Aggressiv hund på gård

Och inte heller vad som är fel.
Störst problem för att kunna avgöra är att jag inte vet om vägen är allmän, privat med bidrag eller privat utan bidrag.
Som sagt, är det tillräckligt avstånd så spelar tomt eller inte tomt någon roll alls. Ingenting spelar då någon roll om det är privat eller inte. Och eftersom inte ägaren till den arga hunden nämnt någonting om det och det är okej att gå där på egen risk så får man förutsätta att det är okej att passera om inget annat sägs.

Det är oavsett aldrig rätt att på något vis okej att ha en allmänfarlig hund på en öppen tomt. Har man en sån hund respekterar man allmänheten genom att ha den inom staket eller i koppel. Dock som sagt, sällan något går att göra åt sådant sålänge inget har hänt.

Eh nej. Jag är inte hemma hos honom. Lika lite som att jag är hemma hos de andra husen längs med vägen. Så funkar det inte i Sverige.
Jo du är hemma hos honom på hans mark.
Och om de andra husen har mark som du rider på så är du hemma hos dem med.
Det som är unikt i Sverige är att du i många fall får vara hemma hos andra helt fritt.
Men det finns fortfarande vissa regler för det och markägaren har liksom första tjing på marken.
Markägaren har dessutom massor med rättigheter som besökare inte har.
T.ex. så har markägare och jakträttsinnehavare rätt att koppla upp din lösa hund om du inte gör det själv.
Jakträttsinnehavaren har också rätt att använda hund vid jakt hela året.
Vildsvin jagas året runt.

Jag har inte gått in på någons fastighet. Vägen går utanför.
Och man har alltid strikt hundägaransvar. Och det är absolut inte okej att en hund springer ut från gården ut på en väg och attackerar andra. Oavsett privat väg eller ej.
Vill tillägga att när det finns risk för att en ryttare skadar vägen, till exempel i tjällossningstider, går det visst att förbjuda någon att rida på en enskild väg. Allemansrättens förutsättning för att du får rida på vägen är att vägen inte tar skada på något sätt, vilket kan ske under vissa väderleksförhållanden. Det är därför du ska gå in på Trafikverket.se och kontrollera vägens status.

Och att en timmerbil eller traktor orsakar större skador är ingen ursäkt för att rida på vägen under den väderleken.

Det funkar inte så.
Säger jag med erfarenhet av att ha diskuterat en bilist hemma på grusvägarna, som inte brydde sig om att sakta ner för ryttare.
Inte så stort problem i mitt specifika fall, men när det gäller de ungdomar som också rider längs vägen känns det mer riskabelt.
Den polis jag pratade med tog emot ärendet - inklusive registreringsnummer - och rekommenderade att de som råkat ut för bristande hänsyn i trafiken skulle ringa polisen och klaga. För om det kom tillräckligt många klagomål/anmälningar om bristande hänsyn, så kunde de prata med honom.

Så som du beskriver situationen har grannen berättat för dig att hans hund är aggressiv mot andra hundar men de facto har det inte förekommit någon riktig incident?
I så fall ser jag inte vad polisen skulle kunna göra.

Här har boende i ett hus som ligger längst in på en grusväg med skog bakom fysiskt attakerat hästar och ryttare med polisanmälan som följd. Hjälpte inte det minsta utan alla, både ryttare och gående, drar sig för att gå förbi eftersom man inte vet vad reaktionen blir. Varken vägen eller skogen är hans utan markägaren bor tidigare på samma väg och har markerat att det är fritt fram att rida. Dock är det ju mindre roligt när det flyger ut en gubbstrutt och gormar och viftar på en så fort man försöker gå förbi.

Det har ingen betydelse. Läs på om allemansrätten och om strikt hundägaransvar.
Jag är mycket påläst.
Nu när du vet att hans hund äter andra hundar så skulle du räknas som vårdslös om du går förbi där med dina hundar.
Om inte vägen har bidrag då.
Att ha sin ilskna hund lös inne på sin tomt på en jordbruksfastighet där ingen behöver vara annat än för rekreation är på inget vis förbjudet.

Jo du är hemma hos honom på hans mark.
Och om de andra husen har mark som du rider på så är du hemma hos dem med.
Det som är unikt i Sverige är att du i många fall får vara hemma hos andra helt fritt.
Men det finns fortfarande vissa regler för det och markägaren har liksom första tjing på marken.
Markägaren har dessutom massor med rättigheter som besökare inte har.
T.ex. så har markägare och jakträttsinnehavare rätt att koppla upp din lösa hund om du inte gör det själv.
Jakträttsinnehavaren har också rätt att använda hund vid jakt hela året.
Vildsvin jagas året runt.

Jakträttsinnehavaren och markägaren har rätt att koppla hund som löper fritt och där ägaren inte är ja. De får inte ta en hund som står bredvid sin ägare eller under dess lydnad och tillsyn. Givetvis. Det är nog gränsfall till stöld faktiskt och jag hade garanterat direkt ringt polisen om någon tog hunden och anmält det som det också.

Och nej. Man är inte hemma hos någon för att man är på någons mark. Det är inte samma sak som tomt.

Du kan kalla det vad du vill och diskutera detta i evigheter tror jag.

Man får fortfarande inte hålla hund på ett sådant sätt att man tillåter att den springer fram och biter folk och fä. Man har alltid strikt hundägaransvar. Även på sin egna mark, såklart. Och man får gå på privata vägar sålänge de inte går genom någons tomt.

Jaktförordningen.
Du får inte träna för jakt utan att ha jakträtten.
Uppletanderuta räknas nog inte som jakt men döremot som alldeles för lös hund för förbudstiden.

Men @linnsan tränar inte jakt mig veterligen, så det är helt ovidkommande. Nej, uppletanderuta räknas inte som jakt, och den behöver inte vara särskilt stor och då fortfarande vara helt laglig även under förbudstiden.

tillägga att när det finns risk för att en ryttare skadar vägen, till exempel i tjällossningstider, går det visst att förbjuda någon att rida på en enskild väg.
Ett sommarstugeområde fick förbjuda hästar på sina vägar efter att ett känt travstuteri hade använt vägarna litet för mycket som träningsbana.

Vill tillägga att när det finns risk för att en ryttare skadar vägen, till exempel i tjällossningstider, går det visst att förbjuda någon att rida på en enskild väg. Allemansrättens förutsättning för att du får rida på vägen är att vägen inte tar skada på något sätt, vilket kan ske under vissa väderleksförhållanden. Det är därför du ska gå in på Trafikverket.se och kontrollera vägens status.

Och att en timmerbil eller traktor orsakar större skador är ingen ursäkt för att rida på vägen under den väderleken.

Vägen har inte tagit skada och det har inte varit tal om att personen ens försökt förbjuda ridande. Problemet kvarsår ju dock även om jag går utan hästen. Detta har ju verkligen inget med saken att göra. Frågan gäller vad man gör när någons hund springer ut på vägen och vill käka upp ens hundar så att man inte kan gå förbi.

Det är ju inte alls aktuellt eftersom att jag inte frågat om man får rida på privata vägar som man tar sönder där ägaren säger nej. Så förstår inte vad det har med saken att göra alls?

Under förbudstiden så skall hunden vara bara max någon meter från föraren.
Hur stora är dina rutor?
Under alla tider på året så får markägaren eller jakträttsinnehavaren koppla upp en lös hund.
Om inte föraren gör det omedebart vid anmodan.

Du blandar äpplen och päron.
Man behöver inte markägarens eller jakträttsinnehavarens tillåtelse för att lägga ett spår där allemansrätt gäller. Under spårning är inte hunden lös. Varför sitter du och påstår felaktigheter? Är det inte förbudstid får mina rutor vara så stora som jag känner för, även utan markägarens tillstånd. Så det du påstår om att man måste ha tillåtelse för att lägga spår och göra uppletanderutor är mig veterligen fel.

gäller. Under spårning är inte hunden lös. Varför
Den är för långt ifrån föraren för att det skall vara tillåtet under förbudstiden.
Inte ens flexikoppel är okej.
Under jakttiden så kan spårträning störa jakten.
Därför så måste man ha tillstånd.
Det har däremot inget med spårlinan eller lös hund att göra.
Jakt kan pågå året runt, det finns alltid något att jaga.

Den är för långt ifrån föraren för att det skall vara tillåtet under förbudstiden.
Inte ens flexikoppel är okej.
Under jakttiden så kan spårträning störa jakten.
Därför så måste man ha tillstånd.
Det har däremot inget med spårlinan eller lös hund att göra.
Jakt kan pågå året runt, det finns alltid något att jaga.

Hunden är kopplad, alltså är det tillåtet.
Det är endast om hunden är lös som den ska hålla sig inom någon meter från föraren.

Visa gärna föreskrifterna som säger att jag måste ha tillstånd.
Tillägg: visa gärna samtidigt föreskrifterna som säger att flexikoppel och spårlina inte är tillåtet under förbudstiden.

Nehej nej.
Nu så skall jag gå ut med schäfern.
Lös på alldeles egen mark.
Fast det får du ju inte eftersom det är koppeltvång, enligt dig själv så får inte lösa hundar förekomma. Så där begår ju du ett brott enligt dig själv.

Koppeltvång är till för att skydda vilda djur, inte för att folk med privat mark ska få ha sina hundar springandes vind för våg utan att behöva tänka på andras hundar. Och vad jag vet så finns det vilda djur även om marken är privat.

Så ska du börja hänvisa till koppeltvång osv så bör du kanske följa det själv först och främst.

Fast det får du ju inte eftersom det är koppeltvång, enligt dig själv så får inte lösa hundar förekomma. Så där begår ju du ett brott enligt dig själv.

Koppeltvång är till för att skydda vilda djur, inte för att folk med privat mark ska få ha sina hundar springandes vind för våg utan att behöva tänka på andras hundar. Och vad jag vet så finns det vilda djur även om marken är privat.

Så ska du börja hänvisa till koppeltvång osv så bör du kanske följa det själv först och främst.

Ja, nu blev ju detta väldigt märkligt. Man är väl inte undantagen lagen för att marken råkar vara ens egen?
Kan ju också vara så att hunden håller sig inom en meter från @Inte_Ung , men då spelar det ju ingen roll om marken är ens egen eller ej.

Och det finns flera hus på eran väg samt leder ut till en stor väg?

Men oavsett vilket. Så FÅR man fortfarande gå på privata eller enskilda vägar. Det har ju inte ens något med saken att göra i detta fallet sålänge man inte går upp på någons tomt. Det enda man kan stoppa är ju motortrafik men det står inget om det heller. Och det är ju ändå inte aktuellt eftersom att jag inte kört där, och det är inte bilen han säger att jag inte får ta.
Jo den går ju ut mot en stor väg och passerar flera hus på vägen dit. Om man räknar från vårt hus, som ligger nära en annan allmän väg. Folk tror lätt att vår väg borde gå från den ena till den andra allmänna vägen och vi har mycket ryttare och barnvagnspromenader på tomten som får vända. Dock är vägbiten som går upp mot stora vägen inte i superskick kanske, klart körbart men.

Vidare likhet är att folk råkar lätt in på vår tomt och de blir sura av att det finns hundar som skäller på den.

Visst får man gå på enskilda och privata vägar, det var ju inte det som diskuterades. Det som diskuterades var ju om man fick hålla hundar på dem om man ägde dem?

Så det är inte alltid så att alla tomter ser likadana ut i ett område och bara för att det finns två vägar på var sida om en stig/väg så måste inte stigen/vägen vara allmän. Och folk kan bli stingsliga om väldigt många uppfattar vägen och trädgården som allmänning. Och det går att kolla upp om man vill veta.

Sedan diskuterar jag vägar, inte just den där hunden. Jag tycker det är knasigt att hålla en hund som äter andra hundar utanför stängsel. Det är därför jag tänker att om du bara kollar att vägen faktiskt inte är hans, vilket den kanske inte är, så har du guldläge för att få honom att sätta stängsel!

Senast ändrad:
Koppeltvång är till för att skydda vilda djur, inte för att folk med privat mark ska få ha sina hundar springandes vind för våg utan att behöva tänka på andras hundar
Den springer inte vind för våg alls.
Dels så är den av typen plåster och dels så håller vi oss på vägar, tomter, gårdsplan och parkmark.
Vi har t.ex en camping att vara på.
Men vi lämnar inte fastigheten.
Dessutom så får vi ju använda hunden vid jakt, vildsvin är lovliga året runt och vi har stora problem med dem.
Sambon har dock hunden i koppel när han letar vildsvin.
Jag håller mig inomgårds.

Den springer inte vind för våg alls.
Dels så är den av typen plåster och dels så håller vi oss på vägar, tomter, gårdsplan och parkmark.
Vi har t.ex en camping att vara på.
Men vi lämnar inte fastigheten.
Dessutom så får vi ju använda hunden vid jakt, vildsvin är lovliga året runt och vi har stora problem med dem.
Sambon har dock hunden i koppel när han letar vildsvin.
Jag håller mig inomgårds.

Fast även om ni använder hunden till jakt så får ni inte ha den lös hur som helst, så det är ju inte något rimligt argument.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka