Mandy ar den glada possitiva hunden, som annars kan vara en ren pest da hon star med bred bringa och talar om for alla andra hundar hur stor och farlig hon ar ... For mina manskliga ogon ser det ut som en utmaning, men hon gor inget nar andra hundar gor utfall och hanger langst ut i kopplet med ett aggresivt gafflande, hon sager inget, hon bara star dar.
Numera lagger jag henne ner om vi moter en hysteriskt skallande hund. Mandy kan ju inte garna se stoddig ut nar hon ligger och den andra hunden hanger i kopplet
och dessutom kommer oftast den andra hunden av sig om hon ligger
Mandy har nu lart sig att inte spanna ut brostet nar vi moter andra (darfor att da maste hon ju alltid lagga sig) och det ar enklare att inte ens titta pa den andra hunden.
Jag vet inte hur manga ganger jag greppat hennes (och Diva's) hals skinn med ett klart hot i rosten nar de borjat spanna sig ... men jag vet att det har hjalpt och att ingen av mina ens spanner sig numera.
Pudeln som kom rusande med varje harstra pa skaft och vilt morrande/skallande kom helt av sig nar Diva bara lag dar pa graset och sag angslig ut (angslan var mitt RYT att hon skulle ligga PLATS, hon ville helst komma och gomma sig bakom mig) medan jag tog ett steg narmare Mandy for att hon inte skulle ga in och forsvara Diva. Pudeln stannade 3-5 meter fran Diva och kom helt av sig i aggresiviteten sa agaren hann ikapp den och kunde bara bort den lilla.
Och jag ALSKAR att se mina hundar losa ... de kan springa och undersoka allt har i livet, med svansen i topp, bara for att de VET vad som galler. Det finns ingen graskala. Gor jag en inkallning kommer man. Alltid. Utan att ens fundera pa det. Huvudsakligen for att da far man en beloning ... men ocksa for att man vet att "himlen ramlar ner over huvudet" om man inte kommer.